Additionally, paste this code immediately after the opening tag: een revival van het racestuur? - Forum Wereldfietser

een revival van het racestuur?

Nederlanders fietsen traditioneel vooral met rechte sturen, en als het om vakantiefietsen gaat zelfs op van die stevige tractor fietsen. Ik heb geen echt onderzoek gedaan, maar ik heb de indruk dat ik de laatste paar jaren weer steeds meer fietsen met racestuur zie die tegelijk geen echte koersfietsen zijn. Wij wonen langs een drukke fietsroute de stad in, en ik zie best veel oudere racefietsen met spatborden langs komen die ingezet worden om naar het werk te fietsen, en ook nogal wat lichte vakantiefietsen met racebocht, van het type als de klassieke Dawes Galaxy. Hier op het forum zie ik ook steeds meer aandacht voor gravelbikes met racebocht, niet zelden opgeladen in bikepacking stijl, en van vooral buitenlandse merken als Kona of Salsa. Heb ik het goed, of denk ik dit alleen maar omdat ik zelf een racebocht veel comfortabeler vind, en zulke snellere fietsen veel leuker vind dan die vette tractors?
Wim schreef:
di 23 mar, 2021 20:41
Heb ik het goed, of denk ik dit alleen maar omdat ik zelf een racebocht veel comfortabeler vind, en zulke snellere fietsen veel leuker vind dan die vette tractors?
Je denkt dat alleen omdat je een racebocht veel comfortabeler vindt. Ik vind dat overigens ook.
Ik had nog nooit van de Dawes Galaxy gehoord, maar Google bracht me gelijk ook al bij het overlijdensbericht.
Mooi fietsje trouwens.
De volgende trend wordt een gravelbike met een recht stuur, dan is de cirkel weer bijna rond. Racestuur = niet goed kunnen remmen met de handen op het stuur en een heel stuk stuur wat nooit gebruikt wordt (alles onder de remgreep).
Bert van Sprang schreef:
di 23 mar, 2021 20:59
De volgende trend wordt een gravelbike met een recht stuur, dan is de cirkel weer bijna rond. Racestuur = niet goed kunnen remmen met de handen op het stuur en een heel stuk stuur wat nooit gebruikt wordt (alles onder de remgreep).
Da's ook mijn dilemma. Vooral off-road heeft een recht stuur veel meer controle dan een smallere dropbar. En de remhendels zijn altijd in de buurt en kunnen dan volledig gebruikt worden.

Dropbar staat wel weer veel mooier en is weer heerlijk in de polder met tegenwind (daar woon ik nu, in de toekomst zal het juist meer afdalingen en onverhard worden.

De Thorn Brochure zegt het volgende3:
"If you’re cycling in any country and you
see a loaded touring bike with drop
bars, it’s very likely that the rider is
from the UK, or from West coast USA.

The rest of the world tends to use
straight bars for loaded touring!

The two most useful positions (with
drops) can be duplicated and even
improved upon by using “straight bars”."
Bert van Sprang schreef:
di 23 mar, 2021 20:59
De volgende trend wordt een gravelbike met een recht stuur, dan is de cirkel weer bijna rond. Racestuur = niet goed kunnen remmen met de handen op het stuur en een heel stuk stuur wat nooit gebruikt wordt (alles onder de remgreep).
Ieder zijn meug, zeker? Bij tegenwind (en ook tijdens afdalingen) zitten mijn handen frequent in de beugels van mijn trekkingfiets. Bij tegenwind is het voordeel zeer voelbaar.
Het past geheel in deze tijd; nostalgie viert hoogtij, veel mensen die juist die tijden niet hebben meegemaakt hebben het idee iets gemist te hebben, je ziet het in allerlei facetten van de cultuur, van de analoge fotografie tot kleding en gezichtsbeharing en de interieur inrichting.
Verder staan we onder sterke invloed van de Angelsaksische cultuur; daar fiets met niet met rechte sturen. (hoewel ik ook lees dat men juist daar weer geboeid is door ons rechte stuur)

De gravel/bikepacking trend, voortgekomen uit de slechte Amerikaanse wegen, en overgewaaid naar dit aangeharkte en geasfalteerde deel van de wereld, maar wél met racestuur.

Kijken we naar onze eigen jaren 70, dan kent iedereen de bekende Gazelle toerfietsen; ietwat aangepaste racefietsen voor vakantiegebruik. Zie ook Frank van Rijn, nog altijd vanouds met stuurbocht onderweg.

Ikzelf kan nooit goed kiezen; ik fiets vele prettige kilometers met mijn recht stuur, maar ik fiets ook vaak met een racestuur. Zelf vind ik een racestuur voor een reisfiets iets instabieler, behalve als je in de beugels zit. En met het rechte stuur is het weer suboptimaal met tegenwind, beetje veel dezelfde houding ook wel. Maar zoals gezegd, ik kan niet kiezen.
Fedor schreef:
di 23 mar, 2021 21:16
...Vooral off-road heeft een recht stuur veel meer controle dan een smallere dropbar. En de remhendels zijn altijd in de buurt en kunnen dan volledig gebruikt worden....
Precies. Op onze vakanties in IJsland en in de hoge bergen buiten Europa reden we soms op absurd slechte wegen waar je soms [/drama aan] letterlijk voor elke meter stijgen moest vechten [/drama uit] en waar een recht stuur toch wel erg fijn was - ook bergaf. Daarentegen pak ik ik in deze coronatijden voor de makkelijke dagtochtjes over asfalt veel liever de racefiets dan mijn pakezel, en dat komt vooral door de zithouding.
Je ziet inderdaad een opmars van gravelbikes, ofwel “ fietsen met racestuur zie die tegelijk geen echte koersfietsen zijn”, zowel in aanbod van nieuwe fietsen als in aanbod van gebruikt op bijv. Marktplaats.
En volgens mij ook wel een verschuiving in het vakantiefiets segment.

Zo fietste ik tot 2 à 3 jaar geleden nog op zo’n “ stevige tractorfiets met recht stuur”, vol gepakt met voor- en achtertassen, een rol achterop en een stuurtas.
Nog maar een paar jaar blijven de voortassen thuis, minder meenemen en lichter fietsen kan prima en bevalt eigenlijk wel goed.

Misschien dat het Corona jaar mensen heeft aangezet om meer/anders te bewegen/fietsen en zie je daardoor meer mensen (anders) fietsen.

Het bestaan van gravelbikes heeft mij ook een andere blik op vakantiefietsen en fietsen in de vrije tijd gegeven.

Ik heb al een racefiets, mtb en vakantiefiets, waar ik veel plezier aan beleefd heb. Sinds kort heb ik zelf een gravelbike, een voor mij ideale oplossing om zowel verhard als onverhard goed uit de voeten te kunnen. En nu ik er eenmaal één heb wil ik er ook met lichte tassen mee op pad (vakantie).

Mijn zoon (bijna 14) was toe aan een nieuwe vakantiefiets en had sterke voorkeur voor een gravelbike.

In het segment gravelbikes zijn inderdaad veel (nieuwe/onbekende) merken en kun je het zo bont maken als je wilt qua prijs. Ik denk dat een gravelbike een goede allrounder is (zie ander draadje op dit forum).
De dealer waar ik mijn gravelbike heb gekocht is dealer van Kona, Rondo, 3t en Open als het gaat om gravelbikes en ik schat in dat zo’n 80% van zijn assortiment uit gravelbikes bestaat.
Aan de andere kant van de berg (Sallandse Heuvelrug) zit een dealer van KTM, waarvan ik regelmatig advertenties tegen kom van gravelbikes. Het is inmiddels een trend met wielrenners en mtb’ers als doelgroep en wellicht nog wat fietsvakantiegangers die interesse hebben.

Ook mijn vrouw heeft sinds de wintermaanden een kruising tussen een racefiets en een mtb, maar dan eentje met een recht stuur (volgens Bert van Sprang is ze dan wellicht een trendsetter? :wink: ). Ze heeft een Cube Nuroad Pro, 40 mm banden en een recht stuur.

Afgelopen zondag hebben we ruim 60 km gefietst met ons drieën over asfalt, zandpaden, gravelpaden, bospaden, mtb routes, etc. Lekker doortrappen, wat je op zo’n stevige tractorfiets niet zo gauw doet en ook een mtb en racefiets heeft zo z’n beperkingen.

Maar volgens mij klopt je beeld dus over de toename van met name gravelbikes. Bij ons in de plaats rijden er nu dus ook 3 meer rond :wink:
derdekeer schreef:
di 23 mar, 2021 21:18
Bert van Sprang schreef:
di 23 mar, 2021 20:59
De volgende trend wordt een gravelbike met een recht stuur, dan is de cirkel weer bijna rond. Racestuur = niet goed kunnen remmen met de handen op het stuur en een heel stuk stuur wat nooit gebruikt wordt (alles onder de remgreep).
Ieder zijn meug, zeker? Bij tegenwind (en ook tijdens afdalingen) zitten mijn handen frequent in de beugels van mijn trekkingfiets. Bij tegenwind is het voordeel zeer voelbaar.
Daarom heb ik ook meerdere fietsen 👍🏻
Al is snelheid niet meer zo belangrijk als vroeger , beetje doortrappen blijft lekker.
Wim schreef:
di 23 mar, 2021 20:41
....en ik zie best veel oudere racefietsen met spatborden langs komen die ingezet worden om naar het werk te fietsen...
en naar de uni wellicht.

Eén van onze kinderen heeft haar oudere racefiets met spatborden zelfs over laten komen uit Londen, haar stageplek van vorig jaar. De fiets wordt nu in Delft gebruikt, waar ze haar studie vervolgt.

Het blijken gewilde fietsen te zijn onder de studenten, heb ik me laten vertellen. En dus wellicht ook onder de jonge werkende mensen om naar het werk te fietsen (voor zover ze eigenlijk niet thuis moeten werken).
Een fietsmerk Ronda....?
sjefke schreef:
di 23 mar, 2021 22:05
Een fietsmerk Ronda....?
Nope.
Het schijnt op een O te eindigen:

Leon schreef:
vr 19 mar, 2021 10:03

Waarom staat er eigenlijk IIOIIIIO op de voorvork?
;)
Ik heb mijn GP-5 barends (vrijwel) horizontaal geplaatst ipv schuin (en bij sommigen zelfs recht ;)) omhoog. Hierdoor kan ik al "dieper" zitten bij bijv. tegenwind. Wel zit ik dan behoorlijk gestrekt, misschien dat een dropbar dan ergonomischer zou zijn maar tot nu toe gaat het nog prima.

De "brede" zit (stuur van 63cm breed) blijft dan wel gehandhaafd, maar veel gravelsturen met "flare" gaan in de beugels ook al in de richting van die breedte.
Bert van Sprang schreef:
di 23 mar, 2021 20:59
De volgende trend wordt een gravelbike met een recht stuur, dan is de cirkel weer bijna rond. Racestuur = niet goed kunnen remmen met de handen op het stuur en een heel stuk stuur wat nooit gebruikt wordt (alles onder de remgreep).
Laat mij raden, jij fietst met een recht stuur?
Ik heb andere ervaringen met een racestuur. Geen enkel probleem met remmen en het gehele stuur wordt gebruikt. Als dat niet lukt dan heb je toch een probleem met je setup. Of je moet je remmen eens nakijken.

Ieder stuur heeft zo zijn pluspunten maar ergonomisch gezien neig ik naar het racestuur. Laat je armen eens hangen en steek ze vervolgens vooruit. Grote kans dat ze op schouderbreedte met de handpalmen naar binnen staan. En niet op 70/80 cm breed met de palm naar beneden.

Het racestuur is natuurlijk nooit weg geweest, er is alleen een opmars binnen de reisfietsen. En die is inderdaad afkomstig van de nieuwe gravel/bikepacking fiets. Ik zie de Koga’s, Santossen etc. nog niet en masse met racestuur worden uitgerust.

De opmars onder studenten is super, zo ontdekt iedere generatie weer zijn eigen dingen uit het verleden. En dat wordt ook mogelijk gemaakt door verschillende bedrijven zoals Mister Velo uit Groningen. Ze laten die fietsjes tenminste intact! Twintig jaar geleden stripte ik er alles af om er een fixed gear van te maken. :D

Overigens zie ik het racestuur graag vaker. Maar dan wel in de wetenschap dat hij hier in NL natuurlijk zijn oorsprong vindt in de Franse randonneursfietsen. Met mooi lampje, spatborden en dragertje voorop. Niet alles hier komt uit Amerika. :D
Laat je armen eens hangen en steek ze vervolgens vooruit. Grote kans dat ze op schouderbreedte met de handpalmen naar binnen staan. En niet op 70/80 cm breed met de palm naar beneden.
Misschien fiets ik al te lang met een recht stuur, maar als ik dit doe is mijn handpalm toch echt naar beneden gericht. En ik zaag mijn rechte sturen altijd op iets van schouderbreedte af. Bij mijn MTB iets breder en bij mijn gravelbike met rechtstuur iets korter.
Fedor schreef:
wo 24 mar, 2021 07:56
De "brede" zit (stuur van 63cm breed) blijft dan wel gehandhaafd, maar veel gravelsturen met "flare" gaan in de beugels ook al in de richting van die breedte.
Heb net mijn gravelstuur zijn flare gemeten, zit op 62 cm.
Voor de kleinere maten van Kona zijn de sturen ook wel wat smaller.
Wim schreef:
di 23 mar, 2021 20:41
Nederlanders fietsen traditioneel vooral met rechte sturen,
Wanneer je daarmee bedoelt: “Nederlanders op vakantiefietsen fietsen sinds midden jaren 90 traditioneel vooral met rechte sturen,” kan ik me er wel redelijk in vinden. Maar daarmee is het wel een beetje rare zin.
Ik vind deze combinatie nog leuk: een recht stuur icm een ligstuur voor tegenwind. Best gebruiken op plaatsen met effen ondergrond en waar je niet meteen in de remmen moet gaan:

Afbeelding