Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Traditioneel combineren met bikepacking - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Traditioneel combineren met bikepacking

127 berichten
alstro schreef:
ma 30 nov, 2020 22:41
Mooie setup Frans, zijn je achtertassen de kleine tassen? Want ze zien er nog redelijk fors uit namelijk.
Ja, dit zijn de Vaude Aqua Front Light met een inhoud van 22 liter.
Ik combineer vier voortassen met een kleine bagagerol achter en een grotere zadeltas (8 liter) En een kleine stuurtas voor de waardes. Kom ik met kookspul en eten kamperend goed mee uit.
Succes met zoeken naar een fijne setup.
Ik lees altijd met interesse over zaken als bike-packing. Toch ontkom ik nooit aan de vraag wat er nou precies de ratio achter is. Ik denk zelf dat bike-packing alleen voordelen biedt voor fietsers die een soort moeilijk toegankelijke bergpaadjes willen berijden, in feite wandelpaden dus.
Voor fietsen op alle andere paden, inclusief prachtige gravelwegen, ben je naar mijn idee vooral onhandig bezig; de tassen zijn moeilijker toegankelijk, je bent waarschijnlijk nog meer naar je spullen aan het zoeken dan normaal al het geval is op de fiets.
En een traditionele stuurtas, die zou ik in geen geval willen missen om praktische redenen. Het zou qua gewichtsverdeling wel beter zijn dat de stuurtas op een voordrager staat, maar veel reisfietsen/gravelbikes en aanverwanten zijn zo niet ontworpen.
Ik ben ook als "bikepacker" onderweg geweest, omdat ik met een racefiets reed, maar ik was noch sneller, noch comfortabel, noch praktischer onderweg dan met mijn meer traditionele fiets en tassen. De essentie is wat mij betreft vooral zo weinig mogelijk meenemen; in welke soort tassen dan ook.
Wat dat aangaat is het wel een goede ontwikkeling dat door de bikpacking-mode er meer keuze is in het segment van de lichtgewicht tassen, bijvoorbeeld ook aan te voorvork, dat dan weer wel.
Joris Flemming schreef:
di 01 dec, 2020 08:03
Ik ben ook als "bikepacker" onderweg geweest, omdat ik met een racefiets reed, maar ik was noch sneller, noch comfortabel, noch praktischer onderweg dan met mijn meer traditionele fiets en tassen.
Voor comfort en praktisch moet je niet bij bikepacking wezen ;)

Althans comfort ná het fietsen. Tijdens het fietsen zou minder gewicht en minder luchtweerstand juist voor meer "comfort" moeten worden. Als je meer tijd op de fiets dan naast de fiets zit, dan zou de balans wel richting bikepacking kunnen gaan.

En praktisch... tja spullen uit zijtassen halen is wel veel praktischer dan een zadel- of roltas leeg trekken.

Maar dat je niet sneller was... tja dan is één van de grote voordelen van bikepacking bij jou iig niet van toepassing.
Bikepacking is niet onlosmakelijk verbonden met minder gewicht. Minder gewicht kan ook prima zonder bikepacking. Bikepacking kan ook bij fietsen zonder mogelijkheid voor bagagedragers, is handig bij smalle paadjes en je bagage zit dichter bij het zwaartepunt van je fiets.
Voor mij is het wel opvallend dat de markt ons de afgelopen paar jaar graag aan allerlei tasjes, riempjes en beugels helpt die bij gelijkblijvend volume zwaarder zullen zijn dan een een lichte achterdrager en moderne lichte achtertasjes. Als je dat weet is het niet erg. Iedereen zal zelf zijn ideale tassenset moeten samenstellen want uiteindelijk fietsen we *gelukkig* ook allemaal net iets anders op andere wegen en paden.
Als de singletracks zo smal zijn dat je er met twee kleine achtertasjes last van hebt of als zulke tassen het zwaartepunt vervelend maken hoef je overigens niet bang te zijn dat je mij daar tegenkomt, wat zulke paden lijken me echt te pittig voor mij.
Dat neemt niet weg dat zelfs ik ( :wink: ) dingetjes van bikepacking heb overgenomen. Zo past mijn stoeltje achter de stuurtas, mijn matje in een bidonhouder en kan ik daardoor de voortassen thuislaten.
Leon schreef:
di 01 dec, 2020 09:51
Voor mij is het wel opvallend dat de markt ons de afgelopen paar jaar graag aan allerlei tasjes, riempjes en beugels helpt die bij gelijkblijvend volume zwaarder zullen zijn dan een een lichte achterdrager en moderne lichte achtertasjes. Als je dat weet is het niet erg. Iedereen zal zelf zijn ideale tassenset moeten samenstellen want uiteindelijk fietsen we *gelukkig* ook allemaal net iets anders op andere wegen en paden.
Klopt.
Tassen, dragers etc zijn significant zwaarder dan in de jaren 90.
Maar dat kwam ook voort uit de wens van veel fietsers om veel steviger spullen te hebben. Alu dragertjes braken af en fietstassen waren absoluut niet waterdicht. En zoals het zo vaak gaat, dat werd over gecompenseerd door zwaardere/steviger spullen en opeens leek gewicht geen issue te zijn. De juiste oplossing is iets wat daar tussenin zit. Stevig en ook licht. Maar ja, dat is veel moeilijker om te maken.
Mijn routes vragen niet om een bikepacking-uitrusting . Singletracks kom ik alleen per ongeluk tegen zeg maar. Toch wil ik onderzoeken of ik door een combinatie van spullen uitkom op een set die voor mij past als een jas.
Na alles tot nu toe gelezen te hebben kom ik tot het volgende:
- Voor kortere trips voldoen mijn achtertassen en achterdrager. Zo ga ik nu ook vaak al op pad.

Voor langer trips heb ik meer ruimte nodig en heb ik de volgende overwegingen:
- ik zie voorvork-bikepacking tassen niet als alternatief voor gewone voortassen. Liever een oplossing zonder voortassen. Overtuig me als ik het mis heb.
- Een rol aan mijn stuur zie ik wel zitten. Daarin kan ik dan mijn matje en slaapzak stoppen wat precies de nodige extra ruimte oplevert in mijn achtertassen. Ik wil alleen wel over de rol mijn voorwiel kunnen zien. Mogelijk biedt een rekje daarbij uitkomst zodat eea lager bevestigd kan worden.

Schiet er maar op.
LHTJoost schreef:
di 01 dec, 2020 13:54
- Een rol aan mijn stuur zie ik wel zitten. Daarin kan ik dan mijn matje en slaapzak stoppen wat precies de nodige extra ruimte oplevert in mijn achtertassen. Ik wil alleen wel over de rol mijn voorwiel kunnen zien.
Een slaapzak is een groot en licht ding. Als ik zonder voortassen fiets vind ik mijn fiets juist zwaar van achteren, dus dan streef ik er naar om zo veel mogelijk gewicht naar voren te brengen als zonder voortassen mogelijk is. Daarom kwam ik uit op het stoeltje, dat precies achter de stuurtas past en het matje, dat strak opgerold in een bidonhouder past. Veel gewicht is het niet, het blijft aanvoelen als een fiets met achtertassen, maar het scheelt wel wat.
Leon schreef:
di 01 dec, 2020 14:24
LHTJoost schreef:
di 01 dec, 2020 13:54
- Een rol aan mijn stuur zie ik wel zitten. Daarin kan ik dan mijn matje en slaapzak stoppen wat precies de nodige extra ruimte oplevert in mijn achtertassen. Ik wil alleen wel over de rol mijn voorwiel kunnen zien.
Een slaapzak is een groot en licht ding. Als ik zonder voortassen fiets vind ik mijn fiets juist zwaar van achteren, dus dan streef ik er naar om zo veel mogelijk gewicht naar voren te brengen als zonder voortassen mogelijk is. Daarom kwam ik uit op het stoeltje, dat precies achter de stuurtas past en het matje, dat strak opgerold in een bidonhouder past. Veel gewicht is het niet, het blijft aanvoelen als een fiets met achtertassen, maar het scheelt wel wat.
Ik snap je overweging. Zeker wat voor te zeggen. Alleen heb ik geen bidonhouder "over".
In de bijlagen wat beeld van mijn fiets.
Ik heb voordragers (S-vorm) liggen die ik kan monteren om voortassen te gebruiken.
Onder mijn framebuis heb ik een Trangia-spiritusfles zitten.

Bijlagen

Waarom staat de boel op zijn. kop? Opgelost
oké inderdaad, voortasjes vóór en achter en je hebt een grandioze set-up zo met deze fiets. van rolletjes aan het stuur ipv traditionele tasjes aan de vork ga je echt niet fijner rijden (vermoeden van).
.Ben een grote frame tas wel meer gaan waarderen ipv tassen achter ( maar meer voor dag tochten.. voor langere tochten wordt wel een uitdaging )
LHTJoost schreef:
di 01 dec, 2020 14:53
In de bijlagen wat beeld van mijn fiets.
In zo'n grote framedriehoek kun je wel een hoop frametas kwijt. Al zal een standaard model wel lastig worden, die zijn vaak niet zo groot.

Als je 'm op maat laat maken kun je alle hoeken vullen met bagageruimte. Lekker breed maken op plekken waar je er geen last van hebt in je trapbeweging en smal genoeg waar je er met je benen en voeten tegenaan kunt komen.
LHTJoost schreef:
di 01 dec, 2020 14:53
In de bijlagen wat beeld van mijn fiets.
* Er is een hoop lucht onder het stuur, dat is een plek waar je nauwelijks last hebt van gewicht. De kabel van de voorrem kan wat langer.
* Er is lucht onder de bovenbuis. Daar kun je iets langs en duns ophangen zoals de tentstokken. De vraag is of je er met de knieën tegenkomt. Ik heb er zelf snel last van als er daat iets breeds hangt, dwz het is snel te breed bij mij.
* Ik zie geen onderste bidonhouder en wel oogjes. Daar kan met medewerking van postelastieken en een zgn gereedschapsbidon in, een brandstoffles of een matje. Het zakje wordt dan vies. Neem een waterdicht zakje.
[attachment=0]touring Germany.jpeg[/attachment]
Wat mij betreft is een gering gewicht het belangrijkste. Tegenwoordig rij ik meestal met deze Altura Arc 15 tassen van samen 1050 gram voor 33 liter inhoud. De tent zit dan bovenop de drager. Dit gaat prima in de zomer, maar als het kouder wordt en er warmere kleren etc mee moeten kom ik (nog?) niet uit onder de grotere Ortlieb Backrollers. Op dit moment ben ik vooral aan het denken over een andere stuurtas die lager en dichter bij de balhoofdbuis hangt omdat dat beter stuurt.

Bijlagen

Wim schreef:
wo 02 dec, 2020 12:13
Wat mij betreft is een gering gewicht het belangrijkste.
LHTJoost heeft een longhaultrucker met verstelbare stuurpen, brooks zadel, vierkante trapas, platformpedalen met van die spikes en big apple plus banden. Dus wat hem betreft niet :wink:
Leon schreef:
wo 02 dec, 2020 11:58

* Ik zie geen onderste bidonhouder en wel oogjes.
Waarschijnlijk zitten daar BikeBuddy nokken.

https://www.bikebuddy.co.uk

Of iets soortgelijks misschien? Zie op de foto wel wat zitten namelijk. En TS schijft dit:

LHTJoost schreef:
di 01 dec, 2020 14:53
Onder mijn framebuis heb ik een Trangia-spiritusfles zitten.
Wim schreef:
wo 02 dec, 2020 12:13
Tegenwoordig rij ik meestal met deze Altura Arc 15 tassen van samen 1050 gram voor 33 liter inhoud. De tent zit dan bovenop de drager. Dit gaat prima in de zomer, maar als het kouder wordt en er warmere kleren etc mee moeten kom ik (nog?) niet uit onder de grotere Ortlieb Backrollers.
Past een gedeeltelijke frametas niet? Dan kunnen die twee flessen blijven zitten en is er meer ruimte voor alles wat er met koud weer extra mee gaat. Misschien dat dat net genoeg verschil maakt om net niet naar Back Rollers te hoeven switchen.