Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Traditioneel combineren met bikepacking - Pagina 3 - Forum Wereldfietser

Traditioneel combineren met bikepacking

127 berichten
Ik heb nog niet zoveel fietsreizen achter de rug, maar zou toch wel iets willen opmerken.
Grote zakken vooraan of kleine of geen
tussen de kader of niet
Ik reis met Bob yak en heb gelijk alles in zakjes apart, gemakkelijk te vinden, tafeltje of zitje als ik het omdraai.
Ik fiets ook wel niet op de smalle technische paden, maar heb MTB paden van Dilbeek tot de kust aaneengekoppeld en deze zijn bepaald ook soms wel technisch, en dat gaat met dat karretje.
Alles is waterdicht en het verschil van gewicht zal niet zoveel zijn, en de fiets stuurt soepel.
Waarom is deze vorm van bagage minder gedeeld ?
Leon schreef:
wo 02 dec, 2020 11:58
* Ik zie geen onderste bidonhouder en wel oogjes. Daar kan met medewerking van postelastieken en een zgn gereedschapsbidon in, een brandstoffles of een matje. Het zakje wordt dan vies. Neem een waterdicht zakje.
Voor een matje zou ik wat huiverig zijn vanwege de kans op beschadigingen en dus lekkage. Daarom ook niet aan de voorvork bij mij: als de fiets verkeerd valt of ergens te dicht langsheen rijd (braamstruiken of zo) lijkt me de kans op een kapot matje groot.
Of hij moet echt in een zwaar uitgevoerd tasje zitten (met de stof van een Ortlieb roltas of zo).
pitatwork schreef:
wo 02 dec, 2020 13:05

Ik reis met Bob yak

[...]

Waarom is deze vorm van bagage minder gedeeld ?
Kan me voorstellen dat dat voor anderen prima kan werken.

Zelf ook wel overwogen, maar uiteindelijk toch niet gedaan. Het leek mij onhandig als ik ergens met fiets met bepakking niet-fietsend heen wil reizen. Dus bijvoorbeeld met auto/bus/trein/vliegtuig. Ook kan ik nu m'n fiets makkelijk tillen om bijvoorbeeld even een trap omhoog te lopen, een lastige passage over te slaan, over een obstakel te tillen... Dat leek me allemaal lastiger met een trailer erachter.

Zoveel spullen heb ik ook niet bij me, dus de extra bagageruimte heb ik zelf ook niet nodig.
Jurr schreef:
wo 02 dec, 2020 12:34
Leon schreef:
wo 02 dec, 2020 11:58

* Ik zie geen onderste bidonhouder en wel oogjes.
Waarschijnlijk zitten daar BikeBuddy nokken.

https://www.bikebuddy.co.uk

Of iets soortgelijks misschien? Zie op de foto wel wat zitten namelijk. En TS schijft dit:

LHTJoost schreef:
di 01 dec, 2020 14:53
Onder mijn framebuis heb ik een Trangia-spiritusfles zitten.
Klopt, mijn Trangia hangt in een BikeBuddy systeem wat zeer goed bevalt dus dat plekje onder mijn frame is vergeven.
Bedankt overigens voor het noemen van BikeBuddy want ik kon er niet meer op komen :oops:
pitatwork schreef:
wo 02 dec, 2020 13:05

...Ik reis met Bob yak...

Waarom is deze vorm van bagage minder gedeeld ?
Ik vind het er tof uitzien maar verder toch geen optie om genoemde redenen. En ik heb ook niks met caravans :wink:
Grandonneur schreef:
wo 02 dec, 2020 12:30
Wim schreef:
wo 02 dec, 2020 12:13
Wat mij betreft is een gering gewicht het belangrijkste.
LHTJoost heeft een longhaultrucker met verstelbare stuurpen, brooks zadel, vierkante trapas, platformpedalen met van die spikes en big apple plus banden. Dus wat hem betreft niet :wink:
Klopt, wat verwacht je anders van een Trucker? Genoemde zaken (zadel, vierkante trapas, pedalen) gaan ook vooral blijven want blij mee. De banden zijn wel een puntje. Zaten eerst een maatje kleiner op. Ik wil deze dikte houden maar ik sta open voor een andere set. Wel eens gezocht naar Almotions maar wanneer ik denk die gevonden te hebben in 26"x 2,15 dan kom ik toch weer bij andere maten uit. Tips zijn welkom.
Grandonneur schreef:
wo 02 dec, 2020 09:59
oké inderdaad, voortasjes vóór en achter en je hebt een grandioze set-up zo met deze fiets. van rolletjes aan het stuur ipv traditionele tasjes aan de vork ga je echt niet fijner rijden (vermoeden van).
oké, ook een prima optie. Neem ik mee. Thnx.
Jurr schreef:
wo 02 dec, 2020 12:40
Wim schreef:
wo 02 dec, 2020 12:13
Tegenwoordig rij ik meestal met deze Altura Arc 15 tassen van samen 1050 gram voor 33 liter inhoud. De tent zit dan bovenop de drager. Dit gaat prima in de zomer, maar als het kouder wordt en er warmere kleren etc mee moeten kom ik (nog?) niet uit onder de grotere Ortlieb Backrollers.
Past een gedeeltelijke frametas niet? Dan kunnen die twee flessen blijven zitten en is er meer ruimte voor alles wat er met koud weer extra mee gaat. Misschien dat dat net genoeg verschil maakt om net niet naar Back Rollers te hoeven switchen.
Die ruimte viel mij ook op toen ik mijn eigen foto bekeek. Misschien een optie maar al opgemerkt door iemand anders, ga ik daar Geen last van krijgen :?
[quote=Jurr post_id=381102 time=1606909226 user_id=962]
[quote=Wim post_id=381099 time=1606907620 user_id=692]
Tegenwoordig rij ik meestal met deze Altura Arc 15 tassen van samen 1050 gram voor 33 liter inhoud. De tent zit dan bovenop de drager. Dit gaat prima in de zomer, maar als het kouder wordt en er warmere kleren etc mee moeten kom ik (nog?) niet uit onder de grotere Ortlieb Backrollers.
[/quote]

Past een gedeeltelijke frametas niet? Dan kunnen die twee flessen blijven zitten en is er meer ruimte voor alles wat er met koud weer extra mee gaat. Misschien dat dat net genoeg verschil maakt om net niet naar Back Rollers te hoeven switchen.
[/quote]

Die RVS bidon is een extra groot 1,2 liter model in een speciale Velo Orange houder. Dat past mooi, maar als je de bidon eruit haalt kom je heel dicht bij de bovenbuis. Je ziet het niet zo goed op de foto, maar het is geen heel groot frame. Daar komt bij dat ik die Backrollers al heb.
Grandonneur schreef:
wo 02 dec, 2020 09:59
oké inderdaad, voortasjes vóór en achter en je hebt een grandioze set-up zo met deze fiets. van rolletjes aan het stuur ipv traditionele tasjes aan de vork ga je echt niet fijner rijden (vermoeden van).
Toch nog een vraag hierover.
Als ik het met 2 achtertassen net niet red, dan is dat toch nog steeds zo met 4 voortassen? Die inhoud zal aardig overeen komen.
2x20=40. 4x12.5=50, dus wel wat meer inhoud maar vooral veel meer tasgewicht.
Wim schreef:
vr 04 dec, 2020 23:08
2x20=40. 4x12.5=50, dus wel wat meer inhoud maar vooral veel meer tasgewicht.
gewicht is een gevoel :wink:
LHTJoost schreef:
vr 04 dec, 2020 23:20
Wim schreef:
vr 04 dec, 2020 23:08
2x20=40. 4x12.5=50, dus wel wat meer inhoud maar vooral veel meer tasgewicht.
gewicht is een gevoel :wink:
Massa niet. (Sorry, natuurkundetik) ;-)
LHTJoost schreef:
vr 04 dec, 2020 23:20
gewicht is een gevoel :wink:
Luchtweerstand ook ;)
groverr schreef:
ma 30 nov, 2020 21:52
Een stoeltje samen met bikepacking is toch echt wel vloeken in de kerk! :lol:
Vanaf nu mag het want hij staat op bikepacking.com (ongeveer halverwege) :P
En dan meteen al bij gear-of-the-year :lol:

https://bikepacking.com/gear/2020-bikep ... -the-year/

Ook bij de reacties veel positiefs over stoeltjes :P
Ik zou zelf de GroundChair nemen ipv de ChairZero. Sterker nog, dat heb ik afgelopen september gedaan na beide te proefgezeten bij het lokale knaagdier :D

Als je kampeert, niet 2000+ hoogtemeters per dag maakt en/of meer in rustige tourmode staat ipv van zonsopgang tot zonsondergang kilometers te vreten is het een erg fijne accessoire. Echter niet geschikt voor bikepackers want het is opgevouwen nog best wel volumineus: zonder een bagagedrager of een stel grote Ortliebs raak je het denk ik niet kwijt...
Fedor schreef:
za 05 dec, 2020 18:33
groverr schreef:
ma 30 nov, 2020 21:52
Een stoeltje samen met bikepacking is toch echt wel vloeken in de kerk! :lol:
Vanaf nu mag het want hij staat op bikepacking.com (ongeveer halverwege) :P
En dan meteen al bij gear-of-the-year :lol:

https://bikepacking.com/gear/2020-bikep ... -the-year/

Ook bij de reacties veel positiefs over stoeltjes :P
Dadelijk ontdekken ze een soort ijzeren rekjes en soort tassen van vrachtwagenzeil dat niet kapot gaat als je langs bramenstruiken rijdt. Die tassen blijken ook nog heel stevig en snel aan de fiets gehangen te kunnen worden.
PeterFokkinga schreef:
za 05 dec, 2020 19:07
...GroundChair...
Wat maakt dat deze je voorkeur heeft?
groverr schreef:
za 05 dec, 2020 19:59
Fedor schreef:
za 05 dec, 2020 18:33
groverr schreef:
ma 30 nov, 2020 21:52
Een stoeltje samen met bikepacking is toch echt wel vloeken in de kerk! :lol:
Vanaf nu mag het want hij staat op bikepacking.com (ongeveer halverwege) :P
En dan meteen al bij gear-of-the-year :lol:

https://bikepacking.com/gear/2020-bikep ... -the-year/

Ook bij de reacties veel positiefs over stoeltjes :P
Dadelijk ontdekken ze een soort ijzeren rekjes en soort tassen van vrachtwagenzeil dat niet kapot gaat als je langs bramenstruiken rijdt. Die tassen blijken ook nog heel stevig en snel aan de fiets gehangen te kunnen worden.
En gezeten in hun gerieflijke fauteuils drinken deze bebaarde mannen filterkoffie uit hun Mepal-mokken terwijl zij elkaar vertellen over hun unieke fietsavonturen.
groverr schreef:
za 05 dec, 2020 19:59
Dadelijk ontdekken ze een soort ijzeren rekjes en soort tassen van vrachtwagenzeil dat niet kapot gaat als je langs bramenstruiken rijdt. Die tassen blijken ook nog heel stevig en snel aan de fiets gehangen te kunnen worden.
Sommigen kennen de voordelen al ;)

https://bikepacking.com/bikes/2020-gbduro-rigs/

Overigens zwaar bepakt omdat ze ook alle proviand mee moesten nemen (voor 2000 km)... zo had iemand "3.5kg of marzipan balls rolled in coco powder and chopped nuts" bij zich :D 8)