Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Greenpeace eist Europees verbod op korte vluchten - Pagina 3 - Forum Wereldfietser

Greenpeace eist Europees verbod op korte vluchten

674 berichten
Martin E. van Doornik schreef:
do 26 nov, 2020 16:26
Fedor schreef:
do 26 nov, 2020 15:41
Geldt dat ook voor toeristisch verkeer? Waarom moeten mensen (liefst ook nog snel en makkelijk) echt óveral heen reizen als toerist?
Omdat vakanties in Nederland, zeker voor gezinnen, vaak duurder uitvallen dan in het buitenland. En dan onze vaak natte klimaat. Wat is mooier dan andere culturen en landschappen meemaken?
Toen ik nog klein was, nam m'n vader ons gezin vaak mee uit kamperen in het buitenland en hij heeft nooit een auto gehad.
Het gezin kan toch gewoon op de fiets met vakantie. Groningen is echt anders dan Het Gooi. Limburg is weer anders dan Groningen. Vanuit Limburg zit je zo in België en Duitsland .
Martin E. van Doornik schreef:
do 26 nov, 2020 16:26
Fedor schreef:
do 26 nov, 2020 15:41
Geldt dat ook voor toeristisch verkeer? Waarom moeten mensen (liefst ook nog snel en makkelijk) echt óveral heen reizen als toerist?
Omdat vakanties in Nederland, zeker voor gezinnen, vaak duurder uitvallen dan in het buitenland. En dan onze vaak natte klimaat. Wat is mooier dan andere culturen en landschappen meemaken?
Toen ik nog klein was, nam m'n vader ons gezin vaak mee uit kamperen in het buitenland en hij heeft nooit een auto gehad.
Das war einmal...
Martin E. van Doornik schreef:
do 26 nov, 2020 16:26
Fedor schreef:
do 26 nov, 2020 15:41
Geldt dat ook voor toeristisch verkeer? Waarom moeten mensen (liefst ook nog snel en makkelijk) echt óveral heen reizen als toerist?
Omdat vakanties in Nederland, zeker voor gezinnen, vaak duurder uitvallen dan in het buitenland. En dan onze vaak natte klimaat. Wat is mooier dan andere culturen en landschappen meemaken?
Toen ik nog klein was, nam m'n vader ons gezin vaak mee uit kamperen in het buitenland en hij heeft nooit een auto gehad.
Dan denk ik dat ik weet waar je het over hebt....
All-in van een week in Turkije voor 250€ per persoon inclusief de vlucht....

Als je iets wil zien in het buitenland, dan is zo’n vakantie wel een pak duurder.

Nu, dat ligt misschien ook een beetje aan mijn eisen: all-in = no-go, en een kemping... nee dank je.
Met het gezin huurden wij vroeger een huisje, en we hadden de omgeving wel gezien. Mijn kinderen hielden van musea, kunst en cultuur, en ja dat kost iets.
Nu met 2 reizen we rond, veelal met auto of huurauto van hotel naar b&b. Een strand is leuk voor een uurtje of zo.
Ik wil dingen zien, en dat kost altijd meer dan 2 weken wandelen tussen de tent en het zwembad van de kemping.
bert sitters schreef:
do 26 nov, 2020 20:00
Vanuit Groningen zit je zo in België en Duitsland .
Om vanuit Groningen naar België te komen ben ik al een meer dan een halve dag kwijt. Half zes 's morgens opstaan en na een treinreis en verder fietsen vijf uur 's middags in de Voerstreek. Nieuweschans is een uurtje met de auto.
Martin E. van Doornik schreef:
vr 27 nov, 2020 00:31
bert sitters schreef:
do 26 nov, 2020 20:00
Vanuit Groningen zit je zo in België en Duitsland .
Om vanuit Groningen naar België te komen ben ik al een meer dan een halve dag kwijt. Half zes 's morgens opstaan en na een treinreis en verder fietsen vijf uur 's middags in de Voerstreek. Nieuweschans is een uurtje met de auto.
Er gaan geen vluchten van Groningen naar Voerstreek International Airport. :D :D :D :D
Je kunt je vakantie ook in Groningen beginnen. Ik heb wel een mooie fietsroute voor je via het Fochteloërveen , de Weerribben, de IJssel, de Veluwezoom, de Ooijpolder, de Maasduinen, de Maasstadjes en de prachtig herstelde natuur langs de Grensmaas. Vooral de Belgische oever van de Maas is schitterend. Heb je die al eens op de fiets gegaan? Echt een aanrader! Op deze site kun je een route uitstippelen via de fietsknooppuntpunten. https://www.route.nl/routeplanner
Succes met de voorpret.
Martin E. van Doornik schreef:
vr 27 nov, 2020 00:31
Om vanuit Groningen naar België te komen ben ik al een meer dan een halve dag kwijt. Half zes 's morgens opstaan en na een treinreis en verder fietsen vijf uur 's middags in de Voerstreek.
Heb je daar geen tijd voor dan? Het is vakantie toch?

Maar ik denk dat heel veel mensen gewoon te verwend zijn geraakt met al die goedkope vluchten. Het zal moeilijk worden om een stap(je) terug te doen... of gewoon te betalen voor de luxe van een snelle verbinding met een ver buitenland.
Fedor schreef:
vr 27 nov, 2020 08:17
Maar ik denk dat heel veel mensen gewoon te verwend zijn geraakt met al die goedkope vluchten. Het zal moeilijk worden om een stap(je) terug te doen...

Neefje van me sport op niveau Europese top. Maar: (erg) kleine sport in NL, en jeugd. Toch vliegt dat team soms om het weekend richting wat dan ook naar wedstrijden. Italië, Oost-Europa, Engeland, Frankrijk, etc. én allerlei andere teams uit allerlei andere landen ook. én allerlei andere teams uit allerlei andere landen van allerlei andere sporten naar allerlei andere locaties óók. (vaak maar niet altijd met een ondersteunde status). Allemaal met de wens om eens op een olympisch podium terecht te komen. (spoiler, dat gaan ze niet allemaal halen).


Langere reistijden zijn geen optie want school. Als vliegen 3x zo duur wordt zullen minder teams wedstrijden bezoeken. Zullen daardoor wedstrijden minder interessant worden om te bezoeken. Zullen wedstrijden van lieverlee uit de agenda verdwijnen. Jammer voor die sporters? ja vast. Verwend? vroeger was de situatie niet zo, dus oké. Moeilijk? nee joh. Doen ze wat anders in dat weekend.
Grandonneur schreef:
vr 27 nov, 2020 09:07
Jammer voor die sporters? ja vast. Verwend? vroeger was de situatie niet zo, dus oké. Moeilijk? nee joh. Doen ze wat anders in dat weekend.
Vorig jaar of het jaar ervoor vertelden vrienden me tussen neus en lippen door dat hun dochter (17) even een paar dagen naar Rome was. Vakantie? Nee, een projectje voor school. Een stage? Nee hoor. Een examenproject dan? Nee, gewoon, ze moesten een aantal mensen op straat interviewen; ze ging samen met een klasgenote. Iedereen schijnt zulke dingen te doen en op school vinden ze het heel normaal.
Tsja, als dat de normaal is dan moet er nog veel gebeuren.
Leon schreef:
vr 27 nov, 2020 09:38
Iedereen schijnt zulke dingen te doen en op school vinden ze het heel normaal.
Tsja, als dat de normaal is dan moet er nog veel gebeuren.
Weinig toch juist? Als het veel minder gedaan wordt (doordat veel duurder) wordt het dus vanzelf niet meer normaal. Simpeler is haast niet mogelijk.

Ik kan oprecht niet begrijpen wat werkelijk de bezwaren zijn tegen het ontmoedigen van vliegbeweging.
Milieudefensie heeft voorgesteld om, naast het schrappen van korte vluchten, veelvliegers extra te belasten met een progressieve vliegtaks, die verdubbelt bij elk volgend ticket. Motief: 'Ongeveer 8 procent van de bevolking maakt 40 procent van de vluchten. Zo’n 71 procent vliegt jaarlijks eenmaal, of helemaal niet. Het is dan wel zo eerlijk en effectief om veelvliegers zwaarder te belasten dan andere consumenten.'
Zie dit artikel en deze toelichting.
Hoe ze dit willen realiseren laten ze voor het gemak maar weg.

Probeer eerst maar eens voor elkaar te krijgen dat de brandstof wordt belast en/of er "flat tax" op elk ticket komt (wat korte/goedkope vluchten het hardst raakt, iets wat je volgens mij wilt).
PeterFokkinga schreef:
vr 27 nov, 2020 11:38
Probeer eerst maar eens voor elkaar te krijgen dat de brandstof wordt belast en/of er "flat tax" op elk ticket komt (wat korte/goedkope vluchten het hardst raakt, iets wat je volgens mij wilt).
Maar dan wel EU (of liever nog Europa... of de Wereld...)-breed, anders krijg je weer "vliegtickettoerisme" zoals vroeger vanuit Nederland naar Weeze e.d. in Duitsland... met als gevolg ook meer autoverkeer-bewegingen.
keesswart schreef:
vr 27 nov, 2020 11:24
Milieudefensie heeft voorgesteld om...
Welja! Zeker onder het motto: nivelleren is een feest?!
Flix schreef:
vr 27 nov, 2020 11:46
keesswart schreef:
vr 27 nov, 2020 11:24
Milieudefensie heeft voorgesteld om...
Welja! Zeker onder het motto: nivelleren is een feest?!
Veelvliegers zullen vnl. uit het bedrijfsleven (en de overheid) komen.... en die vinden vast wel trucjes om een goede administratie te ontwijken.
Echt niet alleen bedrijfsleven of overheid. Ik ken mensen met een appartement in Spanje, die kopen tegen het laagste tarief vluchten bij Ryanair en vliegen regelmatig op en neer
Fedor schreef:
vr 27 nov, 2020 11:44
PeterFokkinga schreef:
vr 27 nov, 2020 11:38
Probeer eerst maar eens voor elkaar te krijgen dat de brandstof wordt belast en/of er "flat tax" op elk ticket komt (wat korte/goedkope vluchten het hardst raakt, iets wat je volgens mij wilt).
Maar dan wel EU (of liever nog Europa... of de Wereld...)-breed, anders krijg je weer "vliegtickettoerisme" zoals vroeger vanuit Nederland naar Weeze e.d. in Duitsland... met als gevolg ook meer autoverkeer-bewegingen.
Weeze zat al voor Corona zwaar in de problemen vanwege de Duitse vliegtaxs, waardoor prijsstunter Ryanair zich grotendeels terugtrok vanaf deze voormalige luchtmachtbasis.
bert sitters schreef:
vr 27 nov, 2020 11:59
Weeze zat al voor Corona zwaar in de problemen vanwege de Duitse vliegtaxs, waardoor prijsstunter Ryanair zich grotendeels terugtrok vanaf deze voormalige luchtmachtbasis.
Klopt, maar daarvoor (jaren terug) liep het daar storm vanwege de Nederlandse vliegtax.

Van Wiki:
"Mede dankzij de Nederlandse vliegtaks in juli 2008, verwerkte het vliegveld in dat jaar 1,5 miljoen passagiers; opmerkelijk hierbij is dat er meer Nederlanders (52%) dan Duitsers van de luchthaven gebruikmaakten."

"Het [vliegveld] is populair geworden onder Nederlanders buiten de directe regio omdat er in Duitsland minder hoge belastingen worden geheven, en er voornamelijk budgetmaatschappijen vanaf vliegen. De tijdelijk ingestelde vliegtaks leverde in 2008 300% meer Nederlanders op voor het vliegveld."
Flix schreef:
vr 27 nov, 2020 11:46
keesswart schreef:
vr 27 nov, 2020 11:24
Milieudefensie heeft voorgesteld om...
Welja! Zeker onder het motto: nivelleren is een feest?!
Of gewoon de vervuiler betaalt.

Elke meer reële vorm van belasting op vliegen wordt doorgaans weggehoond, hetzij onder het motto "dan wordt vliegen alleen voor de rijken", danwel met de term "betutteling". Met een van die twee argumenten is het pleit doorgaans al beslecht. Dat op dit moment via alle gemiste belastingen de kosten juist op de samenleving afgewenteld worden, zodat de relatief onschuldige incidentele vlieger meebetaalt aan de gesubsidieerde vluchten van de frequent flyer, wordt dan voor het gemak even 'vergeten'.
Casartelli schreef:
vr 27 nov, 2020 12:48
Dat op dit moment via alle gemiste belastingen de kosten juist op de samenleving afgewenteld worden, zodat de relatief onschuldige incidentele vlieger meebetaalt aan de gesubsidieerde vluchten van de frequent flyer, wordt dan voor het gemak even 'vergeten'.
Dat vergeten zit er zo diep ingebakken dat zelfs Casartelli hier vergeet te melden dat de niet-vlieger ook meebetaalt.
PeterFokkinga schreef:
vr 27 nov, 2020 11:38
Hoe ze dit willen realiseren laten ze voor het gemak maar weg.
Flix schreef:
vr 27 nov, 2020 11:46
keesswart schreef:
vr 27 nov, 2020 11:24
Milieudefensie heeft voorgesteld om...
Welja! Zeker onder het motto: nivelleren is een feest?!
Misschien had ‘draagvlak’ hier prioriteit boven ‘realiseerbaarheid’, om het bloed van incidentele vliegers niet te heet te laten worden ;-)