Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Tubus Duo vs Tubus Tara. - Forum Wereldfietser

Tubus Duo vs Tubus Tara.

Beste fietscollega's,

Vooreerst bedankt voor de overvloed aan nuttige informatie die op deze fora te vinden is.
Het is een ware schatkist...

Voor mij is de kogel bijna door de kerk, na veel onderzoek en evenveel testritten ga ik binnenkort een nieuwe Koga Worldtraveller Signature bestellen.
Vorig jaar had ik al een Worldtraveller (standaardversie), maar door de fietsschaarste toen was ik genoodzaakt een maat te groot te kopen (het alternatief was geen fietsvakantie, oh the horror).
Gelukkig was die maat te groot bijna nooit echt een probleem op de baan, enkel bij het stoppen hihi :shock:

Er rest mij voor de finale bestelling enkel nog de vraag van welke voordrager te kiezen.
Bij de Signature kan je nl. opteren voor ofwel de Tubus Duo ofwel de Tubus Tara.
Mijn vorige WT had de Tara, momenteel neig ik naar de Duo omdat ik dit gewoon een mooiere drager vind.
De 3kg extra draagkracht van de Tara t.o.v. de Duo is niet echt een probleem aangezien er meestal toch lichte spullen vooraan zitten.
De Tara kan ook 'maar' max 50mm banden aan, waar de Duo geen last van heeft gezien zijn structuur.

Maar ik lees hier en daar dat de Tara sterker 'zou' zijn door de verbindende bovenbuis, en sterkte is wel de nummer 1 prioriteit voor een fiets die het een en ander te verduren zal krijgen.
Langs de andere kant ben ik nog geen melding tegengekomen van een Duo die het heeft laten afweten.

Mijn fietsreisaspiraties, indien corona het toelaat : dit jaar binnen Europa een paar weken/maanden op reis, eind dit jaar of volgend jaar : zo ver en zo lang mogelijk auf wiedersehen :D

Iemand enige ervaringen, tips, advies?

Dikke merci!
Jozef

Duo : https://www.tubus.com/en/products/front ... roduct/duo
Tara : https://www.tubus.com/en/products/front ... oduct/tara
Wat voor vork heeft die fiets? Wilde hypothese: Als het een carbon vork is zou de Duo nog wel eens sterker kunnen zijn dan de vork bij een klap van de zijkant.
Maar wat de dragers betreft: bestel gerust de mooiste. Ze zijn alijd vervangbaar. Als er onderweg iets stuk gaat is er vast ook nog wel een mouw aan te passen. Ik heb overigens nog nooit een gebroken Tubus drager gezien.
Beiden zijn voor zover ik weet prima voordragers. De voornaamste klacht lijkt gevoeligheid voor roest te zijn.

Maar van de Tara is ondertussen ook een RVS versie beschikbaar: Tubus Tara Edelstahl.

Die zal ook te polijsten zijn tot een mooi glimmend geheel en dat ook tot het einde der tijden blijven doen. :wink:

Zelf zit ik naar een alternatief van de Duo te kijken in de vorm van de Bluelug x Nitto S-rack, maar het zal wel weer even duren voordat die weer beschikbaar is.
Als je tassen niet te zwaar zijn, zoals je aangeeft, zijn beide sterk genoeg, zeker met de huidige stijve vorken. Als je een stuurtas of stuurrol gebruikt, dan kan die interfereren met je voorlicht (als je dat hebt). In principe kan je op de voorbeugel van de Tara een licht plaatsen, dus dat kan een voordeel zijn. De mogelijke banden breedte die Tubus meegeeft, klopt wel, maar laat naar mijn gevoel ook niet erg veel ruimte over.
Afbeelding
Op mijn voorvork paste de Duo niet, omdat die aan de voor en achterkant van de vorkpoot vast zit.
Ik weet niet meer precies of de vork te dik was of dat het schroefgat alleen aan de voorkant van de vork zat (en ik ga zelf geen gaten in de vork boren) maar ik heb die maar ingeruild voor de Tara, dus let daar op.
Je kan ook overwegen om zonder voordrager onderweg te gaan door het volume van je uitrusting te verkleinen en onnodige ballast thuis te laten.

Maar je voortassen nog niet verkopen, want als je lang genoeg door gaat met het verkleinen en verminderen van wat meegaat kunnen die kleinere voortassen weer achterop ;)
Jurr schreef:
vr 29 jan, 2021 10:07
Maar je voortassen nog niet verkopen, want als je lang genoeg door gaat met het verkleinen en verminderen van wat meegaat kunnen die kleinere voortassen weer achterop ;)
Ze zijn ook handig bij kleine tochtjes, weekendje weg en zo.
jaccow schreef:
vr 29 jan, 2021 09:55
De voornaamste klacht lijkt gevoeligheid voor roest te zijn.
Vooral van mensen die denken dan dat het ding al bijna uit elkaar valt als er een bruin plekje verschijnt op de plek waar de tas aan heeft gehangen. Roest op Tubusdragers is echter altijd oppervlakkig.
Voor de Duo heb je een aangepaste vork nodig met bussen aan beide kanten van de vork. Als je die net als ik hebt is het een prima drager. Ik ben er erg blij mee. Hij is er ook makkelijk af te halen, en nu de kinderen niet meer me hoeven is dat ook wat ik gedaan heb. Maar voor een erg verre reis of als ik ineens toch meer bagage mee heb kan hij er zo weer op.
Ik had Duo dragers op mijn WTS. Hebben nooit een krimp gegeven, ook niet bij "extremer" gebruik. Dus als je die mooier vindt gewoon daar voor gaan.
Jurr schreef:
vr 29 jan, 2021 10:07
Je kan ook overwegen om zonder voordrager onderweg te gaan door het volume van je uitrusting te verkleinen en onnodige ballast thuis te laten.

Maar je voortassen nog niet verkopen, want als je lang genoeg door gaat met het verkleinen en verminderen van wat meegaat kunnen die kleinere voortassen weer achterop ;)
Dit is idd stap 2 ;)

Ik zit nu alleen met een paar grote achtertassen die als nieuw blijven. Kijken of ik die nog als boodschappentassen ga gebruiken (vooral na mijn verhuizing) anders kunnen ze de verkoop in.
Bedankt voor de reacties.

- De vork
Afgaande op de specs van de WT 2021, die hetzelfde frame heeft als ik me niet vergis :
> Lichte KOGA aluminium vaste voorvork met bevestigingspunten voor een lowrider ("KOGA alloy rigid fork with lowrider mount and integrated steering limiter")
Sowieso zal de Duo hier zonder problemen op werken, anders zou Koga die niet in hun configurator stoppen :)

- Bandenbreedte
Op mijn vorige WT had ik dus de Tubus Tara+50mm Schwalbe Marathon banden en was er voldoende speling naar mijn bescheiden mening. Ik kan me wel inbeelden dat in erg modderige toestanden de modder die voorbuis zou raken, maar zou dit niet echt als koopcriteria in het achterhoofd houden.
Ook nog bedankt aan Mike die de opmerking deed dat er ook nog de Tubus Tara "Big Apple" bestaat die tot 60mm bandenbreedte toelaat.

- Ik heb wel een voortas van Ortlieb die ik opnieuw ga gebruiken, maar de combinatie Duo+Son voorlicht is geen probleem heb ik gezien (o.a. Alee Denham)

- Zonder voortassen, leuk idee maar ik ben iemand die graag veel meezeult en heb gemerkt dat het extra gewicht bijna niets uitmaakt als je eenmaal onderweg bent :D
Ik zou er niet op rekenen dat de configurator foutloos is. Maar als het kan dan zou ik het doen., al word ik altijd wat minder vrolijk van alu vorken.
Kan altijd een foutje in zitten natuurlijk, maar in mijn ervaring werkt deze configurator zeer goed.
Als je bv. iets kiest wat voor een configuratieprobleem zorgt, word je hierop attent gemaakt en brengt hij je zelfs naar het betreffende menu om dit te corrigeren.
Zo kan je bv de Tara niet combineren met 62mm banden etc.

Alleen zit je wat vast aan de onderdelen en combinaties die Koga voor je ter beschikking stelt.
Maar ook hier is er alweer veel keuze en zijn het steevast stuk voor stuk goede onderdelen, veel van eigen makelij, waar goed over is nagedacht :)
Ik mag toch hopen dat de fietsenmaker waar je je Koga koopt zo nodig extra wensen buiten de mogelijkheden van Koga wil verwerken zonder je financieel het vel over de oren te trekken. Zo niet; snel op zoek naar iemand anders!
Of misschien ook verder kijken dan alleen Koga? Prima fietsen hoor, maar ook genoeg anders leuks te koop. ;)

Er zwerft hier over het forum wel een vragenlijstje voor mensen die hulp vragen bij het kiezen van een nieuwe fiets, als je die invult willen er vast wel wat mensen meedenken. En als je daar naar op zoek gaat kom je ook al diverse soortgelijke topics tegen. Levert zomaar een paar uur leesvoer op ;)
Jozef_A schreef:
vr 29 jan, 2021 11:50
Zo kan je bv de Tara niet combineren met 62mm banden etc.
Je hebt je besluit genomen. Prima.
Toch wil ik je even naar de configurator van Santos verwijzen. Als je daar de Travelmaster 3+ kiest, kun je kiezen voor wielen van 27,5" met Super-Moto-X. Dat zijn banden van 62 mm. Als voordrager kan je de Tubus Tara XL kiezen.
Het kan dus wel, de Tara met 62 mm banden, ik weet alleen niet of Koga de Tara XL af fabriek wil leveren. Maar dat kan je, zoals gesuggeert met iedere goede dealer overlegen.
Oh, zo bezorgd allemaal, wat lief :D

Ja hoor, ik ben al bij vele dealers geweest en heb al vele merken uitgeprobeerd, die fase is al lang achter de rug.
De Koga WT is voor mij persoonlijk de ideale fiets, en ik heb het geluk een KOGA Signature dealer hier in de gemeente te hebben.
Ik had ook moeten vermelden dat ik wil beginnen met 50mm banden, maar dat het wel handig is om later te kunnen wisselen naar breder indien gewenst (zonder de voorvork te moeten vervangen).
Daar heeft de Duo dus het voordeel.
Een Tara Big Apple is idd ook een mogelijkheid aangezien een voordrager optioneel is in de configurator, maar zoals reeds gezegd vind ik de Duo gewoon veel mooier.

Maar goed, we wijken af van het onderwerp.
Nogmaals dank voor jullie hulp, ik denk dat ik met een gerust hart voor de Duo kan gaan :D

Groetjes,
Jozef
Jozef_A schreef:
vr 29 jan, 2021 12:59

Ik had ook moeten vermelden dat ik wil beginnen met 50mm banden, maar dat het wel handig is om later te kunnen wisselen naar breder indien gewenst (zonder de voorvork te moeten vervangen).
Ze leveren ook nog 584/650B/27.5 inch velgen zie ik in de configurator. Dan ga je naar 25mm interne breedte van de velg.

Koga levert er dan 62mm Schwalbe Super Moto's op, misschien kun je ook nog naar 65mm? Setje noppenbanden erop die het op straat nog leuk doen en je kunt je route dusdanig kiezen dat je het verschil van minder bagage wel merkt ;)
Bert van Sprang schreef:
vr 29 jan, 2021 12:04
Ik mag toch hopen dat de fietsenmaker waar je je Koga koopt zo nodig extra wensen buiten de mogelijkheden van Koga wil verwerken zonder je financieel het vel over de oren te trekken. Zo niet; snel op zoek naar iemand anders!
Dat kan. In de configurator kan je ook onderdelen echt weglaten (bijv. het zadel). Mijn fietsenmaker heeft dan een eigen keuze-zadel (of mijn ingezeten GB) gemonteerd. Andere onderdelen die wel verplicht zijn in de configurator konden ook vervangen worden.