Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Shimano XTR v-brakes - Forum Wereldfietser

Shimano XTR v-brakes

Hallo,

Ik heb even een vraag over een type xtr v-brakes.
Welk type van xtr is dit? En zijn deze goed?

Alvast bedankt voor jullie inbreng.

beste groet, Steffanus

Shimano xtr v-brakees.jpg
Ik weet dat:
# De cantileverremmen en V-brakes met het parallellogramsysteem om de remblokjes mooi recht te houden, zoals deze remmen hebben, bekend stonden om hun gepiep.
# Shimano niet bekend staat om de goede remblokjes, maar wel om remblokjes die je velgen opeten.
# Het niet aangeraden wordt om je e-mailadres als forumnaammte gebruiken, tenzij je spam wilt.
Steffanus schreef:
vr 19 feb, 2021 22:02

Welk type van xtr is dit?
Staat als het goed is gewoon een typenummer in. Bij mijn XT exemplaren tenminste wel.

EDIT: nickname aangepast in quote na aanpassing van emailadres naar nickname.
Hoi Leon,

Ohh, gepiep moet ik niet! Ik zou qua remblokjes er waarschijnlijk de kool stop er in doen, piept het dan minder?
Ik wist niet dat anderen mijn emailadres konden zien. Ik ben hier nog niet zo lang, ik zal even kijken of ik dat kan veranderen. Ff de spammers voor zijn! :-)
Met een beetje geluk kan ik nieuwe Avid Single Digit 7 V's op de kop tikken. Die piepen geloof ik niet :-) Maar dat is niet zeker, dus wilde ik dit achter de hand houden.
Bedankt voor de info!
Ik heb inmiddels wel gevonden dat dit de 960's zijn.
Waarom monteer je niet gewoon je HS33's met die sterretjes in de topictitel?
Steffanus schreef:
vr 19 feb, 2021 22:57
Ohh, gepiep moet ik niet! Ik zou qua remblokjes er waarschijnlijk de kool stop er in doen, piept het dan minder?
Geen idee, ik zou er niet op rekenen.
Jurr schreef:
za 20 feb, 2021 08:50
Waarom monteer je niet gewoon je HS33's met die sterretjes in de topictitel?
Omdat ik die niet zo mooi vind staan op een fiets. Het werkt heel goed, maar heb liever een echt goede v-brake. Die werken ook heel goed. Het liefst zou ik een Avid Arch Supreme in goede staat ergens vinden. :-) Die zien er mooi uit (vind ik) en schijnen ook echt supergoed te zijn.
De Magura's kun je onderweg ook niet even zo gemakkelijk repareren, moet je een kitje bij je hebben. Ik vind het ongelofelijk hoor hoe goed zoiets werkt, maar ik vind het simpele van de v-brakes heel mooi.
Gooi je toch gewoon die XTR's erop en kijken wat ze doen? retecool zijn ze sowieso, met een beetje mazzel remmen ze ook nog eens goed. Zo niet, horen wij uit eerste hand hoe ze het doen :)
Grandonneur schreef:
za 20 feb, 2021 11:30
Gooi je toch gewoon die XTR's erop en kijken wat ze doen? retecool zijn ze sowieso, met een beetje mazzel remmen ze ook nog eens goed. Zo niet, horen wij uit eerste hand hoe ze het doen :)
Haha, ja!!! Alleen heb ik die (nog) niet! Dus vandaar mijn vraag wat het is en hoe goed ze zijn. :-) En nu las ik hier dat ze vooral erg piepen!
Ik heb ze in een xt versie geloof ik, alleszins ook met de parallelogrammen. Werken prima, maar de veelheid aan scharnieren zal op termijn inderdaad niet helpen om piepen te voorkomen. Ze staan op een tweedehands fiets waar ik weinig heb mee gereden, dus geen idee hoeveel ze al gebruikt zijn.
Kijk, dit lijkt mij het ultieme, zelfs de buitenkabels zijn prachtig!
Avid Arch Supreme met Paul Love remgrepen.

Avid Arch Supreme gepolijst.jpeg
Paul Love brake levers.jpeg
Wij hebben ook een fiets gehad met XT remmen met parallellogram. Dat werkte prima en zonder gepiep. Overigens is het goed te bedenken dat een niet onbelangrijk deel van de kwaliteit van het remmen en vooral van de zo belangrijke modulatie zit in de handgreep. Ik heb een tandem gehad met DX remmen maar XT grepen en die laatste maakten het verschil.
Hoi Wim,

Ja, ik heb nu op mijn santos 2.8 xt remhandels met deore brakes. Dat remt als een dolle. Vooral als je het goed onderhoudt en de velgen en remshoenen regelmatig schoonmaakt. Dus ik ben tevreden over mijn remmen zoals ze nu zijn. Ik ben gewoon voor het plezier van het een beetje sleutelen en uitvinden aan het kijken om iets te vinden wat ik ook echt heel mooi vind om te zien, met mooie tehniek en estethiek :-)
Dus nu net Paul Love levers ontdekt, De Avid single digit 7 schijnen ook heel goede modulatie te geven.
Ik heb dit forum pas geleden ontdekt en krijg nu pas door dat er hier heel veel te vinden is qua info en enthousiasme! Echt top om te lezen.
Steffanus schreef:
vr 19 feb, 2021 22:57
Hoi Leon,

Ohh, gepiep moet ik niet! Ik zou qua remblokjes er waarschijnlijk de kool stop er in doen, piept het dan minder?
Ik wist niet dat anderen mijn emailadres konden zien. Ik ben hier nog niet zo lang, ik zal even kijken of ik dat kan veranderen. Ff de spammers voor zijn! :-)
Met een beetje geluk kan ik nieuwe Avid Single Digit 7 V's op de kop tikken. Die piepen geloof ik niet :-) Maar dat is niet zeker, dus wilde ik dit achter de hand houden.
Bedankt voor de info!
Ik heb inmiddels wel gevonden dat dit de 960's zijn.
Piepen heeft niks met deze remgroep te maken. XTR is de hoogste kwaliteit die ze hadden. Of ze piepen of niet ligt grotendeels aan de blokken die je gebruikt en niet aan XTR.
alstro schreef:
za 20 feb, 2021 21:02
Steffanus schreef:
vr 19 feb, 2021 22:57
Hoi Leon,

Ohh, gepiep moet ik niet! Ik zou qua remblokjes er waarschijnlijk de kool stop er in doen, piept het dan minder?
Ik wist niet dat anderen mijn emailadres konden zien. Ik ben hier nog niet zo lang, ik zal even kijken of ik dat kan veranderen. Ff de spammers voor zijn! :-)
Met een beetje geluk kan ik nieuwe Avid Single Digit 7 V's op de kop tikken. Die piepen geloof ik niet :-) Maar dat is niet zeker, dus wilde ik dit achter de hand houden.
Bedankt voor de info!
Ik heb inmiddels wel gevonden dat dit de 960's zijn.
Piepen heeft niks met deze remgroep te maken. XTR is de hoogste kwaliteit die ze hadden. Of ze piepen of niet ligt grotendeels aan de blokken die je gebruikt en niet aan XTR.
Ik vond in vindt het nog steeds een hele mooie vinding om de remblokken in het gehele vlak op de velg te zetten. Hiermee krijg je een optimale remvlak op je velgen. De ontwikkeling was geïnspireerd op de remschijven waarbij je ook het gehele vlak van het remblok contact maakt met de remschijf. De constructie met paralellogram is ontwikkeld voor de MTB sport waarbij de voorvorken geveerd en sterk zijn uitgevoerd. Het resoneren wordt zo voorkomen/gedempt door de de voorvork en zeker bij een 26" wiel wat destijds de norm was. Bij het plaatsen van deze remmen op minder stevige (28") voorvorken ontstond het resoneren van de remblokken en de remmen omdat er teveel speling in de vork en rem was. Shimano heeft toen upgrade setjes uitgebracht om zeker de XT remmen die veel op 28" (vakantie) fietsen werden toegepast, resonantie bestendiger te maken. Toen dat niet voldoende de klachten verhielp en voor veel rijwielherstellers de modificatie niet goed was uit te voeren, is er een speciaal rubbercompound ontwikkeld voor dit type remmen in combinatie met niet al te stevige voorvorken. Het zachte rubbercompount heeft de functie van het trilplaatje achter je remblok van een schijfrem op de motorfiets of auto. Uiteindelijk was de naam in de markt al gemaakt met " de piepende remmen".
Inmiddels rij ik al vele jaren met een XTR setje op mijn 26" Avaghon, een XT setje op een 26" Snel fiets en een XT setje op mijn 28" Avaghon fiets. Ik hoor al jaren geen gepiep meer omdat mijn huidige 28" Avaghon frame een sterkere voorvork heeft en ik gebruik maak van de tri-color zachtere remblokjes die nog een beter voor mijn velgen zijn en de velgen gelijk belasten en niet in een schuin vlak. Daarnaast hebben deze remmen een enorme remkracht die door mij met een remkrachtmodulator SM-PM40 in toom gehouden wordt. Daarnaast hoef ik de blokjes bijna nooit te stellen omdat ze netjes gelijk slijten wat ook weer erg duurzaam is. Helaas is de naam van deze uitstekende remmen besmet geraakt, en heeft Shimano besloten om verder te gaan met "gewone" v-breaks en de ontwikkeling in schijfremmen te versnellen. Voor de schijfremmen is een grotere aanpassing nodig aan het frame wat in eerste instantie een obstakel vormde voor de UCI etc om het goedgekeurd te krijgen. De aangepaste V-Break met parallellogram werd sneller toegelaten en zo hadden de door Shimano gesponseerde MTB profs een groot voordeel doordat ze later konden remmen. De concurrentie kon het niet laten om vooral het Piepen te benoemen en daarmee deze mooie ontwikkeling belachelijk te maken....ik hoor deze fake geluiden nog steeds nagalmen.

Vraagje, zijn er schijfremmen die niet/nooit piepen en is dat een probleem?

Advies; als je ze tegen een goede prijs kunt komen en je monteert er tricolor blokjes op met een niet te slappe voorvork heb je de beste v-breaks die je kunt krijgen. Kun je de remkracht niet in toom houden zet er dan een https://www.bike4travel.nl/remmen/1356- ... -pm40.html tussen.

Oja, Om de slappe voorvork te compenseren heb ik ook nog een BrakeBooster gebruikt om de vork bij de remmen te verstevigen. Iets van Magura ook standaard bij hun remmen leverde die ook in het gehele vlak met grote kracht op de velg kwamen. zie foto,
booster.JPG
Hoi Eric,

Bedankt voor de goeie uitleg. Waarom moeten andere zonder paralellogram dan toe-in worden gemonteerd?

Wat zou dan een redelijke prijs zijn? (voor beide kanten)

groet, Steffanus
Steffanus schreef:
za 20 feb, 2021 21:54
Hoi Eric,

Bedankt voor de goeie uitleg. Waarom moeten andere zonder paralellogram dan toe-in worden gemonteerd?

Wat zou dan een redelijke prijs zijn? (voor beide kanten)

groet, Steffanus
Ik ken over de toe-in verschillende verklaringen. De meest voor de hand liggende is dat je dan eerste je velg schoonveegt voordat het gehele rubber tegen de velg komt. Dat scheelt velg slijtage en gekras. Als je het blokje er maar lang genoeg op laat zitten, slijt het vanzelf weer recht af. Maar het help ook tegen piepen, regenwater afvoer, schuren, slijten, gedoseerd remmen etc etc etc. De prijs? Wat jij er voor over hebt. Ik heb er nooit voor betaald omdat het test materiaal was. Nieuw waren ze verschrikkelijk duur, alleen voor Profs en liefhebbers. Alleen op de 28" Avaghon heb ik voor de XT remmen betaald omdat ze onderdeel van de fiets waren.
Oke, ik wil het dan op mijn santos tm2.8 zetten. Dat frame is toh wel sterk genoeg om vibraties te voorkomen?
Steffanus schreef:
vr 19 feb, 2021 22:57
Met een beetje geluk kan ik nieuwe Avid Single Digit 7 V's op de kop tikken. Die piepen geloof ik niet :-)
Die zijn prima, heb er al 5 paar van in door mij gebouwde fietsen gemonteerd. Soms met BBB blokjes.
Ik verwacht dat die XTR remmen prima op je Santos werken zonder gepiep, vooral als je een lekkere klodder dik vet gebruikt bij de montage, demp de eventuele vibratie ook goed.