Nou ehh.... tja, toch wel degelijk rollen! En min of meer voorzichtig er op kloppen. Op zo'n zadel komt ook best gewicht te zitten
![Smile :-)](./images/smilies/icon_smile.gif)
, dus je hoeft niet al te bang te zijn om het zadel snel door zo'n deegroller te mollen. En waarom zou ik mijn gevoelige zitbotjes het werk laten doen wat ik ook met mijn deegroller kan doen?
In het begin is dat leer erg stijf en zit er geen beweging in, maar na een tijdje wordt het best wel soepel, vind ik. Dan kan je het indrukken en rekt het ook wel een beetje, is mijn indruk. Vandaar ook dat een ingereden en ingevet leren zadel zeker een paar centimeter vering geeft.
Vergelijk het met zware bergschoenen. In het begin lijken het wel klompen, dan wordt dat leer een beetje soepel, en uiteindelijk komt jouw eigen, unieke vorm er in, en zo gaat dat ook met een zadel.
Je moet het allicht met een beetje beleid doen en voelen wat het leer kan hebben. Het duurt een tijdje voordat het leer door en door ingevet is en gaande weg kan je zadel steviger behandelen. Droog leer scheurt makkelijk in. Maar zoals gezegd: uiteindelijk zit je toch ook met je 70- 80 (90?) kilogram op dat zadel...