Additionally, paste this code immediately after the opening tag: grote prijsverschillen R-naaf - Forum Wereldfietser

grote prijsverschillen R-naaf

IK ben aan het kijken voor een nieuwe fiets en wil er nu een met een R-naaf. Na het bestuderen van de bekende fietsenzaken kom ik uit op de volgende prijzen, waarbij ik wel een beetje schrok van de enorme verschillen.

Het gaat om een 26 inch fiets, frame van staal, magura HS 33 remmen, Kris King balhoofd, Tubus v+a dragers, kettingkast.

Santos 3124 euro
Snel 2730 euro
Avaghon 2361 euro

IK vraag mij af waar die grote prijsverschillen in zitten. IK denk dat dit alleen in het frame kan, of de ene zaak wil meer op hun spukken verdienen dan anderen.

mario

Is de rest van de afmontage wel gelijk?

Spatborden, verlichting, pedalen & trapstel, voornaaf, wielen & spaken, banden, dragers?

Als die gelijk is dan is het verschil groot.

Verlichting neem ik nooit op een fiets. Dragers stond erbij en in de wielen zit natuurlijk wel wat verschil.

Snel exal sp21
Avaghon sputnik velgen
Santos Exal sp19

Die grote verschillen kunnen nooit in die 32 spaken liggen.

Ik denk dat het te maken heeft met het frame.

Vittorio zal nog wel duurder zijn, want die maken zelf velgen met 48 spaken in de R-naaf. Alleen het achterwiel kost al 1250 euro, en dan de rest nog.

Hallo Mario

Het zit niet alleen in het frame, want als je bv een Avaghon series en een Santos travelmaster Alu eerst vergelijkt met deore xt en hs33 remmen kosten ze ongeveer hetzelfde. Zodra je voor rohloff kiest ontstaat er ineens een behoorlijk prijsverschil voor verder dezelfde fiets.

Ik kan het verschil dat ontstaat niet verklaren misschien dat het ene merk meer voor rohloff vraagt dan het andere. Rohloff is erg "hot" op het moment en volgens mij is de prijsstelling van een aantal fabrikanten voor roholff ook erg hot.

IK denk dat het een combinatie is van heel veel verschillende factoren.

Ik miet wel eerlijk zeggen dat ik wel vaak op het net over de avaghon leest dat de dragers nokken afbreken en bij Peter Mak die een al 4 jaar durende wereld reis aan het makenis, zijn achter vork afbrak, toen hij een berg op fietste.

Hoe zou het met hem zijn afgelopen als hij die berg af fiestste :roll:

Mario

Kwalitatief kan ik verschil tussen de frames niet beoordelen, maar ik blijf het prijsverschil dat ineens ontstaat en vrij objectief vast te stellen is opmerkelijk vinden.

Ik hoop niet dat je gelijk hebt met die nokken van de avaghon, want ik heb er pas een gekocht. Op mij maakt de fiets een erg solide indruk... maar alles kan kapot.

Ik heb het er wel eens met Philip (van Recycle) over gehad. Avaghon is soms goedkoper omdat zij hun fietsen zelf bouwen en daarom met een kleinere marge kunnen leven. Het is hetzelfde als dat Innobike bijvoorbeeld zelf zijn fietsen gaat verkopen, dan kunnen ze hem ook tegen een scherpere prijs aanbieden. Nu zit er een fietsenhandel tussen en die wil ook iets er aan verdienen. :lol:

Vergelijk ook maar eens het Engelse Thorn en het Duitse VSF Fahradmanufaktur, die zijn ook scherp geprijsd. Van VSF is dat te verklaren door het beknibbelen op sommige onderdelen en door zeer scherpe prijsafspraken met hun Duitse leveranciers (Rohloff, SON en Magura). Van Thorn volgens mij om dezelfde reden als Avaghon.

Hoi Mario,

Afgelopen augustus heb ik me ook in deze drie merken verdiept. Min of meer dezelfde configuratie (staal, 26 inch, magura, rohloff, tubus v&a), maar dan niet met zo'n balhoofd, zonder kettingkast en evenmin verlichting. De prijsverschillen waren toen lang niet zo groot, hoor.

De Avaghon was zo'n 200 euri goedkoper dan de andere twee op dat moment, en ga me nu niet vertellen dat dat een kwalitatief slechte fiets is. Dat van die nokken is een gek verhaal, lijkt me eerder een vervelend toeval.

Ik geloof meer in het argument dat fabrikanten elk op hun eigen wijze winst maken op de Rohloff, en dat is hun goed recht. En het is jouw goed recht om af te wegen of je zo'n hippe Santos of ultiem perfecte ID wilt, of toch maar een saaie Snel of nog suffere Avaghon...

Ik ben het wel eens met Eric. Hij zal je meer keuze bieden, terwijl een zelfbouwer je eerder 'zijn' merk zal willen aanpraten. Aan keuze en een goed advies hangt nu eenmaal een prijskaartje, maar dat is niet erg.

www.gudereit.nl

Rohloff fiets voor € 1899,-

Nu hebben we het over normale prijzen!

hmm, zitten wel een paar haken en ogen aan....

bv de Rnaaf werkt met een kettingspanner, en niet met een excentrisch BB....
een t400 doet voor hetzelfde geld wel een excentrisch BB....

om zo maar even wat te noemen.

Bas

We hebben het over een verschil van tussen € 500 (Avaghon) en € 1200 (Santos)!

Kom maar op met de ketting spanner hoor!

Ergens klopt er iets niet - dat is duidelijk!
Worden we in Nederland belazerd?

Hi,

wat ik bedoel is zoek eens de volledige speclist op, zet deze naast elkander met de prijzen per onderdeel er naast, dan zal je zien dat het grootste deel van het prijsverschil zal zitten in de onderdelen los en het frame en natuurlijk betaal je ook voor de naam. maar waarom kan VSF wel een excentrisch bracket ed monteren voor die prijs en Gudereit nyet?

De prijs is immers een optelsom van de delen, als je alle onderdelen werkelijk gelijk hebt zal er een klein prijsverschil zijn en die zit dan denk ik in de naam.

Hiermee zeg ik niet dat de "goekopere" fietsen "slechter" zijn dan de duurdere.

"Tis maar net wat de gek ervoor geeft"

Bas

Volgens mij heeft de VSF T400 Rohloff geen excentrische trapas.

By the way, is een excentrische as dan zoveel ingewikkelder om in een frame-constructie aan te brengen? Je zou zeggen: Ja, blijkbaar. Maar een a-techneut als ik ziet het gewoon als een stuk buis wat iets anders word vast gelasd... :roll: :roll:

Groeten, Marco

Cycle Maniac schreef:Volgens mij heeft de VSF T400 Rohloff geen excentrische trapas.
Dat klopt. Tgenwoordig zonder kettingspanner, ik fiets nog met. Prima ding en geen problemen bij kettingslijtage en in-en uitbouw. Nadeel: extra verslijtbare onderdelen.

Off topic: Wat is het voordeel van een exentrische as en hoe werkt dat?

Fiets de wereld (exentriek, niet exentrisch),
Whisky

In ieder geval, dat het makkelijker word om de band te verwisselen.

Maar in het Rohloff-testrapport-draadje schreef Mario:
De importeur zei: je moet nooit een eccentriche as nemen, want daar komt water in en dan gaat roesten.
Als iemand nog met voor-/nadelen kan aanvullen, houd ik me aanbevolen.

Groeten, Marco

Hi,

Santos levert de Rohloff fietsen niet meer zonder,

een Excentrische BB werkt eigenlijk vrij simpel, door de as in een excenter te stoppen kun je gemakkelijk de ketting spannen door de as naar voren te bewegen, erg fijn dus voor slijtage van je ketting of voor die enkele keer dat je een lekke tuub rijd.

het nadeel van horizontale paden (naar voren) is dat als je snelspanner losschiet alles los hangt... met excenter heb je gewoon verticale paden.

Bas

B@se schreef:hmm, zitten wel een paar haken en ogen aan....

bv de Rnaaf werkt met een kettingspanner, en niet met een excentrisch BB....
een t400 doet voor hetzelfde geld wel een excentrisch BB....

om zo maar even wat te noemen.

Bas
Wat is er mis met een kettingspanner?
En een t400 heeft geen excentrische trapas, mocht je willen voor dat geld. Alhoewel.. ik vind het nog maar de vraag of zo'n excentrische dingens nou wel zo geweldig is.

Cycle Maniac schreef:In ieder geval, dat het makkelijker word om de band te verwisselen.

Maar in het Rohloff-testrapport-draadje schreef Mario:
De importeur zei: je moet nooit een eccentriche as nemen, want daar komt water in en dan gaat roesten.
Als iemand nog met voor-/nadelen kan aanvullen, houd ik me aanbevolen.
Braketbuis is open van onder, de excentrische as daarin wordt afgeklemd door de braketbuis af te klemmen met twee imbus bouten zelfde wijze waarop je ook je zadelpen afklemt. Maar je hebt geen gesloten frame meer daaronder en ik weet niet wat het doet met de stijfheid van je frame. ik geloof dat het vast zit op twee M5 of M6 imbus bouten.

Wat is er mis met een kettingspanner?

Meer slijtage, meer wrijving, meer olieverbruik, meer aantrekkingskracht voor vuil, meer kans op storingen, enz
Dat verschil is goed voelbaar.

Voordeel: je hoeft de ketting niet op te spannen.

Als je een fiets met een exentrische as hebt en je wilt absoluut een kettingspanner hebben (om wat voor reden dan ook) dan kan je die er zonder problemen opzetten (wel even de ketting langer maken). Ik heb er hier nog een liggen.

mario schreef: De importeur zei: je moet nooit een eccentriche as nemen, want daar komt water in en dan gaat roesten.
Tsja...is dit serieus? Al zou dat zo zijn wat dan nog. Vast zitten gaat het echt niet. Het is geen schroefverbinding.

Voor de rest zie de tekst van het testverslag....