Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Karakoram Highway, khunjerab pass 4934m! - Forum Wereldfietser

Karakoram Highway, khunjerab pass 4934m!

beste fietsfanaten.

ik ben van plan om de karakoram highway te fiesten in pakistan. hoogste internationale bergpas ter wereld(Leuke superelatieven). Ik vroeg me af of mensen, in de vereniging, deze tocht al gemaakt hebben(beslist). Ik zou graag eens met iemand hierover willen praten. Hoogte ziekte, Cultuur, staat van de weg, veiligheid Pakistan etc. Info via dit forum is zeker ook welkom.
BVD Keoma jacobs

Geweldige tocht! Houd wel rekening met stenengooiers. En ga je als vrouw alleen (ik vermoed dat je een vrouw bent, maar misschien heb je gewoon een moderne naam?), houd er dan rekening mee dat mannen in Pakistan een ander vrouwbeeld hebben dan wij hier in Nederland.

Hoe de staat van de weg is na de aardbevingen van anderhalf jaar geleden dat zou ik niet weten, maar ik vermoed dat het grootste gedeelte wel is opgeruimd. Maar ja, soms kan er een bups keien over de weg schuiven en dan moet je wachten (samen met de mooie vrachtwagens) tot het opgeruimd is.

En de cultuur? Tja geen strakke koersbroek en geen strak topje, maar dat moge duidelijk zijn :-) :lol: Verder zijn het -met name in de bergen- gastvrije mensen, waar je soms verlegen van wordt.

Op de Fiets- en Wandelbeurs zul je bij de stand van de WF-er vast wel mensen treffen die daar ook gefietst hebben.

hahaha, een moderne naam ja! geen vrouw?! ik zal er op de beurs zeker zijn! maar moet je ook veel rekening houden met aclimatiseren. of ga je met fietsen langzaam zat. en ik zal geen topje aan doen hoor.

Beste Keoma,

We hebben die pas in 1995 gefietst dus echte up-to-date info kan ik je niet geven over de staat van de weg. Maar dit is een erg belangrijke weg voor Pakistan dus ik geloof niet dat je er niet (meer) overheen kunt. Wel zal het zo zijn dat sommige stukken wellicht zijn weg geslagen maar dat was in 1995 ook al het geval. In Paistan is daar altijd een meer of mindere veilige oplossing voor.

Hoogteziekte is erg afhankelijk per persoon dus ik kan je alleen onze ervaringen doorgeven. Lisette (mijn vriendin) had nergens last van, ik had wat last van duizeligheid. Natuurlijk gaat alles een stukje langzamer. Hou daar rekening mee met de planning. Drink veel water en een aspirine schijnt te helpen (al is het maar voor het idee dat het helpt, en dat helpt ook:)). Vlak voor de pas op 4150 meter hebben we gekampeerd om de volgende dag de pas op te rijden. De pas zelf vond ik nog niet het mooiste moment. Vooral de route er naar toe vonden we mooi. Natuurlijk de Hunza vallei. Gortdroog landschap met groene akkerveldjes waarop abrikozen werden verbouwd. Mooi!

Lange broek en een t-shirt waren voor ons voldoende. Eenmaal van de fiets af droeg lisette een blouse. Wellicht niet nodig maar als je daar fietst wil je je toch zo goed mogelijk aanpassen. Als vrouw alleen over straat lukt het soms niet om dingen voor elkaar te krijgen, het is een mannen-omgeving, maar had zij wel weer toegang tot de vrouwengemeenschap terwijl ik weer toegang had tot ruwe mannen met kalishnikovs (schrijf je dat zo?) en munitieriemen. Dat lijkt erg eng maar is het absoluut niet. Veel tee gedronken met ze en veel gelachen.

Ben ook op de beurs aanwezig. Vraag maar bij de wf stand.

bedankt voor de info, ik zal je spreken op de beurs. in welk seizoen heb je gefietst. en wat is het beste seizoen.
Hallo Keoma,

Nog een korte reactie, er is al veel gezegd over de mooie route. Ik ben er twee jaar geleden overheen gekomen, en wel met de bus. Het bleek toen (ineens) niet mogelijk vanaf de Chinese kant over de pas te fietsen, en ook niet om vanaf de pas in Pakistan naar beneden te gaan. Hoewel ik dit van te voren uitgezocht dacht te hebben. Laat dan je humeur niet bederven door alle superlatieven per bus te bekijken.

Groet, Maarten

bedankt! ik zal me er op in stellen! gr keoma.

He Keoma,
Wanneer ben je van plan die rit te maken?
Ik fiets hem vanaf Kashgar waar ik ergens de 2e week van september start.
groet, Bernadette

dag Bernadette. jij gaat op het juiste tijdtsip fietsen. dat was bij mij niet het geval. Schijn in september al weer te moeten studeren. Dus ik heb besloten zo een fascinerende tocht in een goed seizoen te maken. heb alleen maar juli en augstus. Veel indrukken toegenst voor je uitdaging.grrr. keoma

Ik heb net de Karakoram gedaan. Helaas mag je de pas niet meer overfietsen van de Chinezen.

Over de hoogte van de pas heb ik meerdere varianten gevonden: 4934, 4732 en 4600.
Volgens mijn hoogtemeter (en die van iemand anders) zou 4600 juist zijn.

keoma jacobs schreef:dag Bernadette. jij gaat op het juiste tijdtsip fietsen. dat was bij mij niet het geval. Schijn in september al weer te moeten studeren. Dus ik heb besloten zo een fascinerende tocht in een goed seizoen te maken. heb alleen maar juli en augstus. Veel indrukken toegenst voor je uitdaging.grrr. keoma
Het schijnt dat het in juli en augustus veel regent daar (modderstromen, lawines over de weg die dagenlang de weg blokkeren) en in de wintermaanden de weg besneeuwd en niet toegangkelijk is.
Zeker iets om uit te zoeken... :)
Ik ben er zelf nooit geweest, maar van horen zeggen.