Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Fietsen en Voeding - Pagina 3 - Forum Wereldfietser

Fietsen en Voeding

PietV schreef:
ma 04 jan, 2021 12:24
nutritionfacts
Dat is een bekende boekverkoper en cherrypicker met een witte jas...
N.b. Ik zeg niet dat het allemaal onzin is wat hij schrijft.

De wetenschap afkraken is simpel:
Mijn moeder heeft nooit aan biologisch gedaan, nooit in koud water gezwommen, heeft gerookt, gedronken, slagroomtaarten gegeten, veel bestrijdingsmiddelen binnengekregen, schoongemaakt met autobenzine en anders stond er wel een fles tolueen. Ze hadden het niet krap in de oorlog. Ze heeft ook nooit gesport en zelfs nooit gefietst. Toch is ze lichamelijk en geestelijk nog behoorlijk goed voor haar leeftijd. Komende maand hoopt ze 97 te worden. Ik hoop dat ik veel genen van haar heb.
Toch nagel ik de wetenschap niet aan de schandpaal.
JanH schreef:
ma 04 jan, 2021 13:18
...
PietV schreef:
ma 04 jan, 2021 12:24
Ben ook absoluut niet bang voor COVID19. Een griep met zeer nadelige bijwerkingen voor zwakke ouderen en allen met overgewicht.
Ik stel voor dat je het artikel van vandaag in dagblad Trouw leest over een 49-jarige huisarts die zo te zien op de foto's geen overgewicht heeft, en die binnen aan maand is overleden aan COVID19.
Inderdaad. Er zijn vele voorbeelden van gezonde, sportieve jonge mensen die desondanks langdurig vervelende klachten blijven houden van COVID-19.

PietV formuleert het wat kort-door-de-bocht. Wat ik vermoed dat hij bedoelt is dat hij zelf niet bang is om aan de gevolgen van COVID-19 dood te gaan omdat hij jong en vitaal is, terwijl er vooral ouderen en mensen met ernstig overgewicht en onderliggend lijden aan overlijden.
Je heb circa 10% kans dat je genen de oorzaak zijn voor de (ernstige) gevolgen van COVID19. Maar gezonde mensen met een gezonde leefwijze en een goed werkend immuunsysteem lopen geen risico. Dat een dwangmatige hardloper het loodje legt vanwege sportstress blijft mogelijk.
Ik ben pas 73 en heb vermoedelijk al COVID19 gehad. Ben ook niet bang voor een tweede besmetting met een COVID19 variant.

Bewegen is gezond, sporten geeft ongemakken en topsport is ongezond.
PietV schreef:
ma 04 jan, 2021 14:34
... COVID19. Maar gezonde mensen met een gezonde leefwijze en een goed werkend immuunsysteem lopen geen risico.
Op een aantal sociale media kun je er afgeknikkerd worden voor zulke uitspraken.
PietV schreef:
ma 04 jan, 2021 14:34

Ik ben pas 73 en heb vermoedelijk al COVID19 gehad. Ben ook niet bang voor een tweede besmetting met een COVID19 variant.
Los van de twijfelachtige weetjes waar je mee schermt, benader je Corona nogal egocentrisch. Tel je zegeningen qua gezondheid en denk nou niet dat dat allemaal jouw verdienste is. Je hebt vooral veel geluk waar anderen pech hebben. En dat is echt niet altijd hun eigen schuld.
Leon schreef:
ma 04 jan, 2021 14:48
PietV schreef:
ma 04 jan, 2021 14:34
... COVID19. Maar gezonde mensen met een gezonde leefwijze en een goed werkend immuunsysteem lopen geen risico.
Op een aantal sociale media kun je er afgeknikkerd worden voor zulke uitspraken.
Dan zijn die sociale media dom. Want ze dragen daarmee bij aan het ontstaan van (en niet meer ontsnappen uit) bubbels van gelijkgestemden, en de exploitatie door kwaadwillenden van zulke relatief homogene groepen. Je ziet aan complotdenkers, antivax-groepen en verkiezingsresultaten wat daarvan de rampzalige gevolgen zijn.

M.i. is het verstandiger om met andersdenkenden in dialoog te blijven, en niet alles wat een ander schrijft letterlijk te nemen of op jezelf te betrekken. Met de achterliggende insteek van PietV (gezond leven begint bij jezelf) is op zich niets mis, zelfs al is deze gebaseerd op persoonlijke ervaring. En dat hij dingen nogal simplistisch formuleert, daar kan je zelf nuance aan toevoegen.

Vind ik. Of mag dat ook niet?

P.S.
De TS is na de openingspost niet meer teruggekeerd. Is hij een enorm lange afstand aan het fietsen?

markmutt schreef:
za 02 jan, 2021 06:05
...
Ik ben een aantal maanden geleden begonnen met het fietsen van 10km naar kantoor en het bevalt me zeer goed! Ik wil nu graag langere afstanden gaan fietsen.
...
willem.m schreef:
Leon schreef:
ma 04 jan, 2021 14:48
PietV schreef:
ma 04 jan, 2021 14:34
... COVID19. Maar gezonde mensen met een gezonde leefwijze en een goed werkend immuunsysteem lopen geen risico.
Op een aantal sociale media kun je er afgeknikkerd worden voor zulke uitspraken.
Dan zijn die sociale media dom. Want ze dragen daarmee bij aan het ontstaan (en niet meer ontsnappen uit) bubbels van gelijkgestemden. Je ziet aan complotdenkers, antivax-groepen en verkiezingsresultaten wat daarvan de rampzalige gevolgen zijn.
De vraag is of die rampzalige gevolgen en die bubbels die je noemt, niet zijn ontstaan doordat "alles" (aan onzin, onwaarheden en leugens) lange tijd "maar moest kunnen" op sociale media, en vervolgens nog zijn versterkt door de trechtereffecten van de algoritmes.

Hans
De ts heeft welgeteld 1 bericht gestuurd;
"Hallo allemaal,

Ik ben erg benieuwd naar fietsers en hun voeding?
Ik ben een aantal maanden geleden begonnen met het fietsen van 10km naar kantoor en het bevalt me zeer goed! Ik wil nu graag langere afstanden gaan fietsen.
Waar moet ik aan denken wanneer het gaat om voeding. Zijn er speciale vitamine of eiwit shakes die ik kan nemen voor of na of misschien tijdens het fietsen? Ik doe verder niet aan sport, ik vind enkel fietsen leuk!"

Je bent begonnen met fietsen. Fijn. Beweging is een goede manier om iets van de wereld te zien.
10 km naar kantoor en waarschijnlijk ook weer die 10 km terug. In stad? Bij stoplichten naast auto's staan die de lucht rondom met fijnstof vervuilt? Opgelet. Kies voor auto luwe fietspaden. Een navigatie systeem en een routeplanner kan je erbij behulpzaam zijn. Er bestaan veel fietsroutes zodat je jezelf niet snel gaat vervelen.
Wat voor fiets heb je? Ik herinner mij Jelle Brandt Corstius met 'As in tas' waarin hij naar de Middellandse Zee fietst om de as van zijn vader uit te willen strooien. Hij fietst op een gewone herenfiets zonder derailleurs en andere verfraaiingen die tegenwoordig 'hot' zijn. Stoer dus.
Menigeen is zo ooit begonnen met fietsen buiten zijn eigen omgeving. Ik in elk geval wel. Elke dag naar school toe 3 km en in weekenden van Hoorn naar Bergen aan Zee en terug (60 km) op mijn 10e levensjaar. Je had behalve een extra boterham en zakgeld voor een ijsje of frietje weinig extra's mee. Hooguit een appel of banaan als je geluk had. Geen waterflesje.

Alle behulpzame adviezen kun je dus naast je neerleggen. Doen.
Als je de schijf van 5 hanteert dan gaat het vast goedkomen. Vermijd suiker en suikervervangers in voeding en drankjes.
Geniet vooral. Fiets in het tempo die je zelf prettig vind.
PietV schreef:
ma 04 jan, 2021 14:34
Ik ben pas 73 en heb vermoedelijk al COVID19 gehad. Ben ook niet bang voor een tweede besmetting met een COVID19 variant.
Je hoeft ook niet 'bang' te zijn. Toch zul je het ook niet leuk vinden als je de 15 jaar of zo die nog leven hebt, doet zonder reukvermogen en smaak, zoals bij nogal wat ex-patiënten het geval is. En dat staat los van je gezondheid, onderliggende kwalen, etc.
Voor mij was covid enkel een stevige verkoudheid, voor mijn achttienjarige dochter lag dat al een tikkie anders. Geluk & pech...
javb2812 schreef:
ma 04 jan, 2021 15:23
willem.m schreef:
Leon schreef:
ma 04 jan, 2021 14:48
Op een aantal sociale media kun je er afgeknikkerd worden voor zulke uitspraken.
Dan zijn die sociale media dom. Want ze dragen daarmee bij aan het ontstaan (en niet meer ontsnappen uit) bubbels van gelijkgestemden. Je ziet aan complotdenkers, antivax-groepen en verkiezingsresultaten wat daarvan de rampzalige gevolgen zijn.
De vraag is of die rampzalige gevolgen en die bubbels die je noemt, niet zijn ontstaan doordat "alles" (aan onzin, onwaarheden en leugens) lange tijd "maar moest kunnen" op sociale media, en vervolgens nog zijn versterkt door de trechtereffecten van de algoritmes.
Plus dat menige andersdenkende zich vooral kenmerkt door het niet ermee kunnen voeren van een inhoudelijke of op logica gebaseerde dialoog, iets waar veel andersdenkenden paradoxaal genoeg de mainstreamers juist van beschuldigen.
joukon schreef:
ma 04 jan, 2021 15:23
Alle behulpzame adviezen kun je dus naast je neerleggen. Doen.
Als dat nou het enige was dat je in je bericht schreef had je een punt.... :D
LHTJoost schreef:
ma 04 jan, 2021 14:52
PietV schreef:
ma 04 jan, 2021 14:34

Ik ben pas 73 en heb vermoedelijk al COVID19 gehad. Ben ook niet bang voor een tweede besmetting met een COVID19 variant.
Los van de twijfelachtige weetjes waar je mee schermt, benader je Corona nogal egocentrisch. Tel je zegeningen qua gezondheid en denk nou niet dat dat allemaal jouw verdienste is. Je hebt vooral veel geluk waar anderen pech hebben. En dat is echt niet altijd hun eigen schuld.
Ik tel m'n zegeningen elke dag. Heb 3 weken geleden gewerkt met een collega die Corona besmet was en ik ken diverse mensen die besmet zijn geweest. Werk morgen weer met een groep collega's en heb geen vrees voor besmetting. Heb me ook aangemeld als lid van het stembureau a.s. 2e kamer verkiezingen. De mensen die ik ken en besmet zijn geweest hadden bijna allemaal milde griepklachten en zijn een ruime week thuis gebleven.
https://www.destentor.nl/zeewolde/hoge- ... gle.com%2F

Maar een gezonde leefwijze is ratio en velen onder ons missen dat. Denk maar aan het percentage van 52% overgewicht in Nederland. Dus geluk hebben is maar een beperkte factor.

Maar over het onderwerp fietsen en voeding; Heb geen last van een dip, laat staan "hongerklop". :D
Leon schreef:
ma 04 jan, 2021 15:41
joukon schreef:
ma 04 jan, 2021 15:23
Alle behulpzame adviezen kun je dus naast je neerleggen. Doen.
Als dat nou het enige was dat je in je bericht schreef had je een punt.... :D
Ik had er nog aan toe willen voegen; ook die van mij dus :twisted:
PietV schreef:
ma 04 jan, 2021 14:34
Je heb circa 10% kans dat je genen de oorzaak zijn voor de (ernstige) gevolgen van COVID19. Maar gezonde mensen met een gezonde leefwijze en een goed werkend immuunsysteem lopen geen risico.
Nee, gezonde mensen lopen natuurlijk geen risico. Maar als ze Covid19 krijgen, dan natuurlijk wel.
PietV schreef:
ma 04 jan, 2021 10:33
gemiddelde snelheid van boven de 20 km/h.
PietV schreef:
ma 04 jan, 2021 15:48
Heb geen last van een dip, laat staan "hongerklop". :D
Kan ik begrijpen :)
Leon schreef:
ma 04 jan, 2021 14:48
PietV schreef:
ma 04 jan, 2021 14:34
... COVID19. Maar gezonde mensen met een gezonde leefwijze en een goed werkend immuunsysteem lopen geen risico.
Op een aantal sociale media kun je er afgeknikkerd worden voor zulke uitspraken.
En op weer andere krijg je waarscchijnlijk heel veel likes 😀

Ik vraag me trouwens wel af wat de onderbouwing van deze stelling is. Ik kan me voorstellen dat je met een gezonde leefwijze en een goed werkend immuunsysteem minder risico loopt, maar geen risico, dat heb ik nog niet gehoord.
Senior2 schreef:
ma 04 jan, 2021 23:20
Leon schreef:
ma 04 jan, 2021 14:48
PietV schreef:
ma 04 jan, 2021 14:34
... COVID19. Maar gezonde mensen met een gezonde leefwijze en een goed werkend immuunsysteem lopen geen risico.
Op een aantal sociale media kun je er afgeknikkerd worden voor zulke uitspraken.
En op weer andere krijg je waarscchijnlijk heel veel likes 😀

Ik vraag me trouwens wel af wat de onderbouwing van deze stelling is. Ik kan me voorstellen dat je met een gezonde leefwijze en een goed werkend immuunsysteem minder risico loopt, maar geen risico, dat heb ik nog niet gehoord.
PietV heeft het ook over ‘gezonde mensen’. En die lopen inderdaad geen risico. Pas als ze ziek worden door covid19 lopen ze risico.
Ja, hier zien we een mooi voorbeeld van iemand die zijn persoonliijke ervaringen tot wetenschap verklaart! En "weet" dat alle mensen die wel een probleem met corona ondervinden het aan zichzelf te wijten hebben !.
markmutt schreef:
za 02 jan, 2021 06:05
Ik ben erg benieuwd naar fietsers en hun voeding?
(...) Ik doe verder niet aan sport, ik vind enkel fietsen leuk!
Welkom, Markmutt!

Leuke vraag , en ik heb hetzelfde profiel :) , dus wellicht heb je wat aan voorbeelden van wat mij tot nu toe goed bevallen is.

In Nederland hou ik het vaak bij de klassieke uitsmijter met een glas melk. Beetje calvinistisch, maar wel lekker en effectief. En - een niet onbelangrijk voordeel - de kok kan er ook niet veel aan verprutsen:

Afbeelding

In Duitsland hebben ze natuurlijk ook wel een Strammer Max, maar als je daar toch bent, dan is de Stammschnitzel van de plaatselijke Gasthof een vrolijk stemmend alternatief:

Afbeelding

In Frankrijk hebben ze sowieso meer verstand van eten, dus daar profiteer ik graag van. Langs de kust natuurlijk iets van de lokale visserman:

Afbeelding

Ook in Italië weten ze fietsers als wij wel te behagen. In Toscane kan ik de Lardo di Colonnata van harte aanbevelen:

Afbeelding

Een goede lunch is overigens dubbel belangrijk, want een behoorlijk ontbijt is op het Europese vasteland nauwelijks te verkrijgen. Een fietstrip naar Engeland was wat dat betreft een verademing:

Afbeelding

Als je meer tips wilt, laat maar weten.
Afri-cola... ik kan er maar niet aan wennen ;)