Moet dan elke vakantiefietser die met zijn baggage de berg op rijdt en terug af daalt minstens 203mm schijven hebben op zijn fiets... Die Santos met bepakking zal even zwaar zijn als ik met ebike en een paar flesjes water.loknor schreef: ↑di 04 mei, 2021 15:38Onzin. Dat scheelt 5 kilo, dat gehijg over gewicht is hilarisch, maar het gaat zeker bij afdalen nergens over op het systeemgewicht. Anders zou mijn collega fietser met kikkende knieën naar beneden moeten gaan (weegt 18 kilo meer dan ik).
Groter issue wat ik zie is dat je vaak een meer rechtop positie ziet bij een ebike en dat helpt niet met remmen (dan wil je toch echt achter je stuur kruipen).
Doorgaans zitten er standaard 160mm Shimano schijven op, 180mm is uitzonderlijk (op een standaard ebike). Dikte is doorgaans standaard. En ik zou voor afdalen toch echt 2x203mm willen voor warmteafvoer, juist achter omdat je daar toch een beetje mee wil moduleren. Het zal met 160mm vast goed gaan, maar waarom zou je dat risico nemen?
Koop nou gewoon een adaptertje en monteer 203mm schijven en gesinterd metalen blokken... kost heel weinig en geeft je veel meer marge.Blackbelt schreef: ↑di 04 mei, 2021 14:45Over het afdalen maak ik me niet direct zorgen.
Mijn fiets heeft hydraulische schijfremmen 160 mm. Die ga ik niet aanpassen. Stopkracht is meer dan voldoende.
In het afdalen zou ik toch om de paar km even stoppen voor een foto (en om de remmen te laten koelen).
Het gaat niet om de stopkracht, het gaat om warmte. Je wil die marge gewoon hebben.
En hoe veel mensen zijn er al met velgremmen veilig beneden geraakt?
Ik zeg het toch, als ik afdaal zal dat in etappes zijn, en ik vertrek pas terug als de schijven handwarm zijn. Daar ga ik geen ombouw voor doen.
Of laat het me zo stellen, in de afdaling ga ik geen snelheidsrecords breken.
In elk geval, ook als je het berekent is het niet zo kritisch.
Neem nu dat ik aan 30 km/h af daal, dan betekent dat ca 45 minuten, en de energie die weg moet is E= mgh= 130 *10 *1500= 551 Wh.
Op 45minuten is dat dan 733 W vermogen die moet gedissipeerd worden. Bij 30 km/h gaat er ca 200W op aan rol en luchtweerstand, dus er blijft ca 500W over, of 250W per schijf.
Dat lijkt me niet direct een heel kritisch vermogen, want er waait nog een wind van 30km/h over.