Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Lak van nokken afgebarsten door monteren drager - Forum Wereldfietser

Lak van nokken afgebarsten door monteren drager

Goedenavond,

Bij het monteren vanmiddag van een spik splinter nieuwe achterdrager is er een klein beetje lak van mijn spik splinter nieuwe stalen frame afgesprongen/gebarsten.

Vraag 1.
Heb ik een (beginners) fout gemaakt? 😬

Vraag 2.
Wat te doen? Nieuw frame? 😉
1B794C1D-5E49-4FD1-8F79-CD6D97E2DDB6.png
762389C3-DA5C-4B7F-A0A4-6918FB63862E.png
Dat de lak op het contactvlak beschadigt is normaal, dat het er ook elders afspringt lijkt mij niet normaal. Ik wil er wel eens een kunststof revetringetje tussen leggen.
Kun je meer info melden over het frame :
Lak of poedercoating ?
Herkomst frame ?
Etc
jumbo schreef: ↑
di 02 mar, 2021 20:18
Kun je meer info melden over het frame :
Lak of poedercoating ?
Herkomst frame ?
Etc
Het is een Kona Unit. Geen glanzende lak in ieder geval. Het is mat, maar niet zoals bijv een Santos. Misschien een ander soort poedercoating.
Overweeg eens een titanium frame van bijvoorbeeld 11Ants of Pilot, die hoef je niet te lakken ;) ;) ;)

Maar even serieus, hier zou ik me niet druk om maken. Je zou het met wat lak aan kunnen stippen als je het storend vindt. Voor een kleine hoeveelheid in kleur die erbij in de buurt komt, kijk bijvoorbeeld eens naar modelbouw verf. Het zal vast de enige beschadiging niet zijn aan je frame de komende tijd. Doorroesten zal het tijdens jouw eigendom niet zo snel doen.

Mocht de fiets 10 jaar of langer willen houden en 'm vochtige plek hebben staan zou je kunnen overwegen om de binnenkant van het frame tegen roest te behandelen.
Bert van Sprang schreef: ↑
di 02 mar, 2021 20:15
Dat de lak op het contactvlak beschadigt is normaal, dat het er ook elders afspringt lijkt mij niet normaal. Ik wil er wel eens een kunststof revetringetje tussen leggen.
Bij de bevestiging van de achterdrager in de buurt van de achteras, waar het grote gewicht gedragen wordt, vind ik een kunststof ring niet de juiste weg. Daar wil je liefst metaal op metaal, desnoods met wat lak ertussen. Ook wil je daar zo weinig mogelijk afstand tussen de poot van de drager en het oog op het frame. Een aangesoldeerd oog daar vind ik sowieso niks, dat kan stuk (yep, done that), Een gat in het patje kan ook en kan niet stuk.
Jurr schreef: ↑
di 02 mar, 2021 20:40
Maar even serieus, hier zou ik me niet druk om maken.
Het zal inderdaad wel loslopen. De eerste krassen op een nieuwe fiets zijn altijd even slikken.
Even aantippen met blanke nagellak is voldoende :wink:
Nieuw frame, zeker en vast!

Maar laat me wel weten waar je dat oude frame gaat gooien :-)

Even serieus: een kunststof ring er tussen zou ik niet doen, die gaat langzaamaan samen drukken, en je bout verliest spanning. Vroeg of laat begint het te rammelen, en dan breken.
Je kan trachten dat aan te stippen met lak, maar het blijft een aandachtspunt voor later voor roestvorming.
Het blijft een zwakker punt.
Belle schreef: ↑
wo 03 mar, 2021 08:34
Dit is nou waarom ik graag een aluminium frame heb.
Heeft m.i. niets te maken met het framemateriaal. Dit lijkt gewoon een plekje dat slecht gelakt is, misschien niet goed ontvet of niet goed gegrond. Als dit het enige plekje is dan is het geen probleem maar misschien toch melden bij je leverancier want het is een nieuw frame. Komen er straks meer van dit soort plekjes dan kan je naar deze melding teruggrijpen.
Belle schreef: ↑
wo 03 mar, 2021 08:34
Dit is nou waarom ik graag een aluminium frame heb.
...en houten banden neem ik aan, want die gaan niet lek.
Fiets goed vies maken, zie je er niets meer van. Een beetje vet (beschermt ook meteen) op die plekken wil het camoufleren wel versnellen ;)

het zijn minieme plekjes. Nooit fijn op een nieuw frame maar ik zou me er niet druk om maken.
LHTJoost schreef:
Belle schreef:Dit is nou waarom ik graag een aluminium frame heb.
...en houten banden neem ik aan, want die gaan niet lek.
Houten banden gaan niet lek, maar corrosie onder de lak bij aluminium fietsen is wel degelijk een bekend verschijnsel.

Zoals Fedor zegt vies maken. Wel zorgen dat de eerste viezigheid olie en/of vet bevat en geen water met zout.
Fedor schreef: ↑
wo 03 mar, 2021 11:26
Fiets goed vies maken, zie je er niets meer van. Een beetje vet (beschermt ook meteen) op die plekken wil het camoufleren wel versnellen ;)

het zijn minieme plekjes. Nooit fijn op een nieuw frame maar ik zou me er niet druk om maken.
Precies, daar neig ik ook steeds meer naar.
Als je met een oliespuitje in de weer bent om allerlei punten te smeren op die plekken ook een drupje.
Poedercoating daar kan roest onder ontstaan, dus tussen de lak en de coating.
Met olie sluit je de ruimte af tussen metaal en de coating waardoor het roesten onder de coating wordt vertraagd.
Ik vind het een goede gewoonte om op alle boutjes en moertjes om de zoveel tijd een drupje olie te laten vallen.
Ik wil gewoon een fiets die niet roest. En als de lak er zo makkelijk vanaf springt, vind ik dat geen goed teken.
Maar jij gaat dan ook daadwerkelijk een titanium fiets kopen toch? (-:
Ook van een stalen fiets verwacht ik dat hij zo goed in de lak zit dat hij niet roest. Bij mijn auto accepteer ik dat toch ook niet.
Tijdens het lak proces van een frame worden ook de nokjes en ander schroefdraad meegelakt,
soms plakt een fabrikant schroefdraad af....het is altijd raadzaam om eerst het schroefdraad
met een tapje schoon te maken....geen idee of dit geholpen had...maar voor het montageproces
van accessoires raadzaam om eerst het schroefdraad op te schonen.

misschien kan je een lakstift krijgen of anders blanke lak erop smeren
Het grappige is dat als je die schroefdraad uittapt je de lak dus verwijdert op een plek waar water graag binnendringt door capillaire werking.
Het feit dat de talloze stalen fietsen die buiten verblijven niet allemaal spoedig ten prooi vallen aan roest in schroefdraad van trapas, zadelbuis, balhoofd en bagagedrageroogjes betekent dat het met de roest wel meevalt.