Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Fiets gps wel of niet doen? - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Fiets gps wel of niet doen?

Klopt, nu een nieuwe Garmin Edge 830. Die is wel lekker snel inderdaad. Mijn vorige, een Garmin GPSMap 60 CSX uit 2007, was wel traag, geduldsoefening. Ach, het is vakantie.
Noorwegen is idd wel wat vergelijkbaar met Spanje, weinig routealternatieven. En onderweg je tijd besteden aan genieten ipv routes regelen is een goed punt.
Als ik de reactie zo lees denk ik dat een gps in ons geval nog niet echt nodig is. Voorlopig stippelen wij onze routes vooral uit via fietsknooppunten en houden ons daar ook aan. Zo zijn we wat meer verzekerd van een mooie tocht die snel uitgestippeld is. Ik heb intussen een andere website gevonden waarbij ik makkelijke de fietsknoopunten kan uitprinten. Met de vorige website moest ik eerst een abbonement nemen om die funtie te kunnen ontgrendelen. Moest dus zelf alle knoopunten overschrijven.

Een naviagtie zal in de toekomst misschien wel handig zijn. Ik zie dat je via fietsnet de route direct op je garmin gps kunt zetten. Dus dat is misschien wel een handig idee. Wij wijken toch niet af van de route tenzij de route niet direct aan onze bestemming ligt. Maar dan is onze telefoon voldoende om de weg te vinden.

Mij lijkt een gps vooral handig omdat je die door weer en wind kan gebruiken en dat de batterij lang mee gaat.
Via Routeplanner van Fietsersbond (bij mijn weten gratis..doneren mag ook...) kan je routes plannen via knooppunten en met veel keuzemogelijkheden, zoals snelle route, groene route, wel/geen pont, rondje fietsen of je geeft begin- en eindpunt aan en/of afstand, van alles is mogelijk. Als je klaar bent heb je de keuze van printen, met alle aanwijzingen van ‘na 304 m linksaf’ etc, maar je kan ook een GPX bestand naar je GPS-ontvanger sturen (bij mij m’n smartphone, iPhone 8 met MapOut en PocketEarth als navigatie-app) ‘et voila’, je route of rondje , met knooppunten, mooi zichtbaar in je Routeplanner op je stuur. Je ziet op je telefoon waar je bent, je kan in/uitzoomen om verder of gedetailleerd te kijken, restaurants, winkels, campings e.d. te vinden. Zo makkellijk en zo veel mogelijkheden naast knooppunten volgens briefje zoeken. Van andere sites op je computer kan je ook complete GPX bestanden van mooie routes zo naar je smartphone downloaden en onderweg bekijken en fietsen! De wereld aan je voeten!Veel plezier ermee!
Rickie
Shorttrack schreef:
zo 11 apr, 2021 16:36
Als ik de reactie zo lees denk ik dat een gps in ons geval nog niet echt nodig is. Voorlopig stippelen wij onze routes vooral uit via fietsknooppunten en houden ons daar ook aan. Zo zijn we wat meer verzekerd van een mooie tocht die snel uitgestippeld is. Ik heb intussen een andere website gevonden waarbij ik makkelijke de fietsknoopunten kan uitprinten. Met de vorige website moest ik eerst een abbonement nemen om die funtie te kunnen ontgrendelen. Moest dus zelf alle knoopunten overschrijven.
Aanvulling:
Netherland Topa Maps geeft keuze om alle knooppunten of alle wandelroutes op je kaart te zien. Het is de meest veelzijdige kaart die ik ken.
Bij een knooppunt maak ik regelmatig een foto van de plattegrond zodat ik weer even vooruit kan.
Van 't oude slag ; kaarten , maar ik moet zeggen ; ik hou van kaartlezen en navigeren. Ook op onze wereldreis van 20.000 km. alles op kaarten gedaan. In 1 jaar 2 maal op mijn telefoon-GPS gekeken waar we zaten . Vooral kaarten van 1 op 4.000.000 zijn natuurlijk een uitdaging. En ik merk dat de verkrijgbaarheid van kaarten al afneemt.
Groeten van Pier.
Shorttrack schreef:
zo 11 apr, 2021 11:41
Tot nu toe hebben we onze routes uitgestippeld via fietsknooppunten en dat op een papiertje geschreven.
Echter is het wel zo dat we al gemerkt hebben dat de route via fietsknooppunten soms onderbroken is.
Al je graag via knooppunten fiets, dan raad je een smartphone aan met een kaarten-app waarop de knooppunten, en de routes tussen die knooppunten, worden gepresenteerd. Dan volg je gewoon een gekleurd lijntje die in de richting gaat waar je ruwweg heen wilt, zonder je te bekommeren om het specifiek nummer. Waardoor je altijd op de fietsroute fietst die binnen een gegeven gebied het fijnst is (toch het idee van knooppunten), zonder al het gedoe van nummertjes onthouden en bordjes zoeken, etc.

Een beetje freewheelen tussen de knooppunten zogezegd. Ik doe het regelmatig als ik ergens naar toe moet, 100, 140 km verder. Zoals door anderen ook al opgemerkt: je houdt zo veel meer tijd over om te genieten van het fietsen zelf, want (goed) navigeren kost je nog maar weinig aandacht.
Een heel belangrijk voordeel van GPS, op je smartfoon of een dedicated apparaat is dat je verlost bent van de speurtocht naar de camping...Ik vond het helemaal niet zo erg om met kaarten tijdens de rit eens verkeerd te rijden, vaak was de verkeerde weg heel interessant en maakte het uiteindelijk weinig uit. En 's avonds op de kaart de route verkennen vind ik onderdeel van het plezier, en papieren kaarten zijn gewoon leuker te verkennen dan digitaal.
Maar, als je om half zes nog steeds niet die camping gevonden hebt, of de supermarkt, dan is GPS wel zo fijn! Lang leven mijn Ettrex 30 denk ik op dat soort momenten.
Maar, als je om half zes nog steeds niet die camping gevonden hebt, of de supermarkt, dan is GPS wel zo fijn! Lang leven mijn Ettrex 30 denk ik op dat soort momenten.
Met vermoeide of hongerige kinderen helemaal, was voor ons de reden om met GPS te beginnen.
Mijn cockpit. Iphone 12 met guru maps. Op spanning gehouden door een Son naafdynamo en een Forumslader. De iPhone is waterdicht en zit mooi beschermd tussen het vlinderstuur. De CatEye-teller gaat nooit van de fiets.
Houder van Quad Lock, zo gemonteerd dat er verder niets af hoeft om de telefoon eraf te halen.
Vandaag van Amsterdam naar Geldermalsen. Felle zon en langdurige hagelbuien wisselden elkaar af. Geen problemen met zichtbaarheid route. Snel inzoomen op plekken waar het iets minder duidelijk is hoe de route loopt.
Na ruim 6 uur fietsen stond de batterij van de iPhone op 100%.
Hoe groot was het scherm van die Garmin ook alweer?
7FEBA1F1-2075-4EB5-BAC0-375263AA52DD.jpeg
@ericplan: Mijn cockpit ziet er zonder vlinderstuur, grote stuurtas, aparte km-teller en groot device een stuk compacter uit. Een scherm van een Garmin 530 vind ik groot genoeg. Ik hoef geen dure naafdynamo. Wat ik maar wil zeggen: ieder zijn ding(en).
Ik hoef ook geen dure Iphone 12. Ook niet omdat ie niet integreert met de rest van mijn digitale wereld. Verder geloof ik zo (oprecht) dat het een prachtig ding is, en een prima keus als je het geld ervoor over hebt en wel alles met Apple doet, daar niet van :) En ook een prima keus om mee te navigeren als je 'm toch al hebt.
Het gaat hier in dit mooie plaatje natuurlijk niet om de specifieke iPhone. Het kan ook een ander iPhone zijn, of een betere Android phone (waterdicht IP68).

@Ericplan: ha, herkenbaar, deze setup!👍🏻
ik heb vele jaren Guru (voorheen Galileo) gebruikt, maar vind PocketEarth nog een stukje beter. Heb jij deze kaarten app wel eens gebruikt?
Ik heb één fiets, die ik voor woon/werk, in de stad en voor vakanties gebruik. Mijn woon/werkroute gaat over onverlichte wegen in het buitengebied. Vandaar de (dure) naafdynamo. Nooit spijt van gehad. Altijd werkende verlichting, ook als je onverwacht later naar huis gaat door overwerk oid.

Verder zit ik nogal in het Apple ecosysteem, dus een iPhone ligt voor de hand. Jarenlang een 5s gehad, nu wat nieuws. De 12 is waterdicht, dus geen regenhoesjes meer. Met een 6,1” scherm is het fijn navigeren, en je ziet nog een beetje waar je fietst. Voor referentie, de CatEye meet 6 cm. diagonaal ofwel 2,4”.

@flix Pocket Earth heb ik vroeger (2015) wel gebruikt, maar ik vond het schermgebruik toen wat minder goed. Guru gebruikt de volle hoogte.
Mijn goedkope Android telefoon, Motorola Moto G5, die verder overigens goed bevalt maar wel op z'n eind is na 4 jaar, daarvan wil het touchscreen niet meer werken als het maar een klein beetje vochtig wordt. Condens op het scherm, laat staan regen. Is dit nog een bestaand probleem?

Verder is daarvan ook het stroomverbruik hoog met OSMAnd in beeld, gemiddeld 2,5W (10Wh accu in 4 uur leeg) Kan je nauwelijks bijhouden met langzaam laden (5V/0,5A), dikke powerbank mee werkt natuurlijk wel voor een dagtocht. Een naafdynamo wil ik persoonlijk niet in mijn fiets hebben (velomobiel of racefiets) een zonnepaneeltje is wel een alternatief, zij het wat onbetrouwbaarder.
De zoektocht naar een goede app is al even bezig ondertussen. Ik raak er even niet meer aan uit. Momenteel is iemand een draadje gestart over de mapout app. Maar ik zoek iets minimalistisch.

Er mogen veel toeters en bellen aan zitten. Maar hij moet eigenlijk maar 1 ding kunnen.

Ik wil via een website een route kunnen maken via fietsknooppunten. Deze moeten minstens Belgie, Nederland, Frankrijk en Duitsland omvatten. Die route moet ik vervolgens kunnen versturen naar mijn app om hem te kunnen gebruiken.

Ik ben momenteel de app van viafiets aan het gebruiken. Maar de gratis versie is enkel voor belgie. (Vind ik in de betalende versie ook de knoopunten van het buitenland?) Ik ben opzich wel tevreden van de app. De suprise me functie vind ik ook wel leuk. En dat het een eigen website heeft met route planner is zeker een pluspunt.

Ga ik beter voor een andere app die eventueel gratis mijn wensen vervult? Of ga ik voor de betalende versie van viafiets?

Wij willen momenteel enkel via fietsknooppunten fietsen. Met onze dochter van 3 jaar willen we graag weten hoe lang de route precies is. En via fietsknooppunt heb je meteen een leuke route. Het extra fietsverkeer nemen we er dan maar bij.
Shorttrack schreef:
wo 21 apr, 2021 22:03
Ik wil via een website een route kunnen maken via fietsknooppunten. Deze moeten minstens Belgie, Nederland, Frankrijk en Duitsland omvatten. Die route moet ik vervolgens kunnen versturen naar mijn app om hem te kunnen gebruiken.
RidewithGPS kan dat als je de OpenCycleMap gebruikt als kaartmateriaal. Je moet wel zelf even de knooppunten noteren. Ik weet alleen niet zeker of het met de gratis versie lukt.
Verder zou elke app waarop de OpenCycleMap zichtbaar gemaakt kan worden, moeten doen wat jij wilt. Want op die OCM-kaart zijn de knooppunten in binnen- en buitenland zichtbaar. Overigens zijn er in grote delen van Duitsland, België en Frankrijk helemaal geen fietsknooppunten. Daar werken ze met fietsroutes en richtingborden.
Shorttrack schreef:
wo 21 apr, 2021 22:03
Ik wil via een website een route kunnen maken via fietsknooppunten. Deze moeten minstens Belgie, Nederland, Frankrijk en Duitsland omvatten. Die route moet ik vervolgens kunnen versturen naar mijn app om hem te kunnen gebruiken.
Je zou https://www.fietsknoop.nl/planner kunnen proberen. Daar is ook een app van (zie hier). Deze voldoet wellicht aan je minimumeis (minstens B, NL, F en D omvatten) en is gelijk het maximaal haalbare. Fietsknooppunten zijn namelijk een Vlaamse uitvinding, die in de loop der jaren ook alle delen van Nederland heeft bereikt. Wallonië is echter nog lang niet voltooid en Duitsland heeft bij mijn weten alleen fietsknooppunten in enkele delen van Noordrijn-Westfalen en Nedersaksen. In Frankrijk is men nog maar net begonnen met fietsknooppunten in een deel van Frans Vlaanderen.
En ondertussen gewoon lekker gaan fietsen met een app. Sommige apps zijn nogal overweldigend in het begin. MapOut en Guru hebben een iets simpeler layout, maar kunnen veel (in mijn ogen genoeg).

En als je eenmaal bezig bent met op GPS rijden vraag ik me af hoeveel je nog naar de knooppunten kijkt. Op sommige plekken is het in NL soms zelfs een negatieve aanbeveling omdat het druk is met een bepaald soort fietsers.
Ik leg mijn ritten ook vaak over de knooppunt routes, en wel op de hier beschreven manier.
Mijn ervaring is dat het buiten de geijkte momenten en bepaalde, specifiek plekken, het nooit druk is; ook niet met weet-je-wel fietsers.
Het verbaast mij juist vaak dat ondanks het mooie weer, en het mooie landschap, ik juist nauwelijks of zelfs geen fietsers tegen kom (het enkele boertje en middelbare schooljeugd daargelaten).
ericplan schreef:
do 22 apr, 2021 08:15
En ondertussen gewoon lekker gaan fietsen met een app. Sommige apps zijn nogal overweldigend in het begin. MapOut en Guru hebben een iets simpeler layout, maar kunnen veel (in mijn ogen genoeg).

En als je eenmaal bezig bent met op GPS rijden vraag ik me af hoeveel je nog naar de knooppunten kijkt. Op sommige plekken is het in NL soms zelfs een negatieve aanbeveling omdat het druk is met een bepaald soort fietsers.
Ik gebruik nu gewoon Komoot, en die syncht met een Garmin Edge Explore.

Ik heb ook eerst een paar maanden knooppunten gedaan, maar als je altijd in de buurt van je huis fietst, dan ken je ze wel na een paar weken, en kom je nooit eens op een andere plaats.
Komoot is niet perfect, maar je kan de route makkelijk aanpassen om bv die drukke weg te vermijden.
Wel heeft de Garmin het niet graag als je afwijkt... dat herberekenen gaat soms raar, en die probeert je echt terug te sturen naar de plek waar je de route verlaten hebt, ook als dat is onwille van een geblokkeerde weg.