Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Welke frontderailleur? - Forum Wereldfietser

Welke frontderailleur?

Ik ben momenteel onderdelen aan het verzamelen om mijn Trek 520 op te bouwen (zie ook andere thread).
Voor de frontderailleur wil ik een XT FD-T8000 bestellen. Op de website van Shimano kan ik 3 verschillende types terugvinden.
- FD-T8000-H3
- FD-T8000-L3
- FD-T8000-L6

Hoe weet ik welk type ik nodig heb en wat zijn de verschillen? Bijkomende vraag, bij de L-versies is er blijkbaar een verschil in "hoek achtervork". Hoe bepaal je dit?
H = high
L = low

Dit gaat over de positie van de klemband, kan je zelf kiezen. Een hoge klemband (H) kan in de weg zitten voor een bidon als je oogjes op de zitbuis hebt. Ik heb "hoge" en "lage" derailleurs van verschillende pluimage en merk geen verschil in schakelen.

Hoek: dit is de hoek tussen de liggende achtervork en zitbuis. Kan je aflezen aan de geometrie van de fiets door bijvoorbeeld een gradenboog op de foto te leggen. Kort gesteld: voor een normaal frame met wielmaat 28" en een redelijke bottom bracket drop heb je een 63º-66º graden nodig. De variant voor 66º-69º is eerder voor frames met kleine wielen (26") zonder bottom bracket drop. Hierbij ligt de liggende achtervork quasi horizontaal in plaats van duikend naar de bottom bracket.

PS je zoekt best een groep in zijn geheel, als je elke component apart gaat kopen gaat dit snel oplopen.
Bedankt voor de uitleg bdr
PS je zoekt best een groep in zijn geheel, als je elke component apart gaat kopen gaat dit snel oplopen.
Ja, dat weet ik. Helaas kan ik deze groep nergens in zijn geheel vinden, enkel de aparte onderdelen.
Maar ik ga nog rustig verder zoeken, ik heb geen haast.
Trekking bike onderdelen worden niet per groep verkocht (préfix T), mountainbike groepen (préfix M) wel.
bdr schreef:
do 25 mar, 2021 10:33
PS je zoekt best een groep in zijn geheel, als je elke component apart gaat kopen gaat dit snel oplopen.
Dat valt nogal mee, of het kan zelfs gunstiger uitkomen.

Ik heb ergens nog een optelsommetjes gevonden van mijn (uiteindelijk min-of-meer) GRX groep op de blauwe racert. Puur op gelijke onderdelen was de prijs van de complete groep een whopping €18 hoger dan als dan losse delen. Recent een APEX groep vergeleken, heb daar geen uitslag van paraat, het was een klein verschil.

Maar: met losse onderdelen kun je ook goedkopere varianten kiezen (waar je wilt) en uiteindelijk geld besparen. In een groep zit bijvoorbeeld vaak een (imho onnodig) dure cassette en ketting.

Een complete groep moet maar net op je fiets passen (zoals type rem).
sjefke schreef:
vr 26 mar, 2021 18:11
Trekking bike onderdelen worden niet per groep verkocht (préfix T), mountainbike groepen (préfix M) wel.
Niet helemaal waar. De T6000 (Deore) ben ik in mijn zoektocht al tegengekomen als volledige groep.
Kan natuurlijk ook een door de koper samengesteld pakket zijn, maar hier is een voorbeeld:
https://www.icebikeheaven.com/shimano-d ... 3x10-speed
Grandonneur schreef:
vr 26 mar, 2021 18:49
bdr schreef:
do 25 mar, 2021 10:33
PS je zoekt best een groep in zijn geheel, als je elke component apart gaat kopen gaat dit snel oplopen.
Dat valt nogal mee, of het kan zelfs gunstiger uitkomen.

Ik heb ergens nog een optelsommetjes gevonden van mijn (uiteindelijk min-of-meer) GRX groep op de blauwe racert. Puur op gelijke onderdelen was de prijs van de complete groep een whopping €18 hoger dan als dan losse delen. Recent een APEX groep vergeleken, heb daar geen uitslag van paraat, het was een klein verschil.

Maar: met losse onderdelen kun je ook goedkopere varianten kiezen (waar je wilt) en uiteindelijk geld besparen. In een groep zit bijvoorbeeld vaak een (imho onnodig) dure cassette en ketting.

Een complete groep moet maar net op je fiets passen (zoals type rem).
Klopt. Ik heb zelf eens de som gemaakt voor de XT groep. Wel de MTB versie want de Trekking versie wordt niet als groenste verkocht. Als je een beetje rondkijkt in diverse webshops kan je het pakket zelfs goedkoper samenstellen met aparte onderdelen als de volledige groep.
Probleem in deze tijden zijn vooral de soms lange levertijden. En dat bootje in Suez helpt natuurlijk ook niet echt :?
rataplan schreef:
vr 26 mar, 2021 20:59
sjefke schreef:
vr 26 mar, 2021 18:11
Trekking bike onderdelen worden niet per groep verkocht (préfix T), mountainbike groepen (préfix M) wel.
Niet helemaal waar. De T6000 (Deore) ben ik in mijn zoektocht al tegengekomen als volledige groep.
Kan natuurlijk ook een door de koper samengesteld pakket zijn, maar hier is een voorbeeld:
https://www.icebikeheaven.com/shimano-d ... 3x10-speed
Fijn hoor, ik koop bij voorkeur niet in Mongolië, maar in Delft, Aachen of Dresden. Gezeur.