door
DaVinci » vr 11 dec, 2020 20:44
Die Märklin stekkertjes wippen er zo uit, de originele hebben een paddenstoelvorm, zodat deze een beetje geborgd zitten in het spatbord en blijven zitten.
Maar als je er moderne verlichting op monteert, monteer dan ook een moderne bekabeling, dus een 2-aderige kabel eerst van de dynamo naar de koplamp en dan een 2-aderige kabel naar het achterlicht. Dat is het minst storingsgevoelig.
Als je het op de originele manier gaat aanleggen dan heb je bij ieder stekkertje een overgangsweerstand en daardoor minder lichtopbrengst, en dat wil je niet. Daarbij zit het stekkertje in het spatbord, en dat is ongeveer de vieste plek van de hele fiets.
En als je wel eens een oudere Koga of Giant met dit type spatborden gezien hebt, dan zie je rond het contrastekkertje in het spatbord (waar je het stekkertje aan de kabel inprikt) dat de aluminium strip daar gecorrodeerd is, en dan heb je nooit meer een goed contact tussen het stekkertje aan het kabeltje en de strip in het spatbord.