Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Greenpeace eist Europees verbod op korte vluchten - Pagina 17 - Forum Wereldfietser

Greenpeace eist Europees verbod op korte vluchten

674 berichten
Fedor schreef:
ma 08 feb, 2021 14:33
joukon schreef:
ma 08 feb, 2021 12:51
De belastingbetalende burger is de gedupeerde. Die levert in op zijn woongenot en recreatiegenot.
En op de financiering van zaken die voor de burger (of natuur) wel van belang zijn.

Nu krijgen de windmolenparken zwaar overheidssubsidie (dus belastinggeld) om te bouwen, en daarna verkopen ze de rechten ook nog aan derden die nergens bij betrokken zijn. Het rendement voor de burger is dus bijzonder laag, nog los van de afname in woongenot en recreatiegenot.

Als Amazon & co. echt betrokken waren, zouden ze de windmolens zelf betalen.
Het lijkt me niet waarschijnlijk dat meneer Bezos het uit eigen zak gaat betalen, noch dat het ten koste gaat van zijn aandeelhouders, want dan wordt het investeren in Amazon minder aantrekkelijk, dus wordt het alsnog aan de consument doorbelast. Linksom of rechtsom, uiteindelijk komen de kosten voor rekening van de consument. Nu zijn deze internetgiganten enorme energieslurpers, maar ik heb eerlijk gezegd geen idee hoe dit in verhouding ligt tov de traditionele manier van verkopen, meegereken alle logistiek van vervoer en extra tussenopslag en voorraad maar ook tussenliggende kosten als importeur, groothandel en noem maar op.
Bert van Sprang schreef:
ma 08 feb, 2021 13:25
Dat is toch bizar? Alsof je huurbaas je wc aan iemand anders verkoopt, waardoor je in je eigen woonkamer moet gaan kakken.
Alleen is het in dit geval niet je huisbaas, maar de door ons gekozen overheid. Het is bijzonder dat ook lokale overheden vooral voor het geld en niet voor het welzijn van hun burgers kiezen.
Ik vind de analogie toch wel treffend hoor:
De huisbaas (overheid) vraagt huur (belastinggeld) en biedt daarvoor het huis (allerlei dingen) maar leent de plee (iets noodzakelijks) uit aan een ander maar de huurder (burger) mag de plee blijven poetsen ('het opsoppen') en krijgt niks in ruil.

Amazon koopt zijn (ruimte voor) duurzame energie gewoon op de goedkopste plek in de Wereld B.V.
Ik ben bang dat onze overheid het toestaat dat de stroom van die windmolens straks twee keer als zijnde groen wordt verkocht.

NOS Teletekst 113 8 februari 2021

Amazon koopt stroom van windpark NL

Windpark-eigenaren Eneco en Shell
hebben de helft van de stroomproductie
van een nog te bouwen windpark in de
Noordzee verkocht aan grootverbruiker
Amazon.De Amerikaanse webgigant wil in
2025 geheel op groene energie draaien.
Het windpark met 69 turbines voor de
kust van Egmond aan Zee moet in 2023
klaar zijn.De opgewekte stroom,zo'n 3,3
miljard kWh per jaar,is goed voor het
verbruik van een miljoen huishoudens.
Amazon gebruikt de aangekochte stroom
niet zelf,maar krijgt er Nederlandse
groene certificaten voor.Daarmee wil
het bedrijf zijn fossiele stroomgebruik
elders in de wereld vergroenen.
Als je wilt dat dit “beleid” door moet gaan ,gewoon weer de huidige regering met VVD herkiezen :evil: :twisted: :evil:
dik5 schreef:
ma 08 feb, 2021 16:09
Als je wilt dat dit “beleid” door moet gaan ,gewoon weer de huidige regering met VVD herkiezen :evil: :twisted: :evil:
In dit kleine landje heeft de grootste partij niet meer dan 20-30% van de stemmen. Dit in tegenstelling tot bijvoorbeeld de VS of Engeland waar de grootste partij vaak een allesbepalende invloed heeft. De invloed van de grootste partij op het totaal beleid van 1 partij valt hier dus wel mee. Een behoorlijk deel van een aantal andere partijen denkt er niet veel anders over.
Een behoorlijk deel van een aantal andere partijen denkt er niet veel anders over.
En dus blijkbaar een behoorlijk deel van de Nederlanders ook niet en dan zijn wij nog redelijk "vooruitstrevend". Dat geeft minstens te denken.
Bert van Sprang schreef:
ma 08 feb, 2021 16:42
Een behoorlijk deel van een aantal andere partijen denkt er niet veel anders over.
En dus blijkbaar een behoorlijk deel van de Nederlanders ook niet en dan zijn wij nog redelijk "vooruitstrevend". Dat geeft minstens te denken.
Nederlanders vooruitstrevend? Daar denkt men buiten Nederland tegenwoordig anders over. Zoals de Belgische auteur Tom Lanoye, die vorige week nog schreef: What the f*ck is er aan de hand met Nederland? Decennialang keken we er volautomatisch naar op. Van Westerschelde tot Waddeneilanden: dit was een beter België, op alle vlakken behalve de cuisine en het bier. Nederland was ons Naderland, maar dan veel efficiënter, transparanter, mondiger, verstandiger, cassanter, vrijmoediger, gemengder, ambitieuzer, verlichter en over de hele lijn pikanter dan wij.

De rest van zijn betoog is hier te lezen. En het gaat niet eens over mileubeleid ;-).
Ja, laten we het verhaaltje van Tom ook nog even in deze discussie betrekken. Allemaal niks te doen, zeker?!
Bert van Sprang schreef:
ma 08 feb, 2021 16:42
Een behoorlijk deel van een aantal andere partijen denkt er niet veel anders over.
En dus blijkbaar een behoorlijk deel van de Nederlanders ook niet en dan zijn wij nog redelijk "vooruitstrevend". Dat geeft minstens te denken.
Een behoorlijk deel van de Nederlanders heeft geen idee van de principes van de NL-energiemarkt of het interesseert ze niet. Meestal het eerste gezien de impact van het programma van Lubach over de windmolens in de Wieringermeer. Daar kwamen ineens zelfs kamervragen over dus daar weten ze het blijkbaar ook niet allemaal.
https://www.npostart.nl/de-boeddhistisc ... ON_1329416

Een interessante documentaire, wat gebeurt er met de planeet.
Al in 1972 werd gesteld dat de economische groei moet stoppen.

Hét kijken waard.
Martin E. van Doornik schreef:
wo 25 nov, 2020 19:53
Dit bericht doet me m'n bloed koken: Greenpeace eist Europees verbod op korte vluchten. https://www.luchtvaartnieuws.nl/nieuws/ ... e-vluchten
Wéér wordt hier geen rekening gehouden met fietsliefhebbers die hun fietsen op de vakantiebestemming willen krijgen. Op veel Europese spoorlijnen is het erg moeilijk om uit te zoeken waar ik m'n fiets mee kan nemen. Vliegen naar Dublin bijvoorbeeld is heel makkelijk: in vijf kwartier ben je er zo, maar er gaat natuurlijk geen trein daarheen. Naar Parijs per trein heel moeilijk, ik moest wel vliegen. Evenals andere vele steden in Europa. Per trein naar München doe je een halve etmaal over. Te weinig fietsfaciliteiten in treinen. Ik wil graag een brief op poten aan Greenpeace schrijven. Wat voor tekst kan ik het beste gebruiken?
Het is jammer dat er in Nederland veel op het gebied van geluid geregeld is met wetten en besluiten. Dat heeft in elk geval voor de industrielawaai goed gewerkt. Jammer dat bij verkeerslawaai er toch steeds meer lawaai bij kwam. Maar het is pas echt goed mis in het vliegverkeer! De bouw van luchthaven Lelystad is daar een voorbeeld van. Ietwat gechargeerd; om veel mensen belachelijk goedkoop op vakantie te kunnen laten gaan, gaan we de rust in een groot deel van het land opofferen. Bovendien is het oneerlijk om in de luchtvaart brandstof zonder belasting te mogen verstoken. Dat is oneerlijke concurrentie met andere transportvormen, en een rem op innovatie op zulke transportvormen.
Geluidshinder vormt een steeds groter aandeel in gezondheidsklachten.

Soms moet je een heleboel lawaai maken om een paar dB te reduceren.
Maar er zal wel weer een heleboel discussie nodig zijn voordat daadwerkelijk iets aan het geluid in de praktijk gebeurt. Soms is een paar dB weinig, soms is het veel. Hoe we kunnen werken aan een stiller Nederland blijft een hele uitdaging.

Hopelijk vind ook onze poster zijn rust terug :D
Rust?

Maak ruimte voor rust!

In en bij je eigen woning moet je tot rust kunnen komen. Ligt die woning op een plaats met veel lawaai dan moet het binnenshuis rustig zijn; de tuin- of balkonzijde moet zijn afgeschermd van herrie en 's nachts moet het raam open kunnen zonder de slaap te verstoren. Maak in steden plekken waar je tot rust kan komen. Het omgevingsgeluid is in een drukke stad anders dan in een gezellig dorp. In een bos kan de wind en aan de kust kan de branding veel geluid maken. Toch kan dat als rust worden ervaren. Rust bevordert de gezondheid en het herstel bij ziekte.

NB op gebied van geluidmetingen heeft ook RIVM Samen Meten haar bijdrage;
https://www.samenmetenaanluchtkwaliteit ... idmetingen
Dat is een leuke site van het RIVM, al is het aantal observatiepunten voor geluid nog te klein om veel te zeggen. Fijnstof komt al wel aardig in beeld, met soms verrassende patronen.
Ik wilde niet reageren, maar ik kan het niet laten, misschien kan iemand dit verplaatsen naar kletspraat.
Het omgevingsgeluid is in een drukke stad anders dan in een gezellig dorp.
Het zou fijn zijn als we hier met elkaar over belangrijke zaken van gedachte willen wisselen, dat we dat doen op basis van objectieve argumenten. ik werk aan de rand van de binnenstad van Den Bosch en in deze binnenstad ken ik plekjes van serene rust en als je afdaalt naar het niveau van de Binnendieze is het helemaal doodstil. Verder woon ik erg plezierig in het dorp Vught, maar om dit nu een gezellig dorp te noemen, gaat me wat ver.
In een bos kan de wind en aan de kust kan de branding veel geluid maken. Toch kan dat als rust worden ervaren.
Ik weet van mensen die in de buurt van een snelweg wonen, dat zij het geruis van een snelweg ook rustgevend vinden.
Ik heb het meest last van eksters, meerkoeten en ganzen, in die volgorde. Elke ochtend word ik door die k-beesten veel eerder wakker dan dan goed is gezien mijn bioritme. En met de langere dagen in het vooruitzicht is dit best wel een dingetje. Het geluid van de snelweg en de F16's en Chinooks die af en toe overvliegen zijn daarmee vergeleken peanuts.
Dit moet inderdaad naar “kletspraat”
Joukon heeft nu wel genoeg zijn punt gemaakt. :evil:
Overigens ben ik het voor een groot deel eens met zijn mening :oops:

Dirk
Overigens ben ik het voor een groot deel eens met zijn mening
Ik kan er anders geen touw aan vast knopen. Ik heb in binnensteden gebouwd met strenge geluidsnormen tegen verkeerslawaai. De bewoners hadden echter vooral last van het sluiten van het café 200 m verder. Op hun balkon aan de straatzijde staand kon je het verkeer 10 m lager nauwelijks horen.
Bert van Sprang schreef:
do 25 feb, 2021 15:47
Ik wilde niet reageren, maar ik kan het niet laten, misschien kan iemand dit verplaatsen naar kletspraat.
Het omgevingsgeluid is in een drukke stad anders dan in een gezellig dorp.
Het zou fijn zijn als we hier met elkaar over belangrijke zaken van gedachte willen wisselen, dat we dat doen op basis van objectieve argumenten. ik werk aan de rand van de binnenstad van Den Bosch en in deze binnenstad ken ik plekjes van serene rust en als je afdaalt naar het niveau van de Binnendieze is het helemaal doodstil. Verder woon ik erg plezierig in het dorp Vught, maar om dit nu een gezellig dorp te noemen, gaat me wat ver.
In een bos kan de wind en aan de kust kan de branding veel geluid maken. Toch kan dat als rust worden ervaren.
Ik weet van mensen die in de buurt van een snelweg wonen, dat zij het geruis van een snelweg ook rustgevend vinden.
Ik wil hier wel even op inhaken Bert.

Ik woon circa 35 jaar op een plekje waar het heel lang rustig was. Maar dat is in de loop van laatste jaren wel sterk veranderd. Steeds meer automobilisten lijken een genoegen in te hebben om met open raampje een demonstratie te geven van hun dj ambities. Helaas zit daar geen Tiesto tussen. Een motor die passeert met 86 dB. Dat dreunt dwars door isolatie en dubbelglas.
Woning werd gebouwd in 1880.

Meten is weten. Ik toets graag mijn subjectieve ervaringen met digitale meetsensors. Ook al valt op meting van geluid veel op en aan te merken. Dus het is wel onder enig voorbehoud.

Bijlagen

Bert van Sprang schreef:
do 25 feb, 2021 16:36
Overigens ben ik het voor een groot deel eens met zijn mening
Ik kan er anders geen touw aan vast knopen. Ik heb in binnensteden gebouwd met strenge geluidsnormen tegen verkeerslawaai. De bewoners hadden echter vooral last van het sluiten van het café 200 m verder. Op hun balkon aan de straatzijde staand kon je het verkeer 10 m lager nauwelijks horen.
Er zijn toch heus wel veel plekken in elke stad waar de verkeersherrie behoorlijk zal zijn. Ook in Den Bosch zie ik een aantal verkeeraders waar ook aan gewoond wordt.
BTW Als je hier in de binnenstad woont moet je, buiten corona gerekend, vooral bestand zijn tegen het geluid van evenementen dier vaker wel zijn dan niet. Die zijn regelmatig bij ons huis nog goed hoorbaar. Van het vuurwerk om 0.00 uur van een of andere violist schrikken we ieder keer weer wakker, op 3,5 km afstand.
Ik vind dat er ook verboden moeten komen op onnodige korte autoritten.
Leon schreef:
zo 28 feb, 2021 17:44
... Van het vuurwerk om 0.00 uur van een of andere violist schrikken we ieder keer weer wakker, op 3,5 km afstand.
Is dat die man die niet begrijpt waarom hij moet betalen als hij koffie op het Vrijthof bestelt? En dat terwijl hij zoveel voor de stad betekent.
https://www.1limburg.nl/rieu-moet-gewoo ... gelooflijk
bert sitters schreef:
zo 28 feb, 2021 18:42
Ik vind dat er ook verboden moeten komen op onnodige korte autoritten.
Hij die zonder zonde is, werpe de eerste steen.