Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Schotse "doodrijders" - Forum Wereldfietser

Schotse "doodrijders"

Man,man toch,

Ik ben net terug van een fietsreis door de Schotse Highlands.
Ik dacht dat hier in Belgie gekken rond razen in hun blik maar
ginds rijd je door een weliswaar prachtig land met het risico op verlies van leven!
Ik ben eens gewoon van de weg geduwd eigenlijk .Met een behoorlijke buiteling belandde ik in de berm.Gelukkig enkel schrammen op armen en benen en fiets!
Geen Schots die zich daar om bekommerde en men reed gezellig verder.
Zo ben ik nog enkele malen met de schrik om het hart in de berm weggesprongen en ja ,ik reed wel degelijk ook links!
Heeft iemand anders hier ook nare ervaringen mee gehad in een "beschaafd" geacht
land?
Ben ik zo naief te willen protesteren bij de schotse toeristen dienst al is het maar om mijn ongenoegen hierover te spuien?
:evil:
Edwin Vanderstichele schreef:Man,man toch,

Ik ben net terug van een fietsreis door de Schotse Highlands.
Ik dacht dat hier in Belgie gekken rond razen in hun blik maar
ginds rijd je door een weliswaar prachtig land met het risico op verlies van leven!
Ik ben eens gewoon van de weg geduwd eigenlijk .Met een behoorlijke buiteling belandde ik in de berm.Gelukkig enkel schrammen op armen en benen en fiets!
Geen Schots die zich daar om bekommerde en men reed gezellig verder.
Zo ben ik nog enkele malen met de schrik om het hart in de berm weggesprongen en ja ,ik reed wel degelijk ook links!
Heeft iemand anders hier ook nare ervaringen mee gehad in een "beschaafd" geacht
land?
Ben ik zo naief te willen protesteren bij de schotse toeristen dienst al is het maar om mijn ongenoegen hierover te spuien?
:evil:
Klagen kan altijd... of het veel zin heeft, is de vraag, maar je bent dan in elk geval je verhaal kwijt.

Schotland staat niet echt als een aangenaam fietsland bekend (geen eigen ervaringen mee, had het na een vakantie in Devon eigenlijk met het hele Verenigd Koninkrijk wel gehad), onder andere vanwege het beroerde klimaat en het dunne wegennet: bij weinig alternatieven voor de te smalle doorgaande wegen is er nou eenmaal weinig aan te doen dat je je nu en dan geconfronteerd ziet met een minder hoffelijke weggebruiker, meestal iemand die nooit zelf gefietst heeft.

Heb er deze zomer net een weekje fietsen in Oostenrijk op zitten. Hoewel de Oostenrijkers doorgaans vrij nette weggebruikers zijn, onthoud je toch vooral die paar die niet uitweken toen ze je inhaalden, die toch in probeerden te halen terwijl je zo suggestief midden op de rijbaan bleef rijden ('meneer, dat kan toch echt niet meer voor die bocht!?') en de daar zo talrijke four-wheel-drives die vaak uberhaupt de ruimte missen om fatsoenlijk uit te wijken.

Kortom: probleem is waarschijnlijk grotendeels van alle tijden en alle landen; de beste remedie is verdere inburgering van de fiets (o ja, en wereldvrede is ook de oplossing voor alle problemen :) )

Ben ik zeker in een ander schotland geweest dan jij? Heb onderweg geen problemen met het overige verkeer gehad.

Henk_B schreef:Ben ik zeker in een ander schotland geweest dan jij? Heb onderweg geen problemen met het overige verkeer gehad.
Ook ik ben volgens mij in een ander Schotland geweest, Schotse wegen zijn OK tot tamelijk relaxed met af en toe een rood stukje.

gr|Liz
We zijn net terug van onze vakantie - 8 weken noordzeeroute vanaf Esbjerg in Denemarken tot Newcastle in Engeland. We hebben ruim 1100 km in Schotland gefietst. En heel wat over single track roads. Onze ervaringen zijn juist heel positief. We zijn geen enkele keer van de weg gedrukt, integendeel. Auto's stopten op passing places om ons te laten passeren. Vaak werd ook nog het raampje opengedraaid en even een praatje gemaakt. Misschien dat het verschil kan zijn dat de noordzeeroute de grote A wegen mijdt.

Mijn ervaringen met schotland & engeland zijn dat je voor een relaxte vakantie als fietser niets maar dan ook niets op M en A wegen hebt te zoeken. Op de M-ways mag men niet met de fiets komen, de A-wegen leveren bepaald geen fietsvreugde, hier fietsen betekent vaak rijden op een strookje van 10 cm tot 30 cm breed met langsrazend verkeer, op de A-weg, tevens liggen er massa's meer doodgereden dieren op de A-wegen. Kortom neem genoegen met de B-wegen en de andere wegen, is wat meer omfietsen maar het zal op zeker veel plezier verschaffen.

Ps plan ook dat je niet rond ochtend en avond-spits gaat rijden !

Gaat ik onthouden. Het ligt bij ons in de planning om volgend jaar naar het eiland te gaan. Heb niet zo'n zin in die scheurwegen.

Je kunt ook op onderstaande link een kijkje nemen...
De routes gaan doorgaans over rustige wegen of fietspaden (oude spoorlijnen doorgaans)
Soms zijn A-wegen onvermijdelijk, maar dat is tot een minimum te beperken.
Toen ik zelf mijn routes plande door Schotland vielen deze vaak gedeeltelijk samen met de sustrans trajecten.
Scheelt een hoop zoek en puzzelwerk, al wordt je soms door steden heengeleid, en dan kom je soms door naargeestige suburbs (bij Glasgow bijvoorbeeld) Ik gebruik zelf altijd stukjes van zo'n route gemengd met eigen routeplanning. Bevalt me goed.

http://www.sustrans.co.uk/webcode/Regio ... n=Scotland

Het netwerk groeit nog steeds en er zijn voor diverse trajecten goeie beschrijvingen beschikbaar. Kan even zoeken zijn om beschrijvingen te vinden. Ben ooit met een (Engelse) kennis 3 fietszaken afgeweest om ze te vinden met weinig succes. Tourist info's hadden en wisten (toentertijd) ook weinig aangaande fietsroutes. Bij sustrans kun je ze overigens ook bestellen.

Gr.

Ronald
How how

Ik beweer niet dat Schotland te mijden valt hé mensen !
Daar is het land te mooi voor en zoals ik zei:"hier rijden gekken rond in blik"?
Dus wie zijn wij om een ander de les te spellen.
Maar het was wel telkens schrikken.
Zoals Sont en RPVM ook al zeggen beter A en M way's vermijden .
De national 7 cyclingroute heb ik o.a nadien ook gefietst.Het is een pracht van een fietsweg voor een deel op oude spoorbeddingen aangelegd .Zo rijd je daar boven het autoverkeer uit op de bergflank langs Lochearnhead en Loch Earn.
Deze kaarten van Sustrans vind je dikwijls in touristinfo center of bij fietsshops.

Ook ik fietste deze zomer in Schotland: delen van de North Sea Cycle Route en van een route door de Highlands tussen Inverness en Callander (nabij Glasgow). Sustrans weet de fietsbare wegen te vinden en legt zelf ook fietspaden aan. Ik was dan ook heel blij met de routes van Sustrans. Het was niet makkelijk om die routers te vinden, maar de meeste fietswinkels hadden de routes uit de eigen regio.
M-wegen, daar mag je inderdaad niet fietsen. Op A-wegen mag je wel fietsen, maar het verschilt per regio of dat een plezier is. In de Noordelijke Highlands (ten Noorden van Inverness) is het prima te doen. Het zijn daar heel rustige wegen. Single trackroads met passing places. Dat gaat heel goed. Men verwacht wel dat ook jij als fietser gebruik maakt van die passing places, ook als je denkt dat die auto er best makkelijk langs kan.
In de drukke regio's kun je de A-wegen maar beter mijden. Ik vond het in elk geval verschrikkelijk om op A-wegen te fietsen in de regio ten zuiden van de Highlands (Callander-Stirling). De B-wegen vond ik eigenlijk ook al te druk.
Jennifer