Additionally, paste this code immediately after the opening tag: De tien geboden voor een vakantiefiets - Forum Wereldfietser

De tien geboden voor een vakantiefiets

In 2012 maakte ik een nieuwe wikipagina aan voor het kopen van een vakantiefiets. Ik dacht aan een lijstje van eisen waar een fiets aan moest voldoen. Een kwartiertje had ik een lijstje ingetikt. Ik heb er daarna maar een paar dingen aan veranderd maar de essentie staat volgens mij nog als een paal boven water. Helaas is de fietsvakantiewiki er niet meer, dus daarom kopieer ik deze lijst even hiernaartoe. Handig om naar te linken.

1. Een frame dat voldoende stijf is om stabiel te rijden met bagage.
2. Een niet te korte liggende achtervork om niet met de hakken tegen de tassen te komen bij het fietsen.
3. Lichte verzetten om met bagage tegen hellingen op te fietsen.
4. Goede remmen voor afdalingen.
5. Een sterk achterwiel omdat de meeste bagage achterop zal gaan.
6. Een sterke achterdrager.
7. Een stuur dat je met meerdere handposities kunt vasthouden.
8. Betrouwbare en ietwat robuuste onderdelen want je wilt ver van huis niet snel op zoek naar een fietsenmaker.
9. Onderdelen die stuk kunnen gaan in een type dat zo mogelijk verkrijgbaar is of repareerbaar is in de regio van bestemming.
10. Verder zo eenvoudig mogelijk: wat er niet op zit kan niet stuk.
Bredere banden, voor het slechte wegdek dat je tegen zult komen?
Dat is niet echt essentieel. Ik heb destijds als criterium genomen of het falen van een van deze punten je reis echt zou kunnen verpesten. Of een band comfortabel is, is niet zo'n geval. Of een band robuust is wel, maar robuustheid is genoemd in punt 8. Overigens hebben de nu verkrijgbare vakantiefietsen inmiddels wel voldoende brede banden denk ik. Soms zou het zelfs ook wel wat smaller kunnen vind ik.
Leon schreef:
ma 21 dec, 2020 13:02
...
...
3. Lichte verzetten om met bagage tegen hellingen op te fietsen.
...
10. Verder zo eenvoudig mogelijk: wat er niet op zit kan niet stuk.
Lees: Dus in ieder geval een fiets met derailleur :?:
Leon schreef:
ma 21 dec, 2020 13:02

6. Een sterke achterdrager.
LHTJoost schreef:
ma 21 dec, 2020 15:46


Lees: Dus in ieder geval [...]

Dus in ieder geval een fiets met een achterdrager...?
Deze beknopte lijst van Leon is voor mij nog steeds actueel.
Natuurlijk kan je bij ieder onderwerp/punt meerder opties weergeven, maar dan kan je deze lijst weer oneindig lang maken, maar dat was niet zijn keuze.

Dirk
Leon schreef:
ma 21 dec, 2020 13:02
...
2. Een niet te korte liggende achtervork om niet met de hakken tegen de tassen te komen bij het fietsen.
...
5. Een sterk achterwiel omdat de meeste bagage achterop zal gaan.
6. Een sterke achterdrager.
...
8. Betrouwbare en ietwat robuuste onderdelen want je wilt ver van huis niet snel op zoek naar een fietsenmaker.
9. Onderdelen die stuk kunnen gaan in een type dat zo mogelijk verkrijgbaar is of repareerbaar is in de regio van bestemming.
10. Verder zo eenvoudig mogelijk: wat er niet op zit kan niet stuk.
Even mijn 2cts ;)

Punten 2,5 en 6: Je gaat uit van achtertassen, Veel fietsen worden tegenwoordig verkocht als bikepacking-fiets. Daar geldt dit dus niet voor. Wel draagt het achterwiel het grootste deel van het lichaamsgewicht.

8 en 9 spreken elkaar een beetje tegen: Hoe sterker en slijtvaster het onderdeel, hoe kleiner de kans dat ze dat ergens op voorraad hebben.

Punt 10: wat zijn overbodige zaken? Verlichting? Spatborden? Standaard?
Leon schreef:
ma 21 dec, 2020 13:02
9. Onderdelen die stuk kunnen gaan in een type dat zo mogelijk verkrijgbaar is of repareerbaar is in de regio van bestemming.
Of eventueel te vervangen door een beter verkrijgbaar onderdeel (dus bijvoorbeeld geen firmtech remmen die niet te vervangen zijn door eenvoudige v-brakes)
Leon schreef:
ma 21 dec, 2020 14:52
Dat is niet echt essentieel. Ik heb destijds als criterium genomen of het falen van een van deze punten je reis echt zou kunnen verpesten. Of een band comfortabel is, is niet zo'n geval.
Geldt dat niet ook voor gebod nummer zeven?

Hans
Berger schreef:
ma 21 dec, 2020 17:44
Leon schreef:
ma 21 dec, 2020 13:02
9. Onderdelen die stuk kunnen gaan in een type dat zo mogelijk verkrijgbaar is of repareerbaar is in de regio van bestemming.
Of eventueel te vervangen door een beter verkrijgbaar onderdeel (dus bijvoorbeeld geen firmtech remmen die niet te vervangen zijn door eenvoudige v-brakes)
Alles hangt natuurlijk af van je bestemming. Een verloren m5 boutje van een aangelaste framenok voor de bagagedrager kan in landen waar ze nog met voeten en inches werken best lastig zijn.
Wordt het niet eens tijd voor een velominati-style eisenlijst voor de vakantiefiets? :P
In het topic over ebikes is gediscussieerd over de vraag in hoeverre de vakantiefietser gebruik "mag" maken van ondersteuning.
Enkele deelnemers hebben gezegd dat enige mate van ondersteuning is "toegestaan" op de vakantiefiets.

viewtopic.php?f=59&t=35217&p=382160#p382155
tndmbkr schreef:
ma 21 dec, 2020 19:37
In het topic over ebikes is gediscussieerd over de vraag in hoeverre de vakantiefietser gebruik "mag" maken van ondersteuning.
Enkele deelnemers hebben gezegd dat enige mate van ondersteuning is "toegestaan" op de vakantiefiets.

viewtopic.php?f=59&t=35217&p=382160#p382155
en anders komt de wereld-fiets politie :twisted:
vrijheid blijheid zou ik zeggen.

geboden is door TS ook niet zo bedoeld lijkt mij...meer handige tips.
Punt 5. een sterk achterwiel
Ik zie graag een even sterk voorwiel .
Eenmaal Europa uit zijn de potholes niet meer van het formaat putdeksel maar soms ook formaat badkuip en 't blijkt dat 99,8 van de potholes eerst door 't voorwiel worden verwerkt.
Stukje ervaring , snap je ?
Pier.
Zonder fietser kom je nergens.
@Leon: Wanneer kom je met de Tien Verboden voor een Vakantiefiets?

Laat me raden: in dat verbodslijstje komen buitenboordlagers zeker voor! 🤪
8 jaar kon iedereen de wiki aanpassen maar nu ik dit op het forum zet moet iedereen ineens... vul zelf maar in. (een aantal zijn wel constructief, dat wel)
Leon schreef:
ma 21 dec, 2020 22:49
8 jaar kon iedereen de wiki aanpassen maar nu ik dit op het forum zet moet iedereen ineens... vul zelf maar in. (een aantal zijn wel constructief, dat wel)
Ik vind dit wel een interessant lijstje, maar ik zou het geen geboden noemen. Eerder tien dingen waarover je moet nagedacht hebben, of de tien belangrijkste vragen waarop je moet geantwoord hebben, voor je een vakantiefiets koopt.
quote=derdekeer
> Ik vind dit wel een interessant lijstje,
> maar ik zou het geen geboden noemen.
> Eerder tien dingen waarover je moet nagedacht hebben,
Dat komt toch aardig overeen met hoe meningeen over het lijstje in de Bijbel denkt.

Het woord geboden trekt wel lezers. Zelfs ik pas me soms aan aan de mores van deze tijd.
Leuke lijst. Had geboden gelezen als 'adviezen'. Volgens mij was/is dat ook de bedoeling.
Een puntje waar ik zelf veel aan heb gehad: Fiets moet met weinig gereedschap uit elkaar te halen zijn voor onderhoud. Oftewel: weinig verschillende maten boutjes, dat scheelt gereedschap. Geen gekke sleutels die je mee moet nemen omdat ze in het buitenland niet te verkrijgen zijn. Dat scheelde ons door de jaren heen heel wat gewicht aan gereedschap.

Punt 9 is wel een goede. Als er iets bij ons kapot ging op onze wereldreizen was het altijd ergens in Afrika en daar hebben ze echt geen onderdelen die op onze NL fietsen zitten. Maar je kan overal wel een wiel kopen en als je technisch genoeg onderlegd bent kun je daarmee een paar dagen fietsen totdat je ergens komt waar beter materiaal te kopen is.