Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Geen fietsen meer tussen Maubeuge en Parijs - Pagina 3 - Forum Wereldfietser

Geen fietsen meer tussen Maubeuge en Parijs

Ik heb de verbinding zojuist in de praktijk getest.
De trein van Parijs naar Maubeuge heeft nu de status van TER, maar er wordt nog steeds gereden met de oude Corail-rijtuigen uit 1979, die ook de Intercités-dienst uitvoerden. Het rijtuig met de speciale fietsplaatsen zat er echter niet mee bij. Wel was er in een paar rijtuigen bij de deuren een onaangemerkte ruimte waar fietsen krap kunnen staan. In andere Intercités-treinen zijn daar twee haken voor fietsen.
Toch we een tijdrovende terugreis vanuit Lyon. Ooit waren er een paar TGV's met fietsplaatsen.
Met een regionale TER-trein van Lyon naar Parijs.
Vertrek zondag 21 juli 7:16 aankomst 12.45. Station Lyon Part-Dieu heeft liften en hellingbanen en Parijs-Bercy is een kopstation. De TER op dit traject heeft wel zes fietsenhaken, maar geen lage instap. Er gingen wel 14 fietsen in de trein: een aantal op invalideplaatsen naast de fietsenhaken en een paar racefietsen op een ander balkon.
Aansluitend Paris-Nord naar Maubeuge. Vertrek 17:19. aankomst 19:15.
Station Maubeuge heeft geen liften, maar ik ging via een dienstoversteek over de sporen. Een boze employé. Mijn reactie was.`Had je moeten zorgen voor een lift.´
De camping van Maubeuge is opgeheven. Er worden bungalow´s gebouwd. Dan maar naar Hotel campanile, stijl motel, dus ik rolde mijn fiets zo de kamer in .
Van Maubeuge naar Quevy gefietst. 13 km over de kortste weg via het smokkelpad. Slechte stukken. Voordeel is dat ik klein ben en onder alle begroeiing over het pad door kon.
Quevy heeft maar een spoor in gebruik: dus geen probleem. Oude boemel naar Bergen. Het nieuwe station van Calatrava is er alleennog maar in ruwbouw, maar er zijn tijdelijke hellingbanen. Van Bergen naar Brussel-Zuid met een dubbeldekker met grote ruime voor fietsen en gelijkvloerse deur, die de conducteur wel moet openen. Uiteindelijk op maandag 22 juli om 14:30 op Amsterdam-Centraal
Quevy heeft maar één spoor in gebruik. Dat, maar ook een flink hoge instap. Of is het perron sinds kort opgehoogd?
ericplan schreef:
ma 22 jul, 2019 18:40
Quevy heeft maar één spoor in gebruik. Dat, maar ook een flink hoge instap. Of is het perron sinds kort opgehoogd?
Neen, alles is nog in de vervallen staat. De conducteur hielp mij bij het inladen in het bagagehok.
Dank voor dit nuttige verslag, Bert. Is er dan helemaal geen sneller fietstransport vanuit Lyon naar de lage landen? Want dit is wel een beetje mijl op zeven...
Er gaat gewoon een reguliere TGV van Gare du Nord naar Lille, reistijd een uur. Dan verder vanaf Kortrijk als ik het goed heb.
Georg schreef:
ma 22 jul, 2019 23:58
Er gaat gewoon een reguliere TGV van Gare du Nord naar Lille, reistijd een uur. Dan verder vanaf Kortrijk als ik het goed heb.
Die gaan er inderdaad tussen Parijs en Rijsel , maar er zijn dit jaar veel minder TGV's met fietsplaatsen. Deze zijn vaak al ruim van te voren volgeboekt. Ik zou nog voor een TGV 's morgens vroeg vanuit Parijs naar Rijsel voor mijn fiets kunnen reserveren. Dit sloot echter weer niet aan op mijn trein vanuit Lyon. Ik zou dan in Parijs moeten overnachten en dat is een stuk duurder dan in Maubeuge.
In Rijsel heb je ansluiting op een Belgische Intercity naar Antwerpen.

Een dan te bedenken dat er vijf keer per dag een TGV van Lyon naar Brussel-Zuid gaat. Reistijd is 4 uur, maar helaas geen fietsplaatsen.
bert sitters schreef:
ma 22 jul, 2019 16:11
Toch wel een tijdrovende terugreis vanuit Lyon. Ooit waren er een paar TGV's met fietsplaatsen.
bert sitters schreef:
ma 22 jul, 2019 16:11
Vertrek zondag 21 juli 7:16 aankomst 12.45. Station Lyon Part-Dieu heeft liften en hellingbanen en Parijs-Bercy is een kopstation. De TER op dit traject heeft wel zes fietsenhaken, maar geen lage instap. Er gingen wel 14 fietsen in de trein: een aantal op invalideplaatsen naast de fietsenhaken en een paar racefietsen op een ander balkon
bert sitters schreef:
ma 22 jul, 2019 16:11
Station Maubeuge heeft geen liften, maar ik ging via een dienstoversteek over de sporen. Een boze employé. Mijn reactie was.`Had je moeten zorgen voor een lift.´
bert sitters schreef:
ma 22 jul, 2019 16:11
De camping van Maubeuge is opgeheven. Er worden bungalow´s gebouwd.
bert sitters schreef:
ma 22 jul, 2019 16:11
Georg schreef:
ma 22 jul, 2019 23:58
Er gaat gewoon een reguliere TGV van Gare du Nord naar Lille, reistijd een uur. Dan verder vanaf Kortrijk als ik het goed heb.
Die gaan er inderdaad tussen Parijs en Rijsel , maar er zijn dit jaar veel minder TGV's met fietsplaatsen. Deze zijn vaak al ruim van te voren volgeboekt.
bert sitters schreef:
ma 22 jul, 2019 16:11
Een dan te bedenken dat er vijf keer per dag een TGV van Lyon naar Brussel-Zuid gaat. Reistijd is 4 uur, maar helaas geen fietsplaatsen.
Het verdriet van Frankrijk is zo mooi samengevat. Toch schijnt Frankrijk de ambitie te hebben om binnen 5 jaar Duitsland te verslaan als meest bezochte land door toeristische fietsers (zie hier: La France est la 2ème destination mondiale pour le tourisme à vélo derrière l'Allemagne avec ambition de devenir la première destination mondiale d'ici 5 ans
Om dat te bereiken wordt het Franse fietsroutenetwerk flink uitgebreid. Maar hoe die groeiende stroom toeristische fietsers dat fietsroutenetwerk moet gaan bereiken, is niet erg duidelijk. In de file staan op de autoroute, net als al die andere toeristen? Als het aan de SNCF ligt, moeten ze alles maar gaan fietsen, ook de heen- en terugreis...
bert sitters schreef:
do 21 mar, 2019 18:53
Wellicht de volgende reactie: " kunt u mij in contact brengen met de fietsdeskundige van de SNCF?"

Ik had een paar jaar geleden contact met de fietsdeskundige, maar hij is vertrokken.
Bert, weet jij of die fietsdeskundige van de SNCF is vervangen door iemand anders? Of is die functie gelijk met de schaarse fietsplaatsen in de TGV's opgeheven? :?
keesswart schreef:
di 17 dec, 2019 13:03
bert sitters schreef:
do 21 mar, 2019 18:53
Wellicht de volgende reactie: " kunt u mij in contact brengen met de fietsdeskundige van de SNCF?"

Ik had een paar jaar geleden contact met de fietsdeskundige, maar hij is vertrokken.
Bert, weet jij of die fietsdeskundige van de SNCF is vervangen door iemand anders? Of is die functie gelijk met de schaarse fietsplaatsen in de TGV's opgeheven? :?
Ha die Kees,
Ik heb contact met de Franse organisatie CycloTransEurope, die zich sterk bezig houdt met het probleem van fietsvervoer in Frankrijk. Ook deze organisatie lukt het niet meer om door te dringen tot het brein van de Franse spoorwegmaatschappij SNCF>
^^^ Dat lukt zelfs de Franse president niet...
Wij hebben afgelopen weekend van Parijs naar Amsterdam gereisd met Flixbus, met 4 fietsen. Meerdere bussen per dag vanaf Parijs Bercy Seine, ook naar o.a. R'dam, Den Haag, Utrecht. Een aantal bussen heeft een fietsdrager achterop, bij het boeken zie je of er plek is. In ons geval plaats voor 3 fietsen achterop, 1 (kinder)fiets in de bagageruimte, niet nodig om te demonteren. Aardige behulpzame chauffeur, bus reed stipt op tijd. Wij hadden pas een paar dagen van tevoren geboekt. Geen gedoe met inpakken van de fiets. En goedkoop, wij waren in totaal 130 euro kwijt. Prima alternatief voor de trein wat ons betreft.
Trekkir schreef:
wo 19 aug, 2020 11:19
Wij hebben afgelopen weekend van Parijs naar Amsterdam gereisd met Flixbus, met 4 fietsen. Meerdere bussen per dag vanaf Parijs Bercy Seine, ook naar o.a. R'dam, Den Haag, Utrecht. Een aantal bussen heeft een fietsdrager achterop, bij het boeken zie je of er plek is. In ons geval plaats voor 3 fietsen achterop, 1 (kinder)fiets in de bagageruimte, niet nodig om te demonteren. Aardige behulpzame chauffeur, bus reed stipt op tijd. Wij hadden pas een paar dagen van tevoren geboekt. Geen gedoe met inpakken van de fiets. En goedkoop, wij waren in totaal 130 euro kwijt. Prima alternatief voor de trein wat ons betreft.
Hopelijk komt deze verbinding terug want ook deze verbinding is nu verdwenen........
Eerst volgende bus van Parijs naar Amsterdam, met overstap, is op 8 April... Reistijd 24 uur..... :roll: :?
Ik heb contact opgenomen met flixbus en zij weten niet of de bus terug komt.

Groeten,
Martin
Flixbus doet nooit uitspraken of verbindingen die nu verdwenen zijn weer terugkomen en wanneer. Het lijkt mij stug dat de verbinding Amsterdam - Parijs definitief is verdwenen. Alleen wel lastig plannen zo. Maar ja, dat is het op dit moment sowieso.
De eerste volledig gerenoveerde Thalys met fietsplaatsen wordt nu getest in Noor-Frankrijk. Zodra er voldoende treinstellen rijden, kunnen de fietsplaatsen worden besteld.
Er gaan nu ook TER regionale treinen rijden met fietsplaatsen tussen Rijsel en Parijs.
bert sitters schreef:Thalys
Te lezen als:
Amsterdam-Parijs?
Peter Molog schreef:
zo 14 feb, 2021 14:54
bert sitters schreef:Thalys
Te lezen als:
Amsterdam-Parijs?
Ik schat zo in dat iedereen wel weet dat de Thalys tussen Amsterdam en Parijs rijdt. Hoewel ook van Parijs naar Duitsland.
bert sitters schreef: Ik schat zo in dat iedereen wel weet dat de Thalys tussen Amsterdam en Parijs rijdt
Of "iedereen" dat weet betwijfel ik.
Schrijf dan gewoon dat het om de trein Amsterdam-Parijs gaat. Dan ben je duidelijk.
bert sitters schreef:
zo 14 feb, 2021 14:21
Er gaan nu ook TER regionale treinen rijden met fietsplaatsen tussen Rijsel en Parijs.
Rechtstreeks? Met een overstap in Amiens kon dat namelijk altijd al.
Klik op het kopje bestemmingen op https://www.thalys.com/nl/nl/al-onze-bestemmingen
En je ziet waar je met de Thalys overal naar toe kunt.
keesswart schreef:
zo 14 feb, 2021 20:45
bert sitters schreef:
zo 14 feb, 2021 14:21
Er gaan nu ook TER regionale treinen rijden met fietsplaatsen tussen Rijsel en Parijs.
Rechtstreeks? Met een overstap in Amiens kon dat namelijk altijd al.
Een vervelende overstap, want je moet naar een ander perron en station Amiens heeft geen liften.