Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Zijn ligfietsen op hun retour? - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Zijn ligfietsen op hun retour?

Even een vraag uit nieuwsgierigheid: hoe goed kan je op een ligfiets op slechte onverharde wegen rijden?

Ik vraag dit omdat onze mooiste fietsvakanties (IJsland, Noord-India, Peru, Noord-Spanje) toch regelmatig over (bar)slechte onverharde wegen gingen. Zou dit met ligfietsen een stuk fijner zijn gegaan?

/edit: laatste sarcastische zin verwijderd
willem.m schreef:
do 07 jan, 2021 09:18
Even een vraag uit nieuwsgierigheid: hoe goed kan je op een ligfiets op slechte onverharde wegen rijden?

Ik vraag dit omdat onze mooiste fietsvakanties (IJsland, Noord-India, Peru, Noord-Spanje) toch regelmatig over (bar)slechte onverharde wegen gingen. Zou dit met ligfietsen een stuk fijner zijn gegaan? Ik lees immers lovende woorden over het comfort van en het uitzicht vanaf een ligfiets, en krijg welhaast spijt dat we de optie ligfietsen destijds over het hoofd hebben gezien.
Prima hoor. In Albanië heeft mijn broer met zijn Cannondale meer (bergaf) moeten lopen dan ik op mijn volgeveerde Wizard.
Bergop was ik wat meer in het nadeel als het te steil werd, het is geen mountainbike. Maar als je je beperkt tot asfalt en goede gravelpaden is het goed te doen. Je hebt zeker wat gemist in je fietscarriere, maar het kan altijd nog. Heb nog nooit zoveel ligfietsers gezien tijdens deze coronatijden. :wink:
De tovenaar schreef:
do 07 jan, 2021 09:39
willem.m schreef:
do 07 jan, 2021 09:18
Even een vraag uit nieuwsgierigheid: hoe goed kan je op een ligfiets op slechte onverharde wegen rijden?

Ik vraag dit omdat onze mooiste fietsvakanties (IJsland, Noord-India, Peru, Noord-Spanje) toch regelmatig over (bar)slechte onverharde wegen gingen. Zou dit met ligfietsen een stuk fijner zijn gegaan? ...
Prima hoor. In Albanië heeft mijn broer met zijn Cannondale meer (bergaf) moeten lopen dan ik op mijn volgeveerde Wizard.
Bergop was ik wat meer in het nadeel als het te steil werd, het is geen mountainbike. Maar als je je beperkt tot asfalt en goede gravelpaden is het goed te doen. Je hebt zeker wat gemist in je fietscarriere, maar het kan altijd nog. Heb nog nooit zoveel ligfietsers gezien tijdens deze coronatijden. :wink:
Dank voor deze inhoudelijke reactie Tovenaar. Bij de betere gravelpaden kan ik me inderdaad voorstellen dat je met een ligfiets uit de voeten kunt. Wat ik me echter afvraag is of dat ook nog gaat op van die steile, bonkige jeep tracks waar je met een gewone fiets al nauwelijks overeind kunt blijven omdat je met 5 km/u aan het slalommen bent om nog iets van een spoor te vinden. Daarvan hebben we er toch aardig wat gedaan, en zijn daardoor op mooie plekken beland. Gaat dat ook met ligfietsen, of is een gewone fiets (of mtb) dan de betere keuze?
Bert van Sprang schreef:
wo 06 jan, 2021 23:26
fantastische uitzicht
Moet je niet in Engeland gaan fietsen of ergens anders met hoge heggen en muurtjes langs de weg.
Mijn ervaring is dat je daar met een bukfiets ook zelden overheen kunt kijken...
willem.m schreef:
do 07 jan, 2021 09:49
Dank voor deze inhoudelijke reactie Tovenaar. Bij de betere gravelpaden kan ik me inderdaad voorstellen dat je met een ligfiets uit de voeten kunt. Wat ik me echter afvraag is of dat ook nog gaat op van die steile, bonkige jeep tracks waar je met een gewone fiets al nauwelijks overeind kunt blijven omdat je met 5 km/u aan het slalommen bent om nog iets van een spoor te vinden. Daarvan hebben we er toch aardig wat gedaan, en zijn daardoor op mooie plekken beland. Gaat dat ook met ligfietsen, of is een gewone fiets (of mtb) dan de betere keuze?
Uit eigen ervaring heb ik gemerkt dat het met een touring fiets wel iets uitmaakt maar erg veel niet. Bergop zal je op een ligfiets iets eerder af moeten stappen, bergaf juist niet. Maar bij beide zal ik in dergelijke gevallen gauw moeten lopen. Het voortduwen van een bepakte ligfiets is wel een dingetje. Ik heb eentje met bovenstuur dus dat scheelt wel. Met mtb's heb ik geen ervaring. Grootste nadeel van de ligfiets is dat je teveel aandacht trekt. Met name van honden en van vervelende gasten die even een proefritje willen maken. Autoverkeer rijdt meestal met een wijdere boog om je heen.
Dankzij Jarno is de fietsvakantiewiki weer in de lucht: https://fietsvakantiewiki.localhost.one ... e=Ligfiets. Daar staat onder meer:
Mountainbiken is nauwelijks te doen al gaat het volgens anderen prima.
:roll:

Mijn eigen ervaring: gravel is geen enkel probleem, mul zand en modder zijn met enige oefening aardig te doen, dikke keienpaden zijn - zeker bergaf - geen pretje, omdat je geen zicht hebt vlak voor je voorwiel.
Hier in Zuid-Limburg komen elk weekend en de hele zomer duizenden fietsers uit het hele land om te fietsen, wielrennen en mountainbiken. Ik houdt sinds jaar en dag bij hoeveel ligfietsen ik op onverharde wegen zie. Het grand total daarvan is nog steeds nul.
Leon schreef:
do 07 jan, 2021 11:08
Hier in Zuid-Limburg komen elk weekend en de hele zomer duizenden fietsers uit het hele land om te fietsen, wielrennen en mountainbiken. Ik houdt sinds jaar en dag bij hoeveel ligfietsen ik op onverharde wegen zie. Het grand total daarvan is nog steeds nul.
Dat is natuurlijk ook voor jou maar een momentopname, het kan dat er vijf minuten na jou 10 langs zijn gereden. Ik moet wel zeggen dat mul of los zand ook op een ligfiets niet mijn ondergronden zijn. Daarentegen rijd Walter gewoon met slicks door heel Europa over alles wat los en vast zit en rijdt daarbij ook bijna nooit lek. Het is denk ik ook een kwestie van vaak gewoon doen en ontspannen blijven.
_Peter_ schreef:
do 07 jan, 2021 16:43
Leon schreef:
do 07 jan, 2021 11:08
Hier in Zuid-Limburg komen elk weekend en de hele zomer duizenden fietsers uit het hele land om te fietsen, wielrennen en mountainbiken. Ik houdt sinds jaar en dag bij hoeveel ligfietsen ik op onverharde wegen zie. Het grand total daarvan is nog steeds nul.
Dat is natuurlijk ook voor jou maar een momentopname, het kan dat er vijf minuten na jou 10 langs zijn gereden.
Ja tuurlijk, dat zou je kunnen zeggen als ik één fietstocht had gedaan. Daarom heb ik die fietstocht meerdere duizenden keren gemaakt.... Vind je n > 2000 goed genoeg?
Als ik naar m'n werk fiets met een gangetje van zo'n 25-30km/uur (zonder ondersteuning) dan word ik 's ochtends regelmatig ingehaald door een ligfietser in zo'n banaan. Even verderop als we een flinke brug over moeten fietsen, hangt de beste man altijd met z'n armen uit de banaan en zie ik 'm zwoegen omhoog. Ik haal 'm op m'n gemakje weer in. ;)
Aan de andere kant splitsen onze wegen, maar hij zal me op het vlakke vast weer inhalen.
Leon schreef:
do 07 jan, 2021 11:08
Hier in Zuid-Limburg komen elk weekend en de hele zomer duizenden fietsers uit het hele land om te fietsen, wielrennen en mountainbiken.
...
De kans bestaat dat men komend weekend massaal naar Zuid-Limburg trekt om in de besneeuwde heuvels te gaan wandelen.

Zuid-Limburg bedekt onder een laag sneeuw - https://nos.nl/l/2363510

N.B.
Dit is geen oproep om dat daadwerkelijk te gaan doen 🤭
willem.m schreef:
vr 08 jan, 2021 13:13

Zuid-Limburg bedekt onder een laag sneeuw - https://nos.nl/l/2363510
Offtopic, maar in dat bericht van NOS lees ik dat Nederland beschikt over een "bergdorpje", namelijk Vijlen.
Dat wist ik niet.
willem.m schreef:
vr 08 jan, 2021 13:13
De kans bestaat dat men komend weekend massaal naar Zuid-Limburg trekt om in de besneeuwde heuvels te gaan wandelen.
Ik, wonend op een iets lagere plek, heb vanochtend 8 mm regen afgetapt, dus samen met de natte boel van afgelopen week wordt zo'n sneeuwwandeling vooral ook een modderfestijn want van een bevroren grond zal weinig te merken zijn.
modderfestijn
Even doorrijden naar de Ardennen dan, daar is het al een week onder nul :D .
Ik vrees inderdaad dat de opkomst van fietsen met elektrische ondersteuning en nu ook de Speedpedelec een dooddoener is voor voor de open ligfiets.

In België worden er sowieso ook steeds meer fietsen geleasd via het werk. Zelf met een leasingsysteem met redelijk veel keuze (zoals dat van mijn werk) is het toch niet mogelijk om iets te leasen van een klein merk of iets heel afwijkend te leasen. Ligfietsleasing is dus geen optie.
willem.m schreef:
wo 06 jan, 2021 14:17
Een verschil lijkt me in elk geval de op andere verkeersdeelnemers inkomende fietssnelheid: die van ligfietsers ligt over het algemeen een stuk hoger dan van kinderen van 9 op een gewone fiets (zonder trapondersteuning). Mijn mening is dan ook dat iemand op een lage ligfiets met een vlaggetje zou moeten rijden om tijdig opgemerkt te kunnen worden.
Ik heb jarenlang het grootste deel van mijn fietsverplaatsingen gedaan met een Nazca Fiero. Moet rekening houden met het feit dat men in iets meer omstandigheden slecht gezien kan worden en in iets meer omstandigheden zelf niet goed kan zien.

Maar een vlaggetje biedt mijn inziens schijnveiligheid. Men kan er nog steeds niet vanuit gaan dat men gezien wordt (als men niet de fiets zelf kan zien) en zo'n vlaggetje wordt eerder geassocieerd met traag fietsverkeer.
blokdoorn schreef:
do 07 jan, 2021 09:11
Ben er van overtuigd dat dit je op een nazca nooit overkomen was. Naar onze ervaringen zijn deze bijzonder degelijk en zeer comfortabel.
Het kader van mijn eerste Nazca Fiero is ooit eens spontaan gebroken. Dat is netjes opgelost en ik neem Nazca niets kwalijk. Ik had ook het geluk dat dat net gebeurde toen ik stil stond voor een verkeerslicht en dat vlak bij mijn huis. Anders was het misschien een ander verhaal geweest.

Maar een gewone fiets haalt een deel van de sterkte uit de driehoekconstructies. Deze ontbreken op een ligfiets wat het construeren van een stevige fiets met een aanvaardbaar gewicht toch een grotere uitdaging maakt.

Renaat
Bij Challenge (Elan) hebben ze daar nu een oplossing voor CARBON, op dit moment geloof ik nog in de test-fase en niet te koop en ook maar in 1 model dat van de Chamsin, een beetje een alles-kunner (ook in ALU), in hetzelfde frame kunnen zowel 622 als 559 wielen gestoken worden met als kanttekening dat je dan wel racebandjes monteert (in 622).
Ik vind het een goede ontwikkeling niet alleen maar halleluja verhalen te horen over ligfietsen. Dat was 10-20 jaar geleden wel anders.
Nee hoor.
_Peter_ schreef:
vr 08 jan, 2021 16:38
Bij Challenge (Elan) hebben ze daar nu een oplossing voor CARBON, op dit moment geloof ik nog in de test-fase en niet te koop en ook maar in 1 model dat van de Chamsin, een beetje een alles-kunner (ook in ALU), in hetzelfde frame kunnen zowel 622 als 559 wielen gestoken worden met als kanttekening dat je dan wel racebandjes monteert (in 622).
Deze ontwikkelingen zijn echter niet zichtbaar, noch op de site van Challenge noch op de site van Elan. Daar lijkt de tijd stil te hebben gestaan sinds 2012 als je kijkt naar prijslijsten e.d. Dat patroon is in een groot deel van de commerciële ligfietsmarkt te zien. Als je de lijst van bedrijven op ligfiets.net afloopt dan spat de actualiteit op de websites er niet bepaald van af.
harriewbd schreef:
za 09 jan, 2021 10:33
Als je de lijst van bedrijven op ligfiets.net afloopt dan spat de actualiteit op de websites er niet bepaald van af.
Op zoek naar iemand die een nieuwe website biedt in ruil voor een ligfiets? ;)

Best leuk rijden zo'n ligfiets trouwens, maar gezien mijn route voorkeuren niet mijn ding (-: