Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Fernweh 3: Kamperen is een oefening in nederigheid - Forum Wereldfietser

Fernweh 3: Kamperen is een oefening in nederigheid

Ik ken mensen voor wie kamperen beelden oproept van een apocalyptische distopie. Waarom zou je een comfortabel springbox matras en een wc met verwarmde bril opgeven voor een luchtbed en een buurman met een toiletrol in zijn oksel. Gelukkig hoef ik hen niet te overtuigen van de intrinsieke waarde ervan. Kamperen – ik bedoel natuurlijk kamperen in het wild - is een existentiële wake-up call, dat we als mens een onderdeel zijn van de natuur en haar niet naar onze hand kunnen zetten. In die kleine ruimte, gescheiden van de rest van de wereld door flinterdun tentdoek, beoefenen we lessen in nederigheid.
Die lessen worden vannacht wreed verstoord door een repeterend sonoor geluid dat dwars door mijn oordopjes heen klinkt alsof er een roedel Canadese ganzen naast mijn tent is neergestreken om te fourageren. Met een slaperig hoofd verwijder ik één Oropax plug. Waarom hou ik van kamperen en is een camping af en toe een noodzakelijk kwaad? Vanwege die snurkende buurman, dus. O.k., het is het Paasweekeinde, waarin de meeste campings open gaan, maar deze drukte had ik niet verwacht. Misschien een apart veldje voor notoire Goose Honkers? Dit is snurken van de buitencategorie en klinkt als de laatste lokroep van een bronstig Wapiti hert een week vóór de castratie.

Wanneer ik even later opsta is alles nog in diepe rust. Ik zet de allesbrander nog wat dichter bij de tent van de buurman en luister met een sardonisch genoegen hoe het luide gepruttel van de vlam door de ochtendnevel wordt versterkt.
Als je snurken al erg vindt hoop ik niet dat je naast een onrustige slaper met een NeoAir terecht komt ;)
Vandaag een vervanger gekocht..... :roll: :wink: :lol:
Gee schreef:
za 03 apr, 2021 16:22

Ik zet de allesbrander nog wat dichter bij de tent van de buurman en luister met een sardonisch genoegen hoe het luide gepruttel van de vlam door de ochtendnevel wordt versterkt.
Op een camping of kampeerplaats waar je niet alleen ligt, is de allesbrander het meest asociale toestel dat ik ken - met uitzondering van de toestellen die lawaai maken middels het gebruik van elektriciteit, die kunnen nog asocialer zijn.

Enkele allesbranders zijn vrij stil - de Whisperlite is een voorbeeld - maar het gebrul van een XGK en sommige Optimussen en Primussen is weerzinwekkend.
Driewerf brrrrr @Gee
Ik ken iemand die in haar eentje Nederland te voet doorkruist en die heeft een paar dagen geleden haar tentje en kampeerspullen op laten halen door haar man.
Ze gaat verder met vrienden op de fiets, zeg maar vriendinnen op de loop.
Brrrr, brrrr.

PS
Nederigheid.
Ik ken je niet maar ik acht je bijzonder hoog dat je de kou trotseert.
jwkeij schreef:
di 06 apr, 2021 21:31
Vandaag een vervanger gekocht..... :roll: :wink: :lol:
Nieuwe (stillere) slaapmat?

Ik een tijdje geleden want ik durfde me niet meer om te draaien ;)

Nog erger dan een allesbrander want die zet je meestal niet midden in de nacht aan. :D
Ach, snurkers, branders en matjes horen nu eenmaal bij kamperen. Erger wordt het zodra je in de buurt van een aantal campers staat waarvan de bewoners het koud hebben en besluiten hun generator de halve nacht te laten draaien :roll:
Naast de mede-kampeerders zijn het ook sommige camping eigenaren die je met je neus op de feiten drukken:

1. Uitbundige verlichting boven elke pitch of een flink lampje aan het einde van elk haagje, zodat je zelfs kan lezen in een donker groene tent.

2. Een toiletgebouw op diesel dat elk kwartier water gaat verwarmen voor het geval er iemand om 3 uur ‘s nachts een paar honderd liter kokend water nodig heeft.

3. Sommige campings zijn ‘groen’ doordat de haag zo hoog is om een lawaaierige fabriek of stinkende rioolzuiveringsinstallaties te verbloemen.

4. Als de camping aan een prachtig meer ligt wil de website nog weleens vergeten te vermelden dat hij eigenlijk ligt ingeklemd tussen het water en de landingsbaan.

Na zo een camping heb je weinig eisen meer aan de volgende.
Ach een aantal jaar geleden nog op de (al langer verdwenen) paalkampeerplek bij Dordrecht overnacht. Bleek de sloot pal naast de plek de hele nacht als landingsplaats voor eenden te fungeren :D :lol:
Ach, er is altijd wel wat. Zorg gewoon dat je niet al te lang op een camping bent (je bent immers op fietsvakantie, en niet op campingvakantie), en goed moe van het fietsen. Dan heb je weinig ergernissen en slaap je overal door heen.
Zo is het maar net. Zo stonden wij een keer op een veldje van een camping in de buurt van Xanten om van daar uit af te wijken van de Rheinradweg en de volgende dag rechtstreeks naar huis te fietsen aan het einde van onze fietsvakantie.

Het veld was eigenlijk best groot. Achterin een groep jongeren met een stuk of zes tenten, luidruchtig en jolig. Voor ons reden om daar niet dichtbij in de buurt te gaan staan. We wilden de laatste dag immers goed uitgerust beginnen, waar een goede nachtrust voor nodig zou zijn.

Dan maar bij een camper in de buurt die er al stond, man alleen, rustig en geen kabaal.

Om 22:00 uur gingen bij ons “de luiken dicht”, binnen een half uur was de groep jongeren kennelijk door de voorraad bier heen, want ook daar kwam de boel tot rust.
De man in zijn camper had de tv aan met het geluid op een niveau voor doven en slechthorenden en het raam geopend. De tv heeft de hele nacht aan gestaan tot de volgende ochtend. De man was met de tv aan in slaap gevallen en wij hebben een slapeloze nacht gehad.

Hoort er allemaal bij.... helaas... het was gelukkig maar voor één nacht.
Ach ja, bij deze temperaturen komt een benzine- of allesbrander wellicht van pas. Maar herrie maken de meeste modellen wel.
derdekeer schreef:
wo 07 apr, 2021 20:05
Ach ja, bij deze temperaturen komt een benzine- of allesbrander wellicht van pas. Maar herrie maken de meeste modellen wel.
Toen niet aan gedacht, behoorde echter wel tot de mogelijkheden...

E05E4A15-B228-48D9-A083-AA560A1D186C.jpeg
Fedor schreef:
wo 07 apr, 2021 08:21
jwkeij schreef:
di 06 apr, 2021 21:31
Vandaag een vervanger gekocht..... :roll: :wink: :lol:
Nieuwe (stillere) slaapmat?
Een bredere! Als zijslaper hoop ik dat dit het schot in de roos is. Die 100 gram extra... bespaar ik op minder en kleinere toiletspullen!😬
:)

Allemaal redenen waarom ik zo hou van hotels.
Toch haalt het hotel de charme weg van het fietsend op vakantie zijn voor mij. Als ik de hele dag offroad door het bos gebanjerd heb, vind ik het heerlijk om op een eenvoudige camping neer te strijken, hoor.

Wat willem al zei: ben iedere dag toch moe van t fietsen, dat ik vrijwel direct in slaap val.

Hotel is écht luxe! Wel heerlijk. Heb t mij één nachtje toegestaan aan de rand van Londen. Na een lange dag in zo’n drukke stad was een hotelbed, plus ongelimiteerd ontbijt de volgende ochtend, zálig. Geef ik meteen toe.😁