Additionally, paste this code immediately after the opening tag: MIO Discover Plus - Forum Wereldfietser

MIO Discover Plus

Na 8 jaar trouwe dienst heb ik mijn Garmin Touuring Plus vervangen door een MIO Discover Plus. Ik moet hem nog in de praktijk testen, maar ik zie wel dat de techniek in 8 jaar niet stil heeft gestaan. Het veel grotere scherm en de hogere resolutie zijn in ieder geval heel fijn.

Wat ik fijn vond aan de Garmin en wat niet kan met de MIO is aan de computer hangen en zelf tracks en POI's naar het toestel kopiëren. Volgens mij kun je helemaal geen POI's toevoegen aan de MIO en tracks erop zetten gaat nogal omslachtig (eerst tracks importeren in mioshare (website) en vervolgens de Discover contact laten maken met de wifi en met mioshare synchroniseren.

Handig lijkt dat je ook de tracks die in je Komoot account staan naar het toestel kunt halen, maar dat werkt maar half. Van de 100 tracks die ik in Komoot heb staan, laadt hij er maar een stuk of 10 in. De rest komt niet binnen. Zijn er meer mensen met een Discover die dit ervaren?

Ook de koppeling met de smartphone werkt niet. Je moet een app op je smartphone zetten en dan kun je de Discover met de smartphone koppelen, maar ze kunnen elkaar niet vinden. Volgens mij doe ik niets fout, maar het wil gewoon niet lukken. In de commentaren bij de app in de Play Store zie ik dat meer mensen hier last van hebben. Heeft een van jullie een truukje dat het wel werkt?
Helaas ik kan je niet echt helpen. Wellicht werkt de Mio Cyclo 200 ongeveer hetzelfde.
Deze kan ik met een USBkabel aan mijn computer aansluiten.
Voorheen maakte ik altijd routes met RouteYou. En die routes kon ik exporteren naar de map Downloads in de verkenner van Windows.
Sluit ik de Mio aan dan komen in de verkenner de mappen Mio-Data, Dodge en Trackx erbij.
De route die via RouteYou in de Downloads is gezet plakte en knipte ik naar Trackx.
Is de Mio los van de computer en je zet hem aan dan klik je opTrackx op het scherm.
POI moet ik bij de 200 geloof ik handmatig invoeren. Ik gebruik dat zelden of nooit.
Komoot moet ik nog aan beginnen ik weet er helemaal nog niets van.
Bij RouteYou is StreetView uit het programma gehaald en het zou me niets verbazen als het ter zijner tijd ook uit Komoot wordt gehaald.
Dat hebben ze bij Google goed begrepen. Een bijna onmisbare optie voor het maken van routes.
Beste Ligsporter,

Ik gebruik zelf een Mio 200 en ik heb er vele plezier van :) Je hoeft niet perse de software van mio te gebruiken om routes er in te zetten of om routes te maken.
Zelf gebruik ik 2 website :

www.route.nl --> voor Nederland
www.naviki.org --> voor Europa

Je download het GPX bestand

Zet de Mio Cyclo aan en sluit hem aan op jouw computer of laptop.
Open de Mio_data map die je op jouw Mio Cyclo vindt.
Open hierna de Dodge map. Als deze geopend is verschijnt de map Tracks. Open ook deze map.
Kopieer hier je GPX-route naar deze Tracks map. 'Computer/Mio_data/Dodge/Tracks)'.
Je vindt de GPS-route op jouw Mio fietsnavigatie onder 'Navigeren > Tracks'.

Groeten,
Martin
Ja, dat werkt. Ook onder Linux Mint, gelukkig! Bedankt.

POI's toevoegen gaat dan helaas niet, ik zie nergens een map waarin ik die zou kunnen plaatsen.
Ligsporter schreef:
di 02 feb, 2021 09:38
Ja, dat werkt. Ook onder Linux Mint, gelukkig! Bedankt.

POI's toevoegen gaat dan helaas niet, ik zie nergens een map waarin ik die zou kunnen plaatsen.
Beste Ligsporter

Voordeel van mio is dat er al duizenden poi's zijn ingeladen. Maar worden niet weergegeven op de kaart. Je moet ze opzoeken. Fietsenmakers, restaurants, supermarkten etc staan er al standaard in :)

Bekijk deze pagina maar eens van mio
https://cyclo.mio.com/nl/tutorial/disco ... ontent.php

Groeten
Martin
martinmack schreef:
di 02 feb, 2021 12:14
Ligsporter schreef:
di 02 feb, 2021 09:38
Ja, dat werkt. Ook onder Linux Mint, gelukkig! Bedankt.

POI's toevoegen gaat dan helaas niet, ik zie nergens een map waarin ik die zou kunnen plaatsen.
Beste Ligsporter

Voordeel van mio is dat er al duizenden poi's zijn ingeladen. Maar worden niet weergegeven op de kaart. Je moet ze opzoeken. Fietsenmakers, restaurants, supermarkten etc staan er al standaard in :)

Bekijk deze pagina maar eens van mio
https://cyclo.mio.com/nl/tutorial/disco ... ontent.php

Groeten
Martin
Dat heb ik gezien. Maar ik heb er nog wat die er niet in staan en die ik er graag in zou willen hebben.
Dat heb ik gezien. Maar ik heb er nog wat die er niet in staan en die ik er graag in zou willen hebben.
Dit kan op verschillende manieren:

Manier 1:

Druk op navigeren --> Adres --> nieuw
Voer nu het adres in. Deze word opgeslagen en kun je altijd vanuit adres ophalen

Manier 2:

Coordinaat:

Druk op navigeren --> Pijl naar rechts --> coordinaat --> nieuw
Voer nu het coordinaat in. Deze word opgeslagen en kun je altijd vanuit coordinaat ophalen

Manier 3:

Druk op navigeren --> Pijl naar rechts --> Punt op kaart --> nieuw
Voer nu de locatie in. Deze word opgeslagen en kun je altijd vanuit punt op kaart ophalen

Wat zeker is aan te raden is regelmatig updaten (ook de poi's). Hoe doe je dat?

https://service.mio.com/M0100/FileReade ... rland.html

Download deze software en voer de updates uit.

Groeten,
Martin
martinmack schreef:
di 02 feb, 2021 19:52
Dit kan op verschillende manieren:

Manier 1:

Druk op navigeren --> Adres --> nieuw
Voer nu het adres in. Deze word opgeslagen en kun je altijd vanuit adres ophalen

Manier 2:

Coordinaat:

Druk op navigeren --> Pijl naar rechts --> coordinaat --> nieuw
Voer nu het coordinaat in. Deze word opgeslagen en kun je altijd vanuit coordinaat ophalen

Manier 3:

Druk op navigeren --> Pijl naar rechts --> Punt op kaart --> nieuw
Voer nu de locatie in. Deze word opgeslagen en kun je altijd vanuit punt op kaart ophalen
OK, maar dat is niet handig als je een stuk of 100 POI's wilt toevoegen. Op de garmin kun je een bestand met POI's inlezen en dat zijn ze beschikbaar.
martinmack schreef:
di 02 feb, 2021 19:52
Wat zeker is aan te raden is regelmatig updaten (ook de poi's). Hoe doe je dat?

https://service.mio.com/M0100/FileReade ... rland.html

Download deze software en voer de updates uit.
Heb ik gedaan. Helaas moet je dan weer een pc met windows of een mac hebben. De Linux gebruikers onder ons worden weer eens slecht bediend. Deze software werkt ook niet met wine (net als de Garmin software, trouwens). Maar het voordeel van de Garmin is dan weer dat je handmatig nieuwe (openfietsmap)kaarten naar het apparaat kunt kopiëren.
Beste,

Als je zo veel poi's wilt toevoegen is dat wel een klus met mio :wink:
Als u de methode bij garmin weet, en u vind garmin makkelijker, dan kunt u misschien beter garmin gebruiken :)

Martin
martinmack schreef:
di 02 feb, 2021 07:11
Beste Ligsporter,

Ik gebruik zelf een Mio 200 en ik heb er vele plezier van :) Je hoeft niet perse de software van mio te gebruiken om routes er in te zetten of om routes te maken.
Zelf gebruik ik 2 website :

www.route.nl --> voor Nederland
www.naviki.org --> voor Europa

Je download het GPX bestand

Zet de Mio Cyclo aan en sluit hem aan op jouw computer of laptop.
Open de Mio_data map die je op jouw Mio Cyclo vindt.
Open hierna de Dodge map. Als deze geopend is verschijnt de map Tracks. Open ook deze map.
Kopieer hier je GPX-route naar deze Tracks map. 'Computer/Mio_data/Dodge/Tracks)'.
Je vindt de GPS-route op jouw Mio fietsnavigatie onder 'Navigeren > Tracks'.

Groeten,
Martin
Martin, ik ben op zoek naar een betaalbare en niet te ingewikkelde gps. Er staan verschillende modellen van Mio Cyclo op MP. Ben je nog steeds tevreden over de jouwe? In reviews, die ik zag (over de 300, wel van vele jaren geleden) werd geklaagd over traagheid, geen bereik en niet spatwaterdicht... ook kun je niet connectie leggen met je mobiel.
Ik vond deze help-pagina, waarin helder uitgelegd wordt welke stappen je moet nemen voor bepaalde functies:
https://cyclo.mio.com/nl/tutorial/disco ... ontent.php