Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Nieuwe ketting en tandwielen - Forum Wereldfietser

Nieuwe ketting en tandwielen

Beste WFers,

Mijn fiets is toe aan een nieuwe ketting en tandwielen.
Wie verteld mij of SRAM of SHIMANO de beste keus is.
Voor mij is slijtage het belangrijkst, maar ook roestvastheid en kosten spelen mee.

Groeten,

John.

John,

Mijn ervaring is dat je met de shimano HG 70 (Deore LX) ketting en tandwielen het verst komt met de laagste kosten.
Voor je voortandwielen zou ik in ieder geval het middelste en kleinste blad van staal nemen.

Als je dan twee kettingen neemt en deze wisselt (om de 3000), moet wel aan de 24.000 km kunnen komen. (mits je de boel wel een beetje onderhoud)

Ervaring met Sram tandwielen heb ik niet.

Groeten,

Marco

Marco de Wit schreef:John,
Mijn ervaring is dat je met de shimano HG 70 (Deore LX) ketting en tandwielen het verst komt met de laagste kosten.
Als je dan twee kettingen neemt en deze wisselt (om de 3000), moet wel aan de 24.000 km kunnen komen. (mits je de boel wel een beetje onderhoud)
Hoi Marco en John,
Ik weet niet wat jouw rijstijl en techniek van onderhoud is, maar mij lukt het bovenstaande in ieder geval niet want al na 3000 km slaat de nieuwe ketting aanvankelijk door op 3 kransjes.
Aangezien John ongeveer dezelfde rijstijl heeft als ik en ook een ongeveer even grote hekel aan regen :lol: denk ik niet dat Marco boven de 10.000 op een HG70 setje komt.
Ik ben overigens ooit overgestapt van HG70-kettingen op SRAMs en kan geen verschil merken. In prijs scheelt het wel behoorlijk en de powerlink is erg handig.
:idea: Als goedkope tip is een Aliviocranckstel misschien iets. De 2 kleinste bladen zijn van staal en het hele ding kost een drol en gooi je daarom met weinig schuldgevoel na een tijd weg.
Groeten, Leon

Mijn rijstijl is natuurlijk moeilijk uit te leggen in tekst, maar mijn onderhoudstechniek is:

Nooit je ketting schoonmaken in een Pet-fles met benzine!!
(Tenzij je hem erna uitkookt in kettingvet, wat de schade weer een beetje beperkt.)

Wat doe ik dan wel: een beetje oppoetsen met een doek en een stokje.
Slechts 10 minuten werk elke 1000 km. En bovendien sneller dan benzine halen en dit weer afgeven bij een garage.

Groeten,

Marco

Hoi Marco,

Wat is er slecht aan om een ketting in benzine schoon te maken?
Het ontvet super en door het schudden met de petfles spoelt stof, zand en metaaldeeltjes ook mooi weg.
De ketting is ook snel droog en daarna op ieder schakeltje een druppie olie en fietsen maar.
De fles voorzien van een stuk katoen, vuurtje erbij, en heel ver weg gooien.
Dit laatste moet je nooit in drukke winkelstraten doen, maar ergens op het platteland.


Groeten, John.

De ontvettende eigenschap van benzine zorgt ervoor dat ook het vet dat in de ketting zelf zit oplost.
Hiermee bedoel ik het vet dat in elke link zit. (tussen de pin en de roller). Dit zijn als het ware allemaal kleine glijlagertjes.

Vuil komt hier niet echt in. Het is dus ook niet nodig om er uit te spoelen.

De benzine spoelt helaas wel dit vet weg, wat alleen door de ketting uit te koken in kettingvet weer gedeeltelijk terug te stoppen is.
Een alternatief is een biologisch afbreekbare kettingreiniger, dat alleen het buitenste laagje vet en vuil oplost, maar niet het binnenste vet.

Olie is geen vervanger voor dit vet, waardoor elk glijlagertje slechter gesmeerd wordt, en sneller slijt.

Dit vet heeft echter wel af en toe een klein beetje olie nodig om de smerende eigenschappen van het vet optimaal te houden. (niet te veel anders spoelt het vet er ook uit.)

Marco de Wit schreef:De ontvettende eigenschap van benzine zorgt ervoor dat ook het vet dat in de ketting zelf zit oplost. ....
Beste Marco,
Ik heb wat moeite om dit verhaal te volgen. Je maakt een nogal hard onderscheid tussen vet en (smeer)olie, wat nieuw voor mij is en waar ik toch wel aan twijfel. :?
Net als John zie ik technisch niets verkeers aan uitspoelen met benzine, als het maar grondig gebeurt. Die tip met die lap vond ik wat minder :roll:
Ik zie wel een gat in de markt voor het boek "1001 manieren om je ketting schoon te maken" :lol:
Groeten, Leon

Leon,

Het verschil tussen vet en olie, zit hem in (voor deze toepassing) twee eigenschappen:

- vet is voor zwaarbelaste onderdelen. (Het binnenwerk van de ketting valt hier ook onder.) Het is alleen lastig om dit smeermiddel op de juiste plek te krijgen.

Om een voorbeeldje te geven: demonteer een naaf, en stop er na het schoonmaken alleen maar een beetje olie in ipv vet.
De lagers zullen het ongetwijfeld niet zo lang volhouden.

- Olie is voor lichtlopende/sneldraaiende toepassingen en verliest zijn smerende eigenschap snel als gevolg van verdamping, verdroging en opname van vuil. In de industrie wordt een olie gesmeerde ketting dan ook in een oliebad gebruikt. (beetje lastig op de fiets)

Toegegeven: Schoonmaken met een doek is een minder prettige klus. Probeer de Pet fles manier eens met een ander (niet-oplossend) schoonmaakmiddel. Dit lijkt me ook wel wat.

Mvrgr,

Marco

Marco de Wit schreef:vet is voor zwaarbelaste onderdelen. (Het binnenwerk van de ketting valt hier ook onder.) Het is alleen lastig om dit smeermiddel op de juiste plek te krijgen.

Olie is voor lichtlopende/sneldraaiende toepassingen en verliest zijn smerende eigenschap snel als gevolg van verdamping, verdroging en opname van vuil. In de industrie wordt een olie gesmeerde ketting dan ook in een oliebad gebruikt. (beetje lastig op de fiets)

Toegegeven: Schoonmaken met een doek is een minder prettige klus. Probeer de Pet fles manier eens met een ander (niet-oplossend) schoonmaakmiddel.
Hoi,
Ad. 1 Naar mijn vage schatting denk ik niet dat vet lang op zijn plek zit in een ketting. Voor smerende werking moet een vet of olie namelijk terugvloeien na belasting. In een ketting zal daar na een paar buien zowel bij vetsmering als bij oliesmering naar mijn inschatting nauwelijks sprake meer van zijn.
Olie heeft nog het voordeel dat het door capillaire werking vloeit. Bij vet is dat effect nauwelijks aanwezig.
Ad 2: verdampende olie?
Ad 3: een niet oplossend schoonmaakmiddel? Van de meeste schoonmaaakmiddelen wordt toch met trots verkondigd dat ze vet zo effectief verwijderen?
Maar oké, het bovengenoemde boek zal dus meerdere hoofdstukken hebben :D
Groeten, Leon

Het hele verhaal over die olie ben ik het niet helemaal mee eens. Ik ben het er wel mee eens dat totaal ontvetten niet zoveel zin heeft. Het zand en vuil dat je op de ketting hebt zitten, komt dan juist in de lagertjes terecht, waardoor de ketting sneller slijt.
Het vet van de ketting voorkomt dat het zand de lagertjes in kruipt. Het beste is dan om zoiets als SupremBlack te gebruiken.
Het probleem met vet is dat er wel vuil aan blijft hangen. Dit kun je enigszins proberen te verwijderen door alleen de buitenkant van de ketting te onvetten, maar echt handig is het niet. (Afvegen met doek, behandelen met een sopje)
SupremeBlack houdt veel minder vuil vast en is daarom makkelijker te onderhouden. Alleen af en toe afspoelen met water.

Het lijkt wel of ik verkoper ben van het spul, maar dat is echt niet zo, het is gewoon goed. [/url]

Leon schreef:Ad. 1 Naar mijn vage schatting denk ik niet dat vet lang op zijn plek zit in een ketting. Voor smerende werking moet een vet of olie namelijk terugvloeien na belasting. In een ketting zal daar na een paar buien zowel bij vetsmering als bij oliesmering naar mijn inschatting nauwelijks sprake meer van zijn.
Olie heeft nog het voordeel dat het door capillaire werking vloeit. Bij vet is dat effect nauwelijks aanwezig.
Volledig mee eens, daarom moet je ook een ketting waar nog wel vet in zit, ook regelmatig olieën om het vet op z'n plek terug te laten vloeien.

Marco

Hoi luitjes,

Ik heb nog nooit gehoord van vet wat door olie weer op zijn plek vloeit.
Het zou toch een mooie oplossing zijn voor vele technische vraagstukken.

Mij is wel bekend dat olie en vet stof en zand aantrekt, met deze rede is het wel prettig om het te verversen.
Ook in auto's doen ze dat om de zoveel kilometer, terwijl ze daar alleen maar last hebben van metaaldeeltjes tgv slijtage.

Ook tussen de bewegende delen zal troep komen, alles is open en tussen de smalle en brede schakels zit een beetje ruimte.
Een paar dagen door de regen fietsen kan voldoende zij om al het vet of olie uit je ketting te spoelen.
Misschien is het een idee om alle lagertjes van een rubbere afdichting te voorzien en op ieder schakeltje een smeernippel te plaatsen.

Misschien is het leuk als Marten Gerritsen zich in deze dicussie mengt.

groeten, John.

johntelleman schreef:Misschien is het een idee om alle lagertjes van een rubbere afdichting te voorzien en op ieder schakeltje een smeernippel te plaatsen.
Wanneer er een rubberen afdichting is, is het smeernippel overbodig omdat het vet en vuil toch niet bij elkaar kunnen komen. Dus is het verversen van het vet dmv een smeernippel ook niet nodig. (Waar gaat dit over??)

Bijna elke motorfiets ketting heeft deze afdichtingen al. Hierdoor wordt deze zo stijf dat hij niet geschikt is voor het schakelen met een derailleur.

Mvrgr,

Marco

Inderdaad, hoog tijd dat Marten zijn licht :idea: eens over deze kwestie doet schijnen, al ben ik bang dat hij zich om bepaalde redenen (nog) niet in deze discussie mengt.
Je weet immers maar nooit wat je hier nog kunt leren over verdampende olie etc...... :roll:

MvG, Dick

--- Mens, ga toch fietsen! ---

Helaas is Marten nog steeds geen actief deelnemer aan het Wereldfietser forum, hij vindt de opzet van ons forum te omslachtig (met aanmelden, wachtwoord en berichtjes posten). Op ons oude forum was hij wel een fanatiek deelnemer. Jammer, wat zijn technische kennis is ongeevenaard!

Dennis

Er schijnt nogal wat onduidelijkheid te bestaan over het fenomeen "verdampende olie".

Hiermee bedoel ik de dunnere soorten olie (Bijvoorbeeld WD40). Wanneer je dit op de ketting spuit, dan is het na enkele dagen fietsen volledig verdwenen.
Doordat dit goedje voor een groot gedeelte uit oplosmiddelen bestaat, is het dus verdampt.

Mvrgr,

Marco

Om de discussie te sluiten zal ik een stukje citeren van de website van de heren: Gerritsen & Meijers
Schoonmaken
De binnenkant van de ketting spoel je niet goed uit met met reinigingsmiddelen, de kans is daarom groot dat je het weggedrukte zand alleen maar weer mobiel maakt zodat het weer opnieuw schade aanricht. Het uitspoelen in een bak of plastic fles met petroleum of ontvetter zou ik alleen doen als je de ketting vervolgens uitkookt in kettingvet.
Normaal spuit je de ketting af met tuinslang of hogedrukspuit, en draai je hem vervolgens een aantal omwentelingen door een spons met sop of ontvetter. Veeg de ketting vervolgens droog met een lap, en olie hem direkt weer in.



Het hele artikel over dit onderwerp is hier te lezen.
http://www.m-gineering.nl/ketting.htm

Mvrgr,

Marco

Dan wil ik toch het laatste woord, Marco :!:
Verdampende oplosmiddelen is toch echt heeeeel iets anders dan verdampende olie.....

MvG, Dick

--- Mens, ga toch fietsen! ---

Dick,

Olie is de soort van het materiaal. Oplosmiddel is de toepassing ervan.
Het kan dus hetzelfde spul zijn. Bij WD40 is dit het beide.

Olie kan wel degelijk verdampen de een wat sneller, de ander wat langzamer. Denk maar eens aan dieselolie.


Mvrgr,

Marco

hallo dick (en andere antwoorders )


ik heb zitten lezen over het ketting onderhouden. het volgende wil ik er aan toevoegen. via intenet heb ik een artikel gehaald: hoe hou ik mijn ketting vet en toch schoon?, van een bekende fietsenbouwer.
http:/www. vanherwerden.nl - en dan even de site doorklikken.
er staat o.a. in: gebruik geen WD40 e.d.
er wordt ook aangeraden o.a.: Pedro`s te gebruiken. dit gebruik ik zelf ook en het bevalt prima. 's avonds erop, het vuil lost op en dit kun je na korte tijd afvegen (niet erin wrijven). dan opnieuw olie erop en na een paar uur of de volgende fiets-dag het overtollige vet m.n. van de zijkanten afvegen en klaar. de dunne olie naar ik meen op parafine basis trekt in de ketting (of andere te smeren onderdelen) de parafine verdampt en de olie dikt in tot vet. klein busje dus makkelijk mee te nemen.