door
Wim » di 16 feb, 2021 11:55
Vroeger fietste ik veelal zo'n 100 km per dag, met een rustdag per week, om te rusten, maar ook om de was te doen etc. Nu ik wat ouder ben doe ik het iets rustiger aan en is het vaak eerder 75 km, al blijft slechts een rustdag per week het vaste schema op mijn solo tochten waar fietsen tamelijk centraal staat. Als ik samen met mijn vrouw fiets neem ik wel meer tijd om stadjes, kerkjes, musea en opgravingen te bekijken, omdat zij dat zo leuk vindt en vooral wil fietsen in streken waar er veel van dergelijke mogelijkheden zijn. Dus in de zomer van 2019 hebben we op onze rondreis in midden Italië per fietsdag meestal iets van 60 km gereden (het was ook heel heet), en meer rustdagen genomen om rond te kijken. Daar heb ik geen spijt van gehad. Dus mijn suggestie zou wel zijn om in de cultureel iets minder interessante streken wat meer kilometers te maken om tijd over te houden voor als het echt leuk wordt in Italië. Reken er ook op dat het daar wat zwaarder fietsen kan worden, vanwege de hitte, vanwege het vele klimmen, en vanwege het soms nogal slechte wegdek. Maar de stadjes en het eten maken veel goed.
Ik realiseer me dat dit een draadje is van voor corona. Dit voorjaar zal er inderdaad nog niet veel kunnen, al blijf ik redelijk optimistisch over de zomer of het najaar. Zelf was ik van plan naar het zuiden te fietsen, maar ik ben nu toch maar begonnen ook weer eens te kijken naar mogelijke tochten in Duitsland. Dat is wat ik uiteindelijk vorige zomer gedaan heb, en dat ging bijna steeds prima, door Duitse discipline en dus weinig infecties.