door
Yourt » wo 07 apr, 2021 13:00
Haha... Michelinkaarten. Doen me denken aan vroeger toen ik vooraan in de auto mocht om de volgende stad + N- of D-weg (in FR dan) te copiloten naar mijn vader. Wel 6 zo'n kaarten mee dan.
Neen, ik volg de evolutie wel. Mijn Lezyne GPS gaat overigens (geen kleurenscherm) gemakkelijk een week mee op een lading. En in smartphone stop ik van tevoren maps.me downloads.
Omvang en gewicht... zijn een keuze. Vriendin heeft op een col in Corsica een zonneslag gehad, en toen mocht ik na 2 dagen rust de volgende col over met extra bagage. We waren niet echt zwaar geladen, maar toch... de eerste afdaling voelde behoorlijk eng met de "4+rol" belading.had toen geen zonnepanelen, powerbank, gps, alleen zelfgetekende routeoptied van punt naar punt met afsnijstroken en afstanden plus hoogte van de cols.
Nu kan het lichter, vrijer qua rijden en compacter qua materiaal. Vandaar mijn zoektocht naar lichtgewicht zelfstandigheid. En dan heb je een zwaardere naafdynamo (of evt. velgdynamo) versus zonnepaneeltjes. Dynamo werkt altijd... als je fietst toch, terwijl zonnepaneel wat van het weer afhankelijk is. Maar bij slechter weer zoek je toch meer beschutting met meer opties op opladen aan stroom. Denk ik dan.
Ik kan met smartphone fotograferen maar heb ondertussen ook een degelijke fotografieset.Wat ik bespaard heb op kampeeruitrusting, verlies ik nu aan foto-tech. En dat heeft ook energie nodig. Ik ga binnenkort eens een testje richting Duitsland doen, als we terug buiten / over de grens mogen.