Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Bergrit met eBike - Pagina 4 - Forum Wereldfietser

Bergrit met eBike

154 berichten
Dus je hebt een pracht van een fiets gekocht met riem nog wel, voor veel geld denk ik, maar nu kun je er uit zuinigheidsoverwegingen niet mee doen wat je zo graag wilt? Gauw eraf die verkeerde tandwielen!
Peter Molog schreef:
zo 02 mei, 2021 18:23
... Grote Sint Bernhard, 40 km, 2100 meter ...
Fact check:
Deze klim is op de fiets 2.000 hm en 45 km (gemiddeld 4,4%) vanuit Martigny, en 1.875 hm en 33 km (5,7%) vanuit Aosta. Nog steeds een aardig hoogteverschil, maar zeker niet lastig. Zelf vond ik het lastigst het copen met het lawaai van de langs scheurende testosteronmotoren.
Peter Molog schreef:
zo 02 mei, 2021 18:23
Ga eens in Engeland fietsen. 200 meter klimmen met alleen maar 15 of16 %. Beetje fietser zucht, hijgt, zweet, maar haalt het. Kreunend.
Dan ben ik een waardeloze fietser. Gisteren deze (met de Panzerfahrrad) gefietst en ik had nog maar 1 versnelling over... en het was voor mij ERG zwaar kan ik zeggen.

Afbeelding

Gelukkig nog een iets groter achter tandwiel liggen als het met de 1 ook niet meer gaat.
Leon schreef:
zo 02 mei, 2021 19:51
Dus je hebt een pracht van een fiets gekocht met riem nog wel, voor veel geld denk ik, maar nu kun je er uit zuinigheidsoverwegingen niet mee doen wat je zo graag wilt? Gauw eraf die verkeerde tandwielen!
Man toch.... laat je leidingwater eens testen... ik denk dat er azijn in zit.

Ik ben nog altijd super tevreden over mijn fiets. Wat zijn die zuinigheidsoverwegingen?

Kijk.... iets meer dan een jaar geleden was er de eerste lockdown. Ik nam mijn oude brakke fiets uit de berging, en begon te fietsen (zonder e). Al snel brak het zadel af, zag ik dat er een velg gebarsten was, en de ketting en tandwielen waren versleten. Ik had die fiets lang niet meer gebruikt, maar mijn kinderen wel.

Dus heb ik toen een (voor mij mooie) nieuwe fiets gekocht. Onwille van de lockdown kon ik de FM toch overtuigen een fiets te bestellen voor mij, en doordat er toen nog stock was en de termijnen bij de fabrikanten heel kort waren had ik mijn fiets op 10 dagen.
Het doel was simpel, leuke rondjes rijden, en een fietsvakantie in de formule hotel naar hotel, bagage wordt gebracht. Fiets is perfect daarvoor. Ik heb er wel nog andere handgrepen, een ander stuur en andere banden op gelegd.
Het is een touring/stadsfiets die ook offroad bruikbaar is.
Ik heb toen gekocht met de kennis die ik had, en heb niet op een euro gekeken. Het is inderdaad geen fiets van Aldi of een duistere dozenschijver.
Ik probeer nu mijn grenzen en die van de fiets op te zoeken. Ik heb er plezier van. Is dat toegelaten?

Waarom kom jij hier dan over zuinigheid spreken.

Ik zou het apprecieren dat je gewoon weg blijft uit dit topic, en ik vraag me trouwens af waarom je als ebike hater hier nog maar komt meelezen, laat staan reageren.
Fedor schreef:
zo 02 mei, 2021 20:06
Peter Molog schreef:
zo 02 mei, 2021 18:23
Ga eens in Engeland fietsen. 200 meter klimmen met alleen maar 15 of16 %. Beetje fietser zucht, hijgt, zweet, maar haalt het. Kreunend.
Dan ben ik een waardeloze fietser. Gisteren deze (met de Panzerfahrrad) gefietst en ik had nog maar 1 versnelling over... en het was voor mij ERG zwaar kan ik zeggen.

Afbeelding

Gelukkig nog een iets groter achter tandwiel liggen als het met de 1 ook niet meer gaat.
Iets minder steil, maar wel wat langer dan de 2 bergjes die ik vandaag deed. Zeker een pittige klim.
De tweede berg mocht bij mij echt niet langer duren en boven heb ik ook even op een bankje zitten uitpuffen.

Nu ja, op dat moment begrijp je waarom je die kleine verzetten nodig hebt.
Blackbelt schreef:
zo 02 mei, 2021 21:02
Leon schreef:
zo 02 mei, 2021 19:51
Dus je hebt een pracht van een fiets gekocht met riem nog wel, voor veel geld denk ik, maar nu kun je er uit zuinigheidsoverwegingen niet mee doen wat je zo graag wilt? Gauw eraf die verkeerde tandwielen!
Man toch.... laat je leidingwater eens testen... ik denk dat er azijn in zit.

Ik ben nog altijd super tevreden over mijn fiets. Wat zijn die zuinigheidsoverwegingen?
...
Waarom kom jij hier dan over zuinigheid spreken.

Ik zou het apprecieren dat je gewoon weg blijft uit dit topic, en ik vraag me trouwens af waarom je als ebike hater hier nog maar komt meelezen, laat staan reageren.
Ik was helemaal met je. Maar als het zo moet dan ga gerust je gang.
Lees mijn eerdere reacties in dit draadje eens door. Wat is aan de hand?
Maar oké, ik zal voortaan 3x nadenken voordat een e-biker te woord sta.
Blackbelt schreef:
zo 02 mei, 2021 17:17

Ik heb zowel de Smeysberg als de Moskesstraat gedaan. Op de plaatsen waar het 17% omhoog gaat kon ik het amper trekken in tour, en enkel daar heb ik toch maar turbo gebruikt, maar het was duidelijk dat mannetje en motor aan het eind van hun krachten zaten.
Je hebt de Moskesstraat gedaan. Proficiat!
Maar als ik nu even heel eerlijk mag zijn ... Als de Moskesstraat je doet twijfelen, dan is die Ventoux vanuit Bédoin misschien wat hoog gegrepen. Er zit geen 17 % in, maar de klim is echt wel lang.
derdekeer schreef:
zo 02 mei, 2021 21:32
Blackbelt schreef:
zo 02 mei, 2021 17:17

Ik heb zowel de Smeysberg als de Moskesstraat gedaan. Op de plaatsen waar het 17% omhoog gaat kon ik het amper trekken in tour, en enkel daar heb ik toch maar turbo gebruikt, maar het was duidelijk dat mannetje en motor aan het eind van hun krachten zaten.
Je hebt de Moskesstraat gedaan. Proficiat!
Maar als ik nu even heel eerlijk mag zijn ... Als de Moskesstraat je doet twijfelen, dan is die Ventoux vanuit Bédoin misschien wat hoog gegrepen. Er zit geen 17 % in, maar de klim is echt wel lang.
Dat realizeer ik me ook, zonder trainen gaat het niet lukken. Ik zou het graag samen met mijn zoon doen, maar die ziet het dit jaar nog niet zitten.
Hij heeft vorig jaar een mooi racefietsje gekocht, en heeft vorig jaar in de zomer Alpe d’Huez geprobeerd, maar is niet boven geraakt. Trainingsgebrek, en kleinste versnelling te groot.
Leon schreef:
zo 02 mei, 2021 21:28
Blackbelt schreef:
zo 02 mei, 2021 21:02
Leon schreef:
zo 02 mei, 2021 19:51
Dus je hebt een pracht van een fiets gekocht met riem nog wel, voor veel geld denk ik, maar nu kun je er uit zuinigheidsoverwegingen niet mee doen wat je zo graag wilt? Gauw eraf die verkeerde tandwielen!
Man toch.... laat je leidingwater eens testen... ik denk dat er azijn in zit.

Ik ben nog altijd super tevreden over mijn fiets. Wat zijn die zuinigheidsoverwegingen?
...
Waarom kom jij hier dan over zuinigheid spreken.

Ik zou het apprecieren dat je gewoon weg blijft uit dit topic, en ik vraag me trouwens af waarom je als ebike hater hier nog maar komt meelezen, laat staan reageren.
Ik was helemaal met je. Maar als het zo moet dan ga gerust je gang.
Lees mijn eerdere reacties in dit draadje eens door. Wat is aan de hand?
Maar oké, ik zal voortaan 3x nadenken voordat een e-biker te woord sta.
Je reacties in dit draadje zijn nochtans veelzeggend.
Voor jou is een ebike een motor.....
viewtopic.php?f=59&t=35217&start=240
Blackbelt schreef:
zo 02 mei, 2021 21:38

Hij heeft vorig jaar een mooi racefietsje gekocht, en heeft vorig jaar in de zomer Alpe d’Huez geprobeerd, maar is niet boven geraakt. Trainingsgebrek, en kleinste versnelling te groot.
Dat ziet er niet goed uit. Mijn vrouw - toen al een eind boven de 50 - heeft op haar reisfiets zonder veel problemen Alpe d'Huez gedaan. In tegenstelling tot wat veel mensen denken, is Alpe d'Huez niet opvallend moeilijk, qua Alpenbeklimming. Lelijke berg, trouwens, ne vaut pas la détour.
derdekeer schreef:
zo 02 mei, 2021 21:58
Blackbelt schreef:
zo 02 mei, 2021 21:38

Hij heeft vorig jaar een mooi racefietsje gekocht, en heeft vorig jaar in de zomer Alpe d’Huez geprobeerd, maar is niet boven geraakt. Trainingsgebrek, en kleinste versnelling te groot.
Dat ziet er niet goed uit. Mijn vrouw - toen al een eind boven de 50 - heeft op haar reisfiets zonder veel problemen Alpe d'Huez gedaan. In tegenstelling tot wat veel mensen denken, is Alpe d'Huez niet opvallend moeilijk, qua Alpenbeklimming. Lelijke berg, trouwens, ne vaut pas la détour.
Als je nog maar 3 maand fietst, en je kan geen 50-60 rpm rond krijgen, dan lukt het niet.

Maar nu na een jaartje ca 2 keer per week fietsen zie ik zijn gemiddelde snelheden goed omhoog gaan.
Tochtjes worden ook wat langer.
Als je pas fietst wil je ook je gewrichten en pezen niet gaan overbelasten.
@Blackbelt
Als niet e-bicker deze discussie met interesse gevolgd.
Waar je nu de terminologie vandaan haalt om anderen te verwijten die met je meedenken 'azijn'-zeikerds te zijn (excusez le mot....)
Vind dat je als beginnend fietser, al of niet op leeftijd ( je bent boven de vijftig en niet al te getraind, begrijp ik), raadgevingen van doorgewinterde fietsers, al of niet liefhebbers van een e-bike, niet zo kan wegzetten.
Bovendien, hoe omschrijf jij een e-bike? Is voor mij een fiets met trap-ondersteuning door middel van een elektromotor.
Veel sukses met je fiets.
Rickie.
Mijn ervaring met e-bikes is dat de batterij niet te vertrouwen is. Of beter gezegt, jij zelf en de omstandigheden zijn niet te vertrouwen.

Ik fiets iedere dag dezelfde route naar mijn werk op mijn ebike. In de week dat ik denk dat ik lekker bezig was, is de accu plots snel leeg. En de volgende week waarbij ik de motor flink liet werken heeft hij het veel beter volgehouden. Het was in die tweede week notabenen nog kouder ook.


Met een accu van 500 kun je ver fietsen op de vlakke weg en zonder teveel wind en dergelijken. Ga je een berg op dan veranderd dat direct alles. Het rendament van je motor is totaal anders. De enige manier om het te weten is door het te doen. Cijfers zijn leuk. Maar die cijfers duwen jou niet de berg op. De motor én jou benen wel.

Ik begrijp niet goed waarom iedereen over zweten begint. Op een E-bike zul je ook sowieso zweten met zo'n onderneming.

Gewoon proberen zou ik zeggen. En als de accu dan toch leeg is zul je al een heel eind de berg op zijn. Wie weet lukt het laatste stuk nog zonder motor.

Succes ermee. Ik hoop dat ik ook ooit zoiets mag doen in mijn leven.
Shorttrack schreef:
zo 02 mei, 2021 23:22
En als de accu dan toch leeg is zul je al een heel eind de berg op zijn. Wie weet lukt het laatste stuk nog zonder motor.
Ik denk dat je dat ten alle tijden moet zien te voorkomen.
Want een hele klim doen met ondersteuning, en dan op het laatst deze verliezen geeft je zo'n fysieke, maar vooral mentale dreun, dat zoiets je niet meer gaat lukken.
Shorttrack schreef:
zo 02 mei, 2021 23:22
Wie weet lukt het laatste stuk nog zonder motor.
Dat gaat een normaal mens niet lukken gezien het beperkte versnellingsbereik van een normale e-bike en het gewicht van de fiets.
Blackbelt schreef:
zo 02 mei, 2021 21:02
Leon schreef:
zo 02 mei, 2021 19:51
Dus je hebt een pracht van een fiets gekocht met riem nog wel, voor veel geld denk ik, maar nu kun je er uit zuinigheidsoverwegingen niet mee doen wat je zo graag wilt? Gauw eraf die verkeerde tandwielen!
Ik ben nog altijd super tevreden over mijn fiets. Wat zijn die zuinigheidsoverwegingen?
Ik denk dat Leon bedoelt (en ook zegt) dat je niet moet wachten met een lichter verzet omdat het op deze manier niet gaat lukken (zonder je knieën te slopen).

Maak maar eens eens rekensommetje. Ikzelf reken met 7km/u en 90 rpm als lichtste verzet voor klimmen met een zware fiets. Hoever zit jij daar vanaf?
Blackbelt schreef:
zo 02 mei, 2021 21:51
Je reacties in dit draadje zijn nochtans veelzeggend.
Voor jou is een ebike een motor.....
viewtopic.php?f=59&t=35217&start=240
Nee, dat vind ik niet en dat heb ik ook niet gezegd.

Ik zal het uitleggen.

Het gaat in het geciteerde stuk namelijk om een ding dat doesn’t require physical input from the rider, en dat is bij ons in Nederland echt geen e-bike.
https://www.cyclingweekly.com/news/prod ... ike-486263
De vergissing komt waarschijnlijk voort uit het dubbel gebruik van het woord bike in het Engels/Amerikaans. Zowel fietsen als motoren worden daar wel bike genoemd. Vervolgens noemt iemand daar een electrische motor e-bike. Daarna gaan Nederlanders die dit lezen soms de vergissing om het woord niet te vertalen.

Dat het in het stuk echt niet gaat om wat we in Nederland verstaand onder een E-bike blijkt verderop nog in de tekst: er zitten niet eens pedalen aan:
If you’re unfortunate enough to run out of battery when riding a traditional e-bike, you can still turn the pedals to get home. Not so here: if you run this out of battery it’s akin to running out of fuel in your car.
Leon schreef:
ma 03 mei, 2021 09:06
Blackbelt schreef:
zo 02 mei, 2021 21:51
Je reacties in dit draadje zijn nochtans veelzeggend.
Voor jou is een ebike een motor.....
viewtopic.php?f=59&t=35217&start=240
Nee, dat vind ik niet en dat heb ik ook niet gezegd.

Ik zal het uitleggen.

Het gaat in het geciteerde stuk namelijk om een ding dat doesn’t require physical input from the rider, en dat is bij ons in Nederland echt geen e-bike.
https://www.cyclingweekly.com/news/prod ... ike-486263
De vergissing komt waarschijnlijk voort uit het dubbel gebruik van het woord bike in het Engels/Amerikaans. Zowel fietsen als motoren worden daar wel bike genoemd. Vervolgens noemt iemand daar een electrische motor e-bike. Daarna gaan Nederlanders die dit lezen soms de vergissing om het woord niet te vertalen.

Dat het in het stuk echt niet gaat om wat we in Nederland verstaand onder een E-bike blijkt verderop nog in de tekst: er zitten niet eens pedalen aan:
If you’re unfortunate enough to run out of battery when riding a traditional e-bike, you can still turn the pedals to get home. Not so here: if you run this out of battery it’s akin to running out of fuel in your car.
Bij deze mijn welgemeende excuses Leon.

Je was hier inderdaad goed aan het meedenken, maar het vorige debat zat me nog net iets te hoog. Mijn reactie was ongepast.
Bedankt voor de reactie Blackbelt. Tijd om allebei een stuk te gaan fietsen? Hoeft niet samen; dat zou misschien wat overdreven zijn.
Grandonneur schreef:
ma 03 mei, 2021 08:49
Blackbelt schreef:
zo 02 mei, 2021 21:02
Leon schreef:
zo 02 mei, 2021 19:51
Dus je hebt een pracht van een fiets gekocht met riem nog wel, voor veel geld denk ik, maar nu kun je er uit zuinigheidsoverwegingen niet mee doen wat je zo graag wilt? Gauw eraf die verkeerde tandwielen!
Ik ben nog altijd super tevreden over mijn fiets. Wat zijn die zuinigheidsoverwegingen?
Ik denk dat Leon bedoelt (en ook zegt) dat je niet moet wachten met een lichter verzet omdat het op deze manier niet gaat lukken (zonder je knieën te slopen).

Maak maar eens eens rekensommetje. Ikzelf reken met 7km/u en 90 rpm als lichtste verzet voor klimmen met een zware fiets. Hoever zit jij daar vanaf?
Excuses aan Leon aangeboden.

Op mijn lichtste verzet draai ik 60 RPM bij ca 10 km/h. Dat is dus behoorlijk ver van wat jij aan neemt.

Nu heb ik gisteren ervaren dat 17% klimmen dus net lukt, maar niet meer dan 100-200m, en dan voel ik mijn (te weinig getrainde spieren mooi verkrampen en verzuren). Ik heb de fiets dan van Tour naar Turbo gezet, maar veel verschil maakt dat niet. turbo geeft in theorie 300% van de eigen kracht er bij, maar loopt natuurlijk tegen de 250W begrenzing aan. Op tour krijg ik 120% van mijn kracht er bij, en dus... als ik op die momenten 200W lever, dan zit de motor aan zijn maximum.

Een helling van 10% lukt me wel gedurende langere tijd aan ca 15km/h op standje tour. Op turbo gaat het dan naar 20 km/h, en dan steek je de biobikers makkellijk voorbij, al is dat niet mijn bedoeling.
Nu... ik ben niet de lichtste. Met mijn 1,95m en 90-95kg en een fiets van 28kg lopen die vermogens natuurlijk op.

Er is ook iets wat me tegen houdt om een ander verzet te steken.
Als je naar die grafiek met het rendement van de overbrenging kijkt, dan zie je dat de Enviolo het beste rendement haalt bij 1:1, en ik ben er vrij zeker van dat ik nu rond die 1:1 zit als ik 25 km/h rijd. (ik kon bij 60km/h bergaf in het grootste verzet nog bijtrappen, terwijl ik wel eens lees dat sommige speedpedelecs met Enviolo een koffiemolen effect hebben bij 45).

Maar als ik dus het verzet aan pas, dan ga ik meer "uit het centrum" van die grafiek, en zakt het rendement de hele tijd in.
Geen groot probleem, maar toch iets om mee te nemen.

De vraag is natuurlijk of die grafiek (die gaat al bijna 10 jaar mee) nog correct is. De enviolo die daar in staat is de N360, terwijl het nu de N380 is, en Enviolo beweert dat het rendement nu beter is (maar ze geven geen cijfers).
Op die grafiek vind ik overigens de Alfine 11 heel hard tegen vallen, terwijl dat toch één van de betere naven van Shimano zou moeten zijn.