Ok. Dat bleek niet uit je openingspost, vandaar mijn reactie. Maar als je wilt weten waarom ik geen laptop of tablet mee neem:aandegracht schreef: ↑za 24 apr, 2021 01:35Dank voor de back-to topic, maar ... ook waarom je m niet nodig hebt. ...
1. Ik ga op fietsvakantie om te fietsen, en besteed mijn tijd zoveel mogelijk daaraan (en niet aan chillen op de camping). Als je een laptop mee neemt zul je zien dat je deze dwangmatig gaat gebruiken omdat je deze nu eenmaal hebt meegenomen. (Dat is de verkeerde motivatie.)
2. Het is extra gewicht en volume. Ik rij graag in heuvels en bergen en dan speelt dit een rol.
3. Ik moet dan extra rekening houden met dieven. (Wederom: mijn gedachten zijn dan bij de verkeerde zaken.)
4. Ik wil onderweg niet met werk bezig zijn. (Check: verkeerde motivatie-alarm!)
5. Ik wil genieten van de reis en niet onderweg bezig zijn met de vraag wat anderen ervan vinden (verkeerde motivatie). Dus waarom dan onderweg gaan bewerken en delen? Met alle respect voor amateurbloggers die onderweg hun volgers willen informeren: dat zijn er vaak maar weinig. Check voor de grap maar een paar blogs of sociale mediakanalen met de reacties van tante Truus en ome Jan (die gaandeweg afhaken). Wil je daar een laptop voor mee nemen? Voor snelle updates volstaat een smartphone.
6. Ik hou van mooie foto's maken, maar bewerk deze pas thuis in Lightroom en achter een groot en goed scherm.
7. Ik heb geen back-up voor foto's nodig. Hoe vaak gaat dit in de praktijk fout? Ik neem meerdere SD-kaartjes mee (1 per week) en spreid zo het risico, mocht er een kapot gaan (en dan nog: jammer dan maar de wereld vergaat niet). Het is wat anders als je maanden of langer onderweg bent: dan heb je misschien wel een back-upmogelijkheid nodig. Maar ben je dat van plan?
Kortom, ik denk dat het alleen zinvol is om een laptop mee te nemen als je deze voor je werk onderweg nodig hebt. Dus als je met documenten of spreadheets moet werken, of als je beroepsmatig of gesponsord reisverslagen met hoogwaardige foto's en video's bijhoudt.
Een beetje smartphone voldoet prima. Ik kan er routes op maken, mee zoeken naar campings of hotelkamers, het nieuws bijhouden, appen met het thuisfront etc etc.
Voor mensen met slechte ogen kan ik me voorstellen dat een tablet fijner is dan een een telefoon. Maar dan nog: je zeult wel een extra apparaat mee, en minder handzaam, dat gestolen kan worden.