Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Corona: wel of niet fietsen? - Pagina 53 - Forum Wereldfietser

Corona: wel of niet fietsen?

1142 berichten
willem.m schreef:
di 06 apr, 2021 20:11
Ik zie het probleem ook niet. Stel dat iemand meer vrijheden dan ik heeft omdat hij/zij al gevaccineerd is, dan gun ik dat die persoon graag. Waarom zou je daar tegen zijn? Wat zegt dat over je als mens?
Helemaal als dat de horeca (en andere bedrijven) nog een beetje kan redden. Als we moeten wachten tot we allemaal weer mogen is het misschien al te laat voor veel bedrijven.
Kan weg
Het grootste voordeel van zo'n corona paspoort lijkt me dat het diegenen die nog aarzelen over vaccinatie een extra stimulans geeft. Want als alle rook over de trage start van de vaccinaties is opgetrokken en iedereen gevaccineerd kan zijn, blijft er een probleem als er teveel mensen zich niet laten vaccineren. Dan kun je net als bij polio of mazelen toch weer explosies krijgen, en gevaarlijke mutaties. Ook daarom is het van belang dat ook arme landen snel veel vaccins krijgen, en dat we in de tussentijd niet teveel reizen, en al helemaal niet intercontinentaal.
Mijn vrouw en ik zijn afgelopen zaterdag voor de eerste keer gevaccineerd. Mijn vrouw was aan de beurt, maar ik eigenlijk niet omdat ik ouder ben. Ik was meegegaan en ik kreeg gelijk de vraag of ik toch ook niet een prik wilde. Er waren wat (niet veel) mensen niet op komen dagen, en de dokter kreeg vooral ook nog eens elf prikken uit een AZ flesje in plaats van de nominale tien. Dat wilde hij niet weggooien. Wat verder nog overbleef zou hij dus maandag proberen weg te prikken, maar ik kreeg gelijk al.
Ik kan niet anders zeggen dan dat wij na afloop allebei helemaal uitgelaten waren - zo bevrijdend voelde het, ook al weten we dat de bescherming pas over enkele weken komt en we dus nog heel voorzichtig moeten blijven. Onze kinderen waren ook super blij, en we merkten nu pas goed hoe bezorgd zij geweest waren. We hebben het gevierd met een fles witte wijn in het zonnetje. En zelfs van die witte wijn hebben we geen hoofdpijn gehad.
Onze tweede prik is 3 juli, en onze vakantie staat iets van twee weken later gepland. De twee resterende vragen zijn dus wanneer onze dochter geprikt kan worden, want zij wil eventueel mee gaan fietsen, en de tweede vraag is wat dat coronapaspoort gaat bieden. We gaan het zien. Nu nog even heel voorzichtig blijven, en zeker nu de teugels wat mij betreft net nog iets te vroeg gevierd gaan worden.
Wim schreef:Mijn vrouw en ik zijn afgelopen zaterdag voor de eerste keer gevaccineerd. Mijn vrouw was aan de beurt, maar ik eigenlijk niet omdat ik ouder ben.
Gefeliciteerd allebei. De reden dat je geen prik zou krijgen omdat je ouder bent ontgaat me. Ouderen krijgen toch eerder?

Bij elkaar zijn er afaik twee argumenten om je, persoonlijk, vrijer te kunnen bewegen:
* het gevaccineerd zijn geeft een bepaald percentage bescherming én vermindert de consequenties als je wel besmet raakt.
* een lager aantal recente besmettingen dat rondzwerft geeft een lagere kans om ook besmet te raken.

Het percentage gevaccineerde andere mensen is dus afaik niet rechtstraaks relevant.
Ik wacht ook met smacht op mijn vaccinatie en hopelijk een plotselinge daling van de besmettingen als gevolg van meer gevaccineerden, meer wegens al besmet geweest zijn immunen en beter weer.
In geval beter weer niet helpt zou ik het toch fijn vinden.
Het zit iets ingewikkelder. Mijn vrouw is 62 en die groep wordt rond deze tijd geprikt met AZ door de huisartsen. Ik ben 68, en die groep wordt door de GGD geprikt want met het lastiger Pfizer vaccin, maar daar zijn ze nog bezig met de 70-74 jarigen. Ik heb op deze manier dus een week of drie eerder een vaccinatie gekregen, en dat scheelt toch weer aardig in het risico. Ik begrijp dat veel huisartsen op deze manier de vaccins die bij hen overblijven proberen weg te prikken.
Ik lees net in de Guardian dat de Franse corona app je vanaf 29 april de mogelijkheid geeft je vaccinatie gegevens te downloaden.
@Wim. Ze zijn al bezig met de groep onder de 70 jarigen. Ik heb aardig wat familie in de categorie 65-70. Een aantal hebben al een afspraak gemaakt, oudste eerst.
Geboortejaar 1951 vanaf ca 10 april
Geboortejaar 1952 vanaf ca 15 april
Geboortejaar 1953 en 54 vanaf 19 april
Geboortejaar 1955 ergens volgende week
Deze kunnen al een afspraak maken zonder dat ze een uitnodiging hebben ontvangen.
https://www.rivm.nl/nieuws/uitnodiging- ... nel-op-mat
Mooi dat dit nu ook begint. Maar elke week eerder is winst. Ik heb heel eventjes geaarzeld of ik zou wachten om zo het Pfizer vaccin te krijgen maar een snel sommetje leerde me dat de winst van drie weken eerder bescherming een keer of vijftig groter was dan het kleine risico van het Astra Zeneca vaccin. Ik hoorde net van een echtpaar dat het even had aangezien. Die kregen beiden corona en zijn nu beiden dood. Dus laat je zo snel mogelijk prikken.
Wim schreef:
di 20 apr, 2021 13:59
Ik lees net in de Guardian dat de Franse corona app je vanaf 29 april de mogelijkheid geeft je vaccinatie gegevens te downloaden.
????
Wat voor nut heb dat dan?
En waarvandaan haalt die Franse app de gegevens?
Het is een app zoals er voor heel Europe zal komen. Je kunt gegevens uit de nationale databank halen over je eigen vaccinatiestatus, eventuele eerdere besmetting, en recente testresultaten. Dat kun je dan laten zien met een beveiligde QR code op je telefoon, waarmee je bijvoorbeeld de grens over kunt, de trein of het café in mag, of wat dan ook, afhankelijk van waar een overheid dit verplicht stelt. Ik begrijp dat het in Nederland in juni klaar zal zijn, en dat het de bedoeling is dat de nationale systemen compatibel zijn, zeker binnen de EU.
Wim schreef:
di 20 apr, 2021 15:03
Het is een app zoals er voor heel Europe zal komen. Je kunt gegevens uit de nationale databank halen over je eigen vaccinatiestatus, eventuele eerdere besmetting, en recente testresultaten. Dat kun je dan laten zien met een beveiligde QR code op je telefoon, waarmee je bijvoorbeeld de grens over kunt, de trein of het café in mag, of wat dan ook, afhankelijk van waar een overheid dit verplicht stelt. Ik begrijp dat het in Nederland in juni klaar zal zijn, en dat het de bedoeling is dat de nationale systemen compatibel zijn, zeker binnen de EU.
Dit wat duidelijker geformuleerd. Aan die Franse app heb je dus niks.
Het is dus alleen de melding dat de Fransen er klaar voor zijn. Da's mooi voor de Fransen, maar hier in Nederland hebben we er dus nix aan.
En moeten we wachten op de programmeerkunsten van Hugo de Jonge.
Wim schreef:
di 20 apr, 2021 14:28
...Ik hoorde net van een echtpaar dat het even had aangezien. Die kregen beiden corona en zijn nu beiden dood. Dus laat je zo snel mogelijk prikken.
Ik garandeer je dat als je dit bericht op Twitter, Facebook of LinkedIn plaatst, je de halve(gare) wereld over je heen krijgt. :wink:

JanH schreef:
di 20 apr, 2021 14:01
@Wim. Ze zijn al bezig met de groep onder de 70 jarigen. Ik heb aardig wat familie in de categorie 65-70. Een aantal hebben al een afspraak gemaakt, oudste eerst.
Geboortejaar 1951 vanaf ca 10 april
Geboortejaar 1952 vanaf ca 15 april
Geboortejaar 1953 en 54 vanaf 19 april
Geboortejaar 1955 ergens volgende week
Deze kunnen al een afspraak maken zonder dat ze een uitnodiging hebben ontvangen.
https://www.rivm.nl/nieuws/uitnodiging- ... nel-op-mat
Leuk voor de boomers, maar wanneer ben ik (jaren '70 geboren) aan de beurt? En loop ik extra risico omdat ik veel friet ben gaan eten omdat ik het stickertje 'patatgeneratie' opgeplakt heb gekregen?
willem.m schreef:
di 20 apr, 2021 15:22
Leuk voor de boomers, maar wanneer ben ik (jaren '70 geboren) aan de beurt?
Jij mag hopelijk volgend jaar zomer weer op vakantie ;)
Niet zo somber allemaal. Die Franse app is een voorbode van hoe ook bij ons de vrijheid terug gaat komen.
En dat zal snel gaan want die vaccinaties gaan steeds sneller. Ergens deze week al 5 miljoen prikken en eind van de maand iets van 7 miljoen. Vooral die fabriek van Pfizer Biontech levert enorme aantallen en ook nog heel voorspelbaar. De planning is begin juli iedereen een eerste prik en velen ook al een tweede. De laatsten moeten dan nog wel even voorzichtig zijn want je bent niet gelijk beschermd, maar toch. En ook in andere EU landen gaat het nu ineens veel sneller. Die nieuwe fabriek van Biontech in Marburg waar wij nu van krijgen gaat een miljard doses per jaar maken.
willem.m schreef:
di 20 apr, 2021 15:22
Leuk voor de boomers, maar wanneer ben ik (jaren '70 geboren) aan de beurt? En loop ik extra risico omdat ik veel friet ben gaan eten omdat ik het stickertje 'patatgeneratie' opgeplakt heb gekregen?
Jij bent weer iets later aan de beurt hé?
Of de friet een risico voor je was ligt er voor een deel aan waar het in is gebakken. Vetten zijn weliswaar flink uit het verdomhoekje gehaald ten nadele van suiker dat daar nu in zit, maar zeker transvetten worden nog steeds als ongezond eten beschouwd.
Leon schreef:
di 20 apr, 2021 17:23
willem.m schreef:
di 20 apr, 2021 15:22
Leuk voor de boomers, maar wanneer ben ik (jaren '70 geboren) aan de beurt?
Jij bent weer iets later aan de beurt hé?
Je komt waarschijnlijk net aan aan de beurt. Jaren '80 geboren kom je sowieso nooit aan de beurt. Omdat de zwakste groepen tegen die tijd hun min-of-meer maar niemand die het weet eerste 6 beschermde maanden erop hebben zitten en met urgentie ingepland worden voor de volgende ronde.

Dus ik ga nog maar wel effe fietsen, als antwoord op de vraag. Nu het nog kan.
Wat een gezucht. Morgen of overmorgen zitten we op 5 miljoen vaccinaties en eind van de maand op 6 miljoen. Daarna worden er per week meer dan 1 miljoen doses geleverd. Mijn kinderen van in de twintig gaan dus ergens in juni gevaccineerd worden, en misschien wel iets eerder. De EU onderhandelt op dit moment over een kleine 2 miljard doses van Pfizer/Biontech voor booster shots en om weg te geven.
Nu ze gewoon met Jansen verder gaan, is er zeker reden voor enig optimisme.

Begrijp overigens wel dat er enige frustratie is bij 20'ers en 30'ers, als het echt tegenzit met vaccineren, hebben zij die in het actiefste en ondernemendste deel van hun leven zitten enorm geleden onder de maatregelen voor een ziekte die hun relatief weinig kwaad doet, en mogen zij komende maanden nog steeds niks terwijl de ouderen met hun vaccinatiepaspoort overal heen mogen. Ondertussen zijn woningen voor hen onbetaalbaar en vaste banen bijna verdwenen. Als je ondertussen gepensioneerde ouderen in de welkoop op hun dooie gemak een jas ziet uitkiezen, daarbij geholpen door een verkoper (die helpt aan- en uitdoen), terwijl je thuis alle zeilen moet bijzetten om het leefbaar te houden met al het thuiswerken en thuisleren en de psychologische problemen die dat met zich mee brengt, dan is het moeilijk om te vermijden dat frustraties wel eens de overhand nemen. Denk dat veel mensen in deze tijd daar op verschillende manieren last van hebben. Een stevig stuk fietsen helpt!

Echter, hoop doet leven, en vaccinatietempo zal echt stevig om hoog gaan, dus is er een goede kans dat iedereen in augustus door een behoorlijk deel van Europa kan fietsen! Hier springen we een enorm gat in de lucht als ik met zoons, waarvan 1 eindexamen doet, naar Noorwegen zou kunnen.
Wim schreef:
di 20 apr, 2021 14:28
Mooi dat dit nu ook begint. Maar elke week eerder is winst.
Dat was ook mijn inschatting toen ik een week terug een mailtje van mijn huisarts kreeg dat de lichtingen 1958 en 1959 afgelopen zaterdag aan de beurt waren voor een spuitje AstraZeneca. We hadden toen net een weekje vakantie en waren fietsend onderweg naar Limburg. Een week later had ik ook nog wel gevaccineerd kunnen worden, maar ik keerde liever een paar dagen eerder terug naar huis om zo snel mogelijk die prik te kunnen krijgen. Ook omdat je nooit zeker weet of er nog nieuwe zeldzame bijwerkingen gevonden worden die het vaccinatietempo opnieuw kunnen vertragen.

blokdoorn schreef:
di 20 apr, 2021 19:47
Begrijp overigens wel dat er enige frustratie is bij 20'ers en 30'ers, als het echt tegenzit met vaccineren, hebben zij die in het actiefste en ondernemendste deel van hun leven zitten enorm geleden onder de maatregelen voor een ziekte die hun relatief weinig kwaad doet, en mogen zij komende maanden nog steeds niks terwijl de ouderen met hun vaccinatiepaspoort overal heen mogen.
Je zou ook kunnen stellen dat jongeren ditmaal geluk hebben. De Spaanse griep kende destijds weinig genade voor twintigers (zie hier).