Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Handen slapen - ERGON GP1 - Forum Wereldfietser

Handen slapen - ERGON GP1

Ik heb sinds een jaar mijn fiets. Vrij snel kwam ik er achter dat de hangrepen niet goed waren. Het waren goedkope rubberen grepen die niet echt vast zaten. Als je die dan belast draaien die rustig weg, en je mist steun op je handen.
Vrij snel heb ik die vervangen door de ERGON GP1 in kurk, die waren zowieso een stuk beter, maar toch heb ik nog af en toe last van slapende handen. Vooral de buitenkanten waar ik op steun beginnen na een uur of 2 in te slapen.

Qua fietshouding, mijn stuur staat zowat op gelijke hoogte met het zadel, dus ik zit wel voorovergebogen, en dus meer druk op de polsen dan bij een te rechte houding.

Iemand tips?
Heb je de Ergon handvaten ook goed afgesteld? Zo dat je pols geen scherpe knik meer maakt.
Blackbelt schreef:
ma 29 mar, 2021 10:30
Ik heb sinds een jaar mijn fiets. Vrij snel kwam ik er achter dat de hangrepen niet goed waren. Het waren goedkope rubberen grepen die niet echt vast zaten. Als je die dan belast draaien die rustig weg, en je mist steun op je handen.
Vrij snel heb ik die vervangen door de ERGON GP1 in kurk, die waren zowieso een stuk beter, maar toch heb ik nog af en toe last van slapende handen. Vooral de buitenkanten waar ik op steun beginnen na een uur of 2 in te slapen.

Qua fietshouding, mijn stuur staat zowat op gelijke hoogte met het zadel, dus ik zit wel voorovergebogen, en dus meer druk op de polsen dan bij een te rechte houding.

Iemand tips?
Wat voor stuur heb je? Hoeveel backsweep?
Tip: varieer in zithouding. Dus neem een afwisselende weg, ga af en toe staan etc. Zie verder de vele draadjes en talloze tips op dit forum over precies dit onderwerp 💡
Afstellen kan een klusje zijn.
In mijn geval is het trail and error. Inbus in de achterzak en fietsen. Last, dan beetje draaien. Bij mij eindigt het ook met twee verschillende hoeken. Geen idee hoeveel, maar het is zichtbaar.
Als je een stuur hebt met een redelijke bocht er in 34 graden of meer, dan heb je gewoon de verkeerde handvatten. Als je dan de Ergon GC1 neemt, ben je van het probleem af.
Of laat ik het op mijzelf betrekken: Ik had ook last van mijn handen met de gp1 op jones stuur. Sinds de GC1 geen last meer.
Steffanus schreef:
ma 29 mar, 2021 11:07
Als je een stuur hebt met een redelijke bocht er in 34 graden of meer, dan heb je gewoon de verkeerde handvatten. Als je dan de Ergon GC1 neemt, ben je van het probleem af.
Dat lijkt me een wat te optimistische redenering.

Ik weet niet wat voor stuur BB heeft, hoe de fiets is afgesteld cq hoe hij er op zit, het stuur vasthoudt en hoe snel hij fietst in verhouding tot die afstelling. Dat speelt allemaal mee.
Leon schreef:
ma 29 mar, 2021 11:19
Steffanus schreef:
ma 29 mar, 2021 11:07
Als je een stuur hebt met een redelijke bocht er in 34 graden of meer, dan heb je gewoon de verkeerde handvatten. Als je dan de Ergon GC1 neemt, ben je van het probleem af.
Dat lijkt me een wat te optimistische redenering.

Ik weet niet wat voor stuur BB heeft, hoe de fiets is afgesteld cq hoe hij er op zit, het stuur vasthoudt en hoe snel hij fietst in verhouding tot die afstelling. Dat speelt allemaal mee.
Klopt ook wat je zegt Leon. Dat speelt idd ook allemaal mee. Daar kan je ook allemaal naar kijken. Maar als de backsweep groot is, (en je hebt last van je handen tijdens het fietsen) kan je het best beginnen met de handvatten te ruilen voor de GC1, simpelweg omdat de GP1 er niet voor zijn gemaakt en de GC1 wel. Ik zelf heb eerst naar alle dingen gekeken die jij o.a. noemt, niet wetende dat ik gewoon de verkeerde ergons had. :-) Maar goed, dat geldt dan voor backsweep stuur.
Mijn stuur heeft wel wat backsweep, ik schat ca 20-25°.

Maar ik ga beginnen met wat te verdraaien, maar ik overweeg ook een ander stuur dat wat rechter is omdat ik vind dat de afstand tussen zadel en stuur groter mag.
Blackbelt schreef:
ma 29 mar, 2021 12:47
[...]

Maar ik ga beginnen met wat te verdraaien, maar ik overweeg ook een ander stuur dat wat rechter is omdat ik vind dat de afstand tussen zadel en stuur groter mag.
Of een andere stuurpen?
Net even gaan meten.... breedtje is circa 63cm, en het is eigenlijk een typisch city stuur, met 40° backsweep en net na de handvatten een stevige bocht.

Andere stuurpen zal niet nodig zijn denk ik. Eerst maar eens een rechter stuur kopen.
...en dus actief fietsen! Hoe meer kracht je op de pedalen zet, des te minder ga je leunen. Hoe meer je varieert in bochtenwerk en klimmen & dalen, des te meer ga je variëren met romp en armen. Heb je te weinig kracht in je romp, ga dan rug- en buikspieroefeningen doen, of op een roeitrainer aan de slag. Been there, done that. Verwacht niet dat alleen een andere stuurpositie jouw probleem zal helpen oplossen.
Ik heb het SQLab 310 besteld, dat zou al beter moeten zijn.
Toen ik daarstraks eens kritisch naar mijn stuur keer zag ik de handvatten toch in een hoek van bijna 45 graden staan, en dat maakt dat je polsen continu gedraaid zijn.
Blackbelt schreef:
ma 29 mar, 2021 16:24
Ik heb het SQLab 310 besteld, dat zou al beter moeten zijn.
Toen ik daarstraks eens kritisch naar mijn stuur keer zag ik de handvatten toch in een hoek van bijna 45 graden staan, en dat maakt dat je polsen continu gedraaid zijn.
Ja, met de GP1 wel.
Mijn zoektocht naar iets beters begon juist omdat ik een recht stuur had en daar last mee had. (met ergon gp1) Toen overgegaan naar een gebogen stuur. het werd beter maar slapende handen gingen niet weg. Nog een ander stuur gekocht, de Jones-bar.
Toen las ik toevallig dat Ergon speciaal grips maakt voor zulke sturen. Gekocht en probleem opgelost. Je kan je handen gewoon in een minder scherpe hoek zetten en dan vallen ze mooi om de grip heen en je hebt veel steun.
Ergon GC1 zijn er idd speciaal voor gemaakt.

Eigenlijk best vreemd: sturen maken met een non-ergonomische hoek (al zal niet iedereen daar last van hebben) en daar reageren dan handvatfabrikanten op met compenserende ontwerpen ;)
Ja, ik denk idd dat het zo gegaan is :-)
Maar ben wel blij met het stuur hoor, in deze combi.
Ik had hiervoor een surly moloko, daar was de hoek 34 graden, maar ook last, was ook beter geweest met die handvatten denk ik.
FA46C040-D4D4-419E-ADB0-81BB44A08EEE.jpeg
Voila, nieuw stuur staat er op. Het voelt echt wel beter aan.
Morgen gaan we het eens testen.

Ik had nog de fout gemaakt om een te dik stuur te bestellen. Dus dat moest terug en de leveringen over het paasweekend waren wat vertraagd. Daarom is het de SQ Lab 602 geworden.


En zo zag het er voordien uit.
F79498CB-D785-49AC-8108-CADC7362FD8D.jpeg
Ik vind je nieuwe stuur wel breed.

Wat plaatjes met goed en fout van internet:
Fout:
Afbeelding

Fout, knik in andere richting in pols:
Afbeelding

Zelfde probleem, overdreven zichtbaar gemaakt:
Afbeelding
Goed:
Afbeelding

Goed, let ook op de elleboog, die mag niet volledig gestrekt zijn:
Afbeelding

Heel fout, die krijgt pijn in de schouders of overal:
Afbeelding
Leon schreef:
do 08 apr, 2021 19:28
Ik vind je nieuwe stuur wel breed.
660mm breed. Ik kan er nog altijd een stuk af zagen, maar mij lijkt het goed.