Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Batavus Jakima remmen - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Batavus Jakima remmen

Spironski schreef:Maar ik moet zeggen dat ik op mijn reizen echt zeer zelden lichter schakel dan 1:1. Dus die 32:26 als lichtste verzet van die T400 lijkt mij echt geen probleem.
Zolang je niet naar Engeland of Toscane en dergelijke gaat houdt je dat wel vol. Ik fietste eens met drie reisgenoten in Portugal. Drie van ons hadden 26 voor en 28 achter als lichtste verzet, één 24:34. We waren wekenlang overal aan elkaar gewaagd, behalve op steile hellingen, want daar kwam de dame in kwestie ons vrolijk voorbij!
Leon

Hallo iedereen,

ik heb nog steeds geen keuze kunnen maken... Ik zit toch sterk aan de VSF te denken, vooral i.v.m. zijn relatief lage prijs. (voor mij nog steeds erg veel geld!) Als ik het goed begrijp is dit zo ongeveer de goedkoopste fiets van de fietsen die "beter" geacht worden wat betreft frame en afmontage. De volgende fiets zou dan een Santos zijn, maar dit kost dan ruwweg 300 euro meer.

Hebben jullie nog meningen over het verschil in kwaliteit tussen deze fietsen? Is de oliedrukrem bijv. betrouwbaar i.v.m. bijv. lekkage? (heb hier reeds aantal topics over gelezen maar blijf het toch een beetje lastig vinden)

En zou 57 cm framehoogte voor mij afdoende zijn? (de VSF heeft max. framehoogte van 57 cm, de Santos max. 65 cm)

Jeroenp schreef:Hallo iedereen,

ik heb nog steeds geen keuze kunnen maken... Ik zit toch sterk aan de VSF te denken, vooral i.v.m. zijn relatief lage prijs. (voor mij nog steeds erg veel geld!) Als ik het goed begrijp is dit zo ongeveer de goedkoopste fiets van de fietsen die "beter" geacht worden wat betreft frame en afmontage. De volgende fiets zou dan een Santos zijn, maar dit kost dan ruwweg 300 euro meer.

Hebben jullie nog meningen over het verschil in kwaliteit tussen deze fietsen? Is de oliedrukrem bijv. betrouwbaar i.v.m. bijv. lekkage? (heb hier reeds aantal topics over gelezen maar blijf het toch een beetje lastig vinden)

En zou 57 cm framehoogte voor mij afdoende zijn? (de VSF heeft max. framehoogte van 57 cm, de Santos max. 65 cm)
Als je het goedkoop wilt houden moet je niet over hydraulische remmen gaan hebben is ten opzichte van een rem met een staalkabeltje zo weer € 150,- duurder. Met die laatste kom je ook veilig naar beneden, en kun je het uitgespaarde verschil aan paar lekkere biertjes besteden.
Als er een oliekabel kapot gaat moet je niet twee linkerhanden hebben om de boel te vervangen, plus dat je de kans loopt dat je het onderweg maar zeer spaarzaam aan een vervangend onderdeel kan komen, terwijl alle fietsenmakers wel een nieuwe staalkabel voor je hebben liggen.
Santos is duurder, jazeker maar dan heb je ook meer "frame" straks onder je kont dan bij die fahrraddinges, daar zul je er ook wel mee komen maar het fietst anders. Of een krantenwijk nemen doorsparen en iets fatsoenlijks kopen. :wink:

Hoi Haike, bedankt voor je antwoord. Wat is het verschil in frame dat de Santos anders maakt dan de VSF? Is het de geometrie, materiaal, gewicht? Heb jij ervaring met beide fietsen? Ik ga toch kijken of ik in 1 zaak beide fietsen kan gaan testen om te vergelijken...

Haike schreef: Santos is duurder, jazeker maar dan heb je ook meer "frame" straks onder je kont dan bij die fahrraddinges, daar zul je er ook wel mee komen maar het fietst anders. Of een krantenwijk nemen doorsparen en iets fatsoenlijks kopen. :wink:
Impliceer je hier nu indirect mee dat zowel de Santos als de T400 eigenlijk geen fatsoenlijke fietsen zijn?
Enne, die fahrraddinges is gewoon de VSF T400 (maar dat hoef ik jouw toch niet te vertellen :wink: ).

Groet,
Robbert.

Oef, 1,96 meter lang zijn en dan een 57cm frame? Dat weet ik niet hoor! Ter indicatie: ik ben 1.80 en heb 57cm. frame. En dat is zeker niet te groot voor me.
Nu is er heel wat meer te vertellen over frame maten, zoek maar eens op dit forum. Zo is met name de lengte van het frame belangrijk, en valt er nog wel wat op te vangen met zadelpenlengtes en -vormen en stuurpenlengtes en -hoeken, en hangt het dus ook erg af van hoe je gebouwd bent (korte/lange beentjes, lange/korte rug, lange of korte armen etc.) en ook nog wat voor vorm het frame heeft (loopt de bovenste buis horizontaal of niet etc.).

Maar eerlijk gezegd lijkt me alles bij jou lang, met 1.96m. Dus ik heb mijn ernstige twijfels bij dat 57cm frame. Het best zou je je eens laten opmeten, dan weet je het zeker.

eliart schreef:
Haike schreef: Santos is duurder, jazeker maar dan heb je ook meer "frame" straks onder je kont dan bij die fahrraddinges, daar zul je er ook wel mee komen maar het fietst anders. Of een krantenwijk nemen doorsparen en iets fatsoenlijks kopen. :wink:
Impliceer je hier nu indirect mee dat zowel de Santos als de T400 eigenlijk geen fatsoenlijke fietsen zijn?
Enne, die fahrraddinges is gewoon de VSF T400 (maar dat hoef ik jouw toch niet te vertellen :wink: ).

Groet,
Robbert.
Nee hoor!! :wink: als ik nu een nieuwe fiets zou gaan kopen zou een allu Santos een hele serieuse gegadigde zijn op mijn lijstje. Met iets fatsoenlijks kopen bedoelde ik eigenlijk de Santos. Die dinges waarvan ik inderdaad weet dat het geen dinges is vindt ik echt minder, maar goed dat drukt zich ook uit in de prijs. :lol:

Jeroenp schreef:Hoi Haike, bedankt voor je antwoord. Wat is het verschil in frame dat de Santos anders maakt dan de VSF? Is het de geometrie, materiaal, gewicht? Heb jij ervaring met beide fietsen? Ik ga toch kijken of ik in 1 zaak beide fietsen kan gaan testen om te vergelijken...
Ik ,ben ook 1.90 en ik pas niet goed op de vsf wel op de Santos en die vindt ik lekkerder rijden maar dat is persoonlijk en ik vindt het allemaal zorgvuldiger afgewerkt. Moet ik een boutje in een VSF frame draaien omdat er een drager aan vast moet. Moet je dus eerst een tap pakken om de schroefdraad die onder de lak zit terug te vinden. Soms heb je het gevoel dat je de bout er scheef indraait omdat er zoveel lak op die draad zit. Dat noem ik slordig afwerken als je gaat lakken kun je dat gat toch wel eerst even afsluiten zodat er geen lak op die draad komt.

Haike schreef: Moet ik een boutje in een VSF frame draaien omdat er een drager aan vast moet. Moet je dus eerst een tap pakken om de schroefdraad die onder de lak zit terug te vinden. Soms heb je het gevoel dat je de bout er scheef indraait omdat er zoveel lak op die draad zit. Dat noem ik slordig afwerken als je gaat lakken kun je dat gat toch wel eerst even afsluiten zodat er geen lak op die draad komt.
Ik ben het hier mee eens, maar vind wel dat er gezegd mag worden dat als die paar nokjes even bijtappen ineens een paar honderd euro scheelt, dan is die VSF wel de moeite waard om in dit geval te overwegen. Ik denk niet dat er heel erg veel kwaliteitsverschil in de frames zit. Misschien in het lakwerk, en de afwerking inderdaad.
Maar zoals al gezegd kun je het voor de "feel" het beste even proberen. Toen ik op een Santos had gezeten was ik pas echt verkocht ook eigenlijk...

Eli.

Heb je al op een Avaghon gezeten?
W

Willem Jongman schreef:Heb je al op een Avaghon gezeten?
W
Nee, ik vind dat gekruiste frame niet zo mooi, plus dat de series (verbeter me als ik het fout heb hoor!) zoals ik het zag alleen als complete fiets verkocht werden, ik heb een los frame gekocht bij Santos.

E

Welk frame van Santos heb je gekocht? nou willen we natuurlijk alles weten ook :wink:

Haike schreef:Welk frame van Santos heb je gekocht? nou willen we natuurlijk alles weten ook :wink:
hehe travelmaster 2.6 cr-mo - matzwart met witte letters :P
ik wou eerst gaan voor een complete santos maar heel veel dingen had ik eigenlijk nog in nieuwstaat van mijn atb vandaar. komt bij dat ik ook wel een sleutelaar ben dus niets mis met je eigen fiets in elkaar draaien in mijn geval :)

Jest_one schreef:
Haike schreef:Welk frame van Santos heb je gekocht? nou willen we natuurlijk alles weten ook :wink:
hehe travelmaster 2.6 cr-mo - matzwart met witte letters :P
ik wou eerst gaan voor een complete Santos maar heel veel dingen had ik eigenlijk nog in nieuwstaat van mijn atb vandaar. komt bij dat ik ook wel een sleutelaar ben dus niets mis met je eigen fiets in elkaar draaien in mijn geval :)
Aha! Gefeliciteerd ik hoop dat je er veel plezier van gaat hebben.

Maare weet je zeker dat alles gaat passen op je nieuwe frame qua onderdelen? Niet alle frames hebben dezelfde buisdiameter ik denk bijvoorbeeld aan de klemband van je voorderailleur.

Haike schreef:
Aha! Gefeliciteerd ik hoop dat je er veel plezier van gaat hebben.

Maare weet je zeker dat alles gaat passen op je nieuwe frame qua onderdelen? Niet alle frames hebben dezelfde buisdiameter ik denk bijvoorbeeld aan de klemband van je voorderailleur.
Rekening mee gehouden;) ik heb zo rond mijn 13e mijn eerste barrels in elkaar geflanst dus met vallen en opstaan een hoop geleerd ;)
was wel bijna vergeten te vermelden dat ik een vork met draad wou, en dus niet die (imho) verschrikkelijk irritante headset :P :oops:

Maar bedankt dat je het even zei iig! Meeste fabrikanten maken tegenwoordig geloof ik al gebruik van de standaard 34.9 derailleur, die ik dus heb, maar met een adapter (die ik ook heb) past dit dus ook op kleinere buizen (zoals die op mijn santos frame :P)

Eli.

Hallo iedereen,

inmiddels heb ik nog wat verder gezocht naar fietsen die kwa budget in aanmerking komen voor mijn fietsvakantie deze zomer en ik zag dat de Giant Expedition wellicht ook nog een goede optie is. Ik bedoel dan de 1.0 of de 2.0.

links:

http://www.giant-bicycles.com/nl-NL/bik ... 951/19265/
http://www.giant-bicycles.com/nl-NL/bik ... 951/19244/

* De 2.0 kost ongeveer 960 euro en is in 65 cm framemaat leverbaar. Wat ik mij afvraag bij deze fiets:

* zijn de bagagedrager achter en de lowrider voor van goede kwaliteit zodat je
flink wat gewicht mee kan nemen? De 1.0 heeft dacht ik Tubus dragers,
geldt dat ook voor de 2.0?

* de tandwielen van de crankset van de 2.0 zijn misschien wat groot voor in de bergen? (28/38/48 )

* De 1.0 kost ongeveer 1200 euro maar deze is maar in max. 60 cm framehoogte leverbaar (hoewel ik las dat vooral de lengte van het frame van belang was en ik zal toch eerst moeten proefrijden om te ondervinden of het goed zit kwa houding) en ik vraag mij af of de magura firm-tech remmen echt handig zijn, omdat de nokken niet compatibel zijn met gewone v-brake remmen zodat je niet evt. kan switchen als ik het goed heb begrepen?

Uiteindelijk lijkt mij van deze 2 fietsen de 2.0 versie het mooist, behalve dat de velgen misschien iets minder zijn? Maar de framehoogte is tenminste in 65 cm leverbaar en hij heeft gewone v-brakes wat voor mijn idee toch het veiligst is wat betreft repareerbaarheid.

De 1.0 vind ik minder interessant vanwege het ontbreken van de mogelijkheid om v-brakes te kunnen monteren en omdat hij in max 60 cm framehoogte leverbaar is. En hij scheelt kwa prijs niet veel met de Santos Travelmaster, die ik dan mooier vind.

Hebben jullie nog een mening de Giant Expedition 2.0? Ik zie dat de meeste reacties positief zijn over dit model...

Jeroenp schreef:inmiddels heb ik nog wat verder gezocht naar fietsen die kwa budget in aanmerking komen voor mijn fietsvakantie deze zomer en ik zag dat de Giant Travelmaster wellicht ook nog een goede optie is. Ik bedoel dan de 1.0 of de 2.0.
Ik denk dat je de Expedition bedoeld ;)
* De 2.0 kost ongeveer 960 euro en is in 65 cm framemaat leverbaar. Wat ik mij afvraag bij deze fiets:

...De 1.0 heeft dacht ik Tubus dragers,
geldt dat ook voor de 2.0?
Nee, zijn volgens mij aluminium dragers van Giant zelf. Geen idee wat de kwaliteit daarvan is. De voordrager ziet er imho niet echt stevig uit.
* De 1.0 kost ongeveer 1200 euro maar deze is maar in max. 60 cm framehoogte leverbaar (hoewel ik las dat vooral de lengte van het frame van belang was en ik zal toch eerst moeten proefrijden om te ondervinden of het goed zit kwa houding) en ik vraag mij af of de magura firm-tech remmen echt handig zijn, omdat de nokken niet compatibel zijn met gewone v-brake remmen zodat je niet evt. kan switchen als ik het goed heb begrepen?
Klopt, geen nokken om V-brakes te monteren.
Uiteindelijk lijkt mij van deze 2 fietsen de 2.0 versie het mooist, behalve dat de velgen misschien iets minder zijn? Maar de framehoogte is tenminste in 65 cm leverbaar en hij heeft gewone v-brakes wat voor mijn idee toch het veiligst is wat betreft repareerbaarheid.
Evt. setje Tubus dragers er bij en je hebt een prima fiets, want voor de rest bevalt hij je wel :)

Hallo Fedor,

bedankt voor je reactie. Inderdaad moet het Giant Expedition zijn, foutje, is aangepast.

Ik zit zoals jullie zien nogal te twijvelen. Zondermeer zal ik een aantal fietsen proberen te testen om zo te kunnen vergelijken. Maar tot nu toe is de goedkoopste fiets die aan mijn eisen voldoet de Santos Travelmaster 2.8 Alu met Deore versnellingsgroep en V-brakes. Deze fiets is t/m 65 cm leverbaar, wat ik wel fijn vind want ik ben minstens 1.95 cm lang. Daarnaast heb ik bij deze fiets ook de ruimte om zelfs een 50mm band te monteren, altijd handig zo'n optie. Daarnaast zit ik niet aan een magura rem vast wat mij toch een minder goed gevoel geeft. (zelf repareren...)

Ik denk over een paar weken maar eens een aantal fietsen ga proefrijden en daarna maar eens zien wat ik doe. In ieder geval bedankt voor jullie hulp!

Hallo iedereen,

ik had nog even een vraag over de Santos fietsen: ik vraag mij af, hoe groot de wielen zijn die Santos levert voor de Travelmaster 2.8 versie? Bij de 2.6 versie staat 26 inch, weten jullie hoeveel dit is bij de 2.8 versie? Heb je dan keuze?

Jeroenp schreef:Hallo iedereen,

ik had nog even een vraag over de Santos fietsen: ik vraag mij af, hoe groot de wielen zijn die Santos levert voor de Travelmaster 2.8 versie? Bij de 2.6 versie staat 26 inch, weten jullie hoeveel dit is bij de 2.8 versie? Heb je dan keuze?
Ga nou gewoon naar de fietswinkel die fietsen bekijken zo kom je nooit aan een fiets.