Leon schreef: ↑wo 23 dec, 2020 21:47
Zoiets dacht ik ook al. Dat hardcore bikepackers straks na 15 jaar research het ideale stuurbagagedevice designen en dat jij en ik dan zien dat dat verdacht veel lijkt op een Aguklikfixhouderstuurtas
Ik heb het hier al eens vermeld, denk ik, maar die bikepacking-revolutie doet me denken aan wat er gebeurd is in de backpacking-wereld einde jaren 1990, begin jaren 2000. Toen kwam ultralight erg op.
In het begin was het heel radicaal: een tarp, geen tent! Een rugzak zonder frame!
Nu maakt een bedrijf als Tarptent dingen die wel erg beginnen te lijken op, welja, een tent. En ultralight rugzakken hebben tegenwoordig doorgaans ook een frame.
Waarmee ik niet wil zeggen dat die ultralight-trend fout was. integendeel, het was een nodige reactie op rugzakken die routinematig 3,5 kg of meer wogen etc. Mensen werden zich bewust dat 25 kilogram op de rug misschien niet echt nodig was. Klassieke producenten kwamen tot inkeer, begonnen lichtere dingen te maken en lieten zich inspireren door de ultralighters.
Allemaal erg positief, maar tegelijk had ik wel eens het gevoel dat ultralighters te ver gingen en dingen in de klassieke aanpak afwezen die wel degelijk goed waren (zoals tenten ...). Het enigszins doctrinaire van de ultralighters beviel me niet.
Dat heb ik ook met bikepacking. Ik ben in de voorbije jaren een paar keer zo licht mogelijk op pad gegaan met de fiets en heb daarbij dankbaar gebruik gemaakt van bikepacking-ideeën. Maar wanneer de
filosofie in de weg begint te zitten van wat aangenaam (of beter) is, dan houdt het op voor mij.