Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Je nieuwste aanwinst - Pagina 71 - Forum Wereldfietser

Je nieuwste aanwinst

2574 berichten
Grandonneur schreef:
zo 14 mar, 2021 00:15
Hij heb daarentegen dan ook wel héél veel mooie reflectorretjes in izjn wielen.
Duitse fiets hè, die zijn wat strenger.
Jarno schreef:
za 13 mar, 2021 20:02
Kreeg geen toestemming thuis om de groene Ortliebs te kopen paar jaar terug, dus zelfs die zijn zwart.
Ik heb blauwe. Achteraf was ik voor de gele gegaan ivm de zichtbaarheid en dat kleurt uiteindelijk heel mooi bij zwart.
Vandaag kwamen de nieuwe handschoenen binnen.
Ik hou van het oude gehaakte spul.
Groot verschil met de oude: de richting waarin de klittenband sluiting sluit.
Ik heb me kapot geërgerd aan de verkeerde sluitingsrichting van de AGU's.
Het stomme is dat je dat pas opmerkt op het moment dat het verkeerd is.
DSC_3514.JPG
Eigenlijk twee aanwinsten: Nobby Nic 57-559. Zwart met noppen. En waarom is dat het vermelden waard.


Nou: schwalbe heeft in al haar wijsheden besloten om voortaan 3 versies van eenzelfde band te maken. evovouw, performancevouw en performancedraad. Wat ik wouw: een prima band liefst nontubeless omdat 'ie dan beter om je velg wil (hoop ik dan) en dat voor redelijk geld en met zo min mogelijk marketingblaat. Eigenlijk gewoon een ouwe band zoals ook de ouwe Marathon zeer prima was misschien wel de beste Marathon Ooit.

Plus dat een draadband volgens Schermer sneller is dan een vouwband vanwege dat de wangen dan minder stug hoeven wezen. Maar daar koopie geen Nobby Nic voor. Een evovouw moet €59,90 kosten voor 755 gram ( :shock: dus), een performancedraad (die ik dan gekocht heb 2x) moet €23,90 kosten voor 735 gram. Waarom zou een Schwalbe voor dat geld geen band kunnen maken die prima is maar daar gaan we achter komen.
Een vouwband koop je toch meestal om makkelijk als reserve mee te nemen, en dat zie ik je met welke Nobby dan ook eigenlijk niet doen dus wat de toegevoegde waarde van die evo vouw (of performance) is is me een raadsel behalve het grotere aanbod in maten.
Een vouwband is een stuk lichter en dat vind ik fijn aan mijn wiel, bovendien is de evolution-serie hoogwaardiger als performance-serie. Dus ik zou atlijd voor de evolution vouwband kiezen. Voor iets wat ik maar zeg alle 2 jaar hoef te vervangen, vind ik die paar tientjes extra geen probleem. Voor zover ik weet is een vouwband meestal soepeler (en dus sneller) als een draadband. (Wie is Schermer?)
Wim Schermer is iemand die veel testjes met fietsbanden doet (voornamelijk velomobielen) met soms onverwachte resultaten.
http://wimschermer.blogspot.com/

Maar als de draad versie 20 gram lichter is dan de vouw is dat dus net andersom (ook niet wat ik gedacht had).
_Peter_ schreef:
za 20 mar, 2021 09:53
Maar als de draad versie 20 gram lichter is dan de vouw is dat dus net andersom (ook niet wat ik gedacht had).
exact. Ik had namelijk de 2021 brochure er op nageslagen en het feit dat vouwbanden lichter zijn is niet altijd het feit.

Paar voorbeelden:

Durano DD 28-622 vouw 330 gram, draad 430 gram.
Nobby Nic 57-559 vouw evo 755 gram, vouw performance 795 gram, draad 735 gram
Mondial 50-559 vouw 740 gram, draad 720 gram
Mondial 42-622 vouw 650 gram, draad 650 gram
Kojak 35-406 vouw 230 gram, draad 285 gram

i know banden zijn in allerlei opzichten niet vergelijkbaar, in hoeverre dat in praktijk verschil maakt moet de praktijk uitwijzen.

De banden liggen om de wielen. Het was een groot genot hoe soepel dat ging.
Ik heb bij het zoeken naar nieuwe banden ook veel op https://www.bicyclerollingresistance.com/ gekeken. Zoals de URL zegt, ze doen veel weerstandstesten van banden.
MTB vouwbanden zijn vaak tubeless en die worden op een lage druk gereden, dus ze moeten lucht dichter zijn en de wangen sterker zo dat ze niet kapot gaan door het vele plooien.
Veel banden die aan de zijkant net boven de velg scheuren doen dat omdat er met een te zachte band wordt gereden, een MTB tubeless band staat ergens tussen de 1.4 tot 2.2 bar, een normale band zou dan al gescheurd zijn voordat het profiel versleten is.

Daarom is de Almotion TLE ook wat zwaarder dan de niet tubeless variant, zijkanten zijn versterkt tegen scheuren en in snijden en minder poreus.
Op zich is die bicyclerollingresistance.com aardig voor de indicatie, maar een aantal keerzijden heeft zijn testmethode toch wel, zoals dat zo'n stalen rol vaak niet dezelfde rolweerstandeigenschappen zal meten als rijden op enigszins grof asfalt, wat een veel realistischer scenario is. Zeker stugge banden op hoge druk zullen beter presteren op zo'n stalen rol dan op grof asfalt.
Ander voorbeeld was de metingen van die Continental Topcontact Winter, zonder erbij te zetten welke temperatuur. Dit terwijl een band een hele andere rolweerstand kan hebben bij 20° dan bij 0° wat bij zo'n winterband net belangrijk is.
Jarno Bierman van Bicyclerollingresistance heeft er in de eerste plaats voor gekozen om de resultaten verifieerbaar te maken, dus altijd dezelfde rol bij altijd dezelfde temperatuur. Hij heeft al meermaals aangegeven dat je de resultaten zelf moet interpreteren en niet gewoon naar het laagste cijfer kijken, vandaar bv. ook de rolweerstand bij verschillende druk omdat vrijwel niemand op de "optimale" druk rijdt, zeker niet op gravel.

Bij een recente test van Wim Schermer ziet de asfaltgoot die Wim Schermer gebruikt er ook niet 100% nieuw uit:

Afbeelding
bast1aan schreef:Zeker stugge banden op hoge druk zullen beter presteren op zo'n stalen rol dan op grof asfalt.
Laat staan op hobbelige ondergrond. Zodra je met echt stugge banden van asfalt op hobbelige stenen komt is het alsof je een blok hout aan het voortslepen bent. Een soepele band kun je voor het zelfde comfort bovendien harder oppompen dan een stugge, wat extra voordeel oplevert. Beide effecten vind je echter niet terug in de metingen.
Mijn excuses voor het aanzwengelen van een rolweerstanddiscussie in dit topic :cry:


Iemand nog een nieuwste aanwinst?
Grandonneur schreef:
zo 21 mar, 2021 10:42

Iemand nog een nieuwste aanwinst?
De fiets waarop de door jou genoemde banden komen wellicht? ;)
Jurr schreef:
zo 21 mar, 2021 10:51
Grandonneur schreef:
zo 21 mar, 2021 10:42

Iemand nog een nieuwste aanwinst?
De fiets waarop de door jou genoemde banden komen wellicht? ;)

O ja :lol:

(Wordt dan eind vd middag ergens)
zgan tweedehands (echt waar) mtb want nieuwe kan je tegenwoordig niet kopen. Het ding is met 21 jaar wel een beetje jong voor me maar heeft desondanks aantrekkingskracht.

atx1.jpg
atx2.jpg

Ze is a) net ingereden en b) goed verzorgd. Onderdelen zijn goed zolang ze het doen, wanneer ze bezwijken door gebruik vervang ik ze en o ja, goeie kans op lichte 584 wielen 8) . Gripsjift SRAM 7.0, Magura Clara. Lompe kaarsrechte wielen en naven, stuur van het type bezemsteeltje, Roksjoks Judy, bidonhouder van het type Bor Yueh, heel klein bikepackingtasje onder het zadel. En ze mocht dus dikke vette Nobby Nic hoepeltjes voor extra bruikbaarheid.

Leuk man. Samen lol maken in een willekeurig bos als het vies modderig is.
Leuke fiets! Dacht eerst dat ik er vroeger ook zo eentje had, maar dat bleek een ATX 860 ;)

Was dat nou al 3x9?
Jurr schreef:
ma 22 mar, 2021 08:24
Leuke fiets! Dacht eerst dat ik er vroeger ook zo eentje had, maar dat bleek een ATX 860 ;)

Was dat nou al 3x9?
Klopt idd. Het verlanglijstje zag er als volgt uit:

eisen:
-juiste maat
-3x9 in minimaal redelijke staat
-disc optie voor en achter (deze heeft dan toevallig al disc, mooi meegenomen)
-1 1/8 vork
-zo licht mogelijk frame in zo mooi mogelijke conditie
-559 wielen met ruimte in het frame voor 584
-binnen beschikbaar budget :wink:

en nice to haves:
-oké wielen, banden, zadel
-goede lagering van balhoofd en trapas
-vork die het doet


En dan kom je dus op zoiets uit. Niet eens zo heel lang naar hoeven zoeken, maar dat is wellicht meer geluk dan wijsheid.
Een Koga-Miyata Traveller uit 1992 in maatje 66. Gaat waarschijnlijk een goedkope gravelbike worden als tegenhanger van de WorldTraveller uit 1993 waar ik een randonneur van wil maken. :)

Er passen makkelijke 40mm banden op zonder spatborden, dus hier ga ik wat leuks van maken voor deze zomer.

Afbeelding
Afbeelding