door
Flix » zo 06 dec, 2020 13:38
Ik wil ook wat relevantie reacties plaatsen op verschillende postings, om lezers te helpen goede keuzes te maken. Ik heb een vergelijkbare configuratie als TS, maar dan met een Santos TL+.
Over de app: inderdaad heerlijk dat je de ondersteuningsinstellingen zelf kunt aanpassen. Ook ik vond stand 1 al (veel) te krachtig. Ik werk nu zelf met 8-16-30-60-100% (wil voor 1 naar 5 of 6%). Fiets eigenlijk alleen in stand 1
Dat ie alleen voor Android is, is an sich niet zo erg, want in principe stel je dit maar eenmalig vast in, na misschien een paar keer uitproberen. En voor dat uitproberen vind je altijd wel een behulpzame Android telefoon.
Overigens: volgens Santos is de iOS app ter goedkeuring aan Apple aangeboden, en staat dus binnenkort ook in de App Store.
Door deze beperkte (lage) ondersteuning is je accugebruik ook veel minder, en je range dramatisch toegenomen. Ik haal nu altijd wel 140, 150 km (met bepakking, niet-vlak terrein en tegenwind), en soms wel 200 km. De noodzaak voor een 2e accu is daarmee behoorlijk kleiner. (Een tweede accu geeft echter wel peace of mind.)
Ik heb op een gegeven moment ook vocht problemen gehad. Het zou aan de afdichting van de kabels van de display unit (neoMMI 20c) aan de stuurbevestiging. Door een nieuwe, gemodificeerde versie te monteren, lijkt dit probleem opgelost.
Ik heb ook een Pinion + Gates Belt. In een ander draadje gemeld dat ie op een gegeven moment, bij zware trapper-aanzet brak. Na 12.000 km. Weet dus niet of Gerrit daarmee gelijk krijgt; misschien wel, misschien niet. Gaat zijn ketting ook 12k km mee, zonder enig onderhoud zoals dat bij een riem wel geldt? Alleen af en toe wat water eroverheen. En op zich zijn de kosten van een nieuwe riem (€80 of zo) ook niet de wereld; een ketting+tandwielen moeten ook (eerder) vervangen worden. Voer voor ongoing discussie, maar ik blijf vooralsnog met veel plezier bij mijn riem.
Algemeen: het is een heerlijk systeem voor een intensief gebruikte vakantiefiets. Mèt alle voor- en nadelen van fietsen op een ebike.