Additionally, paste this code immediately after the opening tag: 1x11 ervaringen - Forum Wereldfietser

1x11 ervaringen

Tegenwoordig zie je steeds meer fietsen uitgerust met 1x11 versnellingen. Wat zijn de ervaringen hier met zulke groepset in vergelijking met bvb 2x11 of 2x10, 3x....?

Ik stel de vraag omdat ik overweeg een nieuwe fiets aan te schaffen (of zelf samen te stellen) met dropbars en wat bredere banden. Ik zou die willen gebruiken voor zowel woonwerk als korte en langere tochten (ook in de bergen) met beperkte bagage.

De eenvoud van 1x11 trekt me aan, maar ik vraag me af of ik daar wel de bergen mee op kan en of hoe vlot de overgang van groot naar klein verzet gaat met zulke setup.
Of je daar de bergen mee op kunt in jouw geval is een kwestie van rekenen en vergelijken met je huidige fiets. Dan weet je dat zeker.
Geen ervaring met 1x11. Wel met 1x12 (SRAM Eagle op mtb) en 1x14 (R-naaf op vakantiefiets).

Als je veel in heuvelachtig gebied en op afwisselend terrein fietst, zal een 1x11 wel voldoen. Je moet dan immers veelvuldig schakelen. Als jouw fietsvakanties overwegend door vlak of glooiend gebied gaan, dan is het fijn als de stapjes tussen de verzetten wat kleiner zijn.

Hier kan je het bereik en de stapjes vergelijken:
https://ritzelrechner.de/

Maar als ik jou was, zou ik het ook in het echt gaan uitproberen!
willem.m schreef:
za 24 apr, 2021 10:01
Maar als ik jou was, zou ik het ook in het echt gaan uitproberen!
Zeker, ik heb wel even op een 1x11 gereden,en op een 2x11, maar testen tijdens een tocht in de bergen/heuvels is jammer genoeg niet mogelijk.

De twee systemen die ik nu heb zijn:
- Rohloff naaf met 46/22T: ik gebruik hierop alle 14 versnellingen, en heb de kleinste versnelling echt nodig om hellingen op te kunnen. Het betreft hier wel een zware fiets en 27.5 inch wielen met +60mm banden.
- Shimano LX 3x9 met 22/32/44T voor en 11/32 achter op mijn oude vakantiefiets die nu dienst doet als ww-fiets. Op deze fiets gebruik ik vooral het middelste voorblad, en het kleinste blad voor de hellingen. Het grootste blad gebruik ik zelden.
Proberen hoe licht de verzetten zijn is (sorry dat ik zo duidelijk ben) onzin. Dat reken je uit en dat is het. Dan wordt je ook niet beïnvloed door de waan of benen van de dag of de hoeveelheid bagage.
Of het lekker genoeg schakelt (geen idee, want geen ervaring) kun je uiteraard wel proberen.
Als je al 1x14 voor fietsvakanties gewend bent, lijkt me 1x11 een stap (of drie) terug. Je kunt natuurlijk ook een fiets met dropbar, R-naaf, goede schakel-/remhendels en nog wat toeters en bellen samenstellen. Dan zit je al wel snel op een prijskaartje van 5k (weet ik van een eigen bijna-bevlieging vorig jaar). Of meer voor duurdere merken als je ook wilt betalen voor hun marketingafdeling.
willem.m schreef:
za 24 apr, 2021 10:24
Als je al 1x14 voor fietsvakanties gewend bent, lijkt me 1x11 een stap (of drie) terug. Je kunt natuurlijk ook een fiets met dropbar, R-naaf, goede schakel-/remhendels en nog wat toeters en bellen samenstellen. Dan zit je al wel snel op een prijskaartje van 5k (weet ik van een eigen bijna-bevlieging vorig jaar). Of meer voor duurdere merken als je ook wilt betalen voor hun marketingafdeling.
5k zit er niet in voor deze fiets. Daarom en vanwege gewicht kijk ik naar een derailleurysteem (icm schijfremmen en dropbar) van goede kwaliteit. Als ik dan 100 of enkele 100 euro meer moet neerleggen voor goede schakel/remhendels is dat doenbaar.
Marten Gerritsen heeft er een stukje over geschreven: http://www.m-gineering.nl/techdex.htm
Klik onder het kopje Aandrijving op 2x11?
nicolevelo schreef:
za 24 apr, 2021 10:07
De twee systemen die ik nu heb zijn:
- Rohloff naaf met 46/22T: ik gebruik hierop alle 14 versnellingen, en heb de kleinste versnelling echt nodig om hellingen op te kunnen. Het betreft hier wel een zware fiets en 27.5 inch wielen met +60mm banden.
- Shimano LX 3x9 met 22/32/44T voor en 11/32 achter op mijn oude vakantiefiets die nu dienst doet als ww-fiets. Op deze fiets gebruik ik vooral het middelste voorblad, en het kleinste blad voor de hellingen. Het grootste blad gebruik ik zelden.
Wat zit er op de 1x11-fietsen die je op het oog hebt? En om wat voor wielen en bandmaten gaat het op alle genoemde fietsen?
DaVinci schreef:
za 24 apr, 2021 10:36
Marten Gerritsen heeft er een stukje over geschreven: http://www.m-gineering.nl/techdex.htm
Klik onder het kopje Aandrijving op 2x11?
Dank. De vergelijking in het artikel tss 3x9 (wat ik nu ook heb op mijn oude fiets) en 2x11 is interessant. 2x11 lijkt -volgens het artikel)- vooral nadelen te hebben (minder bruikbare combinaties). al vraag ik me af of dat niet afhangt van de keuze van tandwielen? Over 1x11 wordt hier niet veel gezegd.
Let ook op de prijzen van de cassettes die je nodig hebt. Ik ben wel eens geschrokken van de prijzen van 1x-cassettes. Als je zo'n ding voor woon-werk gaat gebruiken fiets je dus heel vaak op dezelfde kransjes. Zijn die apart vervangbaar en verkrijgbaar?
Heb je overwogen om je huidige fiets met R-naaf te laten ombouwen? Past een racebocht qua geometrie, en kan dat met de interne/externe schakelbox? Zelf vind ik het belang van schijfremmen voor een vakantiefiets niet zo groot.
willem.m schreef:
za 24 apr, 2021 10:59
Heb je overwogen om je huidige fiets met R-naaf te laten ombouwen? Past een racebocht qua geometrie, en kan dat met de interne/externe schakelbox? Zelf vind ik het belang van schijfremmen voor een vakantiefiets niet zo groot.
Dat heb ik even bekeken. Zo'n ombouw brengt grote kosten met zich mee en ik wil zeker niet volledig overschakelen naar dopbar fietsen. De nieuwe fiets zal lichter zijn, een andere manier van fietsen toelaten voor lichter bepakte tochten en waarschijnlijk mijn ww-fiets vervangen.
nicoleversnellingen.jpg
1x11 met 11-42 cassette
Ik heb even voor jou op ritzelrechner gekeken, en zoals je kan zien komt het nuttige bereik van een 1x11 vrijwel overeen met de twee kleinste bladen op jouw 3x9 fiets.

Let op, ik heb wel een voorblad van 32 gespecifiëerd op het 1x11-systeem, dat is niet standaard, op de meeste van die gravelbikes met 1x11 staat een 40T, dat is dus te groot voor jou.

Zoals je ziet is de range iets kleiner aan de onderkant. Een 1x12 speed systeem zou beter zijn, maar dit wordt nog niet in de handel verkocht (tenzij je naar draadloos SRAM AXS gaat). Forumlid jwekeij heeft zijn fiets met SRAM-shifters omgebouwd naar een 1x12 door een paar onderdeeltjes in zijn shifter en derailleur te vervangen, hij kan daar misschien meer over vertellen.

nicoloe1x12.jpg
1x12 met 10-50 cassette
Let ook op, voor de grootste 12 speed MTB-cassettes met het meeste bereik (10-51 of 10-52) heb je een andere freehub nodig, oftwel SRAM XD of Shimano Microspline. De iets kleinere MTB-cassetes (11-50) passen wel op een Shimano freehub.

Als je echt het groot lot hebt gewonnen zou ik ook eens naar Campagnolo Ekar kijken, 1x13, maar ook hier zijn de voorbladen te groot, en het bereik wordt er niet groter op maar je hebt meer stappen tussenin.
PS: ik weet niet of het duidelijk is aan mijn uitleg hierboven, maar in feite komt het erop neer dat het bereik van een 1x11 systeem beperkt is, en dat je er voor moet zorgen dat het bereik daar valt waar het voor jou nuttig is door de grootte van het voorblad aan te passen.

PS2: qua ervaring ben ik een tevreden gebruiker van 2x11 maar ik heb wel geen standaard setup.

PS3: Bij 2x11 geldt ook dat de voorbladen te groot zijn, het kleinste Shimano-systeem voor dropbar (GRX) heeft 46-30 voorbladen en mag officeel max 11-34T cassette achteraan hebben. Dit is te groot voor jou.
bdr schreef:
za 24 apr, 2021 12:35
PS3: Bij 2x11 geldt ook dat de voorbladen te groot zijn, het kleinste Shimano-systeem voor dropbar (GRX) heeft 46-30 voorbladen en mag officeel max 11-34T cassette achteraan hebben. Dit is te groot voor jou.
Duidelijk hoor, dankjewel. Ik zou dit systeem dan eens naast het mijne moeten leggen. In elk geval wordt deze fiets een stuk lichter dan mijn oude fiets met LX 3x9 + dat de houding anders is wegens dopbar. Mag ik dan ook verwachten dat de kleinste versnelling iets groter mag zijn dan die op mijn oude fiets?

En anders ziet de simulatie van het 1x11 systeem dat je maakte (met 32T vooraan) er niet slecht uit.
nicolevelo schreef:
za 24 apr, 2021 12:51
Duidelijk hoor, dankjewel. Ik zou dit systeem dan eens naast het mijne moeten leggen.
U vraagt, wij draaien: 46-30T met 11-34T cassette (2x11) versus 44-32-22T met 11-32T cassette (3x9)

Nicole46-30.jpg
Zoals je ziet raak je je 2 laagste versnellingen kwijt.

nicolevelo schreef:
za 24 apr, 2021 12:51
In elk geval wordt deze fiets een stuk lichter dan mijn oude fiets met LX 3x9 + dat de houding anders is wegens dopbar. Mag ik dan ook verwachten dat de kleinste versnelling iets groter mag zijn dan die op mijn oude fiets?
Als het de bedoeling is om ook onverhard te rijden, waar zo'n fiets toch voor uitnodigt, zou ik dezelfde range behouden. Op onverhard zit je toch één of twee versnelling lager tov asfalt bij dezelfde hellingshoek.
bdr schreef:
za 24 apr, 2021 13:31
Als het de bedoeling is om ook onverhard te rijden, waar zo'n fiets toch voor uitnodigt, zou ik dezelfde range behouden. Op onverhard zit je toch één of twee versnelling lager tov asfalt bij dezelfde hellingshoek.
En hoe zou ik dat dan kunnen doen? Of lukt dat dan enkel met 1x11?
nicolevelo schreef:
za 24 apr, 2021 13:38
En hoe zou ik dat dan kunnen doen? Of lukt dat dan enkel met 1x11?
1x11 is zeker gemakkelijk, grootte voorblad aanpassen en klaar.

Bij 2x11 zijn er verschillende mogeiljkheden om de range lager te krijgen:
Dat zijn goeie links, ga ik al zeker grondig doornemen!