Additionally, paste this code immediately after the opening tag: fietskeuze - Forum Wereldfietser

fietskeuze

Wij zijn van plan volgend jaar een flinke fietstoer te maken door ZO-Azië (8-10 weken) en overwegen daarom ook de aanschaf van nieuwe fietsen. Belangrijk keuzepunt is versnellingsnaaf: Shimano of Rohloff ? Graag ervaringen van gebruikers. Rohloff wel stukken duurder maar ook echt minder kwetsbaar tijdens vervoer ? Onderhoud ?
Ervaringen met reparaties Rohloffnaven in buitenland of gaat het gewoon niet stuk ? Ik heb het idee dat Rohloff zwaarder trapt. Jullie ervaringen ?

Gonny

Zoek eens in Google met de woorden wereldfietser en kernwoorden van je vragen. Dan pik je vanzelf de vele discussies op die hierover gevoerd zijn in het verelden op deze site! Je kan ook zoeken in het item materiaal en/of voorbereiding.

Ik heb een maand geleden een testrit gemaakt met een rolof naaf. Was makkelijk schakelen allleen het geluid stoorde me een beetje. Heb daarna toch een fiets gekocht met derailleur. Dit had voornamelijk met de kosten te maken.

Succes en alvast veel plezier met je nieuwe fiets.

Blanche

Hoi!

Een nog belangrijker keuzepunt is eigenlijk wat voor type fiets het wordt, een MTB achtig model (26') of eerder een toerfiets model (28')?

Over wat voor wegen en onder wat voor omstandigheden willen jullie gaan fietsen? Als het niet te extreem is kan je gewoon met een derailleur fietsen. Voor in blubber, sneeuw en zand is een Rohloff weer ideaal. Voor af en toe een korte vakantie over merendeels asfalt zou ik geen Rohloff nemen.
Wil je je fiets ook dagelijks in het woon werk verkeer gebruiken en tijdens tochten veel over pistes rijden dan is een Rohloff zeker het overwegen waard. Je kan onder alle omstandigheden fietsen en door de rechte kettinglijn slijten de ketting en de voor- en achterkrans veel minder snel.

Trappen met een Rohloff is niet zwaarder, wel maakt hij meer geluid in de 7e en vanaf 5 naar 1. Ik vind het lichte gezoem geen probleem, dat is het geruststellende geluid van duits precisiewerk dat je hoort. Ik weet nu op mijn gehoor in welke versnelling ik zit. En een verkeerd afgestelde of niet goed geoliede ketting bij een deraileur maakt veel meer herrie :)

Voordeel Rohloff: slijtvast, langzame slijtage kettingen en kransen, werkt onder alle omstandigheden. Nadeel: duur, wanneer die stuk is (gebeurd heel weinig) heb je een probleem.

Voordeel deraileur: Goedkoop, reserve onderdelen overal te krijgen. Nadeel: kransen en ketting slijten snel, werkt niet goed in blubber en sneeuw, afstellen kan lastig zijn.

Dus als je weinig slijtage verwacht doordat je weinig fietst en/of meestal over goede wegen fietst is een derailleur het beste. Voor het extremere werk zou ik een Rohloff nemen met als (heel klein) risiko dat die lastig te repareren is.

Fiets de wereld (met Rohloff over 50% piste),
Whisky