Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Kleinste, lichste slaapzak 3 seizoenen - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Kleinste, lichste slaapzak 3 seizoenen

Ah, nu begijp ik Leon. Klopt, is mijn ervaring ook. Er lekt teveel warmte weg.
Leon schreef:
Wim schreef:Leon, zo begrijp ik je niet.
Op het plaatje twee dwarsdoorsnedes van slaapzakken en matjes. Misschien wat aangezet maar voor de duidelijkheid. In balpenblauw matje en slaapzak. In oranje het deel daarvan waar warmte doorheen lekt.

Boven traditioneel. Je kunt de slaapzak tot tegen je lichaam leggen. Van het matje wordt effectief alleen het deel gebruikt waar je op ligt.
Onder met een overschuifsysteem. De slaapzak reikt tot op de randen van het matje. Je kunt de slaapzak op grondniveau niet tegen je lichaam leggen. Door het hele matje lekt warmte.
Afbeelding
Goed isolerend matje is evident Ik begrijp verder wel wat je bedoelt. Heb er geen last van, maar dat is natuurlijk persoonlijk, de theorie van je verhaal klopt.
loknor schreef:
Polling schreef:Mijn slaapzak ligt op een lichaam... Ik gebruik een flexdreamer systeem van Bikefeeling, waarbij er een hoes om het slaapmatje (exped synmat 7) wordt geschoven waar twee donsgevulde wangen aan zitten en waar dan de slaapzak of het laken op geritst kunnen worden. De slaapzak is standaard in twee soorten verkrijgbaar, zomer en winter, maar ik denk dat je er zoveel of zo weinig dons in kan laten doen als je zelf wilt.
Voordeel is dus dat je met de helft aan dons toch dezelfde isolatie hebt, dons waar je op ligt isoleert niet.
Mooi systeem, maar dusdanig zwaar en volumineus dat ik het niet voor de hand liggend vindt voor "Kleinste, lichtste slaapzak".

Ik ben zelf wel geïnteresseerd in iets dergelijks, al denk ik dat je met een flinke XL quilt en een cocoon zijden 2 persoons zak lichter uit komt (nog steeds relatief zwaar tov de echte lichtgewicht opties).
Mijn. Systeem is inderdaad neit echt lichtgewicht, maar zoiets moet toch ook ontworpen/gemaakt kunnen worden met dezelfde materialen als de lichtgewicht zakken van nu? Ook dan heb je maar de helft van het dons nodig, dat zal dan toch schelen?
Dit is wat Tatteljee samen met ons ontworpen heeft: http://www.tatteljee.nl/nl/slapen/tweep ... e-persoons
Zoals je kunt zien aan de specificaties is het gewicht vergelijkbaar met twee lichtgewicht slaapzakken. Door de constructie zijn er geen koudelekken langs de randen.
willem.m schreef:
zo 12 feb, 2017 21:21
Ik heb (onder andere) de Yeti VIB 400 L.
Goed afgewerkt, waterafstotende tijk, lang genoeg voor iemand van 1m90.
Is ook compact. Past samen met matje, minikussentje, slaapshirt, lakenzak en nog wel ander klein grut in een rollerbag. Dat is namelijk mijn maatstaf: passen alle slaapspullen in een rollerbag? Heb geen tijd om te meten.
Oud topic maarre.. heb je hem in de tussentijd al eens gemeten? ;)

Ben iig wel benieuwd naar je ervaringen. En hoe valt de slaapzak t.o.v. je lengte?
Nog ff wat getallen naast elkaar gezet:

Cumulus Lite Line 400: maat 202 x 77 x 51 cm, geschikt voor lengte tot 185cm
Yeti VIB 400: maat M: 205 x 77x 52 cm, geschikt voor lengte tot 175 cm

Hoe vallen deze twee maten vs. lengte met elkaar te rijmen? De Yeti is iets langer, maar de geschikte lengte is 10 cm kleiner.
Kennelijk hebben de twee betrokken geschiktelengtebepaalmanagers niet dezelfde norm gebruikt, of wel, maar dan creatief.
Leon schreef:
do 26 nov, 2020 11:27
Kennelijk hebben de twee betrokken geschiktelengtebepaalmanagers niet dezelfde norm gebruikt, of wel, maar dan creatief.
Zoiets als dit bedoel je? ;)
lengte.png
Waar ben je bang voor? De cumulus is lang genoeg voor een persoon van ca 185 cm, of jij je prettiger voelt in een langere slaapzak is erg persoonlijk.
Je hebt nu zelf die Yeti, toch? Dan weet je toch ook of deze afmeting voor jou goed werkt.
Bert van Sprang schreef:
do 26 nov, 2020 13:36
Je hebt nu zelf die Yeti, toch? Dan weet je toch ook of deze afmeting voor jou goed werkt.
willem.m heeft een Yeti (of had...). Ik niet, daarom stelde ik de vraag aan hem.
Ik heb zelf de Yeti VIB 400 L met een lengte van 192. Toen ik nog in een winkel stond waar we deze verkochten was die 25-30 cm wat je ongeveer af moest trekken van de buitenlengte van de slaapzak om de binnenlengte te berekenen. 15 cm is echt te kort als je er plat op je rug in wilt liggen en ook nog eens de muts op wilt hebben. Dan zit je namelijk strak in je slaapzak en krijg je koude tenen.

Voor 700 gram (Medium) of 790 gram (Large) kan je ook nog naar de Yeti Passion Five kijken. Die is nog warmer dan de Vib 400. Rond de €650. ;)
Fedor schreef:
do 26 nov, 2020 13:43
Bert van Sprang schreef:
do 26 nov, 2020 13:36
Je hebt nu zelf die Yeti, toch? Dan weet je toch ook of deze afmeting voor jou goed werkt.
willem.m heeft een Yeti (of had...). Ik niet, daarom stelde ik de vraag aan hem.
...Maar willem.m was aan het werk

Ik grossier in de slaapzakken. Ik heb drie donzen en vijf niet-donzen versies. Maar dat komt ook doordat we met zijn vieren zijn, en ik voor fietsvakanties wil kunnen varieren.

De donzen versies zijn van:
~250 Yeti - een ander Pools bedrijf dan het Yeti hieronder met dezelfde naam (volgt u het nog?)
400 Yeti - het officiële bedrijf, thans onderdeel van Nordisk
600 Cumulus

De 400 VIB van Yeti heb ik dus in L. Om de lengte te meten moet ik eerst naar zolder, een slaapkamer doorploegen en achter het schot kijken. Dat wil ik best doen, maar alleen als je de aankoop serieus overweegt.

Zelf vind ik Cumulus beter qua mogelijkheden voor maatwerk.
jaccow schreef:
do 26 nov, 2020 14:26
Rond de €650. ;)
Je vraagt je toch af (althans ik doe dat ;)) waar dat enorme prijsverschil tussen slaapzakken dan in zit. OK donskwaliteit is 1, maar dat rechtvaardigt niet alles.
willem.m schreef:
do 26 nov, 2020 14:33
De 400 VIB van Yeti heb ik dus in L. Om de lengte te meten moet ik eerst naar zolder, een slaapkamer doorploegen en achter het schot kijken. Dat wil ik best doen, maar alleen als je de aankoop serieus overweegt.
Doe maar niet dan... nog niet. De Yeti is toch behoorlijk duur in verhouding met andere merken. Ik kan nog niet echt zien waar dat dan in zou moeten zitten...
Fedor schreef:
do 26 nov, 2020 15:13
jaccow schreef:
do 26 nov, 2020 14:26
Rond de €650. ;)
Je vraagt je toch af (althans ik doe dat ;)) waar dat enorme prijsverschil tussen slaapzakken dan in zit. OK donskwaliteit is 1, maar dat rechtvaardigt niet alles.
De donskwaliteit in de duurdere Yeti modellen steekt echt ver boven dat van de meeste merken uit én in dit geval is de buitentijk gemaakt van een materiaal wat zo dun en toch dicht is dat er maar twee machines in de wereld in staat zijn om het te maken.

Als ik mij de verhalen van toen nog goed herinner in elk geval. Maar donskwaliteit is echt het grote verschil hier.
Je moet je bedenken dat het van speciale ganzen komt en dat dons op kwaliteit wordt gefilterd door het in een grote hal uit te blazen. De lichtste, meest pufferige donsveertjes komen het verst. Daarnaast wordt er bij Yeti als ik mij niet vergis alleen gewerkt met dieren die al dood zijn. Dit in plaats van hele goedkope dons waarbij de ganzen soms levens geplukt worden en dan weer teruggezet worden. Een keer "oogsten" v.s. meerder keren "oogsten" maakt een hoop uit in de prijs.
Bert van Sprang schreef:
do 26 nov, 2020 13:35
Waar ben je bang voor? De cumulus is lang genoeg voor een persoon van ca 185 cm, of jij je prettiger voelt in een langere slaapzak is erg persoonlijk.
Het kán persoonlijk zijn maar ik meet 185cm, en voor mij is de gewone maat Cumulus Liteline 400 te kort.
Bij warm weer maakt het niet uit, omdat ik dan toch mijn hoofd niet in de capuchon steek.
Bij kouder weer, waarbij ik mezelf echt "inpak" in de slaapzak, pletten mijn voeten heel gauw het dons waardoor het daar niet meer isoleert.

Ik heb zelf de verlengde versie van deze slaapzak, mijn vriendin de gewone maat. Heb het dus goed kunnen vergelijken.

Hans
Vast persoonlijk, want voor mij geen probleem.
jaccow schreef:
do 26 nov, 2020 22:28
Fedor schreef:
do 26 nov, 2020 15:13
Je vraagt je toch af (althans ik doe dat ;)) waar dat enorme prijsverschil tussen slaapzakken dan in zit. OK donskwaliteit is 1, maar dat rechtvaardigt niet alles.
De donskwaliteit in de duurdere Yeti modellen steekt echt ver boven dat van de meeste merken uit én in dit geval is de buitentijk gemaakt van een materiaal wat zo dun en toch dicht is dat er maar twee machines in de wereld in staat zijn om het te maken.
Toch is bijv. de Yeti VIB-lijn niet lichter (en soms zelfs zwaarder) dan vergelijkbare slaapzakken van veel goedkopere merken zoals Lowland en Cumulus. Waar zit dan de "benefit" van de hogere prijs in?

En ook de andere merken pretenderen dat ze "correct" dons gebruiken.
Merk en geproduceerd in Duitsland.