Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Bergrit met eBike - Pagina 7 - Forum Wereldfietser

Bergrit met eBike

154 berichten
Leon schreef:
di 04 mei, 2021 19:10
Dan waren dat brakke remmen want toen ik met tegen de 30 kilo bagage en een totaalgewicht van zeker 130 kilo de aan de steile kant de Stevio, met 48 haarspeldbochten, afdaalde hadden mijn remmen daar geen probleem mee.
Dank voor de analyse.

Fedor schreef:
di 04 mei, 2021 19:27
Welke afdaling? Meeste zijn te kort om de boel aan het koken te krijgen, alleen bij Camerig zou het imho kunnen (die voelt écht lang aan) maar daar zitten nog wat klimstukjes tussen waar niet geremd hoeft te worden.
Die was het niet. Ik ken Limburg niet zo. Het was ergens een bos uit op één of ander plateau, stukje vals plat langs een paar velden omlaag, en dan linkerbocht steiler naar beneden een dorpje in.

We zouden toen met vakantie naar Eifel/Sauerland en waren in Limburg om materiaal te testen, want nog niet eerder echt 'bergjes' gereden en redelijk nieuwe fiets. (zoals TS eigenlijk). Beperkingen kaderen. Rem was een Hope M4 op een ~190kg fiets.

Ter geruststelling; de fiets was voorzien van meer remmen die ingezet konden worden. Toch was het spannend om voor het eerst plots wegvallende remkracht te ervaren.
@Grandonneur: kan het dat je voornamelijk 1 rem gebruikt hebt?
Als je tegen de verhitting aan loopt is het natuurlijk best om de remkracht te spreiden over voor en achter.
Nu gebruik ik in afdalingen ook liever de achterrem (voelt stabieler aan), maar toch trek ik dan lichtjes de voorrem er bij.

Nu zie ik ook dat je met 190 kg onderweg was, en dat is natuurlijk een flink gewicht.
Blackbelt schreef:
wo 05 mei, 2021 09:33
...
Nu gebruik ik in afdalingen ook liever de achterrem (voelt stabieler aan), maar toch trek ik dan lichtjes de voorrem er bij.
...
Gebruik van je voorrem (met wat support van de achterrem) is in veel situaties effectiever en veiliger. Maar je moet het wel met beleid doen, en oefenen totdat het vanzelf gaat. Lees anders eens wat deze expert hierover adviseert: https://www.sheldonbrown.com/brakturn.html
Blackbelt schreef:
wo 05 mei, 2021 09:33
@Grandonneur: kan het dat je voornamelijk 1 rem gebruikt hebt?
Als je tegen de verhitting aan loopt is het natuurlijk best om de remkracht te spreiden over voor en achter.
In afdalingen gebruik je altijd beide remmen. Dat kun je oefenen, maar liever niet op het moment dat het het hardste nodig is in een onbekend gebied tijdens een pandemie.

Lees ook dit artikel over afdalen van mijn hand: https://fietsvakantiewiki.localhost.one ... le=Afdalen
Mooi artikel @Leon.
Leon schreef:
wo 05 mei, 2021 11:08
In afdalingen gebruik je altijd beide remmen.
Maar voornamelijk de voorrem.

Het is heel simpel.
Op het moment dat je remt met de voorrem verplaatst het zwaartepunt van de fiets zich naar voren en naar beneden.
Er komt meer druk op de voorband, de wrijvingscoëfficiënt (woordraadspel, wie kent een woord met 2 maal een trema) van de band met de weg wordt groter, de kans om te slippen kleiner en je kunt nog harder remmen.
(behalve zoals @leon al uitlegt) in bochten en als je stuit op een flinke oneffenheid in het wegdek.
Bij een gat, rem los.

Rem je met de achterrem (verplaatsing zwaartepunt) dan wordt de wrijvingscoëfficiënt tussen band en wegdek geringer en slipt de band sneller door.

Warm worden van de remmen voorkomen..
In een afdaling laten gaan, zo weinig mogelijk remmen, vlak voor de bocht fors in de remmen.
In de bocht zonder rem of met heel geringe remkracht en daarna weer laten gaan.

Ik durf het niet meer zoals vroeger, helaas, maar vol door een haarspeldbocht naar beneden is sensationeel.
Poppink schreef:
wo 05 mei, 2021 11:26
Terug naar de voorrem.
Het is heel simpel.
Op het moment dat je remt met de voorrem verplaatst het zwaartepunt van de fiets zich naar voren en naar beneden.
Correctie: het aangrijpingspunt van de grondreactiekracht verplaatst zich :wink:
Shrek schreef:
wo 05 mei, 2021 11:28
Correctie: het aangrijpingspunt van de grondreactiekracht verplaatst zich :wink:
Haha klopt.
Sorry, ik ga door het stof. 8)
Verbaast me dat je de rem achter gebruikt. Hier is wel een manier van vetragen als je vind dat op de lange rechte stukken de snelheid te hoog oploopt.
Zodra je voor een bocht moet sturen en remmen moeten de banden wat meer druk op het asfalt krijgen.
Rem je voor wordt de druk op de voorband verhoogt door het gewicht van de fiets en fietser, maar het verlaagt de druk op de achterband.
Zodra de druk op het achterwiel zo laag wordt dat het wiel stil komt te staan raak je in een slip en de fiets gaat onbestuurbaar worden.
Bij het remmen met droogweer komt het voorwiel zelden stil te staan. De druk tussen asfalt en band is daar te hoog voor en je zal niet in een slip geraken.
Je zou misschien als je in een situatie komt dat je stijf van de schrik staat over de kop kunnen slaan.
Remmen is goed of moet maar de wielen moeten altijd blijven draaien.
Poppink schreef:
wo 05 mei, 2021 11:26
Mooi artikel @Leon.
Leon schreef:
wo 05 mei, 2021 11:08
In afdalingen gebruik je altijd beide remmen.
Maar voornamelijk de voorrem.
Je kunt de warmte over de remmen verdelen door de achterrem te gebruiken op de rechte stukken om de snelheid in toom te houden. Vlak voor een bocht gebruik je de voorrem om snelheid te minderen.
Je kunt het resultaat met velgremmen controleren door direct na de afdaling aan de velgen te voelen. Als ze even heet zijn heb je het goed gedaan. Of je aan remschijven moet gaan voelen vraag ik me af, maar het principe is hetzelfde.

Het wordt pas een beetje spannend als je beide remmen hard nodig hebt om de zaak in toom te houden. Maar dan hebben we het over hellingen van 25% en zo. Gelukkig zijn die meestal niet zo lang.

Een doordenker: Ook met achter remmen wordt de druk op de voorband verhoogd en wel precies even veel als met remmen op de voorband. De druk op de achterband wordt daarbij verlaagd met precies de hoeveelheid waarmee de druk voor toeneemt.
Voor wie niet het wiel opnieuw wil uitvinden, lees dan, zoals ik al schreef, wat deze expert op een rij heeft gezet: https://www.sheldonbrown.com/brakturn.html
Grandonneur schreef:
wo 05 mei, 2021 09:22
Rem was een Hope M4
Dat zijn toch wel heel goede remmen normaal gezien.
Punt is dat remschijven lichter zijn dan velgen en dus bij een kleiner hoogteverschil al heet worden; ze zijn ook kleiner en kunnen daardoor de warmte minder snel kwijt. De bedoeling is daarom dat schijven veel heter mogen worden dan velgen, maar dat moet dus in de praktijk ook werken. Het verbaast mij ook dat dat in dit geval niet het geval leek te zijn.
Blackbelt schreef:
wo 05 mei, 2021 09:33
@Grandonneur: kan het dat je voornamelijk 1 rem gebruikt hebt?
Als je tegen de verhitting aan loopt is het natuurlijk best om de remkracht te spreiden over voor en achter.
Zeker. Met een andere techniek was de rem nooit gaan koken. Nadien niet meer voorgekomen, op langere en lastiger afdalingen. Maar we wilden weten wat de remmen konden hebben.

Blackbelt schreef:
wo 05 mei, 2021 09:33
Nu zie ik ook dat je met 190 kg onderweg was, en dat is natuurlijk een flink gewicht.
Klopt ook. Vandaar op die fiets; de best mogelijke remmen (en zoveel mogelijk :wink: ). Plus dat je als machinist verantwoordelijkheid hebt voor de stoker en indien van toepassing, passagiers in een wagonnetje.

Fedor schreef:
wo 05 mei, 2021 12:04
Dat zijn toch wel heel goede remmen normaal gezien.
Is een understatement. Prijs was even slikken, maar goede remmen zijn imho goud waard.
Leon schreef:
wo 05 mei, 2021 12:13
Punt is dat remschijven lichter zijn dan velgen en dus bij een kleiner hoogteverschil al heet worden; ze zijn ook kleiner en kunnen daardoor de warmte minder snel kwijt. De bedoeling is daarom dat schijven veel heter mogen worden dan velgen, maar dat moet dus in de praktijk ook werken. Het verbaast mij ook dat dat in dit geval niet het geval leek te zijn.
Glazing en warping is dan ook een zeldzaamheid, net als de klapband van een te hete velg (ja die ken ik nog van vroeger). Een schijfrem van 203mm krijg je ook niet zomaar warm. Hou er ook rekening mee dat moderne rotors met een alu spider en/of koelvinnen veel beter tegen hitte kunnen.

En ja, Icetech van Shimano werkt, het bekende verhaal (test met karretje van een muurtje) over de gesmolten kern was een hit-piece waarvoor de auteurs diep door het stof zijn gegaan en hebben toegegeven dat de reden dat ze de icetech rotors konden slopen was omdat allen andere remschijven allang al waren gewarped) dus ja ze hebben ze laten smelten, maar dat was allang nadat andere remmen de geest hadden gegeven.

Wat we hier toch wel vaak zien is een soort romantiek voor het oude en een AHA als er iets nieuws tegen de grenzen aanloopt, daarbij negerend hoe ellendig de aloude Weinmann remmetjes gemaakt van zachte boter waren. Dat we toen ook veilig beneden kwamen doet ons blijkbaar vergeten dat we in de regen wel eens met kramp in de handen en weggesleten blokken beneden kwamen.

Anders gezegd, als je een schijfrem weet te koken zal je ook niet zo lekker beneden komen met een velgrem. Het begint met ervaring en techniek. In het geval van Blackbelt mist in ieder geval de ervaring (absoluut geen verwijt, het is zoals het is, je moet ergens beginnen), dus ik adviseer hem om flinke marge te nemen en grote schijven te monteren. Beter mee verlegen dan om verlegen :D

Betreft voorrem/achterrem:

1. Er zijn situaties waar je niet vol op je voorrem kan remmen (zoals nat wegdek)
2. Door ook de achterrem te gebruiken reguleer je de snelheid zonder je voorrem meteen te zwaar te belasten.

En dit geldt voor zowel trommelremmen, velgremmen als schijfremmen ;)

Het idee dat je alleen maar hard voor een bocht hoeft te remmen is IMHO "kort door de bocht" (ja, deze keer een bewuste woordspeling), soms zit je toch in het verkeer (auto voor je, bus achter je) en dan heb je drie keuzes:

1. Er langs.
2. Stoppen en de bus langs laten
3. Ertussen blijven en de snelheid reguleren. Soms kunnen 1 en 2 namelijk niet.

Wat dat betreft snap ik het advies van Enduro magazine dus wel om ook achter zo groot te gaan als mogelijk, juist omdat je dan veel marge hebt om je snelheid te moduleren.
Leon schreef:
wo 05 mei, 2021 11:41
Een doordenker: Ook met achter remmen wordt de druk op de voorband verhoogd en wel precies even veel als met remmen op de voorband. De druk op de achterband wordt daarbij verlaagd met precies de hoeveelheid waarmee de druk voor toeneemt.
Je zal wel gelijk hebben.
Misschien kijk je ook wel eens naar de MotoGP dan zie je dat die gasten voor de bocht zo hard remmen dat het achterwiel van de grond komt.
Als ik blokkerend de achterem gebruikt kom ik in een slip. Wat gebeurd er met mijn voorwiel.
loknor schreef:
wo 05 mei, 2021 13:31
Het idee dat je alleen maar hard voor een bocht hoeft te remmen is IMHO "kort door de bocht" (ja, deze keer een bewuste woordspeling), soms zit je toch in het verkeer (auto voor je, bus achter je) en dan heb je drie keuzes:

1. Er langs.
2. Stoppen en de bus langs laten
3. Ertussen blijven en de snelheid reguleren. Soms kunnen 1 en 2 namelijk niet.
1 Erlangs. Zodra het kan. Die bus blijft de hele afdaling in de weg rijden. Geen probleem bij een bus of vrachtwagen die ben je zo voorbij.
Anders wordt het met personen autos die kunnen veel sneller de bocht uit accelereren dan een fietser.
Heel veel autobobilisten vinden het vervelend of vinden het leuk om mijn lol te bederven ze willen niet dat ik passeer.
Zodra je ernaast zit geven ze nog meer gas om dat zo moeilijk mogelijk te maken.
Merk op dat een auto een heel korte remweg heeft.
Afdalen heerlijk.
WimB schreef:
wo 05 mei, 2021 14:20
Als ik blokkerend de achterem gebruikt kom ik in een slip. Wat gebeurd er met mijn voorwiel.
Mits wegdek goed en rechte weg gebeurd er relatief weinig, je slipt pas als de wrijving tussen band en wegdek niet groot genoeg meer is en dat is rijkelijk laat. Een achterband heeft veel minder weg contact bij het remmen dus slipt ook veel eerder.

https://www.renehersecycles.com/how-to- ... a-bicycle/
Goed stuk, behalve het idee dat je niet over de kop kunt gaan. Ik kan je uit ervaring (n=veel) vertellen dat het al met cantilevers en zeker met v-brakes probleemloos mogelijk was om het achterwiel de lucht in te helpen, mits je enigszins stevige handen hebt uiteraard. Zeker in noodgevallen blijken je vingerspieren een heel stuk krachtiger dan anders. Het heeft me best wat oefening gekost om een reflex te ontwikkelen om ook in noodsituaties de rem te lossen voordat ik helemaal voorover ben.
Ik hoef daarvoor niet naar de Moto GP te kijken.
Leon schreef:
wo 05 mei, 2021 14:56
Goed stuk, behalve het idee dat je niet over de kop kunt gaan.
Oh dat kan zeker, zowel door een stoppie te maken als door met je voorwiel in een gootje te komen :cry:

Maar ik durf wel te zeggen dat zijn stelling dat mensen zichzelf over het stuur katapulteren voor verreweg het merendeel van de gevallen "over de kop gaan" zal gelden. Wat dat betreft is över the bars" een betere beschrijving dan "over de kop".

Overigens probeer ik nog steeds een goede stoppie te doen op mijn MTB (Wheelie gaat me steeds beter af). Toch een stukje techniek en een stukje lef, zowel mijn aanvangssnelheid als YOLO instelling zijn te weinig aanwezig :lol:

Op zich weet ik wel hoe het werkt, op een BMX was ik vroeger heel handig (die is natuurlijk wel tien keer kleiner^^).
Twee wielen blokkeren is mij ook eens gelukt een fractie gestuiterd. Ik weet niet hoe je de klauwen van het rem/schakelsysteem van Campanolo moet noemen. De handen op het systeem en met de muis van mijn handen de handels indrukken. Remkracht om de wielen te blokkeren is er zat.
Over de kop is volgens mij een situatie stijf van schrik. Dat heb je of dat heb je niet.