Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Zijn ligfietsen op hun retour? - Forum Wereldfietser

Zijn ligfietsen op hun retour?

Lange tijd ben ik een enthousiast ligfietser geweest met mijn Optima Condor. Wat mij betreft een van de beste reisligfietsen. Omdat deze fiets eigenlijk iets te hoog voor mij was (2 x 26 inch met onderstuur) heb ik daar afscheid van moeten nemen. Na een aantal jaren weer met een gewone fiets gereden te hebben, ben ik toch weer op zoek naar een andere ligfiets. Het was mij sowieso al opgevallen dat ligfietsen steeds meer uit het straatbeeld verdwijnen, maar ook zie ik dat enkele ligfietsbouwers gestopt zijn, zoals Optima (althans voor ligfietsen) en Nazca (voor solofietsen). Voorts merk ik dat bij andere bouwers en dealers de websites minder actueel zijn. Ongetwijfeld zijn er nog veel enthousiaste ligfietsers (zie ligfiets.net), maar ik heb de indruk dat er weinig nieuwe aanwas is.

Ik ben benieuwd naar reacties op de hierboven geschetste ontwikkeling.

Ik twijfel nu over de aanschaf van een ligfiets omdat onderdelen op termijn mogelijk niet meer leverbaar zijn.
Ik denk dat je gelijk hebt. De huidige ligfietsers gaan wel door, maar met de e-bike en speedpedelec als alternatieven voor snel(ler) fietsen zullen weinig nieuwe mensen het ligfietsen oppakken.
Mij is ook al opgevallen dat de online ligfietscommunity niet zo actief meer is en dat de onderdelenwinkels veel lege links hebben in hun websites. Ik heb daarom daarnet maar wat geleidewieltjesonderdelen besteld.
De markt voor open ligfietsen is inderdaad ingezakt. Mensen die een ligfiets zouden overwegen vanwege de hogere kruissnelheid, bijvoorbeeld om te forensen, kiezen nu massaal voor e-bikes. Alleen in de markt voor dichte ligfietsen (velomobielen) zit nog ontwikkeling.

Zelf ben ik tien jaar geleden van een Condor overgestapt op een Gaucho. Die bevalt nog steeds uitstekend als reisfiets. Voor een gebrek aan onderdelen ben ik niet bang. Veel is gewoon standaard fietsspul, specifieke onderdelen blijven vast nog wel leverbaar, en anders kan het wel nagemaakt worden (al dan niet via de 3D-printer).

Nazca heeft overigens nog wat demo-modellen te koop: https://www.nazca-shop.nl/nl/ligfietsen/demo-modellen/
Hier erg blij met zowel een Nazca Gaucho als een Challenge Furai (24 inch). De eerste voor het rustiger comfortabelere werk en de stad. De furai voor langere tochten in hoger tempo, zeker bij tegenwind door de polder rijdt deze fiets erg fijn. Echtgenote rijdt sinds een jaar heel enthousiast ligfiets op een Nazca Paseo. Mijn zoon pakt af en toe de ligfiets voor grotere stukken.

Kortom: in dit huishouden zijn ze niet op hun retour. Qua onderdelen: eigenlijk hoofdzakelijk gewone fietsonderdelen, alleen de kettingrol en kettingbuis zijn specifieke onderdelen die na een (flink) aantal km's vervangen moeten worden.
Helaas waar, al lijkt de markt voor velomobielen met een groter wordend aantal modellen nog wel in de lift te zitten. Voor wat open liggers betreft heeft Elan lijkt het de meeste keus op dit moment al worden de websites van zowel Elan, RaptoBike als Challenge niet of nauwelijks bijgewerkt.
Gelukkig zitten de onderdelen die veel en vaak slijten ook op "normale" fietsen.
En daarnaast zie ik door het thuiswerken toch al veel minder fietsen (lig of anderszins).
blokdoorn schreef:
di 05 jan, 2021 16:21
Hier erg blij met zowel een Nazca Gaucho als een Challenge Furai (24 inch). De eerste voor het rustiger comfortabelere werk en de stad. De furai voor langere tochten in hoger tempo, zeker bij tegenwind door de polder rijdt deze fiets erg fijn. Echtgenote rijdt sinds een jaar heel enthousiast ligfiets op een Nazca Paseo. Mijn zoon pakt af en toe de ligfiets voor grotere stukken.

Kortom: in dit huishouden zijn ze niet op hun retour. Qua onderdelen: eigenlijk hoofdzakelijk gewone fietsonderdelen, alleen de kettingrol en kettingbuis zijn specifieke onderdelen die na een (flink) aantal km's vervangen moeten worden.
In dit huishouden zijn er ook drie, binnenkort waarschijnlijk vier. Ik gebruik mijn zitfiets bijna nooit meer, die staat weg te roesten in de schuur. Nadeel van een electrische fiets is, dat je elke 50 km of zo moet opladen. Met een ligfiets rijd je zo 100 km weg zonder je zorgen te hoeven maken over opladen.

Onderdelen zijn geen probleem, zoals hierboven ook al gezegd. Op mijn Furai zitten onderdelen die gemakkelijk te vervangen zijn, want die zijn standaard.

Wat ik wel zie, is dat de handel in tweedehands ligfietsen floreert. Er zijn zeker mensen die voor het eerst op de ligfiets stappen, maar die kopen dan eerst een tweedehands fiets. Als ze dan eenmaal verslaafd zijn, komt een tijdje later wellicht pas een nieuwe fiets in de overweging. Het probleem met ligfietsen is, dat er geen grote partijen zijn die actief reclame maken voor ligfietsen. Zo komt het bij de meeste mensen nooit in hun hoofd op om een ligfiets te proberen.
Ligsporter schreef:
wo 06 jan, 2021 10:01
...
Het probleem met ligfietsen is, dat er geen grote partijen zijn die actief reclame maken voor ligfietsen. Zo komt het bij de meeste mensen nooit in hun hoofd op om een ligfiets te proberen.
Overige verkeersdeelnemers zien ligfietsers die zonder vlaggetje rijden letterlijk over het hoofd. :roll:
willem.m schreef:
wo 06 jan, 2021 11:18
Overige verkeersdeelnemers zien ligfietsers die zonder vlaggetje rijden letterlijk over het hoofd. :roll:
Heb je het dan over deze (zithoogte 24cm)?
m5-lowracera.jpeg
m5-lowracera.jpeg (14.93 KiB) 6849 keer bekeken
Of deze (zithoogte 65cm)?
az-maxa.jpeg
az-maxa.jpeg (18.48 KiB) 6849 keer bekeken
eindgebruiker schreef:
wo 06 jan, 2021 11:49
willem.m schreef:
wo 06 jan, 2021 11:18
Overige verkeersdeelnemers zien ligfietsers die zonder vlaggetje rijden letterlijk over het hoofd. :roll:
Heb je het dan over deze (zithoogte 24cm)?
m5-lowracera.jpeg

Of deze (zithoogte 65cm)?
az-maxa.jpeg
Ik denk de eerste. Maar zeker weten doe ik het niet, want ik weet niet wat ik niet zie.
Met een ligfiets die precies tussen deze voorbeelden in zit heb ik er toch wel last van. Vooral heggetjes dwingen me tot vrijwel volledig stoppen op plaatsen waar ik anders vrolijk met 25 km/u doorkachel.
willem.m schreef:
wo 06 jan, 2021 11:18
Overige verkeersdeelnemers zien ligfietsers die zonder vlaggetje rijden letterlijk over het hoofd. :roll:
Op mijn ligfiets zit ik net zo hoog als mijn dochter van 9 op haar fiets. Zien automobilisten kinderen op de fiets dan ook over het hoofd?
Ligsporter schreef:
wo 06 jan, 2021 13:39
willem.m schreef:
wo 06 jan, 2021 11:18
Overige verkeersdeelnemers zien ligfietsers die zonder vlaggetje rijden letterlijk over het hoofd. :roll:
Op mijn ligfiets zit ik net zo hoog als mijn dochter van 9 op haar fiets. Zien automobilisten kinderen op de fiets dan ook over het hoofd?
Dat weet ik niet, want dat zou ik dan moeten onderzoeken, en daarvoor heb ik geen tijd. Een verschil lijkt me in elk geval de op andere verkeersdeelnemers inkomende fietssnelheid: die van ligfietsers ligt over het algemeen een stuk hoger dan van kinderen van 9 op een gewone fiets (zonder trapondersteuning). Mijn mening is dan ook dat iemand op een lage ligfiets met een vlaggetje zou moeten rijden om tijdig opgemerkt te kunnen worden.

Nou, heel verhaal n.a.v. het over het hoofd zien van ligfietsers, waar ik een letterlijke draai aan gaf. Nu weer terug on-topic!
Sorry, Willem maar waar let je dan wel op als je fietst? een vlaggetje zit op de meeste ligfietsen alleen maar om de discussie erover uit de weg te gaan, dat vlaggetje zie je namelijk pas als jij die ligfietser hebt aangereden, (net als dat kleine meisje dat achter de heg aan het fietsen was. Het vlaggetje zie je ook van achteren slecht omdat het met de wind (als een zeil) meebeweegt. Ook in de bebouwde kom heb je je net als andere verkeersdeelnemers (ligfietser of niet) te gedragen en op onoverzichtelijke punten je snelheid aan te passen.
Het grote voordeel tegenover bukfietsers (zoals Willem er blijkbaar 1 is) is het fantastische uitzicht wat je hebt, en dan ook nog eens op een comfortabele stoel, geen moeite hoeven doen je hoofd omhoog te houden en pijn in je polsen omdat die door vermoeidheid het gewicht van je bovenlichaam niet meer kunnen dragen. (of een verkeerde houding)
👍
...of is inmiddels duidelijk dat het concept ligfiets toch minder houdbaar is dan gedacht? Dat bukfiets-verhaal hoor ik nu al 20 jaar maar blijkbaar is de meerderheid van fietsers te dom om te snappen dat ligfietsen de standaard zou moeten zijn.
fantastische uitzicht
Moet je niet in Engeland gaan fietsen of ergens anders met hoge heggen en muurtjes langs de weg.
Ik heb een paar maanden geleden een flevobike greenmachine gekocht, een ouwetje uit 2006, voor erbij. Kijken of het wat is. Sindsdien trap ik alle afstanden lachend tegen de wind in. Het gaat snel en heeft eerlijk gezegd veel meer comfort. Mijn ‘normale’ en electrische fiets staat mokkend in de schuur, daar fiets ik nu mee naar de bakker. Maar op de paden ben je inderdaad een uitzondering, en men kijkt je aan of je gek bent. Nou ja, daar flits ik gewoon langs. Ik kan het iedereen enorm aanraden, dat ligfietsen.
Bert van Sprang schreef:
wo 06 jan, 2021 23:26
fantastische uitzicht
Moet je niet in Engeland gaan fietsen of ergens anders met hoge heggen en muurtjes langs de weg.
Een tocht door Engeland deed ons inderdaad na 4 ligfietsjaren terugkeren op bukfietsen, maar dat was niet alleen vanwege de heggen en de muurtjes (zie dit verhaal).
keesswart schreef:
do 07 jan, 2021 01:17
Een tocht door Engeland deed ons inderdaad na 4 ligfietsjaren terugkeren op bukfietsen, maar dat was niet alleen vanwege de heggen en de muurtjes (zie dit verhaal).
Ben er van overtuigd dat dit je op een nazca nooit overkomen was. Naar onze ervaringen zijn deze bijzonder degelijk en zeer comfortabel.