Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Stuurtas: ja of nee? - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Stuurtas: ja of nee?

willem.m schreef:
za 10 apr, 2021 17:55
Inderdaad zijn er handige zakjes, zoals deze van Sea to Summit: https://seatosummit.com/product/ultra-sil-nano-daypack/. Ik heb zelf iets soortgelijks, maar dan minder compact en steviger van Vango (https://webshop.fietsvakantiewinkel.nl/pac-15). Ideaal om te gebruiken als je in een winkel, bus, taxi, trein, vliegtuig, station, douchehok etc. bent. Zoiets weegt geen drol en neemt weinig plaats in.
In rudimentaire vorm en zeker niet waterdicht kun je zulke rugzakjes ook bij de Trekpleister en soortgelijke winkels vinden (eurootje of drie). Supercompact en heel handig om je boodschappen op je rug te vervoeren.
bdr schreef:
za 10 apr, 2021 15:30
Mijn stuurtas is mijn vaste handtas.
Geldt voor mij ook.
  • landkaart (niet altijd)
  • windjack
  • telefoon
  • camera
  • wc papier
  • portefeuille
  • yoghurt
  • banaan/kersen/pruimen/appels al naar wat voorhanden is onderweg
  • bolletjes
  • bolletjesbeleg
  • Opinel
  • Lepeltje
  • doekje om het zweet achter de bril weg te vegen
Ik neem geen kookgerei mee.
's Morgens foerageren, ontbijt brood en yoghurt(*), tussen de middag restaurant, 's avonds brood en yoghurt.
Uiteraard onderweg de nodige terrassen met koffie/thee en iets of niets lekkers erbij.

Grote voordeel van de stuurtas is dat het op slot kan aan de fiets en/of dat het makkelijk meeneemt naar een plekje aan de kant van de weg om lekker wat op te peuzelen uit de mondvoorraad.
Sleutel zit aan de sleutelring van de fietssleutel met aan de sleutelring ook een plastic muntje voor het boodschappenkarretje van de supermarkt.

O ja, geen voortassen, alleen achtertassen en de tent op de bagagedrager met onder het netje een fel gekleurd veiligheidsvest.

(*) En als het regent of ook wel op een hele mooie dag 's morgens naar een nabijgelegen hotel en daar een heerlijk ontbijt nemen.
willem.m schreef:
za 10 apr, 2021 17:55
Tim1983 schreef:
za 10 apr, 2021 10:42
...
En waarom kan je die al die zaken niet in 1 van de fietstassen steken? In een zakje ofzo die je dan uithaalt zodra je ergens een terrasje doet.
...
Inderdaad zijn er handige zakjes, zoals deze van Sea to Summit: https://seatosummit.com/product/ultra-sil-nano-daypack/. Ik heb zelf iets soortgelijks, maar dan minder compact en steviger van Vango (https://webshop.fietsvakantiewinkel.nl/pac-15). Ideaal om te gebruiken als je in een winkel, bus, taxi, trein, vliegtuig, station, douchehok etc. bent. Zoiets weegt geen drol en neemt weinig plaats in.
Bedankt voor de tip! Ziet er idd goed uit! Ik denk dat ik precies dezelfde neem. Beter zoiets dan een stuurtas van weer 2kg extra gewicht... :D
StS heeft ook een stevigere rugzakje van ca 70 gr. https://seatosummit.com/product/ultra-sil-daypack/

Heb er zelf 1 van Osprey - weegt 90 gr - https://www.ospreyeurope.com/shop/nl_en ... stuff-pack
Als het even kan laat ik de stuurtas tegenwoordig bij voorkeur thuis en stop ik de spullen die ik onderweg het vaakst nodig heb (denk aan brood, mes, een snelle Jelle, zonnebrandcrème, reservebatterijen) in een simpel tasje. Dat tasje ligt bovenin in de linker achtertas. Als ik ergens stop, vul ik de voedselvoorraad in de achterzakken van mijn fietsshirt even aan, zodat ik altijd iets voor het grijpen heb. Voor mij weegt het prettiger sturen en geen gerammel op tegen het even open en dicht moeten doen van de achtertas.

Ik heb er geen ervaring mee & evenmin Decathlon-aandelen, maar deze ziet er op het oog ook goed uit voor het geval je voor een rugzakje-concept gaat: https://www.decathlon.nl/p/compacte-rug ... 03&c=ZWART
Hallo,
Ik vind fietsen met een rugzakje heel vervelend, want dan zweet ik nog erger op mijn rug. Dan laat ik veel liever mijn fiets de spullen dragen.
Nee hoor, doe mij maar lekker het stuurtasje met kaart bovenin (ik fiets namelijk nooit met gps), met portemonnee, zweetdoekje, dagboek, zakdoekjes, paspoort en mobiel. Met één klik alles bij de hand.
Groet, Petra.
Ik fiets sinds 1999 met mijn stuurtas achter het zadel. Ik heb een pak-af-bevestiging gemaakt die boven de veren van het zadel zit waardoor de tas meeveert. Het mechanisme heeft al meerdere fietsen, zadels en tassen overleefd. (foto uit 1999)
Het werkt alleen niet als er achter ook een topqas nodig is. Dan gaat de tas voorop, op de klikfixhouder.
Afbeelding
Petra137 schreef:
zo 11 apr, 2021 11:16
Hallo,
Ik vind fietsen met een rugzakje heel vervelend, want dan zweet ik nog erger op mijn rug. Dan laat ik veel liever mijn fiets de spullen dragen.
...
Lees de eerdere posts eerst goed. Het gaat hier niet om fietsen met een rugzakje op, maar om een compact tasje dat je in een voor- of achtertas doet, en dat -heel handig- ook op de rug gedragen kan worden, bijv. als je gaat shoppen.

Uiteraard kan je de tas dan ook tijdens het fietsen op de rug dragen, om de boodschappen van supermarkt naar kampeerplek te vervoeren als het allemaal niet meer in andere tassen past. Dat zijn echter meestal korte stukjes, en meestal passen boodschappen wel in de andere tassen.

En zelfs in extreme situaties kan een rugzakje handig zijn. Twee jaar geleden fietste ik 20km met een waterzak in de rugzak door een heet en dor landschap, zodat we 2x konden koken, koffie zetten, en bidons bijvullen. (En gelukkig was mijn tasje iets steviger dan die ultrasil van S2S).

Wat ik maar wil zeggen is dat het je flexibiliteit flink kan verhogen, zonder dat je aan zo'n lompe stuurtas met stuurbevestiging vast zit, die je in de praktijk dan toch maar gaat afvullen tegen het rammelen. (Ik heb de Ortlieb gelukkig verkocht, en ben blij met de veel lichtere, praktischer en minder rammelende stuurtas met klittebandbevestiging van TimTas.)
Ben ook ooit begonnen met de volledige setup. Voor-, achtertassen een kanotas en een stuurtas. De stuurtas een paar keer gebruikt. De kanotas was na een lichtere tent niet meer nodig. Voor een midweek en of weekend kon ik het ook zonder voortassen af.

Onlangs de stokoude stuurtas in ere hersteld op mijn gestripte vakantiefiets. Voor een boterham, thermosfles, regenjasje, camera, ehbo, binnenband en andere 'kleinkram'.
IMG_2434.jpg
Hallo,
Ook van de fiets af om boodschappen te doen, vind ik een rugzak op mijn mijn rug plakkerig. Bovendien heb ik geen ogen in mijn achterhoofd. Mijn stuurtas hang ik om met de tas aan de voorkant.
En op de fiets heb ik alles, zelfs fietsend, bij de hand.
Groet, Petra.
Ik fiets alleen met achtertassen en de tent op de drager. Dus hierbij nog wat ideetjes:

Ik heb alleen een cijferslotje, dus de huissleutel zit diep in een achtertas.

Mijn telefoon zit op mijn stuur en als hij is opgeladen door de Forumslader kan ik niet mijn powerbank bijladen. Mogelijk dat ik hier nog iets voor ga bedenken. Maar mijn nieuwe powerbank zit met snelladen in het washok eigenlijk heel snel vol.

Portemonnaie zit in de vakjes van mijn wielershirt.

Daar kan ook een flesje yoghurtdrink of een blik bier in voor als je naar de camping fietst. Het bier spuit daarna niet in het rond!

En als ik de tas open heb en al rijdend de appel wil eten gaat hij nog even in zo een vakje van mijn shirt.

Zonnebril zit in mijn helm geïntegreerd.

Ik doe mijn lunch en hapjes links achter, zodat als ik de fiets op de standaard zet, naast een bankje, ik er gemakkelijk bij kan. Op de andere tas kan je nog even wat wegleggen, zoals het regen jasje. Het zakmes gaat in een klein vakje van de tas, omdat het anders naar beneden zakt tijdens het rijden.

Als ik ruimte tekort kom na het bezoek aan de supermarkt kan ik nog spullen in de zak van de tent stoppen.

Zonnebrand smeer ik nadat ik de tent heb ingepakt en voordat ik de tassen sluit. De toilettas ligt bovenop in de andere tas, mat daarin ook allergie spullen en pleisters. Die tas blijft altijd dicht, handig op een regen dag.
Ja. Want een stuurtas is cool. :)

Afbeelding
groverr schreef:
zo 11 apr, 2021 11:49
Ik fiets alleen met achtertassen en de tent op de drager. Dus hierbij nog wat ideetjes:

Ik heb alleen een cijferslotje, dus de huissleutel zit diep in een achtertas.

Mijn telefoon zit op mijn stuur en als hij is opgeladen door de Forumslader kan ik niet mijn powerbank bijladen. Mogelijk dat ik hier nog iets voor ga bedenken. Maar mijn nieuwe powerbank zit met snelladen in het washok eigenlijk heel snel vol.

Portemonnaie zit in de vakjes van mijn wielershirt.

Daar kan ook een flesje yoghurtdrink of een blik bier in voor als je naar de camping fietst. Het bier spuit daarna niet in het rond!

En als ik de tas open heb en al rijdend de appel wil eten gaat hij nog even in zo een vakje van mijn shirt.

Zonnebril zit in mijn helm geïntegreerd.

Ik doe mijn lunch en hapjes links achter, zodat als ik de fiets op de standaard zet, naast een bankje, ik er gemakkelijk bij kan. Op de andere tas kan je nog even wat wegleggen, zoals het regen jasje. Het zakmes gaat in een klein vakje van de tas, omdat het anders naar beneden zakt tijdens het rijden.

Als ik ruimte tekort kom na het bezoek aan de supermarkt kan ik nog spullen in de zak van de tent stoppen.

Zonnebrand smeer ik nadat ik de tent heb ingepakt en voordat ik de tassen sluit. De toilettas ligt bovenop in de andere tas, mat daarin ook allergie spullen en pleisters. Die tas blijft altijd dicht, handig op een regen dag.
Dus eigenlijk gaat alleen de linkertas open tijdens de fietsdag? Goed idee. Dan kan de rest van de tassen gewoon dicht blijven tot 's avonds op de camping.
Mocht iemand hier n.a.v. dit draadje nou een stuurtas kwijt willen, houd ik me aanbevolen: ik zoek nog een Ortlieb Ultimate Six want ik wil het juist andersom aanpakken, zonder bagagedragers en zijtassen (bikepacking-stijl) maar met een stuurtas (geen stuurrol want die vind ik minder handig en zit in de weg voor mijn remgrepen en -kabels.)
Stuurtas wat mij betreft onmisbaar in een "klassieke" set-up.
- functioneert als handtas bij bezoek winkel/terras/bezienswaardigheid. Alles van waarde bij de hand.
- handig even wat eten/fototoestel pakken staande op de fiets.

Vermomd als "bikepackert" op de racefiets heb ik, vanwege het chronische ruimtegebrek in die modieuze toestand, ook een stuurtas van het onpraktische "bikepack" rol-type, waarvoor de bovengenoemde handigheden uiteraard niet gelden. ;)
Zolang het gaat om klein volume kun je ook een food pouch (of variant van ander merk) overwegen.

https://www.bike4travel.nl/bikepacking- ... -2020.html

Ben zelf geen fan van de meeste bikepacking oplossingen, maar wel van deze.
Ik vind een stuurtas visueel een onding (op die van non-fixie na) die de lijn van de fiets verstoort. En dan heb ik hem zelf nog zo laag mogelijk hangen ;)

Maar ja, reuze handig voor de (grote) camera zodat die altijd grijpklaar ligt. Plus nog wat ruimte voor telefoon en portefeuille. Daarnaast snel afpakbaar, maar ook vast te zetten en afsluitbaar. Voorlopig nog geen waardig alternatief gevonden wat wél mooi staat. Ik hou hem nog maar ff.
Mijn relatief klassieke setup bestaat uit kleine achtertassen, de tent bovenop de achterdrager, de brandstof in een fles onder de onderbuis, een thermosfles en een grote rvs bidon in de resterende bidonhouders, en een stuurtas. Die stuurtas is voor geld, paspoort, telefoon, medicijnen en nog zowat van dat spul dat waardevol is en je mee een winkel in wilt nemen, of waar je onderweg snel en makkelijk bij wilt kunnen. Bovenop de stuurtas heb ik dan een routeboekje of een kaart om naast de gps te gebruiken. Wat mij betreft is dit allemaal erg handig, al zie ik ook de twee grote nadelen: de verhouding tasgewicht/inhoud is net als bij veel bikepacking tassen ongunstig vergeleken met grotere tassen, en als je stuurtas al te zwaar is en te hoog zit stuurt het minder lekker. Minder gewicht in je stuurtas is dan al een goed begin, maar een lagere bevestiging dichter bij de balhoofdbuis zou ook fijner zijn dan die grote Ortlieb beugels waardoor je tas zo hoog en ver naar voren zit. Mijn achtertassen belaad ik zo dat de ene tas onderweg nooit open hoeft en dus altijd droog blijft: daar zitten dan mijn slaapspullen in en de meeste kleding. In de andere tas aan de kant waar ik het makkelijkste bij kan zonder dat de fiets omvalt (dus niet de kant waar ik sta) zitten dan de kookspullen, voedsel, en een eventuele warme trui voor onderweg, een reserve binnenband etc.
J de Groote schreef:
zo 11 apr, 2021 11:38
Ben ook ooit begonnen met de volledige setup. Voor-, achtertassen een kanotas en een stuurtas. De stuurtas een paar keer gebruikt. De kanotas was na een lichtere tent niet meer nodig. Voor een midweek en of weekend kon ik het ook zonder voortassen af.

Onlangs de stokoude stuurtas in ere hersteld op mijn gestripte vakantiefiets. Voor een boterham, thermosfles, regenjasje, camera, ehbo, binnenband en andere 'kleinkram'.

IMG_2434.jpg
Stuurras van Bever, gemaakt bij Bach ?