door
Sephi » ma 24 dec, 2007 15:30
grappig om alles vanuit motor ervaringen te horen. Heb ik zelf ook.
Om nog een paar klein steentjes bij te dragen:
1) je remkracht verdeling is grofweg 70-30 dat wil zeggen dat 70% van je remkracht voor zit.
2) als je remt: leer je zelf om het geleidelijk op te bouwen(je remdruk/kracht) hierdoor voorkom je blokkeren, en rem je uiteindelijk veel harder.(vergelijk het met een spons, je kan in een keer hard knijpen en dan vliegt het water alle kanten op, of je begint rustig te knijpen en steeds harder, en dan hou je een gecontroleerd stroompje en kan je 'm veel verder leegknijpen)
3) meeste nieuwe auto's hebben achter ook gewoon schijfremmen, maar het klopt inderdaad dat zowel bij motoren als bij auto's de voorrem methode(schijf/trommel/dubbeleschijf) altijd sterker is dan de achterrem(trommel/enkele schijf).
4)recht voor je uitkijken, in de verte scheelt ook veel met je controle. Ga je opzij kijken dan ga je ook veel sneller die richting opsturen, het zelfde als je vlak voor je wiel kijkt. Dit zorgt om veel minder controle, en meer geslinger, waardoor je eerder valt/controle verliest etc.(hoe dit precies komt weet ik niet, maar dat het zo is weet ik wel zeker).
5) Het rem principe maakt voor klimmen, dalen en horizontaal niet uit, je remt altijd het meeste met je voorrem, en daar begin je ook mee met remmen(alhoewel je inderdaad in de praktijk met beide kan remmen op de fiets). het enige verschil zit 'm in je remweg. (naar beneden is lang, naar boven is kort, door invloed van de zwaarte kracht). Je moet alleen iets meer uitkijken met het remmen in een stijle(ik gok 10%+)afdaling omdat je dus 1) een langere remweg hebt 2) je zwaarte punt hier verder naar voren ligt. Dit kan je ondervangen door meer naar achteren te leunen(of door voldoende gewicht in je achter tassen te hebben
)
sorry als deze dingen al in voorgaande gegeven links stonden. Ik heb vanaf m'n werk niet de tijd om dat allemaal grondig uit te zoeken
.