Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Pedalcell velgdynamo - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Pedalcell velgdynamo

eindgebruiker schreef:
ma 08 mar, 2021 19:05
Dat ziet er goed uit! Het vermogen zal wel wat minder zijn:

Wellicht maar ben er desondanks tevreden mee. Nog maar eens wat testjes doen met een powerbank en mobiel tegelijk.

Overigens is de batterij van mijn telefoon nog in uitstekende conditie volgens diverse apps en ook volgens mijn eigen gebruikers ervaring.

Het was ook een ruwe waarneming zoals gezegd.
geertdebruijn schreef:
ma 08 mar, 2021 16:50
4200x 0,19 %= 798 mah = 0,798 Ah
De berekening ziet er goed uit, maar voor de duidelijkheid: 4200 x 0,19% is 0,789 mAh = 0,00789 Ah.

Je gebruikt twee keer het percentage: eerst door van 19% 0,19 te maken, en daarna door het percentageteken er weer achter te zetten.
Polling schreef:
ma 08 mar, 2021 21:16
0,789 mAh = 0,00789 Ah
Maar dan met nóg een nul erbij?
Leon schreef:
ma 08 mar, 2021 21:30
Polling schreef:
ma 08 mar, 2021 21:16
0,789 mAh = 0,00789 Ah
Maar dan met nóg een nul erbij?
Yep. :oops:
Polling schreef:
ma 08 mar, 2021 21:16
geertdebruijn schreef:
ma 08 mar, 2021 16:50
4200x 0,19 %= 798 mah = 0,798 Ah
De berekening ziet er goed uit, maar voor de duidelijkheid: 4200 x 0,19% is 0,789 mAh = 0,00789 Ah.

Je gebruikt twee keer het percentage: eerst door van 19% 0,19 te maken, en daarna door het percentageteken er weer achter te zetten.
Ja dat zag ik te laat. Ik had het al ingetypt. Moet natuurlijk 19 % zijn !

Foutje bedant
geertdebruijn schreef:
ma 08 mar, 2021 21:43
Polling schreef:
ma 08 mar, 2021 21:16
geertdebruijn schreef:
ma 08 mar, 2021 16:50
4200x 0,19 %= 798 mah = 0,798 Ah
De berekening ziet er goed uit, maar voor de duidelijkheid: 4200 x 0,19% is 0,789 mAh = 0,00789 Ah.

Je gebruikt twee keer het percentage: eerst door van 19% 0,19 te maken, en daarna door het percentageteken er weer achter te zetten.
Ja dat zag ik te laat. Ik had het al ingetypt. Moet natuurlijk 19 % zijn !

Foutje bedant
Ik kan wel rekenen maar dat typen is blijkbaar iets wat wat nauwkeurigheid vereist.
En nu correct:

4200 mAh x 19% = 0,798 Ah
0,798 Ah / (37,5 / 60) h = 1,2768 A
1,2768 A x 3,7 V = 4,72416 W

Dus de PedalCell heeft gemiddeld zo'n 4,5 Watt geleverd. Netjes toch?

EDIT: nee, dat is buiten de verliezen in de telefoon gerekend, dit is wat er uiteindelijk in de batterij terecht is gekomen. De PedalCell zal meer geleverd hebben, maar dit is het netto resultaat.
eindgebruiker schreef:
ma 08 mar, 2021 21:59
En nu correct:

4200 mAh x 19% = 0,798 Ah
0,798 Ah / (37,5 / 60) h = 1,2768 A
1,2768 A x 3,7 V = 4,72416 W

Dus de PedalCell heeft gemiddeld zo'n 4,5 Watt geleverd. Netjes toch?

EDIT: nee, dat is buiten de verliezen in de telefoon gerekend, dit is wat er uiteindelijk in de batterij terecht is gekomen. De PedalCell zal meer geleverd hebben, maar dit is het netto resultaat.
Je hebt gelijk. Ik heb die 3,7 volt niet meegenomen.
Afijn laten we zeggen 35 % verlies. Temperatuur ( 7 C ) ,oude telefoon, iets kleinere wieldiameter,onnauwkeurigheid meting.
Levering was dus meer zoals je al zei. Dank nog.

4,72416 : 0,65 = 7,267 Watt klopt goed met grafiek in bijlage.
19% is wel erg weinig. Ik zou een paar keer een run doen van 10% naar 100% voor wat meer zekerheid. Of zet er een stroommeter tussen, dan weet je het gelijk.

Op zich wel tof dat ie in ieder geval ook uitgeschakeld kan worden, neem ik aan, als je zonder weerstand wil rijden :) Dat in tegenstelling tot een naafdynamo.
Da's dan ook het enige voordeel, bovendien lopen die een stuk lichter...
bast1aan schreef:
di 09 mar, 2021 22:28
19% is wel erg weinig. Ik zou een paar keer een run doen van 10% naar 100% voor wat meer zekerheid. Of zet er een stroommeter tussen, dan weet je het gelijk.

Op zich wel tof dat ie in ieder geval ook uitgeschakeld kan worden, neem ik aan, als je zonder weerstand wil rijden :) Dat in tegenstelling tot een naafdynamo.
vermogensmeter zou nog beter zijn, ik heb zo’n usb meter, mijn naafdynamo levert een half ampere op 5.2 volt bij het laden van mijn garmin. Maar dat is ook het max wat ik krijg als ik hem aan een usb lader hang, dus dat zegt niet over het maximaal te leveren vermogen. ik zal binnenkort een lege iphone er aan hangen en kijken hoeveel watt/uur deze levert.
ik zal de komende tijd nog wat testen doen. ruwe metingen vooral.

Wel met een usb kabel die bij mijn telefoon hoort. Mijn telefoon ( en wel meerdere ) is erg gevoelig voor andere type usb kabels.
Bij een andere usb kabel dan de bijgeleverde kan ik max 1,5 ampere laadstroom hebben op 230v. De originele veel meer. Weet niet exact hoeveel maar ook met bijgeleverde adapter ( supercharger ) gaat het heel vlot. De Dynamo (kastje ) kan geloof ik max 2,4 A leveren.
We zullen zien wat dat brengt.
Shadow schreef:
wo 10 mar, 2021 09:42
Da's dan ook het enige voordeel, bovendien lopen die een stuk lichter...
We zullen zien
Och als je hem los hebt van de band loopt ie het lichtst :D
Als nood-generator lijkt ie me eigenlijk een best nuttige use case hebben. Bv je accu/powerbank is leeg en je moet nog 40km door. Ik gebruik altijd accuverlichting en een powerbank voor mijn navigatie e.d. en kan hier bijna altijd mee uit, hiervoor een naafdynamo installeren op mijn snelle reisfiets, en daarvoor een heel nieuw wiel en nieuwe naaf moeten installeren, zit ik in ieder geval niet op te wachten. En alleen dure naafdynamo's zijn nagenoeg verliesvrij als je er niks op aansluit. Zo'n velgdynamo is dan veel laagdrempeliger en is altijd verliesvrij als je 'm niet gebruikt. Je kan 'm thuis ook weer makkelijk van je fiets schroeven of op een andere fiets schroeven.

Ik ben ook benieuwd of de dynamo ipv 15W ook bv gewoon 3W kan leveren en dan nog een bijbehorend acceptabele lage mechanisch weerstand cq rendement heeft.
bast1aan schreef:
zo 14 mar, 2021 14:11
Als nood-generator lijkt ie me eigenlijk een best nuttige use case hebben. Bv je accu/powerbank is leeg en je moet nog 40km door. ..
Een extra powerbank(je) meenemen is lichter en goedkoper.
willem.m schreef:
zo 14 mar, 2021 14:13
bast1aan schreef:
zo 14 mar, 2021 14:11
Als nood-generator lijkt ie me eigenlijk een best nuttige use case hebben. Bv je accu/powerbank is leeg en je moet nog 40km door. ..
Een extra powerbank(je) meenemen is lichter en goedkoper.
Maar niet altijd toereikend. Maar je hebt gelijk, die pedalcell is een dure/zware oplossing voor deze edge case. Maar misschien zijn er goedkopere/lichtere varianten.
bast1aan schreef:
zo 14 mar, 2021 14:11
Als nood-generator lijkt ie me eigenlijk een best nuttige use case hebben. Bv je accu/powerbank is leeg en je moet nog 40km door. Ik gebruik altijd accuverlichting en een powerbank voor mijn navigatie e.d. en kan hier bijna altijd mee uit, hiervoor een naafdynamo installeren op mijn snelle reisfiets, en daarvoor een heel nieuw wiel en nieuwe naaf moeten installeren, zit ik in ieder geval niet op te wachten. En alleen dure naafdynamo's zijn nagenoeg verliesvrij als je er niks op aansluit. Zo'n velgdynamo is dan veel laagdrempeliger en is altijd verliesvrij als je 'm niet gebruikt. Je kan 'm thuis ook weer makkelijk van je fiets schroeven of op een andere fiets schroeven.

Ik ben ook benieuwd of de dynamo ipv 15W ook bv gewoon 3W kan leveren en dan nog een bijbehorend acceptabele lage mechanisch weerstand cq rendement heeft.
Hij heeft ook een 2e usb poort die max 3 W levert.
willem.m schreef:
zo 14 mar, 2021 14:13
bast1aan schreef:
zo 14 mar, 2021 14:11
Als nood-generator lijkt ie me eigenlijk een best nuttige use case hebben. Bv je accu/powerbank is leeg en je moet nog 40km door. ..
Een extra powerbank(je) meenemen is lichter en goedkoper.
Goedkoper wel ja en ach die 500 gram extra massa valt goed te doen. Scheelt ongeveer 1 Watt schat ik zo in.
En ja natuurlijk als het echt steiler wordt wat meer..
Ik ben niet zo'n grammenjager dus dit kan er ook nog wel bij.
Kwam deze review hier nog niet tegen:
https://www.cyclingabout.com/rim-dynam ... b-dynamos/