Deze markt is heet als een vuurstorm op de zon - hier in Utrecht staan er zo 4 Urban Arrows per huizenblok op de stoep.
De marges zijn niet eens zo heel groot: die battery packs alleen al kosten zo'n EUR 700-800 per stuk.
Maar toch komt ieder zelf respecterend merk met de e-bakfiets. Naast de Urban Arrows hebben we inmiddels de verschillende Babboes, Dolly, Bakfiets.nl, Douze, Bergamont en een sloot Scandinavische modellen zoals de chique Bullitt. In het (erg) hoge segment Riese & Muller en Obst & Gemuse. O&G maakt de mooiste, met het Elian stuursysteem: https://obstundgemuese.ch/elian-cargo-e ... 04802-g949 (maar helaas zonder goede vering..)
Dan hebben we nog een aantal nieuwkomers: de Carqon, een nieuwe van DutchID (nog niets over bekend voor zover ik weet), en de Kettler Cargoline. Zelfs Volkswagen heeft al eens aan de markt geproefd onder het label 'micromobility'.
Ik kom vooralsnog uit op een Carqon of the Kettler, waar de laatste een stuk duurder is maar wel een Elian stuursysteem heeft en een verstelbaar stuur zodat een sportievere houding mogelijk is. De Kettler ziet er ook - in het zwart - een stuk beter uit (dwz, minder als een e-bakfiets) en naar eigen zeggen kan het voorvork en wiel de lading van een bakfiets veel beter aan. De Riese & Muller Load 75 heb ik getest en is een heerlijke fiets, maar in de juiste setup kwam ie op bijna EUR 9k en dat werd ons toch iets te gortig.
Zijn hier al meer ervaringen/ideeen? Laatste topic over e-bakfietsen is al tamelijk gedateerd!