Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Corona: wel of niet fietsen? - Pagina 54 - Forum Wereldfietser

Corona: wel of niet fietsen?

1142 berichten
blokdoorn schreef:
di 20 apr, 2021 19:47
Begrijp overigens wel dat er enige frustratie is bij 20'ers en 30'ers, als het echt tegenzit met vaccineren, hebben zij die in het actiefste en ondernemendste deel van hun leven zitten enorm geleden onder de maatregelen voor een ziekte die hun relatief weinig kwaad doet, en mogen zij komende maanden nog steeds niks terwijl de ouderen met hun vaccinatiepaspoort overal heen mogen.
Je zou ook kunnen stellen dat jongeren ditmaal geluk hebben. De Spaanse griep kende destijds weinig genade voor twintigers (zie hier).
Dat zeker! Prijs me gelukkig dat het niet gevaarlijk is voor mijn kinderen. Neemt niet weg dat frustraties, met name bij studerenden, heel begrijpelijk zijn. Vind het overigens ook niet verstandig om alles door de bril jong/oud te gaan bekijken.
Wie mijn recente optimisme heeft gelezen is misschien verbaasd maar ik moet zeggen dat ik vanavond verbijsterd was toen ik naar Mark Rutte luisterde. Je hoeft echt geen gepromoveerd econometrist te zijn om aan de huidige cijfers te zien dat er helemaal geen verbetering te zien is. Het gaat eerder ietsje slechter dan beter. Het grootste verschil met eerder is dat de mortaliteit nu aardig aan het verschuiven is naar wat jongeren. Ongeveer de helft is nu onder de zeventig. Dat is niet raar want steeds meer ouderen zijn gevaccineerd.
Het goede nieuws is natuurlijk dat de vaccinaties dus hun werk doen en dat er veel vaccins in aantocht zijn. Maar pas als alle 60 plussers gevaccineerd zijn ga je een paar weken later echt het verschil zien. Nu versoepelen is net 3-4 weken te vroeg. Tegelijk blijft het goede nieuws dat er daarna veel meer mogelijk zal zijn dan mensen zich nu kunnen voorstellen.
Wim schreef:
di 20 apr, 2021 21:05
Het grootste verschil met eerder is dat de mortaliteit nu aardig aan het verschuiven is naar wat jongeren. Ongeveer de helft is nu onder de zeventig. Dat is niet raar want steeds meer ouderen zijn gevaccineerd.
Dat betekent dus dat voor de vijftigers en zestigers, op dit forum ruim vertegenwoordigd, de komende periode juist een groter risico wordt dan de afgelopen maanden. Het is inderdaad meer dan jammer dat met het beleid de besmettingen gemaximaliseerd worden tot aan de ziekenhuiscapaciteit.
Wim schreef:
di 20 apr, 2021 18:34
Wat een gezucht.
Volkomen logisch toch. Tenminste, ik ben ongeveer een jaar geleden begonnen met begrip hebben voor gezucht, omdat we zo beperkt bij machte zijn om iets te doen aan de situatie. Bijzonder ongemakkelijk. Er is niet echt een andere keuze dan het volgen van het verloop van de pandemie, en de maatregelen die daaromtrent van kracht zijn.

De maatregelen zijn een gigantische bron van ergernis, dat moge bekend zijn. Wat mezelf betreft niet eens zozeer welke beperkingen er gelden, maar vooral met welke argumenten ze wel of niet in- of afgevoerd worden. Daarin ontbreekt elk spoor van logica.

Het tot gort analyseren van de situatie is om die reden dan ook verspilde energie. Niemand die met zekerheid kan stellen hoe de situatie zal veranderen, en vervolgens niemand die kan zeggen welke consequenties die veranderingen zullen hebben. Strategische keuzes worden gemaakt op basis van dagkoersen. Zucht.

Terzijde, mijn tekst dat mensen vanaf de jaren '80 niet meer aan vaccinatie toe gaan komen is uiteraard onzin. Soms neem ik niet alles even serieus, misschien had ik er een emoticon bij moeten zetten ofzo :wink: . Dat officieel onbekend is hoe lang vaccins bescherming geven is wel de waarheid.
keesswart schreef:
di 20 apr, 2021 20:31

Je zou ook kunnen stellen dat jongeren ditmaal geluk hebben. De Spaanse griep kende destijds weinig genade voor twintigers (zie hier).
...of nog een mooi argument om in de zorg te gaan werken :D
[quote=Leon post_id=392210 time=1618945820 user_id=249]
[quote=Wim post_id=392209 time=1618945535 user_id=692]
Het is inderdaad meer jammer dat met het beleid de besmettingen gemaximaliseerd worden tot aan de ziekenhuiscapaciteit.
[/quote]

Daar lijkt het inderdaad op neer te komen, ook al overlijden er elke dag nog rond de twintig mensen. We zijn er blijkbaar murw voor geworden en zijn als je de media volgt meer geïnteresseerd in bier drinken. Of dat echt zo is weet ik echter niet.

De zestigplussers worden nu wel snel gevaccineerd: hier in het noorden zijn zowat alle 60-65 jarigen nu geprikt, en de komende weken komen daar de 65-70 jarigen bij. Maar het duurt nog wel even voordat die mensen ook beschermd zijn, maar dan gaan de ziekenhuisopnames ook snel naar beneden (en niet eerder). Daarna gaat het schat ik de eerste tijd met ongeveer elke week een cohort van vijf jaren uit de bevolkingspiramide, en daarna nog weer sneller. Kortom, het wordt wel degelijk tijd om plannen te maken voor fietstochten in de zomer.
Mijn kijk op de situatie is ook behoorlijk veranderd....

Ik heb een dochter die werkt als assistent anesthesie, en nu net iets te veel ingezet wordt op de spoed.
Ze wordt meerdere keren per week ingepland voor 24h diensten, en werkweken van 70 en 80 uur zijn nu blijkbaar normaal.
Ondertussen draaien operatiekamers maar op 50% van hun normaal volume, dus heel veel ingrepen worden uitgesteld. Voor corona zag ze borsttumoren verwijderd worden ter grootte van een vingerkootje, nu is dat regelmatig een kippenei of groter. De echte weerslag gaan we later ook zien in meer en duurdere bestralingen en overlijdens van kankerpatienten.

Ze kan niet snappen dat de druk om terassen en restaurants te openen zo hoog is terwijl ze op een spoeddienst de ene na de andere moet opnemen met ernstige Covid klachten.
Ja, er sterven minder mensen, maar er is collateral damage, en de zorg is totaal overbelast.

Het controversiele bij de patienten is dat mensen met een slechte conditie die 10% van hun longcapaciteit verliezen vrij snel naar de dokter lopen (terecht) omdat ze zich al snel kortademig voelen. Ze hebben immers geen reserve.

Ze ziet ook zeer fitte mensen die pas binnenkomen als de longen 25-50% van hun capaciteit kwijt zijn. Ze heeft al zuurstofsaturaties gemeten van 50 en 60%. Als je topsporter bent voel je dat gewoon laat omdat je enorm veel reserve hebt.
Een motor van 30 pk die 10 pk verliest.... daar weet je direct dat er iets fout is, maar als je Porsche met 450pk er 150 kwijt is, dan heb je nog altijd een goed rijdende auto....

Als ze de cafes en zo snel openen, en ik voel me daar niet veilig bij, dan blijf ik wel thuis.
Nu zie ik aan fietsen rond mijn woonplaats weinig risico, maar voor langere tochten en dan eten in kleine restaurantjes.... echt nog te vroeg. Ik vrees dat we moeten wachten tot er 60-70% gevaccineerd is zodat ziekenhuizen weer wat normaal draaien.
Wim schreef:
di 20 apr, 2021 21:05
Nu versoepelen is net 3-4 weken te vroeg. Tegelijk blijft het goede nieuws dat er daarna veel meer mogelijk zal zijn dan mensen zich nu kunnen voorstellen.
Was ook verbaasd. Er is vergeleken met vorige week zo goed als niets ten positieve veranderd. Bij een crisis als deze kun je nooit een volledig consistent beleid voeren, maar dit kabinet lijkt echt alleen pragmatisch te werk te gaan met beslissingen die volledig afhangen van wie het hardst roept en lobbyt.
Veel logischer verhaal lijkt me: nog een week of 3 volhouden (hoe ingrijpend en deels ineffectief sommige maatregelen ook zijn, die paar weken doen er nu toch niet meer toe), en daarna als het vaccineren een stuk verder is, in hoog tempo versoepelen. Ik denk dat ze dat laatste niet durven te beloven.
Blackbelt schreef:
di 20 apr, 2021 22:29
Mijn kijk op de situatie is ook behoorlijk veranderd....
Das mooi...maakt me wel nieuwsgierig naar hoe je kijk eerst was. :?:
Leon schreef:
di 20 apr, 2021 21:10
Dat betekent dus dat voor de vijftigers en zestigers, op dit forum ruim vertegenwoordigd, de komende periode juist een groter risico wordt dan de afgelopen maanden.
Daarom blijf ik me de komende tijd nog netjes gedragen (lees: niet het "gevaar" opzoeken en wel de standaard maatregelen in acht nemen).
Ik sluit me aan bij Fedor 😇
LHTJoost schreef:
di 20 apr, 2021 22:43
Blackbelt schreef:
di 20 apr, 2021 22:29
Mijn kijk op de situatie is ook behoorlijk veranderd....
Das mooi...maakt me wel nieuwsgierig naar hoe je kijk eerst was. :?:
Mijn allereerste reactie was: het is maar een griepje....
En daarna: zo lang er niet veel meer mensen sterven dan aan de seizoensgriep is het toch OK zeker.
Pas als ik zag wat de neveneffecten (uitstel van gewone ingrepen, overbelasting zorg,... ) waren ben ik toch wat veranderd.
We komen morgen of overmorgen op de vijf miljoen prikken. Over een week beginnen er een miljoen of meer vaccins per week geleverd te worden. De planning is nu dus om half mei acht miljoen prikken gezet te hebben. Rutte is helaas net iets te vroeg met zijn terrassen, dus de ICs gaan eerst nog wel even vollopen met jongeren. Dat heet een gecalculeerd risico, maar het is geen risico maar een zekerheid. Er moeten eerst nog even enkele tientallen vooral vijftigers geofferd worden aan de horeca Mammon. Het is een cynische calculatie waarbij gehoopt wordt dat de oplopende besmettingen onder iets jongeren gemaskeerd gaan worden door afnemende besmettingen onder de ouderen en er dus achteraf gezegd kan worden dat het verantwoord was, ook al zeiden de deskundigen van niet. En weer is het Rutte.
Jawel, maar is dit niet tamelijk evident? Hij was een of twee weken te laat in maart vorig jaar, hij was te laat na de zomer, en hij was te laat toen de Britse variant opdook, en hij is nu weer te vroeg. Het is elke keer een gebrek aan begrip voor de tijdsvertraging tussen oorzaak en gevolg. En het is een angst om dingen te doen waar hij niet populair van wordt. Ik heb het een hele tijd geaccepteerd omdat het ook niet makkelijk is het goed te doen, maar langzaamaan zie ik een patroon waar ik niet vrolijk van wordt: wegduiken voor verantwoordelijkheid.
Als het meezit zijn we bijna van hem af.
Ik zou het meer 'meezitten' vinden als we van de corona af zijn.

Maar misschien heb ik mijn prioriteiten niet goed op een rijtje?
Als we zouden poolen zou ik gokken dat er een kabinet Rutte-4 komt, met Kaag als premier.
Een half jaar terug liet de Volkskrant twee communicatiedeskundigen aan het woord, onder de kop 'Wat Rutte kan leren van Merkel' (zie hier).
Als je wereldwijd vergelijkt, zijn de overeenkomsten tussen Rutte en Merkel veel groter dan de verschillen’, zegt Paul ’t Hart. De hoogleraar bestuur en organisatie ziet twee politici die het meer moeten hebben van hun ervaring en intelligentie dan van hun charisma. Een voordeel voor Merkel is haar serieuze uitstraling, haar ‘gravitas’ zoals ’t Hart het noemt, die in dit specifieke geval wordt versterkt door haar natuurwetenschappelijke achtergrond. ‘De energieke blijmoedigheid van Rutte begint in deze omstandigheden aan te voelen als een illusie van controle.’
Kijkend naar de inhoud van hun corona-speeches, valt Daniëlle Timmermans, hoogleraar risicocommunicatie aan het UMC Amsterdam, op dat die van Merkel vanaf het begin van de pandemie meer blijk geven van ‘bewustzijn van het gevaar
’.

Dat was in week 42, toen in Nederland de besmettingscijfers al 7 weken lang exponentieel stegen, terwijl dat in Duitsland nog maar 2 weken lang het geval was. Sindsdien gaan die cijfers in Nederland als een jojo op en neer en zijn deze (per 100.000 inwoners) steeds aanzienlijk hoger gebleven dan in Duitsland (zie hier).

Afbeelding

Afbeelding

Ik denk wel dat een Nederlandse versie van Angela niet zo in de smaak zou vallen bij een flink deel van de achterban van Mark, die gisteren treffend is uitgebeeld door Ruben Oppenheimer in de NRC.

Afbeelding
@Kees: Met alle respect (of eigenlijk niet): Het is bijna een jaar goed gegaan met wegblijven bij politiek en amateurstatistiek in de coronadraadjes, en nu begint het weer. Waarom ga je niet op social media je gal spuien? Of doe het dan tenminste in Kletspraat. N.B. Ik heb veel waardering voor jouw reisverslagen.

In reactie op jouw middelvinger:

man-zure-citroen-verzuring.jpg
Kees, mij ontgaat het verband tussen enerzijds Rutte en Merkel en anderzijds corona volledig.
Bovendien is je voorbeeld van de besmettingen een geval van cherrypicking. Neem je dezelfde landen en periode en kijk je naar het aantal vastegstelde doden dan kun je daar gemakkelijk een heel ander verhaal bij verzinnen:
https://ourworldindata.org/explorers/co ... ry=DEU~NLD
Het duiden van dit soort cijfers is niet simpel.
Rutte is denk ik inderdaad bijzonder intelligent. Anders kan ik geen verklaring verzinnen hoe het komt dat hij steeds met alles wegkomt wat er gebeurt.