Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Kleinste, lichste slaapzak 3 seizoenen - Pagina 3 - Forum Wereldfietser

Kleinste, lichste slaapzak 3 seizoenen

Bert van Sprang schreef:
vr 27 nov, 2020 09:22
Merk en geproduceerd in Duitsland.
Maar "met een beetje pech" wel door Polen of Roemenen ;)

Lowland wordt ook nog steeds gemaakt in Maarsbergen en ik denk dat in NL de loonkosten nog hoger zijn dan in Duitsland.
Ik heb er niets op tegen als mijn producten in zogenaamde "lage lonen"-landen geproduceerd worden.
Fedor schreef:
vr 27 nov, 2020 08:04
jaccow schreef:
do 26 nov, 2020 22:28
Fedor schreef:
do 26 nov, 2020 15:13
Je vraagt je toch af (althans ik doe dat ;)) waar dat enorme prijsverschil tussen slaapzakken dan in zit. OK donskwaliteit is 1, maar dat rechtvaardigt niet alles.
De donskwaliteit in de duurdere Yeti modellen steekt echt ver boven dat van de meeste merken uit én in dit geval is de buitentijk gemaakt van een materiaal wat zo dun en toch dicht is dat er maar twee machines in de wereld in staat zijn om het te maken.
Toch is bijv. de Yeti VIB-lijn niet lichter (en soms zelfs zwaarder) dan vergelijkbare slaapzakken van veel goedkopere merken zoals Lowland en Cumulus. Waar zit dan de "benefit" van de hogere prijs in?

En ook de andere merken pretenderen dat ze "correct" dons gebruiken.
Je mag ervan uit gaan dat Cumulus goede kwaliteit levert. En als ze dan voor slaapzakken met vergelijkbare specs goedkoper zijn dan Yeti dan zou ik het wel weten.

En nee, ik heb de slaapzakken niet aan een uitgebreid wetenschappelijk verantwoord vergelijkend onderzoek onderworpen. Want dat zou al mis gaan bij de aantallen (2 x n=1) en de hoeveelheid dons die verschillend is (400 vs 600). Soms is het ook een kwestie van keuzes durven maken op basis van onvolledige informatie. #controlmodeuit
willem.m schreef:
vr 27 nov, 2020 11:24
Je mag ervan uit gaan dat Cumulus goede kwaliteit levert. En als ze dan voor slaapzakken met vergelijkbare specs goedkoper zijn dan Yeti dan zou ik het wel weten.

...Soms is het ook een kwestie van keuzes durven maken op basis van onvolledige informatie. #controlmodeuit
:D
Na jarenlange goede ervaringen met Cumulus heb ik, als vervanging van mijn helaas in de pakketpost verloren gegane "X-lite 200", onlangs een nieuwe "X-lite 300" besteld; met 1 baan verlenging gezien mijn lengte van ergens een 186-187cm.
Ik ben zeer benieuwd of deze "300" mij wel warm gaat houden tijdens (bijv) overnachtingen in mei in de Ardennen. De "200" deed dat onvoldoende. (daarom liet ik hem ook verder vullen bij Cumulus in Polen, maar helaas heeft hij de terugtocht per pakketbedrijf DPD niet overleeft)
Wordt vervolgd.
Hoe is dat opgelost dan (of niet...)? Erg lullig om iets in de verzending kwijt te raken (meteen één van de redenen waarom ik iets huiveriger ben iets uit het buitenland te bestellen).

Ik ben mijn "kampeeruitset" nu aan het samenstellen met oog voor gewicht én beoogd (toekomstig) gebruik in Ardennen, Hoge Venen en Eifel (gedurende 3 seizoenen (en misschien ook deels de winter) en in die gebieden kan nog vaak nachtvorst voorkomen (ook in lente en herfst).
javb2812 schreef:
do 26 nov, 2020 23:28
Bert van Sprang schreef:
do 26 nov, 2020 13:35
Waar ben je bang voor? De cumulus is lang genoeg voor een persoon van ca 185 cm, of jij je prettiger voelt in een langere slaapzak is erg persoonlijk.
Het kán persoonlijk zijn maar ik meet 185cm, en voor mij is de gewone maat Cumulus Liteline 400 te kort.
Bij warm weer maakt het niet uit, omdat ik dan toch mijn hoofd niet in de capuchon steek.
Bij kouder weer, waarbij ik mezelf echt "inpak" in de slaapzak, pletten mijn voeten heel gauw het dons waardoor het daar niet meer isoleert.

Ik heb zelf de verlengde versie van deze slaapzak, mijn vriendin de gewone maat. Heb het dus goed kunnen vergelijken.

Hans
Met mijn 185cm sluit mijn nieuwe slaapzak (Cumulus Lite Line 400) netjes aan, maar zit zeker niet te krap. Schouders netjes bedekt en de capuchon kan ook op.

Nu heb ik nog niet getest of de capuchon echt geheel dicht kan. Bij mijn allereerste mummie die ik had (een Nomad) moest ik deze geheel sluiten vanwege de kou (sliep midden in de winter een een bunker waar een punk/hardcore-festival werd gehouden). De slaapzak was blijkbaar net te ruim want toen ik de volgende ochtend wakker werd zat de sluiting bij mijn achterhoofd (was precies 180 graden gedraaid). Ik moet een langdurige Houdini-act uitvoeren om uit de slaapzak te ontsnappen. Want om dat normaal te kunnen was die slaapzak dan juist net weer te krap ;)
Sindsdien draag ik liever een half gesloten capuchon i.c.m. een balaclava als het te koud wordt :P
Bij het geheel sluiten van mijn Lite Line 200 ben ik ook weleens wakker geworden met een verdraaide capuchon, dat is niet fijn. Echter muts opzetten is voor het warmteverlies niet hetzelfde als capuchon helemaal dicht!
@Fedor:

De oorspronkelijke, door mij opgestuurde en bij Cumulus in Polen bijgevulde slaapzak (Cumulus X-lite 200 zonder capuchon, bouwjaar rond 2012) is keurig door Cumulus teruggestuurd en per DPD vervoerd. Ik heb toen, omdat ik niet thuis zou zijn op de dag van de aangekondigde bezorging, online een zgn afhaalpunt opgegeven in mijn woonplaats. Een dag later kreeg ik bericht dat het pakket was bezorgd op een afhaalpunt zo'n 100km van mijn woonplaats vandaan.
Nu was ik (achteraf) zo goed van vertrouwen (of dom) om DPD hierover te bellen en ze te vragen het pakket alsnog naar het oorspronkelijk bedoelde afhaalpunt op te sturen. Dat werd wel afgesproken, maar ik heb het pakket nooit meer gezien. Vaak over gebeld, tevergeefs.
Cumulus heeft er op mijn verzoek een klacht over ingediend, en via DPD en Cumulus heb ik 145 euro vergoeding gekregen voor de verloren slaapzak. Tevens boodt Cumulus 15% korting aan op een nieuwe slaapzak, die ik dus morgen in ontvangst hoop te nemen. Het spreekt vanzelf dat ik verder niet meer ga interveniëren in het bezorgingstraject...

Ik heb nu gekozen voor een X-Lite 300, ik vond de 200 te koud in mei in de Ardennen. Ben benieuwd. Heb overigens de standaard superdunne "Toray airtastic" tijk laten vervangen door de dunste (maar iets dikkere) Pertex Quantum 29. Ik vond het huidgevoel van de Toray niet prettig, en online las ik over donsverlies en gaten en scheuren bij gebruik.
De 400 heeft standaard al (gelukkig ;)) Pertex Quantum 29 (15D) binnen en buiten.
X-Lite is heerlijk licht, maar met 7D stof loop je idd wel een risico.

Grappig: De NL-leverancier (Bushcraftshop) had vorige week nog 3 Lite Line 400's liggen, nu uitverkocht.
Kreeg je geen korting als lid van het promoteam?

;)
Jurr schreef:
do 03 dec, 2020 22:37
Kreeg je geen korting als lid van het promoteam?
5% maar die kreeg iedereen ;)

Toch ff getest met de slaapzak geheel gesloten: past ook. Ook geprobeerd om de slaapzak in de belachelijk kleine pakzak te krijgen... en dat ging ook nog :P.

Denk er wel aan om evt. deze: https://www.bever.nl/p/sea-to-summit-co ... olour=1204
er bij te kopen (kleinste maat van Sea To Summit Compression Sack). Mensen hier ervaring mee i.c.m. met de Lite Line 400 of een dergelijke slaapzak? Vraag me af of de zak niet te groot is waardoor comprimeren lastig gaat.
1. 10 liter is veel te groot.
2. als je de slaapzak in het door Cumulus meegeleverde zakje krijgt, waarom zou je dan een compressiezak gebruiken. Dit heeft volgens mij alleen zin als het volume daarna kleiner is en het totale gewicht afneemt.

Overigens heb ik na ontvangst van mijn Cumulus slaapzak met zakje aan Cumulus gevraagd mij een grotere zak te sturen omdat ik dacht dat ik de slaapzak met geen mogelijkheid in dat minizakje zou kunnen krijgen. Inmiddels lukt dat prima.
Fedor schreef:
vr 04 dec, 2020 10:15

Denk er wel aan om evt. deze: https://www.bever.nl/p/sea-to-summit-co ... olour=1204
er bij te kopen (kleinste maat van Sea To Summit Compression Sack). Mensen hier ervaring mee i.c.m. met de Lite Line 400 of een dergelijke slaapzak? Vraag me af of de zak niet te groot is waardoor comprimeren lastig gaat.
Mijn slaapzak zit in de 15L medium variant van die S2S. Prima ding, jaren geleden gekocht nadat het bij mijn slaapzak geleverde exemplaar het begaf tijdens het comprimeren. Misschien dat je bij een winkel die 'm op voorraad heeft wel even kunt testen wat de kleinste maat is waar je slaapzak in past?

Mijn slaapzak past na het comprimeren prima in m'n zadeltas, samen met m'n matje en wat kleren.
Bert van Sprang schreef:
vr 04 dec, 2020 10:22
1. 10 liter is veel te groot.
2. als je de slaapzak in het door Cumulus meegeleverde zakje krijgt, waarom zou je dan een compressiezak gebruiken. Dit heeft volgens mij alleen zin als het volume daarna kleiner is en het totale gewicht afneemt.
De compressiezak is zwaarder dan de standaard pakzak, moet nog ff het verschil bekijken. Wel zal de pakmaat wel kleiner worden (er is "nog compressieruimte" als ik de slaapzak in de standaard pakzak stop).

Het duurde wel ff voordat ik de slaapzak in de standaard pakzak kreeg... en dat moet dan ook nog in de vroege ochtend in het (half)duister plaatsvinden :P
Met een iets ruimere compressiezak zal het inpakken waarschijnlijk wel makkelijker gaan: Slaapzak snel in de zak proppen, banden aantrekken en klaar.

Hier een stukje over de combi Line Line (300) en een StS-compressiezak. Alleen geen idee hoeveel liter de zak is.