Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Lichte fiets - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Lichte fiets

Ik heb genoeg op de Wadden gefietst om te weten wat je daar ongeveer tegenkomt: wind en veel onverharde paadjes. Volgens mij is de leukste fiets dan een veldrijfiets. Die zijn licht (onder de 10 kg is goed mogelijk) en door het racestuur snel tegen de wind in, en met de 35/38 mm bandjes die er meestal wel op passen (let daar wel op) heb je genoeg grip en comfort. De enige beperking is dat ze vaak geen oogjes hebben voor spatborden of zelfs maar bidons. Daar is meestal wel een mauw aan te passen natuurlijk al moet je bij de aanschaf wel opletten.
Ik heb er zelf ook een, en we hebben er laatst tweedehands ook een voor mijn dochter gekocht (dat hoeft niet veel te kosten). Ze wilde een racefiets, maar met die bredere bandjes die ze nu heeft kan ze ook een bospaadje nemen, en dat vindt ze erg leuk. Voor fietsvakanties is zo'n veldrijfiets maar beperkt inzetbaar, behalve als je in hotels etc logeert. Wil je eventueel wel (licht) kamperen, dan moet je een net iets zwaardere fiets hebben, zoals een Surly Cross Check. Als je ook in het donker wilt fietsen is bij jullie een naafdynamo met een heel goede koplamp fijn.
Natuurlijk kun je ook nog een maat breder gaan met de banden, en dan heet het ineens gravelbike.
Wim schreef:
do 14 jan, 2021 10:39
Ik heb genoeg op de Wadden gefietst om te weten wat je daar ongeveer tegenkomt: wind en veel onverharde paadjes.
Naast racefietsen en trekkingfietsen heb je ook trekkingfietsen die een racefiets proberen te zijn (o.m. Santos heeft zoiets) en racefietsen die een MTB jaren 1990 proberen te zijn. Ik meen dat deze laatste categorie door de Kenners ook wel eens "gravelbike" genoemd wordt.

Gezien de wind en de onverharde paden, en gezien de wens van de TS om lekker sportief te rijden, zou ik dan voor deze zgn. gravelbike gaan.
derdekeer schreef:
do 14 jan, 2021 11:21
Wim schreef:
do 14 jan, 2021 10:39
Ik heb genoeg op de Wadden gefietst om te weten wat je daar ongeveer tegenkomt: wind en veel onverharde paadjes.
Naast racefietsen en trekkingfietsen heb je ook trekkingfietsen die een racefiets proberen te zijn (o.m. Santos heeft zoiets) en racefietsen die een MTB jaren 1990 proberen te zijn. Ik meen dat deze laatste categorie door de Kenners ook wel eens "gravelbike" genoemd wordt.
Ach, ik heb meerdere malen opmerkingen gekregen dat mijn fiets(en) niet tot de voor de klager ideale soortnaam behoorde. Soms bleek mijn fiets dan achteraf tot iets behoord te hebben dat zo hip was dat niemand dat nog wist, inclusief ikzelf. Het zal me wat.
Sportief fietsen op Terschelling blijft relatief. Het maximale rondje wat je kunt rijden is 40 km lang. De "onverharde" stukken op deze route zijn met "normale" banden prima te doen. Erg hard fietsen kun je er toch niet, daarvoor is het grote delen van het jaar te druk op het fietspad. Als je echt onverhard wil fietsen, moet je echt naar een brede-banden- fiets (>60mm), want veel zg klapzand. In het voorjaar nog een keer een fatbike gehuurd en hiermee naar de oostpunt gefietst, dat was erg leuk.
Koga Beachracer misschien? Kan je nog een keer leuke stukken over het strand rijden. Ik zie ze vrij veel langskomen op Marktplaats als je ongeveer de helft wilt betalen.

Anders kan je eens kijken naar zoiets als een Schindelhauer met schijfremmen als je 8/11-speed Shimano, 14 speed Rohloff of 8-18 speed Pinion wil met snaar aandrijving.
Ja zoiets, maar voor mij toch liever met een recht stuur. Mijn ervaring is dat je niet te zwaar op je stuur moet leunen om je voorwiel in los zand het juiste spoor te laten zoeken.
Mooi dat de Azor goed bevallen is voor wat betreft de zit. Zwaarder zijn ze inderdaad wel maar je kunt ze ook een stuk lichter maken. Ik weet niet welke je nu hebt. Hoeveel versnelllingen etc. Een lichter alternatief fietsje met een redelijke zit, is de oudere canondale street. Deze heeft ook een wat meer azor achtige zit en kun je voor een euro of 200 kopen.

Overigens heb ik zelf het afgelopen jaar nog een gazelle ultimate erbij gekocht. Fietst wel lichter maar zit veel slechter. Mijn zoon gebruikt hem nu en ik fiets lekker door op de azor opa met 47 mm en 3 versnellingen met terugtrap. Niet met die rollerbrakes en 7 of 8 versnellingen dat wordt veel te zwaar. Vorige week nog een tochtje van 80 km gemaakt. Geen santos gezien maar is lock down.
Ik weet niet wat voor spatborden je Stevens had, maar ik heb jarenlang met korte spatborden gereden en dat vrat onderdelen. Sinds ik ben overgeschakeld op lange spatborden, zodat de grote troep van het voorwiel niet meer rechtstreeks in de aandrijflijn wordt gekatapulteerd is het onderhoudsinterval meer dan verdubbeld. (Die aanpassing gemaakt nadat ik in Budapest met pekel en sneeuw, alle fietskoeriers zag rijden met flappen die tot tegen het asfalt slepen en de logica daarvan inzag).

Twee fietsen kan natuurlijk, maar het is soms ook gewoon handig om een dagelijkse fiets te hebben die alles kan meenemen, maar ook snel en leuk fietst.