martinmack schreef: ↑do 25 feb, 2021 19:00
Of altijd met deur open slapen. Voorkont dat condens?
Niet altijd.
Windstil, fris, op een vochtige plaats (bijvoorbeeld bij een beekje) en je hebt condens in de best verluchte tent.
In sommige omstandigheden valt er niks tegen te doen.
Maar alle omstandigheden samen genomen, is er wel degelijk een verschil tussen tenten, al is het maar omdat een goed verluchte tent in meer omstandigheden een aangenaam binnenklimaat heeft. Sommige tenten hebben dan weer zoveel gaas en een buitentent die zover boven de grond ophoudt dat de wind erdoor waait. Dat kan ook zeer onaangenaam zijn.
EDIT: ik zie nu dat de Hilleberg Enan ventilatie-openingen heeft aan het hoofd- en voeteinde. Ik ken die tent niet, maar ik acht het mogelijk dat die openingen zeer effectief zijn maar niet altijd aangenaam, omdat de luchtstroom langs je hoofd kan passeren.
EDIT voor de volledigheid ... Ik heb een tent met een ventilatiekap achteraan (zo'n 60 centimeter boven de grond), een deur van gaas waar je een winddicht doek voor kunt ritsen, een ventilatiekap boven in de voortent, en een buitentent die je naar keuze tot aan de grond kunt laten komen of tien centimeter boven de grond kunt laten ophouden. In alle omstandigheden die we tot nu toe zijn tegengekomen - van 2 °C tot verschroeiend hete nachten - werkte dat, al kan het altijd beter. Maar dan heb ik het over het binnenklimaat. Zoals ik al opmerkte: soms valt tegen condens niks te doen.
LAATSTE EDIT (beloofd!): Condens is wat mij betreft een beetje een overroepen probleem. OK, de buitentent is kletsnat aan de binnenkant. So what? In een fatsoenlijk ontworpen tent heb je daar in de binnentent geen last van, omdat de condensdruppels niet in de binnentent geraken. Anders wordt het wanneer er condensatie op je slaapzak etc. ontstaat - het
binnenklimaat - en dan maakt een goed geventileerde tent wél een verschil. Maar wonderen kan ook die niet doen in extreme omstandigheden.