Additionally, paste this code immediately after the opening tag: welk versnellingsgroep? - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

welk versnellingsgroep?

jaccow schreef:
ma 08 feb, 2021 13:13
Martin toont op zijn website nog de optie met een 15.8 als laagste verzet, maar hoewel dat voor off-road touren misschien handig kan zijn, zit je dan wel ondertussen op de 5 km/u, dus dan wordt lopen bijna sneller.
Lopen is echt niet sneller hoor als je ook nog je bagage op de fiets mee rekent. Voor de meesten onder ons is dat minimaal 15 kg extra gewicht. Velen torsen 20 kg of meer mee.
Op een heuvel van 11% zakt je loopsnelheid met die bagage terug naar 3 km/uur of langzamer.
Fietsen in Grand Granny stand zal je toch 4 km/uur - 4,5 km/uur moeten aanhouden wil je niet omvallen.

Mijn oefenrondje in Nederland is een rondje Arnhem - Nijmegen - Berg en Dal- Beek en dan de Oude Holleweg met stijgingspercentages tot 14%. https://climbfinder.com/nl/beklimmingen/oude-holleweg
Je kan er trots op zijn als je dat haalt in Midden Nederland.
joukon schreef:
ma 08 feb, 2021 16:43
Mijn oefenrondje in Nederland is een rondje Arnhem - Nijmegen - Berg en Dal en dan de Oude Holleweg met stijgingspercentages tot 14%. https://climbfinder.com/nl/beklimmingen/oude-holleweg
Je kan er trots op zijn als je dat haalt in Midden Nederland.
Oeh, dat is wel een goed idee eigenlijk. Zat ook te denken aan weekendje ardennen daarvoor, maar dit is gewoon vanuit huis in 1 dag te doen. Ardennen heeft we wat langere hellingen natuurlijk voor een dag lang fietsen tegen hellingen.
Leon schreef:
ma 08 feb, 2021 16:10
jaccow schreef:
ma 08 feb, 2021 13:13
Martin toont op zijn website nog de optie met een 17.8 als laagste verzet, maar hoewel dat voor off-road touren misschien handig kan zijn, zit je dan wel ondertussen op de 5 km/u, dus dan wordt lopen bijna sneller.
Als je nog net met 5 km/u kunt fietsen kun je zeker niet meer met die snelheid lopen!

Ik heb menige berg met 4,5 à 5 km/u beklommen. Niks mis mee.
Correctie, het is een 17.8, maar ik vind het lastig inschatten hoe hard je nog vooruit gaat in dat laagste verzet.
Oordeel zelf.

Afbeelding

Dit is wat ik met de 2x11 in gedachten had:

Afbeelding
Grandonneur schreef:
ma 08 feb, 2021 16:01
[Mooi gekozen. Je mag nu toch helemaal kiezen waar je wilt dat het verzet ligt. Eens, vaak zitten er teveel grote verzetten op een fiets. 44/11 met 50-622 banden op 100rpm is 55km/u :D . 36/26 icm 11/36 kun je best wat bruikbaars van maken.
Bij een snelheid van boven de 40 trap ik al niet meer mee...😄
jaccow schreef:
ma 08 feb, 2021 17:30
Dit is wat ik met de 2x11 in gedachten had:

Afbeelding
Ik zou dan toch voor de 11-40 gaan, dat kleine 12T tandwieltje gebruik je quasi nooit, ik zou dan liever meer bottom-end hebben en dichter bij elkaar liggende versnellingen in het middengebied.

36vs40.png
Ik had tot twee weken geleden een 2015 Ogre uitgerust met een 2x11 SLX groep van Shimano. Voor een 36-26 en achter een 11-42 en dat bleek een prima verzet voor de offroad ritten waar de Ogre voor bedoeld is. Bikepacken, toeren en af en toe een MTB route in de Vogezen, heerlijke fiets.
Ik heb geen slechte ervaringen met snelle slijtage of brekende kettingen. Terwijl ik vroeger wel eens gebroken kettingen heb gehad met mijn 9 speed mtb. Ik vind alleen de kettingbladen van Shimano niet zo geweldig, maar er zijn genoeg mooie cranks van andere merken. (Hope, Middleburn bv)

Voor wat betreft de voorderailleur: dat gaat prima met spatborden en een 2.3 inch band. Met een goed lang spatbord wordt de aandrijving ook niet zo vies en dat scheelt slijtage.
Ik had genoeg ruimte voor een ‘gewone’ derailleur maar met een side-swing variant creëer je nog meer ruimte en heb je een doorlopende buitenkabel (je geleidt de kabel dan langs de onderbuis (en je gebruikt de stopper op het frame niet).

De reden dat hij nu uit elkaar ligt is omdat ik de onderdelen heb over gezet op een Surly Karate Monkey. Voor iets meer off road avonturen.

Veel plezier er mee!
jaccow schreef:
ma 08 feb, 2021 17:30
Dit is wat ik met de 2x11 in gedachten had:

Een 43/26 crankset :shock:

bestaat dat en vooral is dat werkend te krijgen met een bijpassend voorderailleur (en shifter)?
Grandonneur schreef:
ma 08 feb, 2021 21:52
jaccow schreef:
ma 08 feb, 2021 17:30
Dit is wat ik met de 2x11 in gedachten had:

Een 43/26 crankset :shock:

bestaat dat en vooral is dat werkend te krijgen met een bijpassend voorderailleur (en shifter)?
Ja hoor: Grand Bois 'Cinq feuille'. :)
Afbeelding

Gebaseerd op de 50.4 bcd standaard, dus er kan altijd nog een blad van Specialités TA, Stronglight of bijvoorbeeld Velo Orange op, al raak je dan wel je 43T kwijt. Maar een 42 of 44 zijn prima verkrijgbaar.

Voor is een verschil van 17 tanden en de achter is een capaciteit van 42 tanden nodig. Een standaard oude Deore LX voorderailleur zou dat prima moeten kunnen doen en een Shimano GRX RD-RX810 kan 40 doen. Die 2 tanden verschil zou geen probleem moeten zijn, maar het is een experiment. Maar het lijkt prima te werken met deze derailleur

Afbeelding
Afbeelding
Ik rij met 2x11 en 43/28 voor, 11-34 achter.
We kunnen wel praten over groepen, maar kijk eerst maar eens wat er nog verkrijgbaar is momenteel.
Shadow schreef:
di 09 feb, 2021 10:35
Ik rij met 2x11 en 43/28 voor, 11-34 achter.
We kunnen wel praten over groepen, maar kijk eerst maar eens wat er nog verkrijgbaar is momenteel.
Yip, er is heel veel niet meer te krijgen, keek vorige week bij Shimano NL [dealer site] , geen cassette 9/10/11 speed race of MTB te bestellen behalve 1 dura-ace 13-25 :shock: levertijden tussen de 16 en 33 weken! :shock:

Op mn MTB 11 speed 36/26 en 11-42 haal ik net de 30km/u mee maar kom overal boven, vind de voorderailleur wel prettig, misschien niet echt nodig maar je trapt wel in 1 klap een stuk lichter als je verrast wordt door een steile helling.

Op de vakantie fiets 10 speed 44/32/22 en 11-34 kan je een stuk harder mee dus met windkracht 5 kan je harder dan 30 fietsen maar met 29" wielen wel wat moeite met echt steile lange hellingen dus volgende vakantie gaar er een 11-36 cassette op.

10 en 11 speed kettingen slijten wel sneller dan de 9 en had misschien pech maar vond de 10 speed ketting ook wel erg snel breken bij mij [2x]
Mr. Z schreef:
di 09 feb, 2021 23:29
Op de vakantie fiets 10 speed 44/32/22 en 11-34 kan je een stuk harder mee dus met windkracht 5 kan je harder dan 30 fietsen maar met 29" wielen wel wat moeite met echt steile lange hellingen dus volgende vakantie gaar er een 11-36 cassette op.
Voor 22 en achter 34 moet toch wel voldoende zijn om ergens boven te komen :?: Tenzij je omvalt. Of maak ik een denkfout?
Niet iedereen is even sterk of heeft even veel zooi bij...
bdr schreef:
ma 08 feb, 2021 19:09
Ik zou dan toch voor de 11-40 gaan, dat kleine 12T tandwieltje gebruik je quasi nooit, ik zou dan liever meer bottom-end hebben en dichter bij elkaar liggende versnellingen in het middengebied.
De 12T zit precies in een gebied waar ik momenteel vaak zit te hannessen. Maar wie weet. In het ergste geval zet ik er inderdaad een andere cassette op of vervang ik hier en daar wat tandwieltjes om een custom cassette te maken.

Ieder zijn eigen voorkeuren. Zoals Shadow al zei, niet iedereen is even sterk of draagt dezelfde hoeveelheid spullen bij zich.

Met 37-622 banden zal ik best af en toe een grindpad kunnen pakken, maar er zullen plekken zijn waar je met een lagere versnelling en bredere banden prima door kan gaan waar ik al af had moeten stappen.
jaccow schreef:
wo 10 feb, 2021 11:59
Met 37-622 banden zal ik best af en toe een grindpad kunnen pakken, maar er zullen plekken zijn waar je met een lagere versnelling en bredere banden prima door kan gaan waar ik al af had moeten stappen.
Er is nogal een verschil tussen af en toe een steil pad pakken, een berg op fietsen met een hoogteverschil van meer dan 1000 meter of fietsen in een gebied waar je telkens een half uur omhoog zwoegt en daarna in anderhalve minuut weer naar beneden. Het eerste kan altijd. Bij het tweede valt het meestal mee omdat die passen meestal* niet de allersteilste zijn. Bij de derde situatie heb je pas echt wat aan lichte verzetten. Dan ben je bijvoorbeeld in Engeland of Toscane, maar ook in andere landen heb je gebieden waar dit soort passen standaard zijn. Ze zijn meestal niet beroemd omdat het hoogste verschil te klein is.
jaccow schreef:
wo 10 feb, 2021 11:59
De 12T zit precies in een gebied waar ik momenteel vaak zit te hannessen.
Tussen 31 en 45 km/u (cadans 65-95)?
bdr schreef:
wo 10 feb, 2021 15:24
jaccow schreef:
wo 10 feb, 2021 11:59
De 12T zit precies in een gebied waar ik momenteel vaak zit te hannessen.
Tussen 31 en 45 km/u (cadans 65-95)?
Ja dat klopt. Ik zou eens mijn cadans moeten noteren, maar hij zit wat aan de lage kant van dat spectrum. Vaak rijdt ik op de lange afstanden ergens rond de 25-30 km/u en dan is de 42x13 met 88.5 net te laag en de 42x11 weer behoorlijk hoog met 105.
Dan kan ik nog over naar een 52x15, maar met 94.9 is dat soms ook nog net te laag.

Dan is een 43x11/12/13 met 108/98.8/91.2 beter.

En voor de keren dat het windstil is of ik een lekkere rugwind heb is de 45km/u volhouden ook wel lekker. Dat is met een cadans van 90 prima te doen denk ik.

Maar mocht je andere suggesties hebben dan hoor ik ze graag. :)

Afbeelding
Link naar vergelijking tussen huidige tripel en geplande dubbel
jaccow schreef:Maar mocht je andere suggesties hebben dan hoor ik ze graag. :)
Een tijd op een opoefiets of een andere fixie rijden om het smalle groene gebied van je toerenteller wat breder te maken?
Op een vakantiefiets met 65km/u mee willen trappen? Waarom? :?
Shadow schreef:
wo 10 feb, 2021 19:30
Op een vakantiefiets met 65km/u mee willen trappen? Waarom? :?
Inderdaad...je bepakking icm Newton doen al het werk al toch?!
Shadow schreef:
wo 10 feb, 2021 19:30
Op een vakantiefiets met 65km/u mee willen trappen? Waarom? :?
Om de honderd te halen uiteraard ;)

De mijne houdt bij de helft van 65 al op... helaas ;)