Additionally, paste this code immediately after the opening tag: sint jacobsroute of oude wegenroute naar Santiago? - Forum Wereldfietser

sint jacobsroute of oude wegenroute naar Santiago?

Hallo,
wij zijn met vier personen die in Augustus naar Santiago vanuit België willen fietsen. We twijfelen nu alleen nog tussen de te volgen route, ofwel de Sint Jacobsroute ofwel de oude wegenroute.. voor beide routes zie: www.fisroutes.nl
Nu wilden we graag even vragen:
Is de oude wegenroute veel zwaarder dan de Sint Jacobsroute?
Zijn er eveneel accomodatiemogelijkheden (bv. campings) langs de oude wegenroute dan langs de Sint Jacobsroute? Is het bijvoorbeeld duurder om langs de oude wegenroute te gaan?
Heeft iemand ervaring met 1 of beide routes en weet iemand zo ongeveer de grootste verschillen? (pro's en contra's)
Alvast bedankt,
Alesander.

Het belangrijkste verschil tussen de Oude Wegen en Sint Jacob zit in het begin. De Oude Wegen gaat meteen de Ardennen in, waardoor je onmiddellijk een aantal dagen moet klimmen. De Sint Jacob is in het begin vrij vlak.
Welke opbouw kies je: rustig opbouwen op eerst vlak, of meteen wat klimwerk, waardoor je ook ingeklommen bent en later minder opziet tegen een pukkeltje? Voorwaarde voor de vuurdoop Ardennen is wel een goed training vooraf.
Er is ook nog een praktische afweging: waar woon je in Belgie?
De Sint Jacob loopt langs Antwerpen, Aalst, Geraardbergen en Doornik naar Frankrijk. Lijkt mij voor de meeste Belgen gemakkelijker om aan te haken.
Het aantal campings onderweg maakt niet zo gek veel uit.
Alesander schreef:Hallo,
wij zijn met vier personen die in Augustus naar Santiago vanuit België willen fietsen. We twijfelen nu alleen nog tussen de te volgen route, ofwel de Sint Jacobsroute ofwel de oude wegenroute.. voor beide routes zie: www.fisroutes.nl
Nu wilden we graag even vragen:
Is de oude wegenroute veel zwaarder dan de Sint Jacobsroute?
Dat kun je wel stellen ja, een km of 10 achter Maastricht begint het gelazer en krijg je het zwaar voor je kiezen, in de Ardennen.
Alesander schreef:Zijn er eveneel accomodatiemogelijkheden (bv. campings) langs de oude wegenroute
Die zijn er zat, Camping Municipale is in bijna elk gat te vinden, waar je iets meer op moet letten in Noord-Frankrijk is je proviand dat is soms een beetje zoeken om eraan te komen. Dus hou plaats in je tas voor een noodrantsoen waar je op terug kan vallen. Maar namen adressen campings hotels en eerder beschreven waarschuwing staan ook in het FIS boekje.
Alesander schreef:dan langs de Sint Jacobsroute? Is het bijvoorbeeld duurder om langs de oude wegenroute te gaan?
Nee, Ik ben heen via oude wegen gegaan en terug via de Jacobsroute, kon geen wezenlijk verschil ontdekken. Frankrijk is gewoon duur behalve de Camping of als je in Les Landes komt aan de kust waar het ook peperduur kan zijn.

Alesander schreef:Heeft iemand ervaring met 1 of beide routes en weet iemand zo ongeveer de grootste verschillen? (pro's en contra's)
Ik dus, :) met beide routes, De Ardennen zijn gewoon gemeen, maar als je dat als een uitdaging ziet, is het een aanrader. Langs oude wegen vond ik mooier fietsen dan de Jacobsroute, maar dat is wel minder klimwerk en wat glooiender. De Seine over is ff heel heftig. Ik ben over Chartres gegaan en niet over Parijs. Les Landes is ook weer plat als een pannenkoek, kun je ook weer goed opschieten.

Hallo,
bedankt voor de reacties, nu hebben we toch al een beter idee over de routes. Ik ben van Diest, maar 2 mede reizigers zijn van Lokeren en 1 mede reziger is van Halle. Waar we net vertekken en aan welke route we aansluiting zoeken maakt eigenlijk niet echt uit..We zullen nog zien, bedankt voor de info..
groeten,
Alesander.

Wellicht dat jullie dan in Aalst langs de Dender kunnen beginnen.

Alesander schreef:Hallo,
bedankt voor de reacties, nu hebben we toch al een beter idee over de routes. Ik ben van Diest, maar 2 mede reizigers zijn van Lokeren en 1 mede reziger is van Halle. Waar we net vertekken en aan welke route we aansluiting zoeken maakt eigenlijk niet echt uit..We zullen nog zien, bedankt voor de info..
groeten,
Alesander.
Bon Camino, dan