door
dvdh80 » di 12 jan, 2021 19:06
Huib2 schreef: ↑di 12 jan, 2021 18:09
DucoJurgen schreef: ↑di 12 jan, 2021 17:30
ohja heerlijk dit!
Ja, DucoJurgen, dat is een persoonlijke mening, en geen algemeen oordeel over mensen die een andere keuze maken. Ik reageer overigens ook niet zozeer op jouw Bullit, (want dat is idd een efficiënte setup, zeker als je ook nog een hond meeneemt), maar op de later geposte foto’s van grote, zware en volgetaste bakfietsen. Dat lijkt me heel onprettig fietsen.
Van de veel langere wielbasis van veel bakfietsen, en het verminderde gewicht op het voorwiel wordt ik ook niet enthousiast. Je bent minder wendbaar en maakt sneller een schuiver.
En verder beschouw ik fietsen niet als een vervanging van de auto, maar als een doel op zich. Maar toegegeven, een elektrische bakfiets is een stuk milieuvriendelijker dan een auto. En als je kleine kinderen wilt meenemen is het een optie. Maar echt lekker fietsen doe je dan niet.
De mijne is niet-elektrisch en uit staal, hij weegt 45 kg.
Op die ene foto zit er 50 kg bagage en een kind van 25 kg in. Eens je op snelheid bent voel je weinig verschil op een vlakke weg. Bergop val je wel snel stil, maar je moet er een gepaste route voor uitstippelen. Een brug opfietsen is dan wel extra krachttraining
Op het voorwiel zit er trouwens wel veel gewicht. De bak zit dichter bij het voorwiel dan bij het achterwiel. In de achterste tassen zitten vooral lichte spullen zoals slaapzakken. Met een kind, een zware vijfpersoonstent, opvouwbaar tafeltje en stoeltjes, kledij voor een week, eten en gasfornuisje,... is het enige alternatief een auto, maar dat vind ik helemaal niet zo leuk en uitdagend (en we hebben geen auto
)
Ik vind een trailer minder handig, een zware trailer gaat bij het remmen al gauw een eigen leven leiden. Die bakfiets is ook handig om vanop de camping uitstapjes te doen met vrouw en kind in de bakfiets
(mijn vrouw is wel slechts 1m47 en 50 kg)
Volgens de Duitse mobiliteitsfederatie is een bakfiets ook de veiligste manier om kinderen per fiets te vervoeren.