Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Fiets ombouwen of vervangen - Pagina 3 - Forum Wereldfietser

Fiets ombouwen of vervangen

Go fietst schreef:
vr 05 jun, 2020 14:15

Bedankt voor de tip Jur, ik ga er naar kijken :)
Go fietst schreef:
vr 05 jun, 2020 14:48
het liefst zou ik de fiets ook zelf ombouwen omdat het mij ontzettend interessant en leerzaam lijkt. Maar ik ben bang dat ik er dan wel een ervaren liefhebber bij moet zoeken die mij (eventueel tegen betaling) kan helpen.
Als je twee complete Koga's in vergelijkbare specificaties met verschillende maten naast elkaar hebt staan en alleen wat onderdelen over gaat zetten, dan kun je dat prima zelf. Da's geen rocketscience.
Go fietst schreef:
vr 05 jun, 2020 08:48
Beste wereldfietsers,

Nu zit ik in dubio met de volgende twee keuzes:
- de fiets verkopen en een ande kopen.
- mijn fiets laten ombouwen en mijn Koga frame verkopen.
Het volgende is nog een overweging waard: ik vind de Koga een mooie maar verouderde fiets. En daarom zou ik hem alleen al verkopen en iets naar wens terug kopen. Uiteraard op de juiste maat en afstelling. Maar denk daarnaast ook aan schijfremmen, steekassen en/of boost naven, riemaandrijving, carbon vork, flensringen rond de naaf, een plug oid, etc. Net wat je zelf een leuke of belangrijke toevoeging vindt.
Ik zit nog een keer de foto's te bekijken en ik verbaas dat iemand van 1,75 op een 57cm niet-sloping frame nog een verende zadelpen kan monteren dus de hoogte is zeker het issue niet.

Blijft idd wel de lange bovenbuis (en Koga staat er een beetje bekend om) over. Mocht je "meer voorover" kunnen zitten (ook altijd handig met tegenwind ;)) dan zou je met een andere stuurpen, om het stuur lager maar niet ver vooruit te krijgen, kijken of dat beter zit. Het kan het proberen waard zijn.

Racefietsframes vallen vanwege het lage stuur ook vaak "groter" uit, voor iemand van 1,75 is een 56-57cm dan vaak wel toereikend.
Grandonneur schreef:
vr 05 jun, 2020 15:40
En daarom zou ik hem alleen al verkopen en iets naar wens terug kopen.
Ook wel wat voor te zeggen, zitten best wel wat ontwikkelingen tussen sinds die fiets nieuw is verkocht.
Grandonneur schreef:
vr 05 jun, 2020 15:40
Maar denk daarnaast ook aan schijfremmen
Als het goed is zou dat Koga frame al schijfrem bevestigingen moeten hebben, net als de voorvork. De Rohloff ook, alleen bij de naafdynamo willen ze dat wel eens vergeten zijn.
Grandonneur schreef:
vr 05 jun, 2020 15:40
steekassen en/of boost naven, riemaandrijving, carbon vork
....tapered voorvork, bredere velgen, meer ruimte voor bredere banden, Anything cage mounts...
Grandonneur schreef:
vr 05 jun, 2020 15:40
flensringen rond de naaf
Die kun je ook gewoon toevoegen zodra de velg versleten is natuurlijk :)
Grandonneur schreef:
vr 05 jun, 2020 15:40
een plug oid
Gewoon meenemen naar de volgende fiets :)
Grandonneur schreef:
vr 05 jun, 2020 15:40
ik vind de Koga een mooie maar verouderde fiets. En daarom zou ik hem alleen al verkopen en iets naar wens terug kopen. Uiteraard op de juiste maat en afstelling. Maar denk daarnaast ook aan schijfremmen, steekassen en/of boost naven, riemaandrijving, carbon vork, flensringen rond de naaf, een plug oid, etc. Net wat je zelf een leuke of belangrijke toevoeging vindt.
Wat jij verouderd noemt. Als ik een fiets mocht kopen en daarvoor een nieuw frames en onderdelen uit de historie mocht kiezen en geen last hebben van slinkende onderdelenvoorraden e.d. dan was het beslist geen fiets uit 2020 en ook beslist met geen van de onderdelen die je noemt. Maar ieder zijn hobby hé?
Go fietst schreef:
vr 05 jun, 2020 08:48
- 1x Frameset Intec T09/T010 (dames 52cm of heren 53 cm) in kleur naar keuze
Opletten met Intec frames! Er zijn exemplaren te koop met 130mm uitvalmaat in plaats van 135mm. Helaas eigen ervaring vorig jaar. Het vervelende is dan ook nog dat Intec over de uitvalmaat geen gegevens vermeldt. Daardoor sta je ook nog eens met lege handen, qua garantie. Ze zeggen doodleuk dat je het frame maar uit moet buigen. Dat is vanwege het superdikke staal gewoon onmogelijk.
Leon schreef:
vr 05 jun, 2020 16:11
dan was het beslist geen fiets uit 2020 en ook beslist met geen van de onderdelen die je noemt. Maar ieder zijn hobby hé?
Ik weet niet precies hoe ik die vraag moet beantwoorden. Is het een vraag eigenlijk?

Laat ik op deze manier nog een keer min of meer hetzelfde zeggen. Stel je moet een frame vervangen (te groot/klein, kapot, etc) dan is het wijs om te beoordelen of je wensen nog gelijk zijn gebleven. Zoiets?

Voor mij geen Rohloff. Ook geen riem. Maar bijvoorbeeld wel schijfremmen. Voor een ander is dat weer precies andersom. Of voor een andere fiets van mezelf. Prima toch?

Voor de aardigheid dan toch: volledig willekeurig een fietswinkel in melbourne bekeken: https://cyclesgalleria.com.au/collections/bikes-hybrid
Hoe groot is mijn kans om daar over 5 jaar een 36 gaats 559 velg met remflanken te vinden?
Leon schreef:
vr 05 jun, 2020 14:13
quote=ErikB81
> Als het geen probleem is om wat sportiever te zitten
Ik denk dat het verplicht sportief zitten eerder een deel van het probleem is.
Dat heeft de topicstarter nog steeds niet verteld, dus weten we niet.
Leon schreef: > zou je ook een andere zadelpen, zonder setback,
Naar voren schuiven van het zadel om te compenseren voor een stuur dat niet naar achteren kan lijkt me geen goed idee.
Dat is een prima idee, om te compenseren voor een iets te grote fiets. Als iemand te kort is voor een fiets, staat het zadel vaak te ver naar achteren. Het zadel staat verder naar achteren, omdat langere mensen langere bovenbenen hebben. Met minder setback compenseer je dat. En je maakt de afstand tussen heupen en trappers ook iets korter, waardoor je weer dichter bij de 90 graden (bij de knie) op het hoogste punt komt.
> Door het stuur omlaag te zetten komt het stuur dichterbij
Dat snap ik niet. Zolang de schouders zich hoger dan de handvatten bevinden neemt de afstand schouder - handvat toch toe als je het stuur omlaag brengt?
> probeer eens 3 tot 4 cm lager, dan komt het stuur al gauw 1cm naar je toe.
Magisch. Kun je dat eens schetsen?
Het gaat over de afstand tussen zadel en stuur, als een fiets te groot is is die afstand vaak te lang, het heeft te maken met de lengte van je romp en armen, niet schouder-handvat. Het is de gecombineerde lengte. Dus je maakt (Pythagoras) een driehoek tussen zadel-balhoofd(aanliggend), stuurhoogte vanaf je zitbotjes (opstaand) en de schuine afstand die we willen weten. Stuurhoogte 20cm en bovenbuis 60cm geeft een schuine afstand van 63,2 cm. Met het stuur 5 cm lager kom je op 61,8cm. Dat is dus 1.4cm minder die je hoeft te overbruggen met de lengte van je romp en armen. Ik weet natuurlijk niet hoe ver het zadel boven het stuur staat, daarom heb het eerder afgerond op 'al gauw 1cm'.

Zo, dat was weer even een flashback naar de middelbare school, haha.

Maar je gaat er dus wel sportiever van zitten, het kan zijn dat dat een 'no go' is.
beste Go fietst,
je fietsenmaker is https://cycledreams.nl. leuke site en leuke insteek met het wielen bouwen en zo. en in mooi deel van Arnhem, in prachtige fietsomgeving! :)
kun je bij hem op zo'n Intec-fiets proefrijden?
op de site https://www.meilenweit.net vind je de maten van diverse modellen van de Intec-frames.
hoe zijn de maten van je Koga? en wat brengt qua maten zo'n Intec-frame? wel model/type Intec-frame heb je op het oog?
Voordat je deze fiets gaat verkopen of verbouwen omdat het frame te groot is, zou ik een paar tientjes uitgeven om dat bezemsteelstuur te vervangen door een meer gekromd stuur, dat meer naar je toe komt en waarvan de handgrepen onder een hoek van ongeveer 10 graden met die bezemsteel staan. Daardoor hoef je minder ver te reiken en staan je handen wat natuurlijker. Misschien dat de maat dan toch meevalt.
Als ook de buisdiameter vanaf de inklemming wat sneller afneemt, krijg je iets meer vering bij de handen, wat ook heel comfortabel kan zijn.
Grandonneur schreef:
Leon schreef: dan was het beslist geen fiets uit 2020 en ook beslist met geen van de onderdelen die je noemt. Maar ieder zijn hobby hé?
Ik weet niet precies hoe ik die vraag moet beantwoorden. Is het een vraag eigenlijk?
Laat ik op deze manier nog een keer min of meer hetzelfde zeggen. Stel je moet een frame vervangen (te groot/klein, kapot, etc) dan is het wijs om te beoordelen of je wensen nog gelijk zijn gebleven. Zoiets?
Helemaal !
ErikB81 schreef:
vr 05 jun, 2020 17:41
Als iemand te kort is voor een fiets, staat het zadel vaak te ver naar achteren. Het zadel staat verder naar achteren, omdat langere mensen langere bovenbenen hebben. Met minder setback compenseer je dat.
Maakt dat veel uit?
Iemand van 1,70 m is 8,1% korter dan iemand van 1,85 m.
Als de setback van 5 cm dan ook 8,1% kleiner kan scheelt dat 4 mm om de zaak weer in verhouding te brengen. Ik vind dat niet heel veel zoden aan de dijk zetten. Maar het scheelt inderdaad.
hoogframe schreef:op de site https://www.meilenweit.net vind je de maten van diverse modellen van de Intec-frames.
Aha, die zocht ik daarstraks. Vanaf 350 euro kosten die dingen.
Ik weet niet of het zadel verplaatsen een geweldig idee is.

Voor een racefiets is de plaats van het zadel min of meer een "vast" gegeven (zowel de hoogte van het zadel als de horizontale stand). Het is in het ideale geval precies afgestemd op je lichaamsmaten (binnenbeenlengte etc.), en eventueel op je stijl van fietsen en het soort zadel.

De lichaamsverhoudingen (armlengte etc.), de lengte van het frame, de lengte van de stuurpen en de hoogte en de vorm van het stuur bepalen dan verder hoe je zit - maar het eerste wat je doet is de juiste afstelling van het zadel vinden, en daaraan morrel je niet of toch zo weinig mogelijk.

Een fout afgesteld zadel is een garantie voor problemen en een frame dat te lang is, corrigeren door het zadel te verplaatsen, lijkt me een wanhoopsoplossing. En wanneer een frame te lang is, kun je wel andere stuurvormen, -hoogtes en -pennen proberen, maar op een bepaald moment houdt het toch op.
Kan de topicstarter niet een foto van de fietspositie posten?
Dat wilde ze nog doen, maar ze fietst voornamelijk alleen dus dan wordt dat lastig,
Telefoon neerzetten, op de timer en tadaaa!
Of een filmpje, kan je rustig langsfietsen.
Ik ga morgen een foto plaatsen!
Toch nog even een berichtje hoe dit is afgelopen. Ik heb mijn fiets van de week verkocht en ga op zoek naar een andere die beter geschikt ik voor mijn lengte. :)
Go fietst schreef:
di 29 dec, 2020 10:06
Toch nog even een berichtje hoe dit is afgelopen. Ik heb mijn fiets van de week verkocht en ga op zoek naar een andere die beter geschikt ik voor mijn lengte. :)
Verstandig besluit!
Go fietst schreef:
di 29 dec, 2020 10:06
Toch nog even een berichtje hoe dit is afgelopen. Ik heb mijn fiets van de week verkocht en ga op zoek naar een andere die beter geschikt ik voor mijn lengte. :)
Toch is het pas echt afgelopen zodra er een nieuwe fiets staat ;) Ben benieuwd wat het wordt =)